Jump to content
MAINOS

Ensihoitajien työkengät


Say-Me

Recommended Posts

Jos ois sata varma että nuo kestää kauemmin kuin yhden talven niin ostaisin.

Kyllä yli kahdensadan kengät pitää 2-3 talvea kestää, jos ei niin kyllähän siihen pykälät löytyy.

Siihen tosiaan löytyy pykälä, turvavälineet on uusittava oliko nyt parin vuoden välein. Joten pidempään niiden ei siis tarvii kestääkkään. Näin kerrottiin reklamaatiota tehneelle ensihoitajalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Toi Sievin Spike näytti mielenkiintoiselta. Pitäisiköhän yrittää työkengiksi ens syksynä, rupeaa oleen vanhat talvitopot finaalissa. Saas vaan nähdä, että kuinka jaksaa ja kerkiää piikkiavainta käännellä.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

oon menossa työssäoppimis jaksolle sakuun ni tarvisin jotai

vinkkejä mistä hommata hyvät, halvat, kestävät ja mukavat jalassa olevat

työkengät!! saa laittaa linkkejä ja kuvia ja ideoita!

mieluiten tietysti semmosia mihin opiskelijallakin on varaa ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä on parempi investoida kunnon kenkiin, niitä voi sitten käyttää pitempään. Itse hankin Jalaksen Off Roadit, olen menossa lanssiharkkaan talvella. Tosin niitä kenkiä on tullut käytettyä jo aika paljon vapaa-ajan aktiviteeteissa.

Jos ei halua investoida noin satasta ton tyyppisiin kenkiin, niin varmaan kunnon vaelluskengät ajaa asian. Ja turvakengistä tietysti löytyy myös halvempia versioita, kestävyydestä tai toimivuudesta en tiedä. Paremmin asiaan perehtyneet kertokoon.

Hymyilemiseen tarvitaan 26 lihasta mutta murjotukseen 62. Mitäpä suotta itseään vaivaamaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suosittelen ostamaan halvat turvakengät, jos ei ole mahdollisuutta sijoittaa esim. noihin Jalaksiin. Pelkillä nauhoilla varustetuillakin kengillä varmasti pärjää harjoitteluissa, mutta aika pian alkaa arvostamaan kyljen vetoketjun tuomaa helppoa ja nopeaa pukemista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tykkään noista jalaksen kengistä, hinnasta en osaa sanoa muuta kuin ettei varmasti ole markkinoiden halvimmat, joskaan tuskin kalleimmat.

Hinnat kai vaihtelee välillä 20-500 euroa turvakengissä ja nuo halvimmat ei todellakaan ole mikään mukavuusratkaisu. Alle satasen kyllä saa jotain kun täräyttää liikkeeseen katselemaan. Kannattaa myös kiertää motonetit ja halpa-hallit läpi eikä tähdätä pelkästään kenkäkauppoihin. Em. halpakaupoista voi saada saman kengän (tai viime vuoden mallin) huomattavasti halvemmalla. Muistaakseni ainakin porin hong kongissa oli melko hyvin noita kenkiä, mutta kai noita myymälöitä muuallakin on.

EDIT: Ai niin ja tottakai http://www.varustele...t/jalkineet/167

En tiedä miten naisille on kokoja, mutta itse ostin tuolta päheet maiharit 80 egellä ja on parhaat kengät mitä olen jalassani pitänyt. Varvassuojat yms. hienoudet puuttuu, mutta varmasti myös työkäyttöön soveltuvia löytyy tuolta.

EDIT2: Tuosta vielä kun rixu otti puheeksi, että kannattaa sijoittaa hyviin kenkiin. Työelämään siirtymisen jälkeen työnantaja tarjoaa (tai pitäisi tarjota, ei se aina ihan niin yksiselitteisesti onnistu) suojavarusteet, joten jos muuta käyttöä turvakengille ei ole kuin tuo harjoittelu niin varmaan halvemmillakin pärjää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En minäkään tiedä missäpäin asut, mutta Ristiinan kohdilla, ennen Mikkeliä, on http://www.ammattirealisointi.fi/index.php?page_id=869 realisointikeskus. Näköjään sivuilta löytyy myös nettikauppakin, joskin aika suppeella valikoimalla. Mutta itse liikkeestä löytyy toisinaan tosi edullisesti turvakenkiä.

Myös esim. jostain Agrimarketista tai vastaavasta rautakaupasta voi löytä edukkaasti kengät. Itse taisin sieltä ostaa joskus kesäkengät sieltä, eihän ne Jalaksen tai Sievin veroiset olleet kävellessä, mutta ajoivat sen aikaa asiansa ja löyty kaikki tarpeellisest turvajutut eikä edes hajonneet käytössä.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse suosittelen Sievin jalkineen maihareita. On tukevat jalassa, viileet kesällä ja lämpimät talvella. Omien kenkien hinta pyörii satasen hujakoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnantaja on hommannut talvikäyttöön Jalas Offroad S3 varsikengät ja kesäksi jotkut matalavartiset. Olen kuitenkin tykästynyt niin paljon noihin talvikenkiin, että kuljen niissä ympärivuoden. Jalassa oikeen mukavat ja eivät kesälläkään turhia hiosta. Hintaa noille kengille erilaisissa verkkolähteissä on tullut vastaan 80-123 euroa.

Olen haaveillut pitkään itse hommaavani Haix X1 jalkineet , mutta suolainen (190-300€) hinta on ollut vain esteenä. Jollei työnantaja tarjoaisi kenkiä panostaisin ehdottomasti noihin jalkineisiin, sillä ne ovat turvakenkien Rolls Roycet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen haaveillut pitkään itse hommaavani Haix X1 jalkineet , mutta suolainen (190-300€) hinta on ollut vain esteenä. Jollei työnantaja tarjoaisi kenkiä panostaisin ehdottomasti noihin jalkineisiin, sillä ne ovat turvakenkien Rolls Roycet.

Rolssit tai ei, mutta kannattaa yrittää saada kokeilla jossain. Omaan jalkaan ei sopineet ja muutama joilla on, ovat "unohtanut" ne hiljalleen kaappiinsa.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen haaveillut pitkään itse hommaavani Haix X1 jalkineet , mutta suolainen (190-300€) hinta on ollut vain esteenä. Jollei työnantaja tarjoaisi kenkiä panostaisin ehdottomasti noihin jalkineisiin, sillä ne ovat turvakenkien Rolls Roycet.

Rolssit tai ei, mutta kannattaa yrittää saada kokeilla jossain. Omaan jalkaan ei sopineet ja muutama joilla on, ovat "unohtanut" ne hiljalleen kaappiinsa.

Itsekin kokeilin noita, mutta kun nuo ei ole minun mielestä yli 90 kiloisille tehty. Liian löysä pohja ja löysä varsi tekee niistä erittäin epäystävälliset jalkaan. Itseasiassa, en äkkiseltään muista noita viime aikoina nähneen kuin muutamalla kevytrakenteisella naissairaankuljettajalla..

"Väkivalta parisuhteessa on asia, jonka eteen kannattaa tehdä töitä."

(Vantaan Sanomat 22.9.2009)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harjoitteluun ostin Ridg Ghost Zipperit eräästä putiikista. Mukavat, erittäin nopeat laittaa jalkaan pitkän, kaarevan vetoketjun vuoksi, mutta enpä suosittele - vetoketjut ovat kovilla ja hajoavat, jäällä eivät pitävimmät mahdolliset. Kosteutta kestivät ihan kivasti, kunnon loskalätäkössä tosin vettä pääsee sitten läpi. Näissä ei mm. turvakärkeä.

Nyt ihan arkikenkinäkin (en työskentele sakussa) Jalaksen varrelliset Off-roadit, vastaavasti nauhat edessä, ja pystysuorassa oleva vetoketju sivulla. Eivät ihan niin nopeat kuin zipperit, mutta varressa kätevä lenksu, josta popon voi vetää tassun päälle. Turvakärki, jonkinmoinen teräsvälipohja ts. jos sattuu olemaan naulaa maassa ts. pyöritään rakennustyömaalla tai teollisuudessa, niin onpi sitten suojaa. Tai jos pudottaa jotain varpaille. Kokemusta ei ole vielä liukkailta. Kannattaa sitten vilkaista esim. valmistajan sivuilta tai pakkauksista, mitä ominaisuuksia saman valmistajan eri malleissa oikeasti on.

Harjoitteluissa meillä tuli vaatimusta kengistä, millaiset pitää olla, mutta jos tosiaan joutuu kantelemaan ja kulkemaan liukkailla, niin itse kuitenkin ottaisin tukevuutta ja hyvää pitävyyttä kenkiin. Plussaa nopeus laittaa jalkaan asemasandaalit kenkiin vaihdettaessa, käyttömukavuus muuten ja itseä ei lainkaan haittaa myöskään sitten kärkisuoja ja edes jonkinmoinen pistosuoja. Ei sillä tavalla osunut kohdille ympäristöjä, joissa esim. naulanpistovaara olisi ollut todellinen, mutta kun joskus teollisuudessa on pyörinyt, niin siellä on ympäristöjä, joissa ei ilman turvakenkiä kuljeta. Myöskään kuumankestävyyttä tai antistaattisuutta ei tarvinnut testata, eikä ihan hirmuisen öljyisiä paikkojakaan osunut kohdille.

Hyvällä tuurilla kohtuulliset turvakengät löytyy halpisliikkeistä, nuo on ihan rautakaupasta nuo Jalaksen mallit. Jos sitten haluaa esim. syys- ja talvisäille samalla vähän kestävämmät kengät, niin miksei sitten voi laittaa hintaan hieman lisää rahaa ja ostaa kengät, joille sitten löytyy käyttöä muutenkin, hyvät varsikengät ovat ihan kivat työmatkakengät näillä säillä (duunissa vaihtuu sitten sandaaleihin).

Vanhat, tukevat ja koetellut vaelluskengät löytyvät myös, niissä nilkka olisi mukavasti suojassa, gorea löytyy niistäkin, mutta kun niissä ei ole sitten vetoketjua - eikäpä sitten oikein noita muitakaan turvaominaisuuksia. Jäätiköllä on tullut huomattua, että tietynlaisessa lumisohjossa voivat olla myös liukkaat. Pintamateriaali ei myöskään ehkä ihan helpoimmin puhdistettava tai paras mahdollinen, jos tulee roiskeita tai jotain terävää reunaa osuu pahemmin kenkiin.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen haaveillut pitkään itse hommaavani Haix X1 jalkineet , mutta suolainen (190-300€) hinta on ollut vain esteenä. Jollei työnantaja tarjoaisi kenkiä panostaisin ehdottomasti noihin jalkineisiin, sillä ne ovat turvakenkien Rolls Roycet.

Meidän talossa oli suojavarusteprojekti ja mulla oli valitettavasti nuo Haixit kokeilussa. Vedin niillä pahnat tuoreella lumella (ei edes jäätä alla) ja 2 kylkiluuta hajalle. Aika viileät olivat talvikäytössä, pohja oli aivan letku muutenkin ja ei mun jalkaa oikein istunut. Noin liukas pohja ei ollut edes vanhoissa sämpylöissä. Toistaiseksi itselleni sopivin kenkä on ollut Viljamaan "mannesaapas": ei luista, tukee jalkaa ihan hyvin ollakseen nauhaton ja nopsa laittaa jalkaan. Kesällä kuuma (karvavuori) talvella kylmä mut villasukkahan on keksitty. Tietysti Rolls Royce on hyvä kuvaus tuosta Haixista, koska se vastasi ominaisuuksiltaan brittiautoa. =)

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noin liukas pohja ei ollut edes vanhoissa sämpylöissä.

Talvella ammattikäytössä - ja kenties harjoittelussakin - tuo on ehkä jopa kenkien keskeisin vaatimus itselle - kenkä ei pahemmin luista sohjossa, jäällä, vetisellä jäällä... Jos liikkuu aikaan ja paikoissa, joissa ei ihan huoltomiehet ole ehtineet töitä tehdä ja aina liikkeelle kuitenkin lähdettävä, saati jos kantaa tavaraa, on uninen, kävellessä on muutakin puuhaa tai kantaa potilasta, niin... Yksi liukastus pahemmassa paikassa ja sitä nykäisee jonkun lihaksen kipeäksi, puhumattakaan jos vetää lipat tavaraa tassuissa.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Onkos täällä ketään joilla olisi suhteellisen uudet HAIX:it? Lähinnä kiinnostaisi tietää jalkineen pohjan osalta sen pitävyydestä/kovuudesta talvikelillä.

Omistan yhdet HAIX:it, vuosimallia 2000-luvun alku ja pohjat on kun lasia kun edes näkevät lunta. Ikä on varmaan tehnyt tehtävänsä, mutta siitäkin huolimatta: Millainen on talvikäytössä uusi HAIX?

Toisenlainen mielipide kyseisiin kenkiin. Eli ensimmäiset Haixit mallia RX 2000 tuli hankittua työjalkineeksi muistaakseni -99, ja ovat edelleen kotona työjalkineena. Pohja piti liimata kannasta sikaliimalla tänä syksynä, mutta edelleen toimivat hyvin, ja mm. pitävät kosteuden ulkopuolella. Tällä hetkellä työkäytössä kahdet Airpower X1:t, eikä moitteen sijaa. Lesti alkuun tuntuu hieman kapealta suomalaiseen rintavaan lättäjalkaan, mutta muotoutuu pienen käytön jälkeen hyvin. Kengät ovat toimineet myös talvikäytössä, eli ovat lämpimät, tukevat ja pitävät. Hintaa noilla on enemmän kuin Jalaksen ja Sievin lintoilla, mutta eroa kuin yöllä ja päivällä. Mikäli ostat itse, niin laita vähennyksiin verotuksessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisenlainen mielipide kyseisiin kenkiin. Eli ensimmäiset Haixit mallia RX 2000 tuli hankittua työjalkineeksi muistaakseni -99, ja ovat edelleen kotona työjalkineena. Pohja piti liimata kannasta sikaliimalla tänä syksynä, mutta edelleen toimivat hyvin, ja mm. pitävät kosteuden ulkopuolella. Tällä hetkellä työkäytössä kahdet Airpower X1:t, eikä moitteen sijaa. Lesti alkuun tuntuu hieman kapealta suomalaiseen rintavaan lättäjalkaan, mutta muotoutuu pienen käytön jälkeen hyvin. Kengät ovat toimineet myös talvikäytössä, eli ovat lämpimät, tukevat ja pitävät. Hintaa noilla on enemmän kuin Jalaksen ja Sievin lintoilla, mutta eroa kuin yöllä ja päivällä. Mikäli ostat itse, niin laita vähennyksiin verotuksessa.

Kyllä jalaksen kenkäkin hintansa väärti on ja niihin saa oman jalan muodon ja tarpeen mukaan pohjallisia. sievit on lättäjaloille, ei minkäänlaista muotoa pohjallisissa!

Ei ole kengistä paljo verotukses apua, työtulovähennystä saa automaattisesti sen kuuspuolisataa, sen yli täytyy sit kenkien ym. kustannus mennä ennenku hyötyä...muistasin näin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mä olen itse myöskin noiden Jalasten kannalla, juurikin pohjallisten takia. Sieveissä kun ei ole jalkaholville tukea yhtään. OffRoadit on omalle jalalleni ehkä aavistuksen leveät, mutta mahtuu ainakin villasukat tarvittaessa kyytiin. Offareissa lisäksi vetoketju on elämää helpottava asia. Ostin kenkäni paikallisesta työkalu/-vaate myymälästä ja vaikka joutuivat tilaamaan, niin maksoivat 80 euroa (38 kokoisia kun ei ollut yllättäen hyllyssä). Kannattaa käydä reilusti sovittelemassa eri valmistajien malleja, silloin löytää ne omalle jalalle parhaiten sopivat.

Kukaan ei ole hyödytön, aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni on myös http://www.coastalfiresystems.com/Haix%20Airpower%20X1.htm ja olen ollut niihin tyytyväinen, Saksasta tuotununa 109€ halvemmat kuin täältä ja saman kuitn saa verotukseen, tosin työnantaja ne maksoi.

Josta tulikin mieleen, olinkos maininnut täällä, että eräs yksityinen sairaankuljetusyhtiö(iso firma) ei suostu maksamaan työntekijöille työkenkiä, kun "sairaankuljettajilla ei ole rekisteröity jalkoihin kohdistuneita työtapaturmia kymmeneen viimeiseen vuoteen" että sellasta.....

Se on tulos tai ulos meininkin se!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä niistä isoista?

MG ja siis tämä meidän firmasta lähteneen suusta, "ei ole loppuun asti tätä vielä katottu", oli viimeinen kommentti.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä niistä isoista?

Suomen suurin ensihoitokonserni on joutunut joissain toimipisteissä taipumaan ja maksamaan työkengät. Ehkä tämä on se seikka joka ajoi talouden kuralla.

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eräs yksityinen sairaankuljetusyhtiö(iso firma) ei suostu maksamaan työntekijöille työkenkiä, kun "sairaankuljettajilla ei ole rekisteröity jalkoihin kohdistuneita työtapaturmia kymmeneen viimeiseen vuoteen" että sellasta.....

Ei heillä ole tullut mieleen että tämä voisi johtua nimenomaan siitä että turvakenkiä käytetään. Itselläni on ainakin kerran urani aikana turvakengät pelastaneet työtapaturmalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän noihin kenkiin aika ajoin sitä energiaa absorboituu. Ei ehkä mitään dramaattista useinkaan, mutta kyllä se on mukavuuskysymyskin ettei tartte aina pärrätä kun jalat on paarien pyörän alla tai auton oven välissä tai potilas astuu päälle autettaessa tai mitä sitten sattuukaan. En ole aina turvakenkien nimeen vannonut, mutta kyllä ne käytännössä on hyviksi osoittautuneet. Usein pitokin niissä on parempi kuin crocseissa, lenkkareissa ja mitä noita nyt on kentällä nähty.

Ja karu totuus on se, että kun yksi sairasloma tulee oheiskuluineen niin pienemmän työporukan vuoden - parin kenkäkulut on ylitetty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...