Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitajaksi Kanadaan (Ontario)


Nurse2011

Recommended Posts

Valmistun lokakuussa sh:ksi ja suunnitelmissa olisi löytää työpaikka Torontosta jo ensi syksystä alkaen (2012).

Löysin vanhemman keskustelun aiheesta mutta haluaisin ajankohtaisempaa tietoa. College of Nurses -associationiin

olen ollut jo yhteydessä, mutta haluaisin tietää, onko kenelläkään omakohtaista kokemusta sairaanhoitajana toimimisesta Kanadassa?

College of nurses -sivujen mukaan täytyy tehdä CRNE testi, onko minkälainen?

Minkälaista on työskennellä sh:na Kanadassa? Työajat, työn kuva (onko enemään/vähemmän vastuullisia tehtäviä kuin Suomessa?) jne.

Kiitollisena otan vastaan kaikkin kokemukset!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Hei,

Mä oon ollut Sairaahoitaja töissä Kanadassa 3 vuotta, ja voin kertoa kokemuksiani.

Oon töissä sisätautien ja onkologian sekä palliatiivisella osastolla ja viihdyn hyvin. Ennen tänne muuttoa olin töissä nefrologiaan erikoistuneilla osastoilla Suomessa ja Ruotsissa.

Koska työkokemusta oli yli 5v. niin multa ei vaadittu muuta näyttöä kuin paperien täyttöä mitä tuli koulutukseen sekä CRNE testi. Se on pitkä monivalinta koe johon valmistautumiseen riitti minulla kirjanen ja harjoitustesti jota voi ostaa online CNAn kautta. Englannin ymmärtäminen täytyy kyllä olla aika hyvä että voi kokeen läpäistä koska aika on rajattu ja monilla tän maalaisillakin on vaikeaa läpäistä se. Lisäksi yrityksiä voi olla vain 3 . Kysymykset on enimmäkseen sosiopsykogologisia scenaario kysymyksiä ja jos on hyvä perustuntemus hoitotyöstä niin sillä pitäisi pärjätä hyvin.

Osasto jolla olen töissä on melko iso ja koostuu 21 akuuttipaikkaisesta sisätauti/onkologian osastosta ja 10 paikkaisesta palliatiivisesta osastosta. Potilaita päivä vuorossa joka on 12h 7.30-19.30, on 4-5/hoitaja joka on vastuussa kaikesta, lääkityksestä syöttämiseen ja vaipan vaihtoon. Yövuoro on 19.30-7.30 ja potilaita on 6-7. Joskus potilaita on enemmän/hoitsu jos on porukkaa sairaana eikä ole ketään paikkamaan vuoroa. Niin ja työnantaja olettaa että vuoroon tullaan n. 15 min vähintään ennen että voidaan joka vuoron vaihdossa laskea huumaaviin aineisiin luettavat lääkkeet, palkattomana.

Potilasmateriaali vaihtelee täyshoidettavista omatoimisiin. Jos olet onnekas kaikki potilaat on omatoimisia (ei tapahdu kovin usein), jos vähemmän onnekas niin kaikki on syötettäviä, käännettäviä ja kuivitettavia potilaita. Välillä onkin tuolla hieman liian rankkaa fyysisesti mutta tilanteet vaihtelee.

Hoitotoimenpiteet ja lääkitykset on melkolailla samaa mitä Pohjoismaissa. Erona että Sh täällä tekee joka vuoron alussa jokaiselle potilaalle päästä jalkoihin tarkistuksen, arvioiden koko ruumiin toiminnan, muutokset, kuuntelee keuhkot ja vatsan ym. Itse ainakin koin että oisin kaivannut tähän hieman lisäkoulutusta varsinkin alussa, mutta tekemällä oppii myös ja käytin aikaa kotona opiskeluun.

Tässäpä hieman mitä tuli mieleen. Niin ja palkka on tietysti paljon parempi kuin suomessa, bruttona vuodessa yli 8v. kokemuslisillä n. 58.000e eikä täälä verotkaan ole yhtä kovat kuin suomessa, täysin ilmainen sairaanhoito myöskin ja työnantajan kautta lisäetuuksina vakuutus joka korvaa esim. lähes kokonaan kaiken perus hammashoidon, hierontaa, kiropraktikon hoitoa, silmätarkastukset 2v. välein sekä lasit... Noissa säästää aika lailla kun ei itse tarvi maksaa osasta pussista. En muuttaisi takaisin Suomeen kyllä jos rahasta puhutaan, ei mitenkään olisi mahdollisuutta samaan elintasoon kuin täällä (huom. ruoka ja bensa myös halvempaa). Jos ei olisi perhettä niin parissa vuodessa varmaan saisi säästöön aika määrän rahaa. Eli kyllä, kannattaa harkita. Miinuksena on tosin että työmäärä on mielestäni suurempi ja raskaampi mut riippuu se tietysti osastostakin paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites teillä on siellä lomat/vuosi ja kuinka paljon tunteja/viikko on se 100% työaika?

Olen myös kuullut että kanadassa hoitajana saat painaa töitä niskat hiessä, oli yks vaihto-oppilas kanadasta töölön teholla parisen kuukautta ja se vaan ihmetteli miten rentoa työnteko ja kolleegoiden kanssa työskentely oli Suomessa.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lomia kertyy muistaakseni about 120h/vuosi. Viikko tunnit vaihtelee koska täällä hoitajan päivä on 12h ja yleensä vuorot on järjestään kaikilla vakkareilla "2päivää 2yötä ja 5 vapaata" - mallin mukaan. Nyt esim. otin 4 vuoroa vapaaksi =45h. niin oon päivää vaille kaksi viikkoa lomalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nyt en kyllä tajunnut yhtään että mikä on lomamäärä/v.. 120h/vuosi tarkoittaisi 5 päivää?

Sveitsissä meillä on 5 viikkoa/vuosi lomaa joka tarkoittaa 25 arkipäivää. 100% työaika on täällä 42h/viikko, eli listoja voi suunnitella niin että työntekijällä menee joskus saldo miinukselle ja joskus plussalle, mutta palkka juoksee aina sen 42h perusteella.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nyt en kyllä tajunnut yhtään että mikä on lomamäärä/v.. 120h/vuosi tarkoittaisi 5 päivää?

Sveitsissä meillä on 5 viikkoa/vuosi lomaa joka tarkoittaa 25 arkipäivää. 100% työaika on täällä 42h/viikko, eli listoja voi suunnitella niin että työntekijällä menee joskus saldo miinukselle ja joskus plussalle, mutta palkka juoksee aina sen 42h perusteella.

120 työtuntia. Sesitten jaetaan vuoron pituudella ja siitä tulee päivät.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 päivää? jos vuorot on 12h ja 120h/v lomaa.. ompas vähän.

10 työpäivän vapaa taitaisi tarkoittaa 25 päivän vapaata?

Viisi vapaata edellisen 4 työvuoron jälkeen, 4 työvuoroa jäisi tekemättä, viisi vapaata, 4 työvuoroa jäisi tekemättä, viisi vapaata, kaksi vuoroa jäisi tekemättä, töihin...? 5+4+5+4+5+2=25

Kanadan eteläpuolella vuosilomat taitavat kanssa olla lyhyehköjä...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...