Jump to content
MAINOS

Nimineulaan AMK vai ei??


brenda

Recommended Posts

Ja itseasiassa se on työnantajan velvollisuus hankkia työntekijälleen asianmukainen kylttirintaan.

onks jossain mustaa valkoisella? ::)

Arvailen, että missään laissa tai asetuksessa ei ole mainittu hoitohenkilökunnan nimineuloista mitään. Nämä ovat lähinnä työnantajan määräyksiä. Joskus niitä perustellaan turvallisuudella, eli kuka tahansa ei voi valkoinen takki päällä ilmaantua sairaalaan haahuilemaan etsiäkseen esim. lääkkeitä taikka muuta itseään kiinnostavaa. Joissain sairaaloissa ei riitä pelkkä titteli ja nimi vaan pitääpä olla vielä valokuvakin rinnuksissa. Joillakin osastoilla, joissa hoitohenkilökunta ja potilaat ovat omissa vaatteissaan (esim. jotkin psykiatrian osastot ja toimipisteet), täytyy nimineulaa pitää erottuakseen potilaista - mikä oikeastaan vaikuttaa aika hauskalta, mutta on tarpeellista.

Jossain työpaikka kustantaa nimineulan, mutta ei varmastikaan kaikkialla. Jos työnantaja hankkii neulan ja vieläpä velvoittaa sitä käyttämään niin sitähän silloin on käytettävä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 82
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mulle kyllä sanottiin, kun olin työvoimapalvelun kautta töihin pyrkimässä, että talo ei anna työkenkiä eikä nimineulaa, vaatteet jne sitten tulee talosta, omia työvaatteita ei tuoda.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sit jotenkin ärsyttää se sukunimi siinä nimikyltissä... Mulla ainakin sellanen hauska teippiviritys siinä. Mut taispas olla koulun "suositus" et koko nimi on kyltissä oltava näkyvissä!

Kyllähän noita teippiviritelmiä näkee monellakin olevan siinä sukunimen päällä. Itse en suoraan sanottuna ymmärrä miksi se nimi pitää peittää. Itse olen työskennellyt niin psykiatrisilla kuin somaattisillakin päivystysalueilla ja koskaan en ole kuullutkaan, että oikeasti olisi mitään ongelmia potilaiden kanssa tullut.

Potilaalla on kuitenkin aina oikeus saada tietää kuka hänen hoitoonsa on osallistunut. Joten mitään _oikeaa_ suojaa ei nimen peittämisellä saa. Jos todella pelkää turvallisuutensa puolesta, niin silloin pitää alkaa miettimään alan vaihtoa. Tai hankkia turvakielto (http://www.maistraatti.fi/maistraatti/frame2.jsp?url=http%3A%2F%2Fwww.maistraatti.fi%2Fdocs%2Fkotikunta_ja_vaestotiedot%2F6.2.7.htm), jonka saa hoitohenkilökunta melko helposti.

Tähän asti ei ole tullut mitään ongelmia esiintyä omalla nimellä vaikka muutamia kertoja on uhattu tappaa yms. Hörhöt on aina hörhöjä, ei niitä saa liikaa pelätä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sit jotenkin ärsyttää se sukunimi siinä nimikyltissä... Mulla ainakin sellanen hauska teippiviritys siinä. Mut taispas olla koulun "suositus" et koko nimi on kyltissä oltava näkyvissä!

Kyllähän noita teippiviritelmiä näkee monellakin olevan siinä sukunimen päällä. Itse en suoraan sanottuna ymmärrä miksi se nimi pitää peittää. Itse olen työskennellyt niin psykiatrisilla kuin somaattisillakin päivystysalueilla ja koskaan en ole kuullutkaan, että oikeasti olisi mitään ongelmia potilaiden kanssa tullut.

Tähän asti ei ole tullut mitään ongelmia esiintyä omalla nimellä vaikka muutamia kertoja on uhattu tappaa yms. Hörhöt on aina hörhöjä, ei niitä saa liikaa pelätä.

No eka jakso psyk. puolella niin heti tärppäs  kaverilla........ ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eka jakso psyk. puolella niin heti tärppäs  kaverilla........ ::)

-Ei suinkaan antanut epähuomiossa itsestään muutakin tietoa kuin mitä nimineulasta saa?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eka jakso psyk. puolella niin heti tärppäs  kaverilla........ ::)

-Ei suinkaan antanut epähuomiossa itsestään muutakin tietoa kuin mitä nimineulasta saa?

joo ei antanut....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä riskinsä on, jopa sukunimettä esiintyessä....hörhö ajoi metsään varastetulla autolla (känni ja aineissa), jossa auton omistajan kaveri kännissä takapenkillä nukkui. Nukkujalle taisi käydän vähän huonommin kuin hörhölle. Kuski viedään sairaalaan. Matkalla herää ja uhkailee. Pääsee seuraavana päivänä kotiin sairaalasta odottamaan poliisitoimia. Ip. loppuu työvuoro. Auton takarenkaasta laskettu ilmaa pihalle, niin että siellä noin 1 bar ilmaa. Epäillään vahvasti, että ilmat poisti uhkailija. Pieni paikka, kyllä tk:n pihalla seisovat ambulanssi ihmisten autot tiedettiin. Ajatus varmaan oli, että takarenkaan melkeen tyhjentämistä ei huomaa kylillä, mutta tiellä aiheuttaa ongelmia. Onneksi huomattiin ajoissa!

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaalla on kuitenkin aina oikeus saada tietää kuka hänen hoitoonsa on osallistunut.

Aiemmin jo kirjoittelin viestissäni http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=486.msg15467#msg15467 että mihin muuhun sääntöön tuo perustuu kuin normaaliin hyvään käytökseen?

Potilaalla on täysi oikeus saada nähdä sairauskertomuksensa. Jos olet jotain potilasta hoitanut, niin kyllä sinun nimi sieltä löytyy. Eikös niin? Oikeus taitaa perustua ihan lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervehdys!

Eiköhän työnantaja ole velvollinen järjestämään työntekijälle asianmukainen nimineula tms. mikäli se velvoittaa myös sen käyttämisen. Eihän kukaan myöskään kustanna itse työvaatteitaan. Mitä työkenkiin tulee niin käytä vaikka sairaalaan sandaaleita mikäli et omista omia (mukavampia). Asioista kun voi aina keskustella työnantajan kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaalla on täysi oikeus saada nähdä sairauskertomuksensa. Jos olet jotain potilasta hoitanut, niin kyllä sinun nimi sieltä löytyy. Eikös niin? Oikeus taitaa perustua ihan lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista.

Toki nimi löytyy, jos potilaasta on tehty esim. hoitosuunnitelma. Mutta kyllähän sitä kantaa helposti ottaa asioihin esim. tk:n puolella ilman, että tekee potilaasta merkintää sairaskertomukseen. Esim. kun potilas ilmoittautuu päivystykseen jonkun asian takia ja ei ole tarkkailupaikalla, hoitaja ei tee mitään merkintää johon tulisi oma nimi... Tää nyt taitaa mennä vähän saivartelun puolelle...

Voisihan olla kätevää, jos sairaalassa hoitajat kirjaisivat oman tunnuksensa nimen sijasta, niinkuin sakukaavakkeessa on hoitavan henkilöstön numerot...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaalla on täysi oikeus saada nähdä sairauskertomuksensa. Jos olet jotain potilasta hoitanut, niin kyllä sinun nimi sieltä löytyy. Eikös niin? Oikeus taitaa perustua ihan lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista.

Toki nimi löytyy, jos potilaasta on tehty esim. hoitosuunnitelma. Mutta kyllähän sitä kantaa helposti ottaa asioihin esim. tk:n puolella ilman, että tekee potilaasta merkintää sairaskertomukseen. Esim. kun potilas ilmoittautuu päivystykseen jonkun asian takia ja ei ole tarkkailupaikalla, hoitaja ei tee mitään merkintää johon tulisi oma nimi... Tää nyt taitaa mennä vähän saivartelun puolelle...

Voisihan olla kätevää, jos sairaalassa hoitajat kirjaisivat oman tunnuksensa nimen sijasta, niinkuin sakukaavakkeessa on hoitavan henkilöstön numerot...

Niin, mutta kai periaatteessa kuitenkin potilaalla on oikeus aina tietää kuka hänen hoitoonsa osallistuu. Voisi ainakin minusta tuntua henk. koht. omituiselta jos joskus hoitoa hakiessani minua palvelisi sh:t 222 ja 235. :)

Kunnallisen puolen toiminta on pääsääntöisesti julkista joten nimistä tuskin päästään koskaan eroon. Ja yhä olen sitä mieltä, että ei se omalla (koko) nimellä esiintyminen voi ollla niin vaarallista että sitä pitää vältää. Kuitenkin se potilas saa sen hoitajan koko nimen tietää jos niin haluaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

Ja itseasiassa se on työnantajan velvollisuus hankkia työntekijälleen asianmukainen kylttirintaan.

onks jossain mustaa valkoisella? :)

  Joskus niitä perustellaan turvallisuudella, eli kuka tahansa ei voi valkoinen takki päällä ilmaantua sairaalaan haahuilemaan etsiäkseen esim. lääkkeitä taikka muuta itseään kiinnostavaa. 

itse tilasin uuden nimineulan aikoinaan suutarilta, et se siitä turvallisuudesta...

Potilaalla on kuitenkin aina oikeus saada tietää kuka hänen hoitoonsa on osallistunut.

Aiemmin jo kirjoittelin viestissäni http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=486.msg15467#msg15467 että mihin muuhun sääntöön tuo perustuu kuin normaaliin hyvään käytökseen?

Potilaalla on täysi oikeus saada nähdä sairauskertomuksensa. Jos olet jotain potilasta hoitanut, niin kyllä sinun nimi sieltä löytyy. Eikös niin? 

saattaa löytyä epäselvät nimikirjaimet, joskus ei...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mun mielestä se AMK siinä nimikyltissä on ihan turhuutta.

Mitä se mihinkään vaikuttaa?

Oman egon nostamista, se on mun mielipide. Mutta jokaine taaplaa tyylillään.

Minä taidankin muuttaa omani niin, että siinä lukee

lähihoitaja-terveydenhoitaja-sairaanhoitaja Möykky Mökkyläinen

Täytyy vissiin ensin kasvattaa rinnan aluetta, että nimikyltti mahtuu paikalleen  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä riittäis pelkkä hoitaja ja koko nimi erotukseksi mm. laitoshuoltajista ja lääkäreistä. Jos potilaan kannalta ajattelee niin ei sillä tarkemmalla tittelillä ole väliä, ei moni maallikko tiedä mikä ero on sairaanhoitajalla, ensihoitajalla, lähihoitajalla, perushoitajalla tai terveydenhoitajalla. ERIKOISsairaanhoitaja on ainoa jonka olen huomannut herättävän jotain erityistä kunnioitusta. Ja niitähän ei nykyään enää valmistu ;-)

Itse jätin AMK:n nimineulasta pois koska ei sillä oo mitään merkitystä käytännössä. Mulla on kaksi neulaa, toisessa lukee sairaanhoitaja + nimi ja toisessa terveydenhoitaja + nimi. Käytän neulaa sen vakanssin mukaan jossa toimin.

Olen sitä mieltä että koko nimi on asiallista näkyä. Turvallisuuskysymyksillä on turha perustella vain etunimen käyttöä, työskenteleehän lääkäritkin koko nimellään. Jokaisessa ammatissa on huonot puolensa. Mua ärsytti kun kävin kerran xxxx päivystyksessä ja hoitajalla oli vain etunimi kyltissä. Hän ei voinut antaa virtsapurkkia jotta olisin saanut PLV:n otettua ennen lvo:ta ja niin näytteeseen tuli rakkoaika 15 min. koska oli pakko käydä vessassa ennen lääkärin vastaanotolle menoa. Eikä näytteessä tietenkään kasvanut mitään. Silloin teki mieli tehdä valitus. Itse pyrin työssäni joustavuuteen ja järkevään toimintaan. Ja kirjoitan päivittäin PLV-lähetteitä. Ei kukaan päivystävä tk-lääkäri tai esimies hirtä sua jos annat virtsiittipotilaalle PLV-purkin ennen kuin lääkäri on kirjoittanut lähetteen.

Nyt meni vähän sivu aiheesta mutta siis tuolloin pisti silmään että hoitajalla oli vain etumini kyltissä. Siitä tuli potilaana sellainen tunne että ei se sulle kuulu kuka sua hoitaa. Etenkin kun ko. hoitajan asenne oli varsin ylimielinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tuskin se asenne ois parempi ollut, vaikka kyltissä ois lukenu esim. Virtanen

Nii enkä olis ees huomannut että kyltissä lukee vaan Jori (nimi keksitty) jos käytös olis ollut asiallista.

Ootteko muuten huomanneet klassisen että monet sairaanhoitajat tai ent. sairaanhoitajat on usein niitä v****maisimpia potilaita? *pientä itseironiaa*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootteko muuten huomanneet klassisen että monet sairaanhoitajat tai ent. sairaanhoitajat on usein niitä v****maisimpia potilaita? *pientä itseironiaa*

-Hö, sehän on suorastaan velvollisuus neuvoa kuinka hoidon tulee/pitää tapahtua.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ptlas on 72-vuotias xx:läinen nainen, jonka tytäR sairaanhoitaja, poika lääkäri ja tämän vaimo juristi.

Anamneesissa.......

IHANNE POKA!!!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo,on näitä ollu"viekä vain suoraan mehiläiseen,mitään mittailuja ei tarvita,hakekaa vain paarit"

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo,on näitä ollu"viekä vain suoraan mehiläiseen,mitään mittailuja ei tarvita,hakekaa vain paarit"

Sehän on kuin käskisi tutkimaan pidemmän kaavan kautta... :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootteko muuten huomanneet klassisen että monet sairaanhoitajat tai ent. sairaanhoitajat on usein niitä v****maisimpia potilaita? *pientä itseironiaa*

...+ ent.apuhoitajat/perushoitajat (jos suinkin mahdollista ovat vielä hiukan v****maisempia).  Oli toi kyllä aika rankka yleistys!

Ei muuta kuin itsekin luomaan "toimintastretegiaa", jos potilaaksi joutuu esim. silloin, kun hoitajat tulevat kysymään huoneeseen, että tarttisko jotain, niin koskaan ei silloin tarvi mitään, mutta kun he sitten ennättävät joskus leipäpalastaan nakertamaan, niin silloin tarttee päästä wc:en tai lääke kelpaa vain peräpuikkona tai pitää provosoida oksennuskohtaus tai hengenahdistuskohtaus tai rintakipukohtaus tms. Ja voi pyytää pöyhimään tyynyä, siirtämään yöpöytää millin sinne tänne, vaihtamaan raikkaampaa vettä lasiin, heiromaan aloevera-voidetta jalkapohjiin ja toista voidetta pohkeisiin jne.

On tää aika rankka yleistys kuitenkin....

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ootteko muuten huomanneet klassisen että monet sairaanhoitajat tai ent. sairaanhoitajat on usein niitä v****maisimpia potilaita? *pientä itseironiaa*

...+ ent.apuhoitajat/perushoitajat (jos suinkin mahdollista ovat vielä hiukan v****maisempia).

Miieluummin hoitaja potilaana kuin omaisena... :P
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Kamomilla

Jos nyt ihan vielä näistä nimineuloista...

En halunnut omaani lukemaan AMK. Pelkkä ammattinimike ja nimi saa piisata. Mielestäni sairaanhoitajan AMK-tutkinto ei ole mikään kummoinen tutkinto, ihan raakileena sitä on valmistuttu, ikään kuin "nyt voit mennä työelämään katsomaan mitä se sitten käytännössä tarkoittaa". Ammatistani olen ylpeä, älkää käsittäkö väärin, mutta koulutus ei ollut sitä mitä se voisi olla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis mitä se voisi olla?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...