Jump to content
MAINOS

Liitosta eronneen oikeudet (siis ammattiliitosta...)


dino

Recommended Posts

Nyt on pakko vastata:

Kyllä TNJ:n luottamusmiehet ovat vain Tehyn ja Superin jäsenille tarkoitettuja, ei edes pelkkä kassan jäsenyys luo luottamusmiehelle velvollisuutta ajaa ns. villintyöntekijän asiaa...

Mutta on myös muistettava se että kenen rahoilla nämä luottamusmiehet käyvät koulutuksissa ja tekevät luottamusmiespäiviä - työnantajahan ne maksaa. En tarkoita että luottamusmiesten aktiivisesti pitäisi liittoon kuulumattomien etuja ajaa, mutta täällä foorumilla pääluottamusmiehenä esiintyneen "anttikan" kyseenalaiset kommentit joissa hän kertoo aktiivisesti tekevän töitä sen eteen että liittoon kuulumattomien palkat jäisivät muista jälkeen, ovat vähintääkin ei-korrekteja kometteja tuossa asemassa olevalta henkilöltä.

Luottamusmiehet ja atiivijäsenet haluavat omilla toimillaan ajaa alamme palkka- ym etuja.

Samalla lailla minun perimmäiset tarkoitukset erotessani liitosta on ollut koko hoitoalan asioiden eteenpäin vienti. Minun logiikan mukaan jos tarpeeksi eroaa liitosta väkeä niin se saa väkisten aikaan jonkin asteen aktivoitumista liittojen kuolleena olevaan käytännön toimintaan. Jos kukaan ei tee mitään ja kaikki ovat kaikkeen tyytyväisiä, niin eihän homma etene.

Jo nyt, kun on kulunut vasta muutama kuukausi tuposta ja tästä eroamisbuumista, niin on havaittavissa liittojen touhun selvää virkistymistä; ainakin keskustelua on saatu aikaiseksi mikä on aina hyvä asia.

Salainen toiveeni onkin että joskus tulevaisuudessa Tehyn toiminta on virkistynyt ja kenttä puhaltaa yhteiseen hiileen sen verran kovaa että minun periaatteet antaa myöden liittyä takaisin liittoon. Mutta hidastahan tuo aktivoituminen on ja toistaiseksi olen seurantalinjalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Okei, nyt puhun sitten minä, ent. SuPer:in mandaatilla STTK:n opiskelijavaltuuskunnassa toiminut.

Suomessa hoitoalan ammattiliitoilla on paha ongelma siinä mielessä, ettei niiden hallinto kykene toimimaan jäsenistön tahdon mukaan vaan pyrkii tekemään poliittisia päätöksiä. Mistä tämä johtuu? Se johtuu lähinnä siitä, että liittojen hallinnossa on eri puolueiden väkeä, jotka ajavat puolueensa ohjelmaa liiton kautta. Tietenkin he pyrkivät toimimaan myös liittonsa ohjelman mukaisesti, mutta turhankin usein nähdään "hyvä veli/sisko" -sopimuksia.

Toinen ongelma on myös se, että hoitoalan ihmiset kuuluvat liian moneen erilliseen liittoon. Jos toiminnassa olisi yksi ainoa liitto, liiton mahdollisuudet toimia olisivat huomattavasti laajemmat. Miten? Terveydenhuoltoala on yksi Suomen suurimmista aloista. Järjestäytymisprosentti on korkea - STTK:n opiskelijavaltuustossa oli ongelmana se, että paikkojen määrä tuli jäsenmäärien mukaan - SuPer ja Tehy olisivat voineet käytännössä äänestää kaikki muut liitot nurin niin halutessaan.

Mikä siis ratkaisuksi? Uusi liitto voisi toimia, mutta toisaalta tällä hetkellä ne, jotka haluavat olla järjestäytyneitä hoitoalalla ovat sitä suurimmalta osalta. Jäljelle jäävät vain ne, jotka eivät syystä tai toisesta halua kuulua liittoon. Tietenkin, jos uusi liitto perustettaisiin, jonkin verran väkeä siirtyisi Tehyn ja SuPerin riveistä uuteen liittoon, mutta se ei riitä. Toimiakseen tehokkaasti ja vaikuttaakseen oikeasti johonkin, liitto tarvitsisi niin paljon jäseniä, että se pystyisi tarvittaessa nuijimaan jo olemassaolevat liitot maanrakoon.

Niin, ja niistä oikeuksista. Niitä on hyvin vähän. Kenelle valitat, jos pomosi pompottaa? Mistä saat oikeusturvaa, jos sinua syytetään hoitovirheestä? Ei, liitosta eroaminen ei mielestäni ole mitenkään järkevää, koska kuka hemmetti neuvottelee sinun palkoistasi, jos et kuulu liittoon? Ei kukaan.

Danke schön.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toinen ongelma on myös se, että hoitoalan ihmiset kuuluvat liian moneen erilliseen liittoon. Jos toiminnassa olisi yksi ainoa liitto, liiton mahdollisuudet toimia olisivat huomattavasti laajemmat.

Tästä olen aina ollut samaa mieltä; ei ole mitään järkeä että hoitoalan porukka jakaantuu ainakin Tehyläisiin, SuPerilaisiin, terveydenhoitajien Akavaan ja taitaapa KTV:ssäkin joku vielä olla.

Niin, ja niistä oikeuksista. Niitä on hyvin vähän. Kenelle valitat, jos pomosi pompottaa? Mistä saat oikeusturvaa, jos sinua syytetään hoitovirheestä? Ei, liitosta eroaminen ei mielestäni ole mitenkään järkevää, koska kuka hemmetti neuvottelee sinun palkoistasi, jos et kuulu liittoon? Ei kukaan.

Nämä ovat niitä perusteita joilla aktiivijäsenet minuakin yrittivät käännyttää ennen eroa. Otettuani selvää asioista huomasin ettei ainakaan Tehyn lakimiespalvelut kovin kaksisia ole; oikeusapua on saatavilla monesta muustakin paikasta kuin liitosta kohtuuhintaan ja jopa ilmaiseksi.

Ja palkoista ei suuremmin tarvitse neuvotella; automaattisestihan ne tulevat eronneille samat korotukset kuin liittoon kuuluville. Tietysti jos on intoa, niin kyllähän talouspäälliköt mielellään näyttävät juttelevan palkoista myös liittoon kuulumattomien kanssa. Ja vakuutukset ovat työnantajan puolesta olemassa.

Eli: niin kauan kun te aktiivit järjestöihmiset käytätte energiaanne käännyttämisyrityksiin ja todistuksiin liittojen tarpeellisuudesta, niin niin kauan en jaksa uskoa että todellista muutosta ajattelussa ja toiminnassa on tapahtunut. Positiivista on se että toivuttuanne vuodenvaihteen shokista olette sentään uskaltautuneet keskustelemaan asoista. Siitä on hyvä jatkaa tekojen puolelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Salainen toiveeni onkin että joskus tulevaisuudessa Tehyn toiminta on virkistynyt ja kenttä puhaltaa yhteiseen hiileen sen verran kovaa että minun periaatteet antaa myöden liittyä takaisin liittoon. Mutta hidastahan tuo aktivoituminen on ja toistaiseksi olen seurantalinjalla."

suo nyt anteeksi jos sanon mielipiteeni tästä.

mielestäni tämä juuri on sitä vapaamatkustamista ja tulosten korjaamista ilman työpanosta.

no pain no gain

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy myöntää, että minä olen kyllä Telaketjun kanssa samaa mieltä. Jos jokin jurppiikin oikein kunnolla, se on porukka, joka ratsastaa muiden saavutuksilla.

Minua on töissä väitetty naiiviksi ja sanottu että "iän myötä sinäkin alat tajuta". Jaa'a. Ehkä minä sitten olen sen perusteella tyhmä, että kuulun liittoon. Jaksan kuitenkin uskoa, että liittoon kuulumisesta voi olla vielä hyötyä.

Voimme miettiä tilannetta kymmenen vuoden kuluttua. Jos tämänhetkiset merkit pitävät paikkansa, hoitajapula on silloin jo todella paha. Töitä on enemmän kuin tekijöitä ja lainatakseni isääni: onnekkailla ja etuoikeutetuilla on virolaiset hoitajat, muut saavat tyytyä valkovenäläisiin. Tämän ei ole tarkoitus olla rasistinen kommentti. Totuus vain on se, että hoitoalalla tulee vielä pahimmassa tapauksessa käymään samalla tavalla kuin merenkulkualalla, eli ulkomainen halpatyövoima rantautuu. Niitä voi sitten palkata vähentäen palkasta "epäpätevyysprosentit" ja niin saadaan halpoja työntekijöitä. Samaa tehdään jo nykyään opiskelijoiden suhteen.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy myöntää, että minä olen kyllä Telaketjun kanssa samaa mieltä. Jos jokin jurppiikin oikein kunnolla, se on porukka, joka ratsastaa muiden saavutuksilla.

No niin.Kertokaapas sitten mita olette saaneet liitossa aikaiseksi,jonka avulla liittoon kuulumattomat ratsastaa?Minun mielesta liitto ei ole saanut MITAAN aikaiseksi,josta minun pitaisi olla kateellinen tai hyödyttaisi minua.

Jos nyt sattuisin olemaan Suomessa työssa...

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin.Kertokaapas sitten mita olette saaneet liitossa aikaiseksi,jonka avulla liittoon kuulumattomat ratsastaa?Minun mielesta liitto ei ole saanut MITAAN aikaiseksi,josta minun pitaisi olla kateellinen tai hyödyttaisi minua.

Jos nyt sattuisin olemaan Suomessa työssa...

Eikö sinua ottaisi päähän se, että maksat liiton jäsenmaksuja kiltisti ja uskollisesti ja kun jotakin hyvää saadaan liiton rintamalla aikaan, liittoon kuulumattomat ilmestyvät paikalle kuin korppikotkat? Okei, kärjistystähän tämä on ja vähän on Tehy saanut aikaan, hyvää siis. Kuitenkin kuulun SEHL:iin, josta on omat hyötynsä.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta on myös muistettava se että kenen rahoilla nämä luottamusmiehet käyvät koulutuksissa ja tekevät luottamusmiespäiviä - työnantajahan ne maksaa.

Hmm.. sikäli mikäli asiasta on sovittu niin työnantaja maksaa koulutuksesta palkan joka päivältä.. eli 8h vaan itse koulutuksenhan maksaa Tehy---> eli jäsenet viime kädessä ja onko siinä jotain pahaa että työnantajan ajalla luottamusmies pitää niitä.. luottamusmiespäiviä.. milloin muulloin hän voisi työntekijöitten asioita selvitellä... Ja asiahan on niin että isoissa sairaaloissa oikeastaan on vain päätoimisia pääluottamusmiehiä.. joilla on mahdollisuus pitää kyseisiä päiviä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö sinua ottaisi päähän se, että maksat liiton jäsenmaksuja kiltisti ja uskollisesti ja kun jotakin hyvää saadaan liiton rintamalla aikaan, liittoon kuulumattomat ilmestyvät paikalle kuin korppikotkat?

Minua otti Tehyyn kuuluessa vielä enemmän päähän se että kun kiltisti olin maksanut vajaat parikymmentä vuotta jäsenmaksuja, niin ollut saanut vuosien aikana vastineeksi mitään muuta kuin katteettomia lupauksia ja uhoamista vailla minkäänlaista reaalipohjaa.

ja onko siinä jotain pahaa että työnantajan ajalla luottamusmies pitää niitä.. luottamusmiespäiviä..

Ei siinä mitään pahaa ole, näinhän Tehy on tupossa saanut asiansa neuvotelua.

Mutta toivoisin että luottamusmiehet käyttäisivät yhtä innokkaasti energiaansa työntekijöiden etujen ajamiseen kuin koulutuksissa käymiseen.

Olen itse pääluottamusmies ja pätkääkään ei hetkauta liittoon kuulumattomien asiat ja niiden hoitaminen

Ettekö te luottamumiehet todellakaan näe mitään ristiriitaa siinä että työnantaja maksaa palkkanne, tarjoaa työhuoneet ja puhelimet yms ja sitten julkisuudessa lauotaan tällaisia sammakoita. Teidän luottamusmiesten palkathan maksetaan ainakin julkisella puolella verovaroista eli minun pussista. Siinä on aivan turha puhua samassa yhteydessä mistään jäsenmaksuista.

Ei sillä että teiltä nyt isommalti apua kaipaisin, mutta miettisitte vähän mitä suustanne päästätte. Palkkanne maksajana liitosta eronneet ovat mukana aivan yhtä suurella osuudella kuin liittoon kuuluvatkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa.. enpäs saa työhuonetta enkä puhelinta.. käyttööni.. ja koulutuksessa käyn sen takia että saan pelimerkkejä niitä tilanteita varten jolloin pitää niistä työntekijöitten asioista neuvotella... ja mitä henk.kohtasesti tulee ei liittoon kuulumattomien etujen ajamiseen.. niin en aja heidän etujaan.. mutta annan apuja kyllä.. ja neuvon mitä voisi tehdä ja yrittää.. mutta itse neuvottelutilanteet hoitaa liittoon kuulumaton itse ..

Samassa työyhteisössähän sitä kuitenkin työtä tehdään... näin yksityissektorilla

ja tottahan toki työnantaja maksaa palkan.. ollaanhan sitä sentäs työsuhteessa.. ilman palkkaa ei hommia viittis tehäkkään.. vai kenen se palkka pitäs maksaa.. nyt ilmeisesti kuitenkin tarkoitit koulutuksessa käyntejä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei,

työnantaja- ja työntekijäliitot ovat ajat sitten sopineet luottamusmiesjärjetelmästä.( 40-luvulla). Sopimukset ovat liittojen välisiä, ei työnantajan mukavuudesta aiheutuvia. myös palkallisen koulutuksen määrä per vuosi on sovittu ( 30 pvää kunnalla)

Työnantaja tarvitsee jonkun, jonka kanssa neuvotella ja työntekijät jonkun joka edustaa. Valitettavasti sopimuspuolen liiton edustajalla eli luottamusmiehellä ei ole mitän oikeutta edes puuttua järjestäytymättömien työntekijöiden palkkaukseen ym,. Ei ole annettu valtakirjaa asiaan.

Eli luottamusmiesjärjestelmässä järjestäytynyt työnantaja ( joita kaikki th-työnantajat Suomessa on ) sopii asioiden hoitamisesta. Ei mikään yli 20 työntekijän firma ala tehdä yksilöllisiä sopimuksia. Yleissitovuus mm. estää sen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: hoitopoika

Eipä ole paljon muutoksia aiheisiin sitten loman alun jälkeen .... i,ll be back

Aika hyvin on kuitenkin kirjoitukset kiukkua ja ärtymystä ammattiyhdistysten porukoissa aiheuttanut. Ilmeisesti nyt alkaa sitten ei jäsenten grillaaminen.. Huomasin, että enää ei tule huivitarjouksia tehyltä ym.. sellaista. Onko nyt siis oikeuteni menneet. So What. Potilaat tarvitsevat hoitoa kuuluin liittoon tai en, ja työnantaja maksaa palkkaa, mutta palkastani ei enää mene JLP:n kakkukesteihin eikä huivien tekemiseen porttugaliin ekun ekua. En tiedä, olenko ollut oikeassa erotessani, sen aika näyttää, mutta tällä hetkellä olen sitä mieltä, että TEHYLLÄ ei ole minulle mitään eikä minulla ole euroja antaa TEHYLLE

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

Yhdyn noihin hoitopojan kommentteihin edellä. Jännä miten vanhoilliset Tehyläiset ovat tosiaan ottaneet rakentavankin kritiikin. Ovat suoraan sanoneet, että jos eroat (on jo erottu), et saa sitä ja sitä etuutta.... Mitä helv.... etuutta?? Oi suuri ja mahtava Tehy, mitä olet saanut aikaiseksi? Tyhjän saa pyytämättäkin... Tietysti tuollaisella suoranaisella uhkailulla on saatu muutama kiltti hoitaja pysymään liitossa, jotka kyllä purnaavat kovasti Tehystä.

Muistakaahan nyt tulevissa eduskuntavaaleissa, ketkä istuivat tekemässä päätöksiä Tupoon liitymisestä...tehkää asiasta omat johtopäätöksenne!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitopoika ei erehdy kommenteissaan.

Itse olen myös vakuuttunut, nyt asioita selvitettyäni, että liitosta ero EI käytännössä TUO MITÄÄN PELÄTTÄVÄÄ!!

Työpaikoilla on olemassa potilasvahinkovakuutus (kuuluu liittoon tai ei), joka korvaa työntekijän kämmit. Se ei korvaa suoranaisia virkavirheitä tai tahallisia tekoja, niin kuin ei korvaa Tehynkään vastuuvakuutus.

Järjestelyvaraerät jaetaa TVA:n perusteella ja vaikka luottamusmiehet ja PLM:T ajavat halutessaan vain jäseniensä etuja, EI palkkaukseen tule vaikuttamaan se kuulutko liittoon vai et.

Ilmeisesti ainoa asia, jossa ei-liittolaisen asema on huonompi ovat esim. palvelussuhdeasioiden riidat työnantajan kanssa. Ilmeisesti yksittäisellä tyontekijällä ei sinällään ole helppoa lähteä epäkohtia järjestämään vaan luottamusmiehet tai heidän kauttaan liiton lakimiehet asioita ajaisivat. TYönantajalla ei siis olisi velvollisuutta alkaa erikseen neuvottelemaan yksittäisen työntekijän huomautuksista. Tässä siis liitto olisi jopa välttämätön apu. Onko tällainen riski sitten riittävän suuri, jotta liittoon kandee kuulua - mielestäni ei todellakaan!!!

Em. tiedot eivät ole virallisia, mutta pidän niitä luotettavina.

Onhan tämä ei-liittolaisena oleminen ollut hankalaa.

Aluksi kyllä kestää tottua siihen, ettei huiviesitteitä saa, mutta onpa Tehy yllättänyt ennenkin. "Emmää tiiä jotenki tähän tottuu..."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen samaa mieltä hoitopojan ja Trio Niskalaukauksen kanssa tousta ero asiasta. Nuo em. "uhkailut" Tehyn poulelta oli jo odotettavissa eli ei siis mitään uutta. Ja todellakin ne vakuutukset ovat kyllä valmiina jo työnantajan puolesta. Ja palkka juoksee korotuksien kanssa, koska se on VES:n mukaan niin ja bonuksena vielä voin mainita, vaikka liittoon en kuulukkaan niin kuluvan kuukauden alusta olen saannut TVA:n perusteella vielä korotettua palkaa muutaman kymmenen egeä lisää / kk vielä sovitun TUPO korotuksen lisäksi, eli palkka nousi kaikkiaan n. 118 eskoa kuukaudessa. No onhan se tyhjääkin parempi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kuluvan kuukauden alusta olen saannut TVA:n perusteella vielä korotettua palkaa muutaman kymmenen egeä lisää / kk vielä sovitun TUPO korotuksen lisäksi, eli palkka nousi kaikkiaan n. 118 eskoa kuukaudessa. No onhan se tyhjääkin parempi.

Tästä tulikin mieleeni kysellä, että miten oikeudenmukaisena olette kokeneet tuon TVA:n? "Laryngiitti" sai korotusta ilmeisesti lähes 100 euroa (eihän TUPOsta tullut kuin reilut 30 euroa??) Ei kuullosta pahalta, varsinkin kun itse jäi ilman tässä jaossa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä tulikin mieleeni kysellä, että miten oikeudenmukaisena olette kokeneet tuon TVA:n? "Laryngiitti" sai korotusta ilmeisesti lähes 100 euroa (eihän TUPOsta tullut kuin reilut 30 euroa??) Ei kuullosta pahalta, varsinkin kun itse jäi ilman tässä jaossa...

kts:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...