Jump to content
MAINOS

Työnkierto


liiankilttihoitaja

Recommended Posts

Hei arvon kollegat ympäri maan

Millaisia kokemuksia teillä on työnkierrosta? Itse olin oma-alotteisesti työnkierrossa n. vuoden vastaavalla osastolla kuin jossa työskentelen. Takaisin tulo on ollut todellinen pettymys. Hyöty, joka tälläisestä olisi tarkoitus tulla ns. omalle osastolle on koettu vain uhaksi. Osasto jolle menin oli kyllä vastaanottavainen, vaikka perehdytystä ei sen ihmeemmin ollutkaan.

Työnkiertoon lähti nyt seuraava pakotettuna ja osa uhkaa irtisanomisella jos joutuu työnkiertoon. Eli liian kiltit sitten joutuvat/pääsevät. Itsekin sain oh:lta palutetta, että sinähän voit mennä sitten joulun jälkeen taasen kiertoon kun niin kovasti tuonnekin hinguit.

Itse koen työnkierron tarpeelliseksi ja nykyaikaan kuuluvaksi. Tämä asia kiristää osaston ilmapiirin kohta aivan liian tiukalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itsellä ei ole kokemusta ns. virallisesta työnkierrosta, mutta keikkailen melko paljon muualla kuin päätyössäni. Ainahan sitä jokapaikasta saa uusia näkökulmia asiaan ja varsinkin kehittävää on keikkailla paikoissa joista potilaat tulee omalle työmaalle tai mihin ne sieltä lähtevät ja ikäänkuin seurata sitä hoitoketjun etenemistä. Omaa työtäni vastaavassa toimenkuvassa olen myös ollut muissa yksiköissä ja kyllähän niistäkin sitten aina jotain tärppejä tarttuu ihan arkipäiväisten asioiden pyörittämiseen.

Ymmärrän kyllä miten saattaa olla hankalaa lähteä kiertoon jos on ollut samassa työpisteessä 15 vuotta, eikä mahdollisesti se oman työn kehittäminen ole enää prioriteettilistalla. Pikemminkin leipääntyessä se kääntyy siihen, että miten saa pidettyä asiat mahdollisimman muuttumattomana.

Työnkierto on helppo tapa kehittää yksikön toiminnan lisäksi omaakin ammatillista osaamista. Sen sijaan, että joudut aktiivisesti opiskelemaan ja ottamaan selvää, näet konkreettisesti miten muut toimii. Tietoahan tulee suorastaan tarjottimella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnkierto on helppo tapa kehittää yksikön toiminnan lisäksi omaakin ammatillista osaamista. Sen sijaan, että joudut aktiivisesti opiskelemaan ja ottamaan selvää, näet konkreettisesti miten muut toimii. Tietoahan tulee suorastaan tarjottimella.

Sanan tuossa merkityksessä en ole työnkiertoa tehnyt, mutta olemalla yhden yksikön varahenkilö kahdessa eri toimenkuvassa parhaimmillaan 7:ssä eri toimipisteessä...kait se jokin kierto on?

Kehittämisestä saa olla poissa.

Kaikkien kanssa oppii tulemaan toimeen.

Näkee erityyppisä tapoja hoitaa potilasta ja hoitaa asioita.

Kuitenkin talossa on pyritty tiettyihin sääntöihin ja samankaltaisuuksiin, muuten menee sooloiluksi.

Itselle on myös muodotunut "lempipaikkoja" ja niitäkin, jossa en esim. mahdollisesti voisi työskennellä kokoaikaisesti.

Mutta kierto mahdollistaa ennen kaikkea toveri Juluman mainitseman oppimisen ja rutiinien hioitumisen aika tappiinsa. Samalla aikaan ja paikkaan orientaatio käy ehkä keskivertoa nopeammin, kuten myös luetun ymmärtäminen eri moniammatillisilta tahoilta.

Mutta oppia, ilo oppia....sitä se mulle on eniten ollut.

ps ja OT; mikä ihme tuo Toveri Juluman uusi kuva on? Mustekalan kohdun nipukka vai...??? :blink:

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ps ja OT; mikä ihme tuo Toveri Juluman uusi kuva on? Mustekalan kohdun nipukka vai...??? :blink:

OT: Äänihuulet... Yksi noita akuuttihoitajien fiksaatioita, liittyy erään muoviputken tunkemiseen hengityselimiin... :D

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...