Jump to content
MAINOS

Liitosta eronneen oikeudet (siis ammattiliitosta...)


dino

Recommended Posts

Kun eroan liitosta niin miten asemani muuttuu työpaikallani?

Esimerkiksi seuraavat kysymykset ovat mietityttäneet minua:

1) Ajavatko pääluottamusmies, luottamusmiehet, työsuojeluvaltuutettu yms. ainoastaan liittoon kuuluvien etuja vai onko minulla oikeus kääntyä ongelmissa heidän puoleen. Eli onko heillä myös _velvollisuus_ neuvoa/auttaa kaikkia työntekijöitä?

2) Kun jaetaan paikallisia järjestelyvaroja, niin mitenkä olisi järkevintä huolehtia ettei liitosta eronneet joutuisi kärsimään? Omalla työpikallani on muutama pieni ammattiryhmä, joista on suhteellisen suuri osa työntekijöistä eronnut liitosta. kuvittelisin että nämä ammattiryhmät voivat helposti "unohtua" paikallisissa neuvotteluissa liittojen aktiiveilta.

Ainakin minulla on käsitys, että paikalliset järjestelyvarat jaetaan pääsääntöisesti ammattiryhmittäin.

3) Onko mahdollisessa lakkotilanteessa (jota suinkaan en enää toivo tälle porukalle) sellaisia seikkoja, joita liittoon kuulumattoman tulisi ottaa huomioon.

4) Muuta huomioitavaa?

Työpaikallani ovat liitosta eronneet jo epävirallisesti järjestäytyneet. On sovittu yhteisistä pelisäännöistä, tiedottamisesta ja yhteydenpidosta.

Ainakin jo nyt toiminta on ollut aktiivisempaa kuin Tehyn aikana...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itsekkin juuri liitosta eronneena pohdiskelin samoja kysymyksiä..sekä hieman moraalistakin puolta. Voinko valittaa palkoista, kun en kuulu liittoon ja ole vaikuttamassa sitä kautta asioihin? Tosin eipä silläkään ollut vaikutusta.. Mutta sen verran olen ottanut selville, että Suomen laissa ei ole kohtaa jossa sanotaan, että kansalaisen olisi kuuluttava johonkin ammattijärjestöön. Eli näin ollen ( käsittääkseni ) työpaikoilla ei voida jaotella ihmisiä sen mukaan kuuluvatko he liittoon vai eivät. Etenkään palkkakysymyksissä, koska palkkahan maksetaan tehdystä työstä eikä liittoon kuulumisesta. Voisinpa jopa heittää ilmoille vision siitä, että liittoon kuulumattomille maksettaisiin parempaa palkkaa kuin liiton kirjoilla oleville. Miksikö?! No, me liittoon kuulumattomat emme mene lakkoon... Omalla työpaikallanikin olen kuullut juttuja siitä, miten Tehyläiset neuvottelevat jatkossa vain heidän palkoistaan. Mutta yleinen suuntaushan on se, että samasta työstä sama peruspalkka ja loppupalkkaus tulee henkilökohtaisista lisistä. Joten, jos olet pätevä työntekijä, voit neuvotella hlökohtaisesti palkkasi, etkä tarvitse siihen liiton edustajaa hämmentämään.

Tuohon lakimies palveluun voin vain todeta, että vakuutusyhtiöiltä löytyy vakuutuksia, jotka korvaavat lakimiespalvelun aiheuttamat kustannukset. En tosin tiedä, tuleeko se halvemmaksi kuin liittoon kuuluminen..

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkoja ei voida jaotella liittoon kuuluvien/kuulumattomien mukaan. Palkat maksetaan tehtävä/toimipaikkakohtaisesti ja siihen ei voi vaikuttaa kuulutko liittoon vai et. Työehtosopimus koskee kaikkia työntekijöitä, joten yleiskorotukset tulevat kuulut liittoon tahi et. Sehän alkaisi olla jo laitonta touhua jos palkankorotuksen edellytyksenä olisi liittoon kuuluminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nain minakin olen ajatellut.TEHY siis vetaa propagandaa sivuillaan,joissa nimenomaan kerrotaan liittoon kuuluvien korotukset.Olisihan tuo kylla melko ryssameininkia muuten.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

luottamusmies hoitaa vain omaan liittoonsa kuuluvien asioita tai jos on muuten paikallisesti sovittu esim.että hoitaa Tnj:läisten asioita.

työsuojeluvaltuutettu on lakisääteinen hoitamaan kaikkien työntekijöitten asioita.

Lakkotilanteesta sen verran että jos et kuulu lakkoilevaan liittoon niin teet töitä,koska sinulla ei ole lakkooikeutta.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lakkotilanteesta sen verran että jos et kuulu lakkoilevaan liittoon niin teet töitä,koska sinulla ei ole lakkooikeutta.

_sure.gif No sitä tilannetta ei vähään aikaan eteen tule...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no juu ,viime tehyn lakon aikaan olin osasto hommissa ja tismalleen samat hommat piti tehdä suojelutyönä pienemmällä porukalla.kuntatyönantaja varmaan hieroi käsiään kun säästivät palkoissa ja silti sairaat tuli jotenkin hoidettua.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lakkotilanteesta sen verran että jos et kuulu lakkoilevaan liittoon niin teet töitä,koska sinulla ei ole lakkooikeutta.

_sure.gif No sitä tilannetta ei vähään aikaan eteen tule...

varsinkaan jos ei kuulu liittoon.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

varsinkaan jos ei kuulu liittoon.

No ei sitä tilannetta näytä liittoon kuuluvillekkaan eteen tulevan...

Lakko ei ole itse tarkoitus vaan palkkojen nosto,nytpä tässä on muutama vuosi vaikuttaa sisältäpäin ja vaihtaa liiton johto. 8)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lakko ei ole itse tarkoitus vaan palkkojen nosto,nytpä tässä on muutama vuosi vaikuttaa sisältäpäin ja vaihtaa liiton johto. 8)

Ei olekkaan itsetarkoitus.Kuitenkin koska tehy:n johto on rummuttanut vuosia että nyt on saatava palkat oikealle tasolle, nyt taistellaan viimeiseen asti, niin pitäisi näille puheille olla jotain katettakin. Nyt tuli vaan kurat housuun kun olisi pitänyt pysyä sanojensa takana.

"Sassi vaatii, että hoitoalan palkka-asia ratkaistaan heti seuraavalla sopimuskierroksella."

Onko se nyt ratkaistu?

Muuta sanan helinää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1) Luottamusmies edustaa liittoja esim. Tehy, Super, KTV joiden keskuudesta mies(?) yleensä valitaan.

2) Paikallisia järjestelyvaraeriä jaettaessa suositaan liittojen omaa/omia, eikä liittoon kuuluvia suositella.

3) Lakkotilanteessa teet normaalisti työtä, eikä sinulla ole lakko-oikeutta. Saat normaalin palkan.

4) JOS liitot eivät tee asialle jotain, niin tulevaisuudessa neuvotellaan yhä enemmin omia palkkoja. Sehän näitä "vanhempia" hoitajia hieman harmittaa, kun "nuoremmat" tulevat ja saavat jopa parempaa palkkaa. Hoitokulttuuriin on tulossa suuria muutoksia.

"Ei se ole hölmö joka pyytää vaan se joka maksaa.."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4) JOS liitot eivät tee asialle jotain, niin tulevaisuudessa neuvotellaan yhä enemmin omia palkkoja. Sehän näitä "vanhempia" hoitajia hieman harmittaa, kun "nuoremmat" tulevat ja saavat jopa parempaa palkkaa. Hoitokulttuuriin on tulossa suuria muutoksia.

"Ei se ole hölmö joka pyytää vaan se joka maksaa.."

tähän ilmeisesti työnantaja puoli pyrkii,mutta empä tiedä onko se työyhteisöllisesti hyvä asia,siis noin tiimityöskentelyn kannalta.verrattaan esim.rakennusalaan jossa liittoon kuulumattomat tai muuten työyhteisöön sopimattomat savustetaan ulos tai putoavat telineiltä.

kyllähän tätä jo hoitoalallakin tapahtuu,edellisen työpaikkani ns kantelupukki sai nenänsä auki pikkujoulubileissä 8)

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[verrattaan esim.rakennusalaan jossa liittoon kuulumattomat tai muuten työyhteisöön sopimattomat savustetaan ulos tai putoavat telineiltä.

kyllähän tätä jo hoitoalallakin tapahtuu,edellisen työpaikkani ns kantelupukki sai nenänsä auki pikkujoulubileissä

Hoitoalalla ei ole pelkoa että liittoon kuulumattomat saisivat mitenkään nurjaa kohtelua. Siihen on ainakin kaksi syytä:

1. Liiton jäsenen ovat niin apaattisia omien etujen ajajia ettei heillä ei voi olla intoa eikä pienintäkään varaa kuittailla liitosta eronneille.

2. Jos Tehy ja SuPeri jatkaa nykyistä linjaansa, niin pian tilanne on se että valtaosa hoitajista kuuluu "eronneiden liittoon"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä omalla työpaikallani (miesvaltainen)liittoon kuulumattomille vittuiltiin aika rankasti.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä omalla työpaikallani (miesvaltainen)liittoon kuulumattomille vittuiltiin aika rankasti.

Jep,vahan sama juttu kun viime vuonna kavaisin puoli vuotta karvistelemassa Suomessa töissa.Kun valitin palkkoja ja liiton saamattamuutta,niin toivoteltiin aika nopeasti takaisin Norjaan.Ja niin sitten teinkin. ;D

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä omalla työpaikallani (miesvaltainen)liittoon kuulumattomille vittuiltiin aika rankasti.

Jep,vahan sama juttu kun viime vuonna kavaisin puoli vuotta karvistelemassa Suomessa töissa.Kun valitin palkkoja ja liiton saamattamuutta,niin toivoteltiin aika nopeasti takaisin Norjaan.Ja niin sitten teinkin. ;D

kyllä minä sen ymmärrän että joissakin työpaikoissa todella panostetaan ay toimintaan ja työolojen parantamiseen ja sitten tullaan ja kerätään hedelmät osallistumatta talkoisiin,niin kyllähän se voi vituttaa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa paikallisosastojen aktiivisuudessa taitaa olla suuria eroja. Entisen paikallisosastoni vuoden tapahtumat rajoittuivat pariin ravintolailtaan vuodessa. Työmarkkinapoliittisen informaation jakamisesta vastasi lehtykäinen, jossa kerrottiin seuraavasta ravintolaillasta.

Eniten minua korpesi kun liiton rahoilla alettiin viimeaikoina syöttämään myös talon johtoa.

Omassa työyhteisössäni on selvästi paineet kääntyneet liittoihin kuuluvia kohtaan, kun iso osa kollegoista on jo eronnut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erosin juuri liitosta niin saas nähdä nyt kuinka paljon vaikuttaa asioihin. Paikallinen ammattiosasto on nukkunut ruususen unta jo pitkään Ja rahastonhoitajakin "lainasi" rahat niin ei ollut sirkushuvejakaan.Kakkospaikkakunta kalleusluokasta luopuminen kesti puolitoista vuotta jne. Seuraavat viisi vuotta neuvotellaan henkilökohtaisista palkoista katsotaan nyt onko siihen luottamusmiehen kannalta mitään sanomista.Taitaa olla itsestä kiinni.Nuoret on saaneet jo pari vuotta vanhempia parempaa peruspalkkaa. Ovat näissä asioissa topakampia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Olen itse pääluottamusmies ja pätkääkään ei hetkauta liittoon kuulumattomien asiat ja niiden hoitaminen. Miksi niitä edistäisin koska he eivät maksa liiton jäsenmaksua olkoot oman onnensa nojassa. Tätä he varmaan haluavatkin. Olen varma että ainakaan vielä työnantaja ei ole halukas neuvottelemaan kymmenien yksittäisten henkilöiden kanssa palkoista. Se on jo aikakysymys. Muutkin ongelmat joita työpaikalla työsuhteen ehdoista tulee ovat aika heikolla hoidolla ilman järjestön tukea mutta siitä vaan hoitamaan asioita yksinään.

Itse tulen ehdottamaan tulevissa järjestelyvaraneuvotteluissa palkkasumman jakamista vain järjestäytyneiden kesken.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tulen ehdottamaan tulevissa järjestelyvaraneuvotteluissa palkkasumman jakamista vain järjestäytyneiden kesken.

Provoilua, mutta vastataan nyt kuitenkin!

Yrittivät TNJ:n puitteissa meilläkin tiputtaa liitosta eronneet palkkaehdotelmassaan, mutta eipä näytä menevän heidän suunnitelmat lävitse, on ilmeisesti työnantaja ajantasalla ja huomannut ketkä ovat eronneet liitosta. Ymmärtäähän tuon tietysti työnantajan puolelta; me eronneet emme lakkoile emmekä käytä työaikaa päivätolkulla järjestökoulutuksiin yms.

Reilua ja tasa-arvoista ei kyllä välttämättä työnantajankaan käytös ole, mutta eipä tuo "pääluottamusmiehen" tekstikään sellaiselta vaikuttanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääluottamusmiehenä ihmettelen miksi minun pitäisi hoitaa niiden asiaa jotka eivät liittoon kuulu. Ei mikään järjestö sitä tee. Jäsenten etujen ajajaksi minut on nimetty ja siksi vain niitä hoidan. Neuvottelujärjestelmä on olemassa ja pääsopijajärjestöjen edustajat siellä neuvottelevat. Toki hyvä työantaja pitää kaikista huolen mutta silloin siihen vaikuttaa paljolti se kuuluisa pärstäkerroin. Järjestön takana on sen verran voimaa että työnantaja sitä kuuntelee. Yksittäisen ihmisen ääni on heikko. Muuten ovatko kaikki eronneet yrittäneet vaikuttaa asioihin etukäteen vaiko vasta nyt kun se on myöhäistä. Osansa tästä tilanteesta on syytä kohdistaa myös SuPeriin. Sen erilainen suhtautuminen tilanteeseen vaikeutti Tehyn toimintaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aina kuvitellut, että luottamusmies on työntekijöiden luottamusmies, eikä ámmattiliiton. Kuulostaa ihan vanhanajan agitaattorin hommilta. Maksaako palkkasi työnantaja vai ammattiliitto ??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aina kuvitellut, että luottamusmies on työntekijöiden luottamusmies, eikä ámmattiliiton. Kuulostaa ihan vanhanajan agitaattorin hommilta. Maksaako palkkasi työnantaja vai ammattiliitto ??

Näin entisenä luottamusmiehenä, kyllä minäkin ajoin vain ammattiliiton jäsenien etuja koska he maksavat siitä, että heillä on yhdyshenkilö jos tulee jotain hankalluksia esim. työsopimuksissa tai palkoissa.

Niille jotka eivät kuulu liittoon, niin asioita ajavat työsuojavaltuutetut(heilläkin siihen rajoitettu aika).

Mitä palkkaan tulee sehän on vain korvaus siitä mitä teet työnantajalle mutta liitonjäsenet maksavat jäsenmaksujaan siitä, että saavat apua tarvittaessa, tosin toiset paremmin ja toiset huonommin:(

Vastasinko kysymykseesi?

T:Teemu

ps. viimeinen jäsen maksu oli 0.69ekua, eipähän ole ollut keikkaa...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitotyöntekijä

Olen aina kuvitellut, että luottamusmies on työntekijöiden luottamusmies, eikä ámmattiliiton. Kuulostaa ihan vanhanajan agitaattorin hommilta. Maksaako palkkasi työnantaja vai ammattiliitto ??

Nyt on pakko vastata:

Kyllä TNJ:n luottamusmiehet ovat vain Tehyn ja Superin jäsenille tarkoitettuja, ei edes pelkkä kassan jäsenyys luo luottamusmiehelle velvollisuutta ajaa ns. villintyöntekijän asiaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...