Jump to content
MAINOS

Määräaik, jatkuva sijaisuus vai vakituinen? Työ loppui äkillisesti...


Ailhel

Recommended Posts

Olen työskennellyt yksityisessä hoitokodissa yhtäjaksoisesti täysillä listoilla lähihoitajan sijaisena vajaat kaksi vuotta, ilman työsopimusta, työnantajan ollessa sitä mieltä, ettei se ole talon tapa eikä sitä tarvita. Työtodistus n. 1,5 vuoden kohdalla kertoo, että työsuhde jatkuu toistaiseksi. Päättymispäivää ei ole mainittu ollenkaan, eikä sijaisuus ole kenenkään toimenhaltijan sijaisuus.

Työnantaja ilmoitti äkillisesti yt-neuvotteluista ja mahdollisista lomautuksista, kaikille sijaisille ilmoitettiin suullisesti ja/tai sähköpostilla töiden loppumisesta. Lopulta lomautettiin vain kaksi henkilöä, joista kumpikaan ei ollut lähi- tai sairaanhoitaja. Olen ollut pisimpään talossa sijaisena, eikä minulle (+jokuselle muulle koulutetulle hoitajalle) enää annettu tunteja, mutta sen sijaan jokunen lh- tai sh-opiskelija sai jatkaa keikkatyötä tavalliseen tapaan. Oletettavasti opiskelijatyön hinta on tässä tapauksessa ollut edullisempi, se selittänee sijaisvalinnan.

Suurin epäkohta asiassa on minulle se, että aloitin samaan aikaan sh-opinnot, ja menetin aikuisopintorahan, koska en ole jäänyt opintovapaalle = työsopimus ei ole voimassa (siis edes se suullinenkaan). Pomo kyllä kyseli vielä loppukesästä työmahdollisuuksiani opiskelujen alettua...

Luottamusmiestä työpaikalla ei ole, mutta liittoon olen ottanut yheyttä saamatta kuitenkaan vielä vastausta. Mitä mieltä olette, onko tässä kaikki toivo mennyttä vai voisiko työsuhdetta pitää vakituisena?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos liitto ei vastaa tai ota kantaa, kysäisepä työsuojelupiiristä. Sielläkin seuraavat näitä tilanteita.Kummalliselta tuntuu että on Yt-neuvottelut ja irtisanottu väkeä. Sehän tarkoittaa että lomautetut /irtisanotut ensisijaisesti pitää kutsua töihin, ennenkuin otetaan muita palkkalistoille.Työnantajalla on 9 kk takaisinottovelvollisuus irtisanomistilanteissa. Kyllä oudolta tuntuu ja kuulostaa. Jos on jatkuvasti tehty toistuvia määrä-aikaisuuksia, ilman määräaikaisuuden syytä esim. sairasloma, äitiyslomasijaisuus jne;, katsotaan työsuhde toistaiseksi voimassaolevaksi. Vaikkei sinulle olekaan kirjoitettu työsopimusta, pitää työnantajalla olla ajantasainen kirjanpito työntekijöistä tuntilistoineen, ylitöineen, ylityökorvauksineen jne. Älä anna periksi, selvitä asiasi ja voit vuorolistoillasi sekä palkkatodistuksillasi todistaa jatkuvan työn teettämisen eli olet ollut vakituisesti töissä. Muista tästä lähin vaatia aina työsopimus, se on ehto työnteolle ja palkanmaksulle, todistus työssäolostasi. Liitosta saa työsopimusmalleja sekä netistä. Sen ei tarvitse olla monimutkainen, kunhan siitä selviää työpaikka, palkka, työn luonne,työaika, palkan määrä ja mitä tyehtosopimusta työnantajasi noudattaa. Hyvä on olla myös palkan maksupäivä ja irtisanomiseen liittyvät asiat. Tsemppiä asian hoitamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestä työnantajan voi olla hankala selittää miksi on työtodistukseen kirjoittanut toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen, jos sellaista ei kuitenkaan ole ollut hänen mielestään missään kohtaa. Tilinauhat riittää todisteeksi siitä, että työsuhde on ollut yhtäjaksoinen ja kokoaikainen.

Mielestäni: Riitauta jos työnantaja alkaa kiukuttelemaan. Vaikuttaa sellaiselta jutulta minkä tulet voittamaan. Liiton asianajaja varmaan vahvistaa tämän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työtodistuksessasi maininta työsuhteen jatkumisesta on ihan normaali käytäntö. Siitä näkee vain, että sinä päivänä kun todistus on kirjoitettu, jatkuu sinulla työsuhde. Työtodistus ei kerro enää, mitä tapahtuu todistuksen antamisen jälkeisenä päivänä. Työtodistukseen ei kirjoiteta työsuhteen perusteita, vaan jos kyseessä on määräaikainen työsuhde, pitää työnantajan pystyä todistamaan muilla keinoin työsuhteen perusteet, ihan niin kuin sipriina mainitsi.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ainakin kuntapuolella toistaiseksi tarkoittaa vakituista työsuhdetta, sijaisuus on määräaikainen.

Työnantajan mielestä suullinen työsopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinenkin, mutta jos jotain sattuu,

pitäisi olla kirjallinen soppari...Eli työnantajasi taitaa olla aika heikoilla, jos viet asian eteen päin, luulisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...