Jump to content
MAINOS

Sh:n palkka tk vuodeosastolla?


Kløverhagen

Recommended Posts

Hei

Olen ollut 10v pois Suomesta ja nyt perhesyiden vuoksi hakeutumassa takaisin kotikuntaani hämeeseen. Valmistuin v-99 th:ksi,( opistoaste). Paljonko on kuukausi palkkani nyt? Suomessa ehdin työskennellä 2v valmistumisen jälkeen. Kyseessä sairaanhoitajan toimi tk vuodeosastolla. En kuulu suomalaisiin ammattiliittoihin. Aion tietysti ottaa asian haastattelussa esille, mutta haluaisin jonkulaista osviittaa. Ilmoituksessa ei palkaa edes mainittu. Kiitos paljon jos joku ehtisi minua valaista;-))

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos sanon alotuspalkaksi 2200 €/kk + lisät niin en paljoa valehtele. Ikälisistä en muista koska ne kunnallisella tulee. Kai pari vuotta työkokemusta voi riittää jo kun kaksi vuotta työkokemusta lasketaan tuosta sun koulutuksesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos paljon vastauksista! Nyt voin sitten unohtaa mainitsemani duunin :P . Olen siis koulutukseltani th ja sain tänään tietää, että minut on rekisteröity VAIN th:ksi suomessa (valvira). Samaisilla th papereilla kuitenkin sain sairaanhoitajan laillistuksen Norjassa ja virkoja erikoissairaanhoidossa. V1999 sanottiin meille opiskelijoille, että meillä on myös sairaanhoitajan pätevyys. No tuskin tiesivät itsekkään. Olen siis työskennellyt vuosia erikoissairaanhoidon piirissä sairaanhoitajana ja terveydenhoitajan työt eivät todellakaan kiinnosta. Eikä varmaan työnantajatkaan ole kiinnostuneita minusta. Nyt on siis vaihtoehtoina r-kioski tai siwan kassa..Harkitsen tietysti amk päivitystäkin. Kysymys kuuluu: Kelpaanko minä terveydenhoitajan koulutuksella hakijaksi amk sairaanhoitajakoulutukseen??? Taitaa käydä niin, että asustelen Suomessa ja käyn keikalla Norjassa. Muuten menee niin hankalaks tää homma. Olin jo henkisesti orientoitunut huonoon palkkaan ja isoon työtaakkaan. Haluaisin tulla takaisin Suomeen ollakseni lähellä ikääntyviä vanhempiani joilla ei juurikaan ole omaisia. Helposti se ei tunnu käyvän :itkee: Mukavaa viikonloppua kaikille :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon laillistukseen. Kaikki th:t rekisteröidään valviraan terveydenhoitajina. Oleellisinta on nyt tutkintotodistus, eli sisältääkö se yleissairaanhoitajan tehtävistä vastaavan sairaanhoitajan pätevyyden (säädös ETY/jotain). Jos näin, niin voit hyvin toimia sairaanhoitajana. Helsingin kaupungin vuodeosastoilla tällä hetkellä sh:n aloituspalkka ilman ikälisiä näyttäisi olevan n. 2305e. Mulla tuo pätevyys ainakin mainitaan ihan tutkintotodistuksessa, valviran kirjoissa olen silti vain terveydenhoitaja. Suurimman osan työuraani olen Suomessa tehnyt sairaanhoitajan nimikkeellä. Ja kelpaat toki AMK-koulutukseen tutkintoa pätevöimään jos haluat, mutta työnsaannin kannalta ei liene merkityksellistä.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikälisistä en muista koska ne kunnallisella tulee. Kai pari vuotta työkokemusta voi riittää jo kun kaksi vuotta työkokemusta lasketaan tuosta sun koulutuksesta.

Valaise minua, miksi ja missä koulutuksesta saa kaksi vuotta työkokemusta??

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiiiiitos paljon vastauksesta! Joo siis oh soitti ja sanoi, et oisivat halunneet haastatteluun, mutta kun ei ole sh pätevyttä niin joku voisi sitten käyttää valitusoikeutta. Sijaiseksi siis pääsisin ja jopa saisin sh:n palkan. Pitää nyt kaivaa esiin se tutkintotodistus ja alkaa selvittämään asiaa. Oisin halunnut olla ainkin vuoden töissä ennen sitä mahdollistä päivittämistä. No pitää koittaa piristyä ja jatkaa taistelua työpaikan toivossa. Kommentoikaa mieluusti kaikki joilla näkemystä tai tietämystä tästä aiheesta on :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikälisistä en muista koska ne kunnallisella tulee. Kai pari vuotta työkokemusta voi riittää jo kun kaksi vuotta työkokemusta lasketaan tuosta sun koulutuksesta.

Valaise minua, miksi ja missä koulutuksesta saa kaksi vuotta työkokemusta??

Ainakin sairaankuljetusmaailmassa myönnettään 2. asteen terveydenhuoltoalan tutkinnosta 1 vuosi ja opisto/AMK tasoisesta 2 vuotta työkokemusta. Näin lukee ihan tes:issä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu tessistä. KVTES ei hyvitä opiskeluista kun taas TPTES hyvittää muistaakseni kaksi vuotta 3½ vuoden koulutuksesta. KVTEsissä lisiä tulee viiden ja kymmen vuoden kohdalla, tptessissä taas neljän ja seitsemän kohdalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkistin äsken terveydenhoitajan tutkintotodistukseni ja siinä lukee näin:"Sisältää direktiivin 77/453/ETY mukaisen yleissairaanhoidosta vastaavien sairaanhoitajien koulutuksen."

Laitoin oh:lle meilin aiheesta. Jotenkin kurjalta tuntuu kun paljon tehnyt töitä saavuttaakseen nykyisen ammattitaitonsa ja sitten kehutaan epäpäteväksi. En tosian luovuta aivan vähällä nyt :vihainen:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkistin äsken terveydenhoitajan tutkintotodistukseni ja siinä lukee näin:"Sisältää direktiivin 77/453/ETY mukaisen yleissairaanhoidosta vastaavien sairaanhoitajien koulutuksen."

Säädöksiä aiheesta: 77/453/ETY http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31977L0453:FI:NOT ja Valviran tutkintojen tunnustaminen: http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet/tutkintojen_tunnustaminen. Lisäksi nuo direktiivit ovat poikkeuksellisen hirvittävää kapulakieltä. Helpointa on ehkä lukaista laki ja asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Itseäni jäi mieityttämään, onko laillistamisessa haettu myös sh:ksi laillistamista vai vain th:ksi laillistamista? Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 7 ja 8 § koskevat noita laillistamisperiaatteita, mutta sitten ne tutkintojen sisällöt pyörivät noissa poikkeuksellisen vaikeissa direktiiveissä. Aiemmin oli myös varmastikin pohjoismaisia sopimuksia aiheesta, mutta Norjan ja Suomen liityttyä EU/ETA-maihin sovellettaneen EU-säädöksiä (en tiedä, onko pohjoismaisia sopimuksia kumottu).

Jos työnantajalle riittää tuo 77/453/ETY -direktiivin vaatimusten täyttäminen, ok, tuohan on ollut se ajankohtainen laillistamista säätelevä direktiivi. Nykyisinhän tuota tunnustamista säädellään direktiivillä 2005/36/EY eli tuolla ammattipätevyysdirektiivillä, joka löytyy linkkinä Valvira -tekstin alalaidasta. Aiemmin tuo 77/453/ETY lienee kelvannut todella sellaisenaan, vaaditaanko nyt sitten 2005/36/EY -perusteella mitään lisätutkintoja, jos kuitenkin ihminen on jo tehnyt tuon 77/453/ETY -säädöstä vastaavan tutkinnon ja työskennellyt alalla, niin silloinhan sitä vastaa melkoista joukkoa suomalaisia sairaanhoitajia - juuri tuon statuksen iso osa hoitajistamme tällä hetkellä täyttää, kun koulutus on kuitenkin hankittu ennen näitä viimeisiä viilauksia AMK-tutkintovaatimuksiin (v. 2006 taisi olla se OPM:n isompi paketti tutkintosisällöistä). Eipä työelämässä olevat henkilöt ole pahemmin joutuneet koulunpenkille säilyttääkseen ammattinsa...

Nimimerkki Jätti aoh-taidoillaan tosin taisi jo vastata kysymykseen, eli hänellä lienee hallinnollista kokemusta tuon 77/453/ETY -merkinnän käytännön tulkinnasta, laillisuudesta ja soveltamisesta! :)

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikälisistä en muista koska ne kunnallisella tulee. Kai pari vuotta työkokemusta voi riittää jo kun kaksi vuotta työkokemusta lasketaan tuosta sun koulutuksesta.

Valaise minua, miksi ja missä koulutuksesta saa kaksi vuotta työkokemusta??

Vastauksia jo tulikin, en tosin tiennyt tosta ettei kvtessissä ole moista. Kohtaan miksi en osaa vastata. Kai se on ollut sitten perusteltua joskus aiemmin kun alalla on ollut enemmän toimijoita joilla ei ole ollut tutkintoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikälisistä en muista koska ne kunnallisella tulee. Kai pari vuotta työkokemusta voi riittää jo kun kaksi vuotta työkokemusta lasketaan tuosta sun koulutuksesta.

Valaise minua, miksi ja missä koulutuksesta saa kaksi vuotta työkokemusta??

Vastauksia jo tulikin, en tosin tiennyt tosta ettei kvtessissä ole moista. Kohtaan miksi en osaa vastata. Kai se on ollut sitten perusteltua joskus aiemmin kun alalla on ollut enemmän toimijoita joilla ei ole ollut tutkintoa.

Juu, oukei. Selvensi asiaa kummasti, kiitokset :)

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkistin äsken terveydenhoitajan tutkintotodistukseni ja siinä lukee näin:"Sisältää direktiivin 77/453/ETY mukaisen yleissairaanhoidosta vastaavien sairaanhoitajien koulutuksen."

Säädöksiä aiheesta: 77/453/ETY http://eur-lex.europ...977L0453:FI:NOT ja Valviran tutkintojen tunnustaminen: http://www.valvira.f...n_tunnustaminen. Lisäksi nuo direktiivit ovat poikkeuksellisen hirvittävää kapulakieltä. Helpointa on ehkä lukaista laki ja asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Itseäni jäi mieityttämään, onko laillistamisessa haettu myös sh:ksi laillistamista vai vain th:ksi laillistamista? Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 7 ja 8 § koskevat noita laillistamisperiaatteita, mutta sitten ne tutkintojen sisällöt pyörivät noissa poikkeuksellisen vaikeissa direktiiveissä. Aiemmin oli myös varmastikin pohjoismaisia sopimuksia aiheesta, mutta Norjan ja Suomen liityttyä EU/ETA-maihin sovellettaneen EU-säädöksiä (en tiedä, onko pohjoismaisia sopimuksia kumottu).

Jos työnantajalle riittää tuo 77/453/ETY -direktiivin vaatimusten täyttäminen, ok, tuohan on ollut se ajankohtainen laillistamista säätelevä direktiivi. Nykyisinhän tuota tunnustamista säädellään direktiivillä 2005/36/EY eli tuolla ammattipätevyysdirektiivillä, joka löytyy linkkinä Valvira -tekstin alalaidasta. Aiemmin tuo 77/453/ETY lienee kelvannut todella sellaisenaan, vaaditaanko nyt sitten 2005/36/EY -perusteella mitään lisätutkintoja, jos kuitenkin ihminen on jo tehnyt tuon 77/453/ETY -säädöstä vastaavan tutkinnon ja työskennellyt alalla, niin silloinhan sitä vastaa melkoista joukkoa suomalaisia sairaanhoitajia - juuri tuon statuksen iso osa hoitajistamme tällä hetkellä täyttää, kun koulutus on kuitenkin hankittu ennen näitä viimeisiä viilauksia AMK-tutkintovaatimuksiin (v. 2006 taisi olla se OPM:n isompi paketti tutkintosisällöistä). Eipä työelämässä olevat henkilöt ole pahemmin joutuneet koulunpenkille säilyttääkseen ammattinsa...

Nimimerkki Jätti aoh-taidoillaan tosin taisi jo vastata kysymykseen, eli hänellä lienee hallinnollista kokemusta tuon 77/453/ETY -merkinnän käytännön tulkinnasta, laillisuudesta ja soveltamisesta! :)

Me opistoaste th:t ollaan siis kaikki valvirassa terveydenhoitajia. Osa on jatkanut eteenpäin ja varmasti pätevyyskin sittemmin muutunut. Jos minun koulutukseni ja 12v työkokemus sairaanhoitajana ei riitä sh:n toimeen kuntatasolla niin siirryn kyllä muille markkinoille. Kiitos kovasti kaikista kommenteista! Aion nyt alkaa tuota 2005...direktiiviä tutkimaan :itkee:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkistin äsken terveydenhoitajan tutkintotodistukseni ja siinä lukee näin:"Sisältää direktiivin 77/453/ETY mukaisen yleissairaanhoidosta vastaavien sairaanhoitajien koulutuksen."

Hommahan menee niin, että haet Valvirasta laillistuksen myös sairaanhoitajaksi. Silloin sulla on laillistus molempiin, sekä th:ksi että sh:ksi. Rahaa palaa 76e. Olen itse tehnyt saman.

http://www.valvira.fi/luvat/ammattioikeudet/hakemusohjeet/suomessa_koulutetut/laillistettavat

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkistin äsken terveydenhoitajan tutkintotodistukseni ja siinä lukee näin:"Sisältää direktiivin 77/453/ETY mukaisen yleissairaanhoidosta vastaavien sairaanhoitajien koulutuksen."

Hommahan menee niin, että haet Valvirasta laillistuksen myös sairaanhoitajaksi. Silloin sulla on laillistus molempiin, sekä th:ksi että sh:ksi. Rahaa palaa 76e. Olen itse tehnyt saman.

http://www.valvira.f...laillistettavat

Aivan! Teen kyllä sen heti maanantaina. Näytän vielä närhen munat...en ala sijaistelemaan jotain vastavalmistuneita amk sairaanhoitajia. Tosi paljon olen tehnyt töitä tämän nykyisen ammattitaidon eteen..vuosia sairaankuljetuksessa maalla ja merellä ja nyt suljetulla akuttipsyk.osastolla..hoitajana siis :w00t:Kiitos taas infosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missäpäin maailmaa työskentelet, lähinnä kiinnostaa toi psykiatrinen osasto?

Jaksamista sulle, kysehän on vain muutamasta teknisestä seikasta ja saat sen sh:nkin laillistuksen. Ja töitä on varmasti, tääl on nääs työntekijän markkinat Suomessa :)

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen pohjoisnorjassa, kyseessä on läänin sairaala. Siis työpaikka on paras mitä ikinä, hyvät ty

okaverit ja potilaat on mukavia. Akuutti sekaosasto. No nyt on siis lähdön hetki lähestymässä...tilasin just virkatod. valviraa varten. Tampereen seudulle tulen sijoittumaan ja kai niitä töitä sieltä löytyy..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...