Jump to content
MAINOS

YLE: "Terveyskeskus on usein arvauskeskus"


Reportteri

Recommended Posts

Terveyskeskus kääntyy monen suomalaisen suussa arvauskeskukseksi. Kainuussa Oulun yliopiston professuurilla työskentelevän yleislääketieteen professorin Pekka Honkasen mukaan nimitys ei ole aivan tuulesta temmattu ja syyt tähän ovat syvällä. Yksi suurimmista syistä on suomalaisessa lääkärikoulutuksessa.

Lue koko juttu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Allekirjoitan. Tosin kun nuoria lääkäreitä moitittiin uutisessa, niin itse olen sitä mieltä, että pätevimmät tuntuu olevan niitä kenellä on vasta pari vuotta työtä takana ja tavoitteet vielä edessä. Eipä ne yleensä vaan sitten kauaa tk:ssa viihdy, kaikkoavat hiljalleen kohti toisenlaisia työmaita. Kandit nyt tietty on ihan oma lukunsa, mutta jostain on aina aloitettava siinäkin ammatissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytinpäs sanaa "arvauskeskus" kesällä ja sairaalalääkäriltä tuli lausahdus, että tuosta kommentista joku voisi lyödä. Seelvä, käytän jatkossa termiä tervauskeskus... :D Ei kun mielestäni erinomainen persoona tuo jamppa, että uskalsi vähän heittää noilla kommentilla, jos joskus osais puolet siitä mitä hän nyt, niin olis kiva...

Tk-lääkärin työ ei tosin ole niitä helpoimpia. Maaseututerveyskeskuksessa voidaan tehdä kohtalaisiakin toimenpiteitä, ja voi sitä päätyä saattamaan vaikka haastavaa traumapotilasta tuntien ambulanssimatkalle yliopistosairaalaan. Mutta kyllä sitä kaikkea mahdollista kävelee naapuritk:een kaupungissakin sisälle, tahti on melkoinen, siellä pitäisi välillä hoitaa rintakivut, tunnistaa syövät ja hallita melkoisia monisairaspotilaiden lääkityksiä. Ihan mitä vain voi ilman karsintaa tulla joskus ovesta sisään sielläkin... Lääkäreiden vaihtuvuus on kohtalaista, vaikka johtamisessa on pyritty huomioimaan lääkäreiden hyvinvointi ja saatavuus. Työkuormaa riittää... Ja kyllä nuo työnsä kohtuullisen hyvin osaavat huomioiden lähtötiedot, asiakkaiden kyvyn kuvata sekä käytössä olevat resurssit labroihin ja kuvantamiseen, yllättävän vähän bugeja näkyy ainakaan meidän suuntaan.

Tietysti tervauskeskuksessakin annetaan koulutusta (ja ko. koulutus voi olla osa yhdyskuntapalvelusta matkalla eurolääkäriksi), mutta seniorin nopea konsultaatiomahdollisuus, mahdollisuus oppia, päästä koulutuksiin ja mm. keskustella muiden lääkäreiden kohdalla ovat kuulemma olleet tärkeitä asioita tk-lääkäreille. Väestövastuistahan ollaan paikoin luopumassa ja siirtymässä kiinteisiin työaikoihin, jotta työkuormaa voisi rajata. Toivottavasti muitakin konsteja löytyy, ei varmasti ole kenellekään kivaa, jos tk-lääkäreitä ei löydy, saati että suurin osa viroista on täyttämättä.

Tietysti aina jokainen voi joskus auttaa toista tietämään ja kehittymään, itse annan ison julkisen kiitoksen sille tk-hoitajalle, joka antoi tänään puhelimessa nanosekunnissa vastauksen mun ammatilliseen kysymykseeni - tietoa ei esim. netissä penkomalla nopeasti löytynyt. Soittelin taas sitten erittäin asianmukaisesti asioita kysyvälle tk-lääkärille taas tietoa yhteisestä ongelmastamme takaisinpäin. Jolloin taas saan helpommin itse vastauksen, kun joku päivä jälleen kerran sekoitan jotkut asiat kunnolla ja tarvitsen sieltä päin taas lääkäriltä puhelimitse apua... :rolleyes:

Viime päivinä huomannut kiroavansa, kun tieto ei liiku ja esim. yrittää etsiä jostain jotain tai selvittää jotain, mistä joku tietää, mutta ei ole kertonut muille - toisaalla yhtä meidän rutiinia opetettiin vaatimattomamman tason koulutuksen saaneelle, ja siis ihanaa nähdä, miten joku imee tietoa, kyselee ja on innoissaan saadessaan opetella uutta juttua... Siksi varmaan korostan tuota yhteistyön, tiedon jakamisen, opettamisen ja oppimisvaiheessa olevan ymmärtämisen merkitystä työn mielekkyydessä, toimivuudessa - ja tk-lääkäreidenkin saatavuudessa...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tk-lääkärin työ ei tosin ole niitä helpoimpia. Maaseututerveyskeskuksessa voidaan tehdä kohtalaisiakin toimenpiteitä, ja voi sitä päätyä saattamaan vaikka haastavaa traumapotilasta tuntien ambulanssimatkalle yliopistosairaalaan. Mutta kyllä sitä kaikkea mahdollista kävelee naapuritk:een kaupungissakin sisälle, tahti on melkoinen, siellä pitäisi välillä hoitaa rintakivut, tunnistaa syövät ja hallita melkoisia monisairaspotilaiden lääkityksiä. Ihan mitä vain voi ilman karsintaa tulla joskus ovesta sisään sielläkin... Lääkäreiden vaihtuvuus on kohtalaista, vaikka johtamisessa on pyritty huomioimaan lääkäreiden hyvinvointi ja saatavuus. Työkuormaa riittää... Ja kyllä nuo työnsä kohtuullisen hyvin osaavat huomioiden lähtötiedot, asiakkaiden kyvyn kuvata sekä käytössä olevat resurssit labroihin ja kuvantamiseen, yllättävän vähän bugeja näkyy ainakaan meidän suuntaan.

Näin. Allekirjoitan, ymmärrän ja oon niin samaa mieltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oman alueen tk:sta vain ja ainoastaan erittäin hyviä kokemuksia.

Tosin ei siellä perushuttua kummempaa ole valiteltu, näitä muksujen korvia ja oma e-pillerirec.

Jokin spesiaali on vuosien varrella ollut, kuten kundin osteomyeliitti. Silloinkin tk-lekuri teki erittäin hyvää työtä, vaikka oltiin jo pyörähdetty mm. LNS:n röntgenissäkin.

Sama suomalainen lääkäri pysynyt jo vuosia, samoin oli edell. kylässä, kun muksut oli pieniä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos itse saan valita niin mieluummin se kokenut tk-konkari kuin kokematon ja innokas nuori lääkäri. Asiakaspalvelu ei näillä konkareilla ole aina kympin luokkaa, mutta käytännön kokemuksen kautta on tarttunut niin paljon tietoa että diagnoosi osuu todennäköisemmin kohdilleen kuin sillä nuoremmalla kollegalla.

Muuten olen sitä mieltä että lääkärin terveyskeskuksessa tekemä työ on turhaan aliarvostettua - jopa alan ammattilaisten piirissä. Kun seuraa eri hoitolaitosten toimintaa vähän ulkopuolisena, huomaa että kyllä ne suurimmat ylilyönnit ja virheet tehdään jossain ihan muualla kuin terveyskeskuksessa. Etenkin jos toimintaa ja potilasmääriä suhteutetaan resursseihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...