Jump to content
MAINOS

Audit


hemi

Recommended Posts

MAINOS

Psykiatrian poliklinikalla työskentelevänä se kuuluu lähestulkoon rutiiniin esitietoja kartoitettaessa. Ikäihmisten alkoholimittarina itse olen käyttänyt nyt tätä : http://info.stakes.f...holimittari.pdf mutta kiinnostaa kuulla, onko muita mittareita ollut käytössä nimenomaan ikäihmisille. Ennen tuota vielä em. linkissä olevaa mittaria käytin auditia iästä huolimatta kaikille...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Satakunnan keskussairaalan yhteispäivystyksessä on ohje tehdä kaikille potilaille audit-c ja jos testin tulos on yli x (en muista nyt minkä verran) niin potilaan kanssa pitää käydä päihdeohjauskeskustelu tms.

Mun mielestä ohje on hieman kohtuuton, koska audit ei varsinaisesti ole normien mukainen tutkimus kovinkaan moneen päivystykselliseen vaivaan vaan kuuluu enemmän sinne omalääkärille ja psykiatriaan. Ja toisaalta jos potilaat joutuu odottamaan kahdeksaakin tuntia päivystyksessä niin ei siihen päiväohjelmaan tartte mahduttaa enää mitään ylimääräistä seulontaa.

Ps. Miksei audit tai audit-c sovellu sellaisenaan ikäihmisille ja missä menee tuon iän raja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Auditia voi siis käyttää iäkkäiden (eli yli 65v) alkoholinläytön arvioinnissa, MUTTA lähteiden mukaan se ei välttämättä ole riittävän herkkä riskikäytön tunnistamisessa nimenomaan iäkkäillä. Hkin kaupungin sos.viraston julkaisussa mainitaan myös Cage-testi, joka siis on työväline ikääntyneiden alkoholiriippuvuuden seurantaan, mutta ei taas ole diagnosoinnin väline. Sitten vielä löytyy tuo ensimmäisen vastaajan laittaman linkin kautta aivan erilainen alkoholimittali yli 65-vuotiaille. Ja jotta vielä saatais pakkaa enemmän sekaisin, niin myös STM:n esitteistä "Otetaan selvää- ikääntyminen, alkoholi ja lääkkeet" löytyy vielä vielä erillinen kysymyslista (tämä ilmeisesti kuitenkin enemmän tarkoitettu asiakkaille/potilaille itselleen täytettäväksi). Että mitäs ihmettä tässä nyt pitäis käyttää?

Lähteet: http://www.hel.fi/wp...&lmod=-44349862,

http://pre20090115.s...17/passthru.pdf

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Julma: "... Mun mielestä ohje on hieman kohtuuton, koska audit ei varsinaisesti ole normien mukainen tutkimus kovinkaan moneen päivystykselliseen vaivaan vaan kuuluu enemmän sinne omalääkärille ja psykiatriaan..."

Mistä asti alkoholi on ollut psykiatrinen vaiva? Ajattelin vaan kysyä, kun asettelet niin tuota Auditia psykiatrialle, etkä päivystykseen. Kyllä se minun mielestä kuuluu päivystykseen ihan täysin ja toki sinne psykalle, mutta myös kirralle, sisuksille, neurolle...

- Uskon vain itseeni, mutta varsin harkitusti ja silloinkin vähän -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mistä asti alkoholi on ollut psykiatrinen vaiva?

ICD-10 ainakin sen sinne mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöihin sijoittaa.

Alkoholiriippuvuus ei ole päivystyksellinen vaiva, eikä edes mahdollista hoitaa siellä. Siinä tarvitaan asiantuntemusta, pitkiä hoitosuhteita ja avaavia keskusteluja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päihteet ja psykiatria ovat hyvin tiiviisti tekemisissä toistensa kanssa, niin syissä, kuin hoidoissakin. Samalla tavalla voisi ihmetellä, miksi korva-, nenä- ja kurkkutaudit ovat yhtenä erikoisalana, vaikka ne selvästi ovat eri ruumiinosia...

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkoholiriippuvuus ei ole päivystyksellinen vaiva, eikä edes mahdollista hoitaa siellä.

Se ei ole ideakaan miksi audittia tehdään esimerkiksi siellä päivystyksessä.

Vaan kun se alkon käyttö vaikuttaa kaikkeen olemiseen ja sairastamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...