Jump to content
MAINOS

Bioanalyytikot (ja laboratoriohoitajat jne) ja valtimokanyyli


Pernasoppa

Recommended Posts

Itse asiassa yksi labra laittaa kanyylit, tosin siellä onkin paikkakuntakohtaisesti töissä niin labrahoitajia kuin ihan sairaanhoitajia. Nimittäin isotooppilabrassa tuo laittavat kanyyleita ja sen laitto kuuluu työpaikkakoulutukseen.

Tosin mie en ymmärrä miksei voi avustaa. En mie nyt sano, että se labrahoitaja saisi kanyylin paremmin paikalle kuin sh, mutta jos kerran kysyvät apua niin voisinhan mie periaatteessa tulla kaveriksi. Ainoa vaan, että jos kädessä on tuntematon väline niin en osaa sillä yhtään pelata. Tarkoitan vain sanoa, että jos on tottunut vaikka lyhyisiin neuloihin pistäessä voi se pidempi neula tuntua tosi oudolta kädessä. Että en tiiä oisko miusta yhtään apua koko asiassa :D

Olinhan mie tossa taannoin kavarina likvoria ottamassa. Lääkäri tietty pisti ja sairaanhoitaja oli laittanut valmiiksi putket ja vielä numeroinut tarrat ja kaikki oli ainakin miun tietämyksen mukaan ihan kunnossa. Siinä sitten seisoskelin putkiteline kädessä ja ojentelin jo valmiissa järjestyksessä olevia putkia sairaanhoitajalle. Eihän tuo miulle kuulu enkä mie ois osannut yhtään auttaa, mutta ajattelin että miut lähinnä soitettiin paikalle henkiseksi tueksi. Ja olihan se ihan kiva nähdä tätäkin puolta näytteistä eikä vain niiden tutkimista :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Bioanalyytikoille opetetaan laskimokanylointikin joten kyllä he varmaan siinä samassa kolmitiehanankin näkevät.

Eräällä Pohjanmaan pikkupaikkakunnalla oli myös sellainen ohjeistus, ettei labrahoitsu saanut laittaa laskimokanyylia potilaalle (soittivat labraan ja kysyivät asiaa, kun eivät itse sitä saaneet ja yksi labrahoitsuista oli ilmeisesti joskus siinä avustanut, mutta sitten oli ohjeistettu, ettei näin saa tehdä).

Sitten täytyy vaan antaa labrahodelle kanyyli käteen ja kysyä josko se voisi laittaa tämän siipineulan ja teipata kiinni.

Ööö, missasinko mä jotain, vai miksi ihmeessä meidän pitäisi laittaa se kanyyli käteen, kun ei me mitään IKINÄ sinne potilaaseen tiputeta?

Jos ei potilaan hyvinvointi merkkaa mitään niin vaikka sitten ihan auttamisen ilosta.

Mä teen auttamisen ilosta montaakin asiaa, ja auttelen varmasti jos pystyn, mutta ihan oikeasti mä en noihin iv-reitteihin koske ihan periaatteessakaan, koska jos siellä tapahtuu jotain sössimistä, niin oonhan mä siinä sotkussa sitten mukana kun oon kerran sen kanyylin sinne laittanut (esim. jos lääke valuukin ihan minne sattuu, ja tulee vaikka komplikaatioita, koska jos sh ei sitä kanyylia sinne saa, niin todennäköisesti se on hankala potilas). Eli vastuukysymyksiä tässä ajattelen. Voisinhan mä leikkiä lääkäriäkin auttamisen ilosta, ja määrätä labrat, katsoa vastaukset ja määrätä antibiootit esimerkiksi virtsiittiin jos tälle linjalle lähdetään..

Totta, isotooppilabrassa kaikki laittaa kanyyleita MUTTA silloin siihen on perehdytetty ja muistaakseni vielä vastuulääkärin allekirjoitukset todisteena siitä, jos en ihan väärin muista. Silloinhan asiassa ei ole ongelmaa, koska sulla on asianmukaiset luvat ja kokemusta. Mutta näitä paikkoja on aika harvakseltaan, isotooppeja kun ei monessa paikkaa tehdä (muoks: tarkistettu, 23 isotooppilabraa koko Suomessa ).

Ja mitä likvoriin tulee, siinä en näkis mitään ongelmaa mennä avustamaan, koska ne näytteet taas kuuluu mun erikoisalaan ja mielelläni autan jos hoitava yksikkö on epävarma.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kanyylit menee suoniin kyllä, mutta holkin kanssa verinäytteiden ottaminen on välillä haasteellisempaa juuri siitä syystä, että väline on vieraampi. Avonäytteenä sitten ottelen useasti (me otetaan labrat pääsääntöisesti itse, laajoihin paketteihin pyydetään labrasta kiertäjä).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä likvoriin tulee, siinä en näkis mitään ongelmaa mennä avustamaan, koska ne näytteet taas kuuluu mun erikoisalaan ja mielelläni autan jos hoitava yksikkö on epävarma.

Sehän siinä just oli pointtina, että kun en mie siitä näytteenotosta tiedä sen enempää kuin sh - pikemminkin päin vastoin. Hauskaahan se oli siellä seiskolla, näki ihan toisen puolen taas omista töistä :)

Totta, isotooppilabrassa kaikki laittaa kanyyleita MUTTA silloin siihen on perehdytetty ja muistaakseni vielä vastuulääkärin allekirjoitukset todisteena siitä, jos en ihan väärin muista. Silloinhan asiassa ei ole ongelmaa, koska sulla on asianmukaiset luvat ja kokemusta. Mutta näitä paikkoja on aika harvakseltaan, isotooppeja kun ei monessa paikkaa tehdä (muoks: tarkistettu, 23 isotooppilabraa koko Suomessa ).

kuten sanoin, työpaikkakoulutettuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä likvoriin tulee, siinä en näkis mitään ongelmaa mennä avustamaan, koska ne näytteet taas kuuluu mun erikoisalaan ja mielelläni autan jos hoitava yksikkö on epävarma.

Sehän siinä just oli pointtina, että kun en mie siitä näytteenotosta tiedä sen enempää kuin sh - pikemminkin päin vastoin. Hauskaahan se oli siellä seiskolla, näki ihan toisen puolen taas omista töistä :)

Siis mikä pointti? Kyllähän meidän pitää osata ohjeistaa (vaikka sit vieressä) että putket otetaan oikeassa järjestyksessä ja missä välissä maljat ja montako putkea tarvitsee, tokihan tekniseen suoritukseen muuten emme apuja voi antaa..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...