Jump to content
MAINOS

"Vähän pitkä" yövuoroputki..?


aqualife

Recommended Posts

Moro..

Kertokaapas montako yövuoroa voi olla putkeen työaikalain ja KVTES:n mukaan? Meillä normaalisti on 7 yötä, mutta jostain syystä mulle on laitettu 13 yötä putkeen.. ilman vapaita. Varmaankin tuossa on tullut joku virhe työlistojen ja lomitusten suunnittelussa, mutta kertokaapa montako yötä laillisesti voi teetättää ilman vapaita?

Aika fakiirina ne meikäläistä pitää jos on 13 yötä valvottava putkeen... :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jokaisena kalenteriviikkona pitää olla 35 tunnin mittainen yhtenäinen vapaa. 13 yövuoroa ei ole mahdollinen tuon puitteissa.

Jos aloitat valvomisen tiistaina, viikkolepo toteutuu. Seuraavan viikon viikkolepo voidaan järjestää seuraavana viikonloppuna, jolloin sun pitäisi päästä valvomasta viimeistään lauantai-aamuna. Eli väliin mahtuu 11 vuoroa ja se on pisin mahdollinen. Eikä sekään nyt mitään inhimillistä ole, ellei työntekijä välttämättä esim. vapaapäivien tarpeessa erikseen pyydä moista.

Muistaakseni tuo 35 tuntia viikkolepoa tulee työehtosopimuksia ylempää, työaikalaista, eli se on sama tessistä riippumatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Listojen saumakohtaan saattaa helposti tulla näitä älyttömiä putkia jos listojentekijä ei ole tarkkana. Mene vaan suoraan sanomaan teidän OH:lle, tai kuka niitä listoja tekeekin. hän varmasti muuttaa listat järkevämmäksi. Tuo 13 yön putki ei enää ole edes laillinen, koska viikkolepo ei toteudu. Laillisesti voi periaatteessa teettää 12 yötä, mutta eri asia on, onko se hyvän tavan mukaista, tai onko siinä muutenkaan mitään järkeä. Tutkimusten valossa 7:n yön putkiakin pidetään nykyisin aivan liian pitkinä. Niiden mukaan optimi olisi 1 tai 2 yötä kerrallaan. (Käytännön syyt kylläkin tekevät sen toteuttamisesta melkoisen vaikeaa).

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ei, oisko käyny tosiaan perinteinen listansuunnittelijan aloittelijan moka, eli ei oo kattonu mihin edellinen lista loppuu. 5 yötä on suositeltavin nykyään, ja monissa alan TES:ssa maksimi ilman paikallista sopimista. 7 vielä paljon esiintyy, koska etenkin vakiyötyöntekijöistä osa siitä tykkää. Yli 7 ei sais kyllä suunnitellusti oikeen millään kommervenkillä teettää, tai kuten edellinen jo sanoikin, niin se on kaiken hyvän suunnittelun vastaista ja ainakin viimeisin KVTES-koulutus ohjeisti tekemään paikalliset sopimukset jo niistä 7 yön putkistakin.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työaikalaissa sanotaan selkeästi, että jaksotyössä voidaan teettää korkeintaan 7 yövuoroa peräkkäin. 13 yövuoroa putkeen on listansuunnitteluvirhe ja työnantaja on velvollinen muuttamaan työvuorosi.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työaikalaissa sanotaan selkeästi, että jaksotyössä voidaan teettää korkeintaan 7 yövuoroa peräkkäin. 13 yövuoroa putkeen on listansuunnitteluvirhe ja työnantaja on velvollinen muuttamaan työvuorosi.

Tai se on oikeastaan työaikalain rikkomista, jonka takia lista pitää muuttaa välittömästi.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista. Meillä tosiaan aina valvotaa 7 yötä putkeen, vakiyökkösysteemi meillä. (Itse pidänkin näistä pitkistä putkista, sopii mulle paremmin kuin ne 1-3 yötä mitä osastoilla oli).

Soitin esimiehelle aamulla ja kysyin että mitä tuos meinataan, ja mulla siis on todellisuudessa 6 yötä ja sitten on valvontavapaita - ne muut "yöt" on joku jippo että saadaan sopimus jatkumaan katkeamatta ja joku muu tekee ne yöt sitten... älkää kysykö mikä idea siinä on mutta mun kannalta ei mitään ongelmia tässä olekaan. 8)

Vielä kun palkanlaskija löytäisi hukkaamansa työtuntilistani että saisin viimein kesän yövuorolisäni - kuukausi sitten on esimies listat lähettäny kun ne oli edellisen jäljiltä jääny retajaa, no nyt on palkanlaskenta sitte möhliny ehtiny hävittämään ne. Argh, saavat kyllä tilittää ne mulle loppukuusta ettei tartte pelkkää kaurapuuroa syödä joulukuun tiliin asti.. Että kun yksi ongelma poistuu niin toinen tilalle. Pah. :vihainen:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työaikalaissa sanotaan selkeästi, että jaksotyössä voidaan teettää korkeintaan 7 yövuoroa peräkkäin.

Paikallisesti sopimalla voidaan tämäkin rajoite rikkoa...

nimim. 13 yövuoroa omasta tahdosta putkeen tehnyt..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lumikeiju, koska teen 4 eri ihmisen vuosilomia.. joista kaks on yökköjä jotka sattuvat valvomaan vuoroviikoin. Mulla näin siksi kun toistaiseksi ei ole muitakaan yövuoroon otettavia sijaisia (no olis yks mut esimies ei ottanu ko ollu sairaslomalla ja työkyky on vähä niin ja näin ja nyt tämä kyseinen sijainen on mulle käärmeissään...) Talosta kyllä löytyy sitten niitä jotka tekevät 1-2 yötä. Eli ne mun valvontavapaat. älkää kysykö mikä järki siinä on, minen tiiä. Kunhan vain työsoppari ei katkee muttei pakoteta valvomaan 13 yötä.

Viime vuonnakin olin sekä joulun että uuden vuoden töissä, joten en todellakaan aio tänä vuonna olla taas samalla lailla. Kaippa mäki saan joskus olla jomman kumman vapaana. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jos viikkolepo ei toteudu, se maksetaan rahana. Ja se korvaus on ihan kohtalainen.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...