Jump to content
MAINOS

TIIMI PALAVERIT?


MPHoitaja

Recommended Posts

Hei,

miten teillä jotka työskentelette tiimeissä työpaikoillanne on järjestetty tiimipalaverit? Jos 3-vuoron tehdään, kuinka saa työvuorolistasta ajankohdan joilloin kaikki(?) olisi yhtä aikaa paikalla? Tarvitseeko kaikkien olla yhtäaikaa paikalla?

Kiitos vastauksistanne!

Hoitsu päihdepuolelta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eipä sitä kaikkia oikein ole millään mahdollista ainakaan kovin montaa kertaa vuodessa saada paikalle. Mutta aamu- ja iltavuoron vaihde on meillä ainakin sellaista aikaa, että on helpoin tiimipalaveriin saada mahdollisimman monta työntekijää. Mitä pienempi työyhteisö, melkeinpä sen hankalampaa. Tiedon siirtyminen sitten varmistetaan sillä, että jokaisesta palaverista jonkinnäköinen pöytäkirja tehdään ja käsiteltävät asiat yleensä on jo etukäteen ylhäällä, niin että niiden jotka ei sillä kertaa pääse paikalle, on mahdollista kuitenkin viestittää mielipiteensä jo ennakkoon. Jokainen saa siis myös ehdottaa käsiteltäviä asioita ennakkoon. Meillä suositaan koko työyhteisön viikkopalavereja, koska liian tiukka tiimijako on aikoinaan aiheuttanut sen, että työyhteisön sisällä oli käytännössä kaksi työyhteisöä, joka on aivan ääliömäistä ja sitä on systemaattisesti nyt purettu pois, onneksi ihan onnistuneesti. :) Tiimityö taas kyllä oikein ohjattuna ja toimiessaan on ihan hyvä käytäntö.

Itselle melkeinpä pahin punainen vaate on se, että joku tokaisee että "ei kuulu minulle" tai "se on tuon toisen tiimin asioita" tai "en minä tiedä potilaasta mitään, kun kuuluu toiselle tiimille". Itse kun olen lähtökohtaisesti sitä mieltä että palkka maksetaan potilaan hoitotyöstä ja perusasiat on tiedettävä joka ikisen joka ikisestä, vaikka jonkun tietyn potilaan kokonaisvaltaisemmasta hoitotyön kuvasta ja suunnitelmasta sitten vastaisikin joku nimetty hoitaja. Aikansa se purkaminen vei, mutta nykyisin työntekijätkin on kyllä tyytyväisempiä, kun onhan se turvallisempaa tehdä töitä kun ei tule tilanteita, että joutuu kohtaamaan ihan tuntemattoman potilaan ja omaiset omalla osastollaan. Käsittämättömän paljon tällaisia työyhteisöjä kyllä vielä löytyy, jossa tiimiytyminen tai yksilövastuinen hoitotyö on ymmärretty alkujaankin ihan päin sitä ihtiään.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Meilläkin tiimipalaverit päivä/iltavuoron vaihteessa, toiminut.

Offtopic: ( pisti vaan silmään tosi pahasti)

Itselle melkeinpä pahin punainen vaate on se, että joku tokaisee että "ei kuulu minulle" tai "se on tuon toisen tiimin asioita" tai "en minä tiedä potilaasta mitään, kun kuuluu toiselle tiimille". Itse kun olen lähtökohtaisesti sitä mieltä että palkka maksetaan potilaan hoitotyöstä ja perusasiat on tiedettävä joka ikisen joka ikisestä, vaikka jonkun tietyn potilaan kokonaisvaltaisemmasta hoitotyön kuvasta ja suunnitelmasta sitten vastaisikin joku nimetty hoitaja.

Itse työskentelen erikoissairaanhoidossa, osastolla vajaa 30 potilaspaikkaa, toimitaan 2 ryhmässä. Potilaita vaihtuu päivittäin, vaihtuvien määrä vaihtelee, joskus lähtee 10 potilasta päivän aikana ja toisinaan ei ketään. On mahdotonta tietää ja tuntea osaston kaikkia potilaita ja heidän omaisiaan. Että riippuu paljon osastosta toi että voiko sanoa että on oman tiimin asioita vai ei. :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, eipä paljoa voi muista tietää. Paitsi jossain 8 paikkaisessa palvelutalossa (kärjistetysti).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä osastopalaverit 1 x vk:ssa iltapäivällä, vuoronvaihteessa. Siitä lähtee pöytäkirja/muistio jokaiselle s-postilla puhtaaksikirjoituksen jälkeen.

Joillain osastoilla on vielä ns. vanhat ruutuvihot käytössä, häviämässä kyllä jo.

Varahenkilönä toimiessani; ei ole varaa sanoa en tiedä, en voi. On hoidettava kaikki asiat kierroista kotiutukseen asti. Sitä varten koneelta löytyy tiedot ja sitä varten konsultoidaan tiimissä työskentelevää, jos sikseen.

Mutta mitään ylivoimaista työssä ei ole, tekstiä omaksuu nopeammin ja osaa poimia asioita, kun kiertelee riittävästi.

Unohtamatta sitä, että nenänpään näkeminen kertoo jo paljon. Sen potilaan siis.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...