Jump to content
MAINOS

Lääkkeiden jakamisesta sairaalassa


Pöllö

Recommended Posts

Reissulla tuli ostettua The Mail -lehti lukemiseksi, ja sen 28.8. numerossa kertoiltiin "Do not disturb - drug round in progress" -liiveistä, joita on kokeiltu East Kent Hospitals University NHS Foundation Trust'in toimesta, ja tämän jälkeen liivejä on esitetty hoitajille muuallakin.

Hoitajat pukeutuvat lääkkeidenjaossa kirkkaanpunaiseen liiviin, jolloin potilaan tulee kääntyä jonkun muun toisen puoleen asioissa, joilla ei ole kliinistä merkitystä. Liivin tavoitteena on vähentää potilaiden kyselyitä mm. vessakäynneistä ja ruokailuajoista ja antaa lääkehoitajalle mahdollisuus keskittyä työhönsä - perimmäisenä tavoitteena on lääkevirheiden vähentäminen. Lehden mukaan potilaita rohkaistaan olemaan puhumatta lääkehoitajalle, huolenaiheet voi sitten purkaa apuhoitajille. No, keskeytykset ovat vähentyneet "kuudesta viiteen" ja lääkevirheet vähentyneet jossain määrin. Lääkevirheethän ovat maailmalla tunnetusti suhteellisen yleisiä ja tietyissä tapauksissa myös riski potilaalle - lääkevirheet ovat National Patient Safety Agency'n mukaan yleisimpiä virheitä sairaaloissa. Liivien arvioidaan myös hieman lisäävän tehokkuutta.

Sairaaloita valvova The Care Quality Commission on tietoinen liiveistä ja tukee aloitetta, Patient Concern -ryhmän Joyce Robins taas lataa päinvastaista: "Groteskia ja naurettavaa. Jos et pysty tekemään useampaa kuin yhtä asiaa kerrallaan, olet aika toivoton hoitaja. Usein lääkekierros on ainoa hetki, jolloin potilas voi kohdata sairaanhoitajan. Liivit antavat vain 'pysy kaukana minusta' -viestin. Potilaat näkevät hoitajat jo liian tärkeinä häirittäviksi tai liian laiskoina auttamaan. Potilas on lisäksi hyvin haavoittuvainen maatessaan sängyssään, kun soittonappi ei toimi eikä kukaan tule."

Mielenkiintoinen kokeilu itsessään, Suomessahan on myös pyritty rauhoittamaan lääkehoitajan työtä antamalla oma piste lääkejaolle ja jopa rauhoittamaan lääkehoitaja muilta tehtäviltä lääketehtävien aikana. Isompi kuva asiaan on tietysti hoitajien ajankäyttö ja työn hallinta itsessään - potilashan on se tärkein asia, jonka toiveita pitäisi täyttää, samalla oma työ pitäisi organisoida tehokkaasti - potilasjoukon omaksi kokonaishyväksi - ja edelleen pitäisi myös vetää rajaa resursseihin nähden kohtuuttomimmille vaatimuksille. Katsotaan, mitä maailmalla vielä keksitään - samaan aikaan, kun hoitajien työnkuvan muuttuessa ja laajentuessa myös potilasaines muuttunee. "Taantuuko" ihminen sairaalassa enemmän passattavaksi, tuleeko sisään omatoimisempia ihmisiä, vai koetaanko sairaalahoito rahalla saaduksi palveluksi, jossa asiakaspalvelijan täytyy toteuttaa asiakkaan vaatimuksia yhtä enemmän ja laajemmin...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En ole sairaanhoitaja, enkä ole osastoilla töissä. Työtoimeenkuvaani kuitenkin kuuluu siellä osastoilla käynti ja potilastyöskentely. Aina kaikki paperit eivät ole kunnossa ja tulee kysyttävää ja tarkennettavaa hoitajilta. En haluaisi häiritä kenenkään työtä ja mielellään kysyisin heti oikealta ihmiseltä, mutta valitettavasti tämä on usein täysi mahdottomuuus. Tässä sairaalassa, missä olen töissä, käyttävät kaikki samanlaisia työasuja - sh:t, lh:t, laitoshuoltajat ja muut apulaiset siistijöistä puhumattakaan. Eli kun haluan kysyä jotain hoitalajalta (sh/lh), ensin yritän lukea nimikyltistä onko hän jompaa kumpaa. Ymmärrän lääkeiden jaon olevan vaativaa ja tärkeää hommaa, mutta valitettavasti sitä ei tällaisena nuorena, ei-todellakaan-koskaan-osastolla-työskenneellä ihmisenä, aina tajua että kuka tekee mitäkin. Joten minunkin työtäni kovasti helpottaisi, jos tietäisin jo muutaman metrin päästä, että kenen puoleen ei kannata kääntyä :) Eli miusta ei olisi ollenkaan hullumpi idea ottaa tuollaista yleisempään käyttöön :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä joissain paikoissa erota tosiaan mistään, onko henkilö lääkäri, hoitaja vai mikä - ellei henkilö itse esittele. Nimikylttiä tai titteliä ei lue missään, tai osassa paikkoja on sitten se pieni kuvakortti rinnassa, erota siitä sitten etäämpää, kuka on kuka. Potilaille sun muille omaisille voi olla hyvin hämmentävää, kun siivooja ei tulekaan kertomaan lääkkeistä tai hoitaja ei teekään lääkäritason päätöksiä. Edellisessä duunissa asiakkaat suoraan sanoen ärtyivät, kun osa valkotakkisista on täysin kouluttamatonta porukkaa, osa sitten ammattiväkeä, eikä mistään voi tunnistaa, keneltä voi kysyä.

Tosin osa asiakkaista ei ehkä kykene aina lainkaan hahmottamaan erilaisia vaatteita ja tunnuksia, oletus on, että kaikki ihmiset tietävät kaikesta kaiken - joillekin on täysin mahdotonta ymmärtää esim, ettei ole jossain tietyssä yksikössä edes töissä, vaan on tuomassa/viemässä jotakuta asiakasta, eikä todellakaan voi tekemään sitä ja tätä heidän puolestaan. Kerran olin viemässä kaveria terkkariin siviilit päällä ja jollekulle aulassa oli vaikea hahmottaa, että ei, en todellakaan ole töissä siellä enkä aio alkaa tekemään töitä siellä hänelle ilman palkkaa... Noo, näitä on tietysti näitä äärimmäisyyksiä, naapuripedissä elvytetään jotakuta koko joukolla ja joku haluaa vieressä sen vesilasillisensa nyt heti...

Traumatiimeillähän on näitä erottuvia väriliivejä, joissa ammatit on kirjoitettu suurella, hm, pitäisikö lähteä tekemään kevyitä vastaavia liivejä, joissa lukee esim. hoitaja, huone 2 tai muuta mielenkiintoista... :)

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinäpä se just :) Sen takia miuta ei haittaisi yhtään, jos jollain on sellainen työtehtävä joka oikeasti vaati keskittymistä, saisi sen rauhassa tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...