Jump to content
 

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Luuriapina

HES Sairaankuljetus yrityssaneeraukseen

Recommended Posts

Luuriapina

Jopa satojentuhansien ihmisten sairaankuljetuksista vastaava HES Sairaankuljetus Oy on hakeutunut yrityssaneeraukseen. Yhtiön johdon mukaan saneeraus ei vaaranna ensihoito- tai sairaankuljetuksia.

HES Sairaankuljetus hakeutui saneeraukseen 3. marraskuuta. Yrityssaneerausmenettelyn tarkoituksena on varmistaa kannattavan liiketoiminnan jatkuvuus".

- Potilasturvallisuus ja yleensäkään meidän toimintamme ei ole millään tavalla vaarantunut, eli meillä ei mikään toiminta ole muuttunut. Toiminta jatkuu ja tulee jatkumaan ihan ennallaan. Me kannamme vastuun kaikista sopimuksista, vakuuttaa HES Sairaankuljetus Oy:n toimitusjohtaja Markus Ulfstedt.

Lue lisää Ylen sivuilta: http://yle.fi/uutise...en_3006355.html

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

Lainaus Yle.fi sivuilta: "

Yhtiön johdon mukaan saneeraus ei vaaranna ensihoito- tai sairaankuljetuksia.

ESS:n mukaan viikonlopun aikana tankkauskortit on olleet pimeinä ja muuta "ei vaarantavaa"

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
huomen

Sillä tavalla..hupsista! Maanantain ESS:Stä asiasta kuulemma lisää. Mielenkiinnolla odottaen. Tsemmppii hessiläisille työntekijöille kuitenkin!

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Entinen Esko

Viitsisikö joku napata tuon ESSin artikkelin talteen ja vaikka skannata sen, kiinnostaisi nähdä se.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Viitsisikö joku napata tuon ESSin artikkelin talteen ja vaikka skannata sen, kiinnostaisi nähdä se.

Nettiversio ainakin löytyy

Viidessä Päijät-Hämeen kunnassa sairaankuljetuksia hoitava HES Sairaankuljetus Oy ajautui tällä viikolla yrityssaneeraukseen. HES hoitaa sairaanhoitokuljetuksia Nastolan, Hollolan, Hämeenkosken, Kärkölän ja Padasjoen alueella. Ambulansseissa oli viikonlopun aikana ajoittaisia ongelmia polttoainekorttien kanssa, kun ne olivat lakanneet toimimasta.

Tilapäisjärjestelyillä ambulanssien ajot saatiin kuitenkin hoidettua. Nyt polttoainekortit toimivat taas.

Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän ensihoito- ja päivystyskeskuksen johtaja Liisa Kokkonen kertoo, että tilannetta seurataan nyt joka hetki.

- Kaikki alueella olevat HESsin ambulanssit ovat ajossa eli tilanne on normaali.

Kokkosen mukaan HES Sairaankuljetuksen toimialueella Päijät-Hämeen kunnissa asuvilla ei ole syytä huoleen.

- Meillä on alueella muitakin toimijoita, mistä voimme saada apua tarvittaessa nopeastikin. Asukkaiden perusturvallisuus ei ole millään tavoin uhattuna.

HES Sairaankuljetus tytäryhtiöineen on Suomen suurin yksityinen sairaankuljetuskonserni. Konsernilla on maassamme 33 toimipistettä.

Aiheesta lisää maanantain Etelä-Suomen Sanomissa.

http://www.ess.fi/?article=347665

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Luuriapina

Mielestäni on aika huolestuttavaa, jos ensihoitoyksiköt ajelevat "höyryillä". "Varman tiedon" mukaan erään yksikön henkilöstö osallistui polttoaineiden hankkimiseen, että pääsi edes asemapaikalleen pitkältä tehtävämatkaltaan. Ehkä itse olisin jättänyt kaluston sinne jonnekin, ja x-0:aa kehiin... Firma vastaa velvoitteistaan. Luetaanpa huomenna sitten todella tarkasti Etelä-Suomen Sanomat... :itkee:

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jasu

Kopioisiko joku tänne myös maanantain ESS:n jutun aiheesta?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Luuriapina

Tiistaina ESS:ssa tämmöistä:

"Sairasautot kulkevat joka tapauksessa

HES Sairaankuljetuksen yrityssaneeraushakemuksen ei pitäisi aiheuttaa muutoksia Nastolan, Hollolan, Hämeenkosken, Kärkölän tai Padasjoen sairaankuljetukseen.

Näin kertoo yrityksen toimitusjohtaja Markus UIfstedt. Ylivelkaantunut yritys ei pysty tällä hetkellä hoitamaan kaikkia velkojaan eräpäivään mennessä, joten se pyrkii järjestelemään niitä uudelleen.

Viime viikon torstaina jätetyn hakemuksen ensimmäinen seuraus oli Nesteen polttoainekorttien kuivahtaminen viikonloppuna.

Neste seuraa saneeraushakemuksia ja sulkee kortit niiltä asiakkailta, jotka ovat hakemuksen jättäneet.

Ulfstedt kertoo, että tilanne korjattiin maanantaina ja sairaankuljetusautot voivat jälleen tankata asemilla. Toimitusjohtajan mukaan Neste tarjoaa kymmenen prosenttia HES:n autojen polttoaineesta."

Lähde: Etelä-Suomen Sanomat 8.11.2011

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Tällaistahan tämä nykyään on; kilpailutetaan lyhytnäköisesti kuralle sektoreita jotka kuuluisivat alun perinkin julkisen sektorin hoitoon. Ja kun ongelmia tulee niin sotku kaatuu julkisen puolen hoidettavaksi ja veronmaksajien maksettavaksi kuten ilmeisesti ainakin Kainuussa on nyt käymässä.

Onneks jotain on viime aikoina opittu ja monessa kunnassa/sairaanhoitopiirissä on saku-toiminta siirtymässä pääsääntöisesti kunnallisen puolen järjestämäksi. Minun mielestä voisi jopa säätää lain että kansalaistehtäviä ei saisi suorittaa kuin julkisen sektorin toimijat, säästyisi potilaat ja työntekijät monelta murheelta tulevaisuudessa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SirLucas

dino mielipiteeseen vielä sellainen lisäys että vielä kun samaan lakiin saisi viimeinkin että ensiHOITO kuuluisi hoitajille

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

dino mielipiteeseen vielä sellainen lisäys että vielä kun samaan lakiin saisi viimeinkin että ensiHOITO kuuluisi hoitajille

Tuo on jo kierretty ja ensimmäinen pelastajaryhmä on alkanut käymään lähihoitaja-kerhossa, josta saa tutkinnon. Kerhoa käydään nimellisesti vuosi. Näytöillä paperit lapaan ja näin koko uusi lakiasetus on vesitetty.

Luki vielä sitten samassa tekstissä että pelastajien motivaatio ei tahdo riittää koulutuksen käymiseen. Mahtaahan se olla rankkaa saada ylimääräinen tutkinto.

Referoinut Julma, lähteestä Systole 5/2011 s. 6 "Helsingin pelastajista myös lähihoitajia"

E: Typoja

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Referoinut Julma, lähteestä Systole 5/2011 s. 6 "Helsingin pelastajista myös lähihoitajia"

/off-topic

Helsingistä käy pelastajia lukemassa myös sairaanhoitajiksi ja ensihoitajiksi, työnantaja tukee kuulemma kohtuullisen mukavasti opintoja. Lääkeluvalliseksihan käydään sitten kuulemma kohtuullinen tie ts. pari vuotta perustasoa, lisäkoulutusta, ollaan hoitoyksikössä ja lääkäriyksikössä yht. puoli vuotta, tenttiä sun muuta... Päätoimiset sitten ovat suht pitkän linjan ihmisiä...?

Sinänsähän useamman tutkinnon suorittamisesta ei ole yleensä ainakaan haittaa, mielenkiintoisesti pelastuspuolelle hakeutuu ihmisiä, jotka eivät motivoidu ensihoitoon. Toki ensihoidon työkuorma on pidemmän päälle isoissa kaupungeissa perustasolla melkoinen...

Kyllähän pelastajan toimimisesta ensihoidossa on ollut hyötyä, ensihoidon koulutusta kun ei aina lähi-, sairaan- tai edes ensihoitajatutkinnoissa ole kummoisesti ollut, ja systeemihän on taloudellisesti hieman edullisempi, ja joustavampi, saman jampan kun voi heittää paloautoon tai ambulanssiin ja pelastusyksikön takapenkin voi väliaikaisesti tyhjentää ylimääräisen ambulanssin miehittämiseksi. Ensivasteyksiköitä, joissa todennäköisesti löytyy ensihoidossa ammattimaisesti työskentelevää porukkaa, löytyy esim. Helsingissä ympäri vuoden 9 pelastusyksikön verran. Paikallinen järjestelmä tosin sisältää paljon laadunvalvontaa, systemaattista vuorokoulutusta, prosessinhoitamista, siinä on 24/7 lääkintäesimies ja 24/7 lääkäriyksikkö, pari mapillista saku-aineistoa sun muuta protokollaa, pelastajia koulutetaan yhteistyössä paikallisten ammattikorkeakoulujen kanssa - ja takavuosina on brankkareille hieman nuijittu kaaliin muutamia asioita muutenkin kuulemma.

Mutta kieltämättä pelastajien tutkintoon ajallisesti sisältyy vähemmän terveydenhuoltoa, jos opetus on ajoittain varsin tiivistä ja kohtuullisella tasolla, erikoistuminen lisääntyy ja motivaatiota ei koulutuksilla hankita... Tää on mielenkiintoista, maailmalla on ensihoitojärjestelmiä, joissa on erittäin pitkälle eriytyneitä, jatko-opintoja suorittaneita sairaanhoitajia - ja vieressä parina sitten sanitääritason autonkuljettajia. Erinomaisia Utstein -tuloksia saavutetaan systeemeissä, jotka ovat firefighter- ja paramedic -pohjaisia (+ supervisor jossain) a la King County ts. Seattle, jos sitten samoissa systeemeissä saatetaan saada erittäin huonoja tuloksia a la New York. Tietysti koulutuksen puutteet tai erinomaisuudet eivät sitten aina paikkaannu/pelasta muita systeemin osasia. Suomessakin on ilmeisesti aika huikean erilaisia eroja järjestelmissä ja järjestelmien sisällä - ihan koulutuksenkin perusteella...

Katsotaan, miten Suomessa menee jatkossa rahan ja koplaamisen ristiriita - äsken lueskelin HS:n palstalta lukijatekstejä, joissa maa jakautui taas kahtia; elvytystulokset ovat Helsingissä hyviä, mutta korpiseuduilla saa taas enemmän katsoa kalenterista, koska ambulanssi tulee. Ja syylliseksi löydettiin Arkadianmäki (eduskunta), etelän äänestäjät painavat, muut eivät. No, ei ehkä ihan näinkään, mutta karu palaute kyllä kuvaa näitä kotimaisia realiteetteja - ja tahtotiloja. Arkadianmäki on kyllä kovasti kunnostautunut tulonsiirroissa Etelä-Suomesta muualle, ja varsin mukavasti pohjoiseen ja itään mentäessä rahaa on käytössä asukasta kohden, mutta meneekö siitä sitten ensihoitoon tai pelastustoimeen millaisia osuuksia, onkin toinen juttu. Ja nämä asiathan taas päätetään kunta- tai aluetasolla. ääneen sanoen - Stadissa tk:t eivät vedä, päivystykset ovat ruuhkaisia ja osastoille voisi asentaa pyöröovet, mutta sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa on sitten taas tehty vuosien varrella omia ratkaisuja ja siihen jollain tapaa satsattu; oma lääkäriyksikkö on pyörinyt yli 30 vuotta eikä siihen ole valtiota apuun huudeltu... Helikoptereitahan kovasti kaivattaisiin ympäri maata, mutta mielenkiintoisesti alan ammattilaisina esiintyvät esittävät karujakin kommentteja maakuntalehtien palstoilla: 24/7 ensihoitolääkäri jees, konsultointi on kiva, ohjeistukset sun muut koulutukset samoin, mutta sen itse kopterin hinnalla saisi monta perustasoa nostettua hoitotasolle ja potilaille paljon enemmän hyötyä...

Mutta mielikuvathan ohjaavat paljon käsitystä ensihoitojärjestelmien tehokkuudesta ja mikä on sitten se kriittinen asia hätätilapotilaan hoitamisessa: helikopterin vähintään teoreettinen olemassaolo ja oman tk-päivystyksen säilyminen ovat listalla aika kärkipäässä?

/off-topic ends

...Jälkiviisaana... Niin - ensihoidostahan lähdettiin monen firman tasolla hakemaan terveydenhuollon yksityisen sektorin suuria tuottoja, mutta... Kuljetusalan mies-ja-rekka -tyypin yrittämistähän on paljon, samoin ostaja ei ehkä aina osaa ostaa - tai valitsee halvimman. Osa kunnista vielä taitaa kokea ensihoitopalvelut kiusallisena pahana, eli jos sen-vois-lykätä-mihin-vain-niin-olisi-kiva -asenteellahan moniin palveluihin paikoihin valitettavasti suhtaudutaan. Tietysti tontti on ollut siinä mielessä murroksessa, että suuruuden ekonomia (ketjuuntuminen jne) ovat vasta tulleet viime vuosina, ja ehkä joku toimija on sitten myös hakenut kannattavuutta nopealla kasvulla ja siihen liittyvillä oletuksilla. Jo vuosi, pari takaperin taisi yksi suurempi logistiikan osaaja vetäytyä silloisilta lupaavilta markkinoilta, kun tuotto jäivät pieniksi - ko. putiikki on pyörittänyt logistisia palveluita sen verran, että osaa myös viheltää laajemmassa toiminnassaan heikosti toimivia versoja nurin. Mikä on ehkä markkinoita kuvaavaa.

Mutta mihin suuntaan mennään, mihin pitäisi, miten sinne päästään - ja millä keinoin sinne päästäisiin, ovat sitten ne paremmat kysymykset. Tontillahan on monenlaista toimijaa, ja heillä omanlaisia intressejään. Kuka kaipaa KELA:sta rahoittajaa kireän kuntapuolen lisäksi, kuka haluaa yritykselleen tuloa, kuka haluaa hoitaa lakisääteisen velvoitteen mahdollisimman halvalla, kuka pyrkii kasvamaan, kuka ehkä pitämään firmansa muka-vielä-pystyssä harakiritarjouksella, kuka ehkä laskee bisneksen likaisen pelin varaan (lasku lähtee muualle, palkat maksetaan palkkaturvasta jne), mikä edunvalvoja haluaa vähentää kuntien vastuuta - ja kuka ehkä haluaa oikeasti hoitaakin potilasta... Lisäksi on lainsäätäjä, jonka velvoitteita voi kiertää. Noista intresseistä voisi jo vähän laskeskellakin - yhdistettynä talouden taantumaan - suuntaviivoja, mitä kentällä tullee lähivuosina tapahtumaan, päättelyllä voi ehkä ennustaa, missä tontilla ehkä mennään kohtapuoliin?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
vehy

Tehy tekee selvitystä hes sairaankuljetuksen työntekijöiden palkka saataavista. Hes ei maksa henkilökunnalleen ylityökorvauksia... Toivon hartaasti, että tehy saisi selvitykset mahdollisimman pian valmiiksi ja työntekijät saisivat saatavansa... Se olisi sitten hei hei helsingin ensihoito ja sairaankuljetus. :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Entinen Esko

Onko tuohon mitään lähdettä vai pelkkää kyytimiestentietotoimiston uutista ? Hessin ylitöiden maksaminen on ilmeisesti aika toimipaikka kohtaista, esim. Lost alueella ylityöt ja yölisät on kuulemma maksettu, Hattulassa yölisiä ei makseta ja Helsingissä ei makseta kuulemma mistään mistään. Siitä maksetaanko nuo ylityöt oikein millään alueella en tiedä mitään.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Tuo Pöllön Helsinki propaganda kuulostaa aina yhtä hienolta, kaikilla mittareilla mitattuna laadukasta ensihoitoa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lanssari

Tuo on jo kierretty ja ensimmäinen pelastajaryhmä on alkanut käymään lähihoitaja-kerhossa, josta saa tutkinnon. Kerhoa käydään nimellisesti vuosi. Näytöillä paperit lapaan ja näin koko uusi lakiasetus on vesitetty.

Luki vielä sitten samassa tekstissä että pelastajien motivaatio ei tahdo riittää koulutuksen käymiseen. Mahtaahan se olla rankkaa saada ylimääräinen tutkinto.

Referoinut Julma, lähteestä Systole 5/2011 s. 6 "Helsingin pelastajista myös lähihoitajia"

E: Typoja

Lähihoitajan paperi on muuten kiva olla olemassa ikääntyvällä palomiehellä: pääsee helposti kaupungin sisäisenä siirtona hoitoalan töihin kun fyysiset ei enää mene läpi tai tulee muunlaista kremppaa... ;)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Lähihoitajan paperi on muuten kiva olla olemassa ikääntyvällä palomiehellä: pääsee helposti kaupungin sisäisenä siirtona hoitoalan töihin kun fyysiset ei enää mene läpi tai tulee muunlaista kremppaa... ;)

Voi sitä innostuksen määrää :-D

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Lähihoitajan paperi on muuten kiva olla olemassa ikääntyvällä palomiehellä: pääsee helposti kaupungin sisäisenä siirtona hoitoalan töihin kun fyysiset ei enää mene läpi tai tulee muunlaista kremppaa... ;)

Voi sitä innostuksen määrää :-D

Vaikea valinta; jäädäkkö työkyvyttömyyseläkkeelle palomiehen hommasta vai lähteäkkö sairaalaan perushoitoa suorittamaan...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Lähihoitajan paperi on muuten kiva olla olemassa ikääntyvällä palomiehellä: pääsee helposti kaupungin sisäisenä siirtona hoitoalan töihin kun fyysiset ei enää mene läpi tai tulee muunlaista kremppaa... ;)

Voi sitä innostuksen määrää :-D

Vaikea valinta; jäädäkkö työkyvyttömyyseläkkeelle palomiehen hommasta vai lähteäkkö sairaalaan perushoitoa suorittamaan...

Vaikea kuvitella palomiehiä loppuajaksi oman alansa ulkopuolisiin töihin, olettaisin heidän mieluummin menevän vaikka tarkastus- ja valistustyötä. Toki niissä taitaa tulla vastaan sama kuin tukiyksiköiden kuskin paikoissa, kaikille ei riitä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
vehy

Yleltä tuli pari kuukautta sitten dokkari tästä hes:n tilanteesta. Netistä en löytänyt mitään lähdettä. Sen verran kans tiedän, että etelä-pohjanmaalla ei makseta ylityölisiä lainkaan. Hattulassa yölisän saa vuoroesimies, mutta sen pari ei saa yölisää jos ei ole keikkiä! Eli vuoroesimies saa yölisän nukkumisesta, mutta työpari ei. Ei ihan taida mennä sääntöjen tes:n ja lain mukaan oikeen. Kuten jo aikaisemmin sanoin kun Tehy saa selvitykset loppuun "soronnoo helsingin ensioito ja sairaankuljetus"

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
{BS}

Yleltä tuli pari kuukautta sitten dokkari tästä hes:n tilanteesta. Netistä en löytänyt mitään lähdettä. Sen verran kans tiedän, että etelä-pohjanmaalla ei makseta ylityölisiä lainkaan. Hattulassa yölisän saa vuoroesimies, mutta sen pari ei saa yölisää jos ei ole keikkiä! Eli vuoroesimies saa yölisän nukkumisesta, mutta työpari ei. Ei ihan taida mennä sääntöjen tes:n ja lain mukaan oikeen. Kuten jo aikaisemmin sanoin kun Tehy saa selvitykset loppuun "soronnoo helsingin ensioito ja sairaankuljetus"

Oliko tämä A-Studion juttu?

http://www.youtube.com/watch?v=eILeMGfVkaU

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Tuo Pöllön Helsinki propaganda kuulostaa aina yhtä hienolta, kaikilla mittareilla mitattuna laadukasta ensihoitoa.

Enpä lähde kilpalaulantaan Jannen kanssa, varsinkaan kun ei se stadilainenkaan systeemi täydellinen ole. Tai välttämättä kaikilla sektoreilla ja mittareilla laadukas.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lanssari

Lähihoitajan paperi on muuten kiva olla olemassa ikääntyvällä palomiehellä: pääsee helposti kaupungin sisäisenä siirtona hoitoalan töihin kun fyysiset ei enää mene läpi tai tulee muunlaista kremppaa... ;)

Voi sitä innostuksen määrää :-D

Vaikea valinta; jäädäkkö työkyvyttömyyseläkkeelle palomiehen hommasta vai lähteäkkö sairaalaan perushoitoa suorittamaan...

Ei ole mtn työkyvyttömyyseläkettä siinä kohtaa, vaan koulutusta vastaavaa työtä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
vehy

BS juurikin tuo. Täytyypä kattoa se oikeen uusiks :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×