Jump to content
 

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Meikäläinen

SSK:n selvitys ensihoidon kustannuksista, kunnallinen vs. yksityinen

Recommended Posts

Meikäläinen

Lukiessani SSK:n raporttia ensihoidon palvelukustannuksista juolahti mieleeni muutamakin asia. Tässä muutama...

1. Yksityisen puolen kustannuksista ja niistä syntyvistä säästöistä todetaan useassa kohdassa, että henkilöstön palkkakulut sekä lomat ovat suurin etu yksityiselle, palkat ovat pienempiä ja lomat lyhyempiä (jopa 50% säästöistä syntyy näistä). Eli onko näin, että SSK:lla ei ole myöskään mitään intressiä ja aikomusta edes yrittää saattaa palkkoja samalle tasolle kuin ne sairaalassa ovat tai muutoin kunnallisella sektorilla? Siitäkin huolimatta, että laki velvoittaa myöskin ensihoitoalalle kovemmat koulutusvaatimukset kuin esimerkiksi poliklinikalle? Yksityiselle tuli toki palkkaohjelma, mutta se vastaa vasta ohjelmapäättyessä nyt voimassa olevaan palkkausta kunnallisella.

2. Raportissa ollaan kovin huolissaan työvoiman riittävyydestä? Eikö tämä korreloi jotenkin myös edellä olevaan kohtaan kaksi, alan vetovoima, palkkaus?

3. Raportissa mainituissa esimerkeissä mainitaan muutama kilpailutuksen tuottanut taho ja näillä alueilla mm. osa on joutunut lopettamaan toimintansa ja osan sopimukset ovat irtisanottu ja osassa on ollut valtavia rekrytointiongelmia. Tästä ei kuitenkaan puhuta mitään vai löysikö joku sellaisen kohdan sieltä???

Tässä linkki tiivistelmään, koko raportti löytyy SSK:n sivuilta http://www.sairaanku...iivistelm__.pdf

Onko olemassa mitään SSK:n boikottiryhmää johon voisi liittyä? Suututtaa tommosen tekstin lukeminen missä puolustetaan suoraan toimintaa sillä, että ei makseta työntekijälle vertailua kestäviä palkkoja! Tohon malliin ku saadaan koko Suomi niin sitte sopii ihmetellä mistä niitä päteviä työntekijöitä sinne löytyy vaikka koulut syytäisivät niitä ovista ja ikkunoista...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Lukiessani SSK:n raporttia ensihoidon palvelukustannuksista juolahti mieleeni muutamakin asia. Tässä muutama...

1. Yksityisen puolen kustannuksista ja niistä syntyvistä säästöistä todetaan useassa kohdassa, että henkilöstön palkkakulut sekä lomat ovat suurin etu yksityiselle, palkat ovat pienempiä ja lomat lyhyempiä (jopa 50% säästöistä syntyy näistä). Eli onko näin, että SSK:lla ei ole myöskään mitään intressiä ja aikomusta edes yrittää saattaa palkkoja samalle tasolle kuin ne sairaalassa ovat tai muutoin kunnallisella sektorilla? Siitäkin huolimatta, että laki velvoittaa myöskin ensihoitoalalle kovemmat koulutusvaatimukset kuin esimerkiksi poliklinikalle? Yksityiselle tuli toki palkkaohjelma, mutta se vastaa vasta ohjelmapäättyessä nyt voimassa olevaan palkkausta kunnallisella.

Mikä on lomien erotus? Tessin mukaan jos mennään, niin tuskin kovin monen päivän eroa/vuosi kuitenkaan tulee. Palkkaohjelma on ja siinä viimeisessä korotuksessahan on maininta, että silloin nostetaan samalle tasolle oliko se nyt Yp tessin sen hetkisten palkkojen kanssa. Toisaalta jos yksityisellä on 24/7 yksikkö valmiudessa, niin mitenkä esim silloin tehdään halvemmalla kuin muut? Varallaolosta syntyvät säästöt toki ymmärrän.

2. Raportissa ollaan kovin huolissaan työvoiman riittävyydestä? Eikö tämä korreloi jotenkin myös edellä olevaan kohtaan kaksi, alan vetovoima, palkkaus?

Työvoima pula syntyy lisääntyvistä hoitotason yksiköistä. Ei vain ole koulutettua ja pätevää henkilöstöä riittävästi. Valitettavasti kaikki valmistuvat ei ole päteviä kenttätyöhön. Palkkaus on toki yksi kynnyskysymys, mutta ei se ratkaiseva ainakaan kaikille.

3. Raportissa mainituissa esimerkeissä mainitaan muutama kilpailutuksen tuottanut taho ja näillä alueilla mm. osa on joutunut lopettamaan toimintansa ja osan sopimukset ovat irtisanottu ja osassa on ollut valtavia rekrytointiongelmia. Tästä ei kuitenkaan puhuta mitään vai löysikö joku sellaisen kohdan sieltä???

Tässä linkki tiivistelmään, koko raportti löytyy SSK:n sivuilta http://www.sairaanku...iivistelm__.pdf

Onko olemassa mitään SSK:n boikottiryhmää johon voisi liittyä? Suututtaa tommosen tekstin lukeminen missä puolustetaan suoraan toimintaa sillä, että ei makseta työntekijälle vertailua kestäviä palkkoja! Tohon malliin ku saadaan koko Suomi niin sitte sopii ihmetellä mistä niitä päteviä työntekijöitä sinne löytyy vaikka koulut syytäisivät niitä ovista ja ikkunoista...

Koulunpenkiltä ei edelleenkään tule riittävän päteviä toimijoita hoitotasolle. Tarvitaan sitä kokemusta ja lisää kokemusta, sekä alueen tuntemusta.Tällä hetkellä on tarve uusiin yksiköihin meidän alueella on noin 30 uutta hoitotason kaveria, ja niistä on pulaa jo tällä vanhallakin mallilla. SSK:a voi boikotoida jokainen tekemällä työnsä jollain muulla palvelun tuottajalla.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Meikäläinen

Lukiessani SSK:n raporttia ensihoidon palvelukustannuksista juolahti mieleeni muutamakin asia. Tässä muutama...

1. Yksityisen puolen kustannuksista ja niistä syntyvistä säästöistä todetaan useassa kohdassa, että henkilöstön palkkakulut sekä lomat ovat suurin etu yksityiselle, palkat ovat pienempiä ja lomat lyhyempiä (jopa 50% säästöistä syntyy näistä). Eli onko näin, että SSK:lla ei ole myöskään mitään intressiä ja aikomusta edes yrittää saattaa palkkoja samalle tasolle kuin ne sairaalassa ovat tai muutoin kunnallisella sektorilla? Siitäkin huolimatta, että laki velvoittaa myöskin ensihoitoalalle kovemmat koulutusvaatimukset kuin esimerkiksi poliklinikalle? Yksityiselle tuli toki palkkaohjelma, mutta se vastaa vasta ohjelmapäättyessä nyt voimassa olevaan palkkausta kunnallisella.

Mikä on lomien erotus? Tessin mukaan jos mennään, niin tuskin kovin monen päivän eroa/vuosi kuitenkaan tulee. Palkkaohjelma on ja siinä viimeisessä korotuksessahan on maininta, että silloin nostetaan samalle tasolle oliko se nyt Yp tessin sen hetkisten palkkojen kanssa. Toisaalta jos yksityisellä on 24/7 yksikkö valmiudessa, niin mitenkä esim silloin tehdään halvemmalla kuin muut? Varallaolosta syntyvät säästöt toki ymmärrän.

2. Raportissa ollaan kovin huolissaan työvoiman riittävyydestä? Eikö tämä korreloi jotenkin myös edellä olevaan kohtaan kaksi, alan vetovoima, palkkaus?

Työvoima pula syntyy lisääntyvistä hoitotason yksiköistä. Ei vain ole koulutettua ja pätevää henkilöstöä riittävästi. Valitettavasti kaikki valmistuvat ei ole päteviä kenttätyöhön. Palkkaus on toki yksi kynnyskysymys, mutta ei se ratkaiseva ainakaan kaikille.

3. Raportissa mainituissa esimerkeissä mainitaan muutama kilpailutuksen tuottanut taho ja näillä alueilla mm. osa on joutunut lopettamaan toimintansa ja osan sopimukset ovat irtisanottu ja osassa on ollut valtavia rekrytointiongelmia. Tästä ei kuitenkaan puhuta mitään vai löysikö joku sellaisen kohdan sieltä???

Tässä linkki tiivistelmään, koko raportti löytyy SSK:n sivuilta http://www.sairaanku...iivistelm__.pdf

Onko olemassa mitään SSK:n boikottiryhmää johon voisi liittyä? Suututtaa tommosen tekstin lukeminen missä puolustetaan suoraan toimintaa sillä, että ei makseta työntekijälle vertailua kestäviä palkkoja! Tohon malliin ku saadaan koko Suomi niin sitte sopii ihmetellä mistä niitä päteviä työntekijöitä sinne löytyy vaikka koulut syytäisivät niitä ovista ja ikkunoista...

Koulunpenkiltä ei edelleenkään tule riittävän päteviä toimijoita hoitotasolle. Tarvitaan sitä kokemusta ja lisää kokemusta, sekä alueen tuntemusta.Tällä hetkellä on tarve uusiin yksiköihin meidän alueella on noin 30 uutta hoitotason kaveria, ja niistä on pulaa jo tällä vanhallakin mallilla. SSK:a voi boikotoida jokainen tekemällä työnsä jollain muulla palvelun tuottajalla.

1. Raportin mukaan lomien erotus on noin 1 viikko yksityisen hyväksi eli siellä lyhyemmät.

2. Tuon tiedän toki, mutta jos ajatellaan mallia, että SSK kääntää tuolla esityksellä päättäjien päät niin mikä motivaatio minulla ja muilla on huonontaa palkkaetujani ja lomaetujani raportin esittämän 50% verran ja jatkaa työskentelyä ensihoidon piirissä? Vaatii nimittäin neuvotteluja jo muunkin kuin emännän kanssa, mm.pankin...

3. Samaa ongelmaa täällä päässä. Syyt ovat kuitenkin toisenlaiset (nuo mainitsemasi), meillä ei vaan jätetä palkkaamatta sen vuoksi, että jollakin on täydet kokemuslisät. Tuohon boikotoimiseen: Oon tehny ton jo vuosia sitten. Olisko jotain muuta tapaa vielä?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

1. Raportin mukaan lomien erotus on noin 1 viikko yksityisen hyväksi eli siellä lyhyemmät.

Eli mitkä on esim kvtes lomapäivät vastavalmistuneella ja täysillä lisillä? tai pitäisikö kysyä montako päivää/kk lomaoikeutta ko henkilöille kertyy?

2. Tuon tiedän toki, mutta jos ajatellaan mallia, että SSK kääntää tuolla esityksellä päättäjien päät niin mikä motivaatio minulla ja muilla on huonontaa palkkaetujani ja lomaetujani raportin esittämän 50% verran ja jatkaa työskentelyä ensihoidon piirissä? Vaatii nimittäin neuvotteluja jo muunkin kuin emännän kanssa, mm.pankin...

SSK tuskin kovin päättäjien päitä kääntää. SHP:t määrää palvelustason ja sen mukaan alueellisen kuljetuskapasiteetin. Toisaalta, jos alueella olisi ainoastaan yksityinen palvelun tuottaja, on hänen saatava tietty henkilöstömäärä ja jokainen hakia pystyy neuvottelemaan palkasta. TES määrittää ainoastaan minimi palkan. Meillä esim. tulossa nuo SHP:n alueelliset hoitoyksiköt ja yksitynen sekä pela hoitaa entiseen malliin loput. Yrittäjät kyllä tietää, että paljon lähtee juurikin hoitotasoisia muihin hommiin jos palkka ja muut edut ei ole kohdallaan.

3. Samaa ongelmaa täällä päässä. Syyt ovat kuitenkin toisenlaiset (nuo mainitsemasi), meillä ei vaan jätetä palkkaamatta sen vuoksi, että jollakin on täydet kokemuslisät. Tuohon boikotoimiseen: Oon tehny ton jo vuosia sitten. Olisko jotain muuta tapaa vielä?

Vaikka yksityisellä itse työskentelenkin, niin silti olen aina taistellut juuri varallaoloa ja muita asioita vastaan. Parannuksia on tullut runsaasti siihen mitä oli kun firmaan tulin. Ketään ei ole myöskään jätetty palkkaamatta kokemuslisien vuoksi, päinvastoin kokenutta kaartia on kalasteltu kaikkialta. Toisaalta on näitäkin firmoja, joissa asiat hoidetaan juuri kuvailemallasi tavalla. Asiaan voi vaikuttaa ainoastaan työntekijät itse pitämällä oikeuksistaan kiinni.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Meikäläinen

Itse kunnallisella työskentelevänä (yksityisellä olin 6-vuotta) vaan toivoisin, että se minimi olisi sama kuin kunnallisella. Se nimittäin tiedetään kai kuitenkin varmasti, että suurin osa tuota minimiä nauttii. Toinen näkökulma asiaan on se, että eikös tuolloin häviä tämä yksityisen etu mitä kyseinen raportti ylistää eli halvin hinta jos maksettaisiin samoja palkkoja? Mielestäni ei voi olla mitenkään hyväksyttävää, että jokainen neuvottelee minimipalkkansa itse. Jokapaikassa/firmassa se ei kuitenkaan ole mahdollista joten joku jossain tästä tessistä kärsitään aina.

Tottakai raportissa oli muitakin asioita jotka tämän mukaan tuovat säästöjä, mutta loppukaneettina näin siinä todetaan. Siksi se tavallaan tässä harmittaakin koska itse ainakin sen ymmärrän niin, että toiminta suurilta osin nojaa mataliin palkkoihin. Palkka on kuitenkin nähdäkseni melko suuri osa sitä miksi aamulla töihin herätään. Väännettynä vielä kolmanteen muotoon: mielestäni se on hintojen polkemista työntekijöiden palkkojen kustannuksella. Onko ensihoito alana semmoinen, että sen vaativuutta ei tarvitse verrata terveyskeskuksen tai sairaalaan vaativuuteen?

Ja voi olla että SSK ei niitä päitä käännä, mutta kyllä siinä vaara pilee, että joku alkaa kyselemään, että miksi raportissa lukee, että yksityinen on jonkin shp:n alueella miljoonan halvempi kuin muut. Päättäjiä ei kiinnosta paljonko kyytimies tienaa, ne ottaa halvimman...Esimerkkinä OIVA jossa nyt sitten näitä palveluntuottajia ja käräjöitä kohdistuen yrittäjiin käydään (kiitos aktiivisten työläisten!)

Vuosilomapäivät KVTES:ssa on muistaakseni 15-vuoden kohdalla 38 päivää (mutu)...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Kuten bifis vähän viittasikin, niin tuleva tilanne ei missään tapauksessa ole huono hoitotason työntekijöiden edunvalvonnalliselta kannalta. Tarjolle tulee mahdollisuuksia mennä shp:n autoon, joka tuskin ajaa montaa keikkaa päivässä kun mennään vaan aat ja beet, tulee mahdollisuuksia mennä pelastuslaitokselle, jossa on kvtesin palkat ja varallaolo loistaa poissaolollaan. Tulee kysyntää hoitotason työntekijöistä, koska niitä ei vaan yksinkertaisesti riitä, eikä niitä ehdi tulla. Ja jos palveluntuottajat yhtään ymmärtävät maineensa päälle, niin näistä vähän kokeneemmista kavereista tulee tarjouskilpailu. Palkat varmaan saa neuvoteltua kohdilleen ja jos ei saa niin voi ihan oikeasti ilmoittaa nostavansa kytkintä ja menevänsä parempaan työpaikkaan. Sairaalan sisältäkin saataneen ht-työntekijöitä jonkin verran takaisin kentälle, kun tulee mahdollisuus saada samat (tai paremmat) tienestit samalla työmäärällä. Yksityisen sektorin etu tulevassa kilpailussa hoitotason työntekijöistä tulee olemaan nimenomaan raha, shp kun ei oikein voi luvata mitä tahansa euromääriä joka hakijalle erikseen. Tietenkään kukaan ei ole korvaamaton, en mä sillä tätä selosta, tuskin ihan kuuta taivaalta saa vaikka osaisi pyytääkin.

Perustason hoitureiden tarve toisaalta vähenee merkittävästi kun suhteellisesti suurempi osuus työntekijöistä tulee olemaan palomiehiä ja hoitotason hoitajia samassa kun yksiköt vähenevät. Eikä meistä perustasoisista taida olla pulaa tälläkään hetkellä, vaan tekijöitä enemmän kuin töitä.

Tätä kautta tullaan siihenkin ongelmaan, että mistä saadaan perustason työntekijöille työkokemusta hoitotason koulutusta ajatellen, kun vakansseja ei ole heille ensihoidossa auki. Potilaskuljetusautoissa tietenkin on kysyntää perustason tyypeille, mutta onko paaritaksin ajaminen oikeasti sitä duunia, mistä saadaan hoitotasolla tarvittavaa kokemusta? Sitten tietysti on ketjussa aiemmin mainitut eh-amk:t jotka saa luvat heti kun koulu on käyty ja rastit oikeissa ruuduissa. No, pätevyys se on muodollinenkin pätevyys. Hoitotasolla toiminen on jo kaiketi ainakin jonkin verran teoriatasolla tapahtuvaa tietämistä ja päättelyä, mutta kyllä kliinisen osaamisen merkitys on ensihoidossa suuri ja sitä ei mielestäni saa ellei aja kyytiä, tutki ja hoida potilaita, kohtaa vähän vastoinkäymisiäkin ja kaiken lisäksi ole kiinnostunutkin asiasta.

Sairaalassa lääkäri tutkii potilaan ja määrää hoidon, kentällä hoitaja tutkii potilaan, antaa raportin puhelimessa herr doktorille ja sitten vielä hoito-ohjeet saatuaan analysoi oireita, löydöksiä ja saatua hoitoa ja miettii ymmärsikö lääkäri statuksen oikein ja mitä teen jos hoidossa tulee ongelmia jne. Vaikka osaa vihreän kirjan ulkoa, niin kyllä tuo vaatimus on melkoinen ellei ole sattunut hoitovastuussa olemaan kertaakaan aikaisemmin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Itse kunnallisella työskentelevänä (yksityisellä olin 6-vuotta) vaan toivoisin, että se minimi olisi sama kuin kunnallisella. Se nimittäin tiedetään kai kuitenkin varmasti, että suurin osa tuota minimiä nauttii. Toinen näkökulma asiaan on se, että eikös tuolloin häviä tämä yksityisen etu mitä kyseinen raportti ylistää eli halvin hinta jos maksettaisiin samoja palkkoja? Mielestäni ei voi olla mitenkään hyväksyttävää, että jokainen neuvottelee minimipalkkansa itse. Jokapaikassa/firmassa se ei kuitenkaan ole mahdollista joten joku jossain tästä tessistä kärsitään aina.

Tottakai raportissa oli muitakin asioita jotka tämän mukaan tuovat säästöjä, mutta loppukaneettina näin siinä todetaan. Siksi se tavallaan tässä harmittaakin koska itse ainakin sen ymmärrän niin, että toiminta suurilta osin nojaa mataliin palkkoihin. Palkka on kuitenkin nähdäkseni melko suuri osa sitä miksi aamulla töihin herätään. Väännettynä vielä kolmanteen muotoon: mielestäni se on hintojen polkemista työntekijöiden palkkojen kustannuksella. Onko ensihoito alana semmoinen, että sen vaativuutta ei tarvitse verrata terveyskeskuksen tai sairaalaan vaativuuteen?

Vuosilomapäivät KVTES:ssa on muistaakseni 15-vuoden kohdalla 38 päivää (mutu)...

Nyt en jaksa kaivaa esiin mikä on KV ja TP tessin eroja esiin, mutta käsittääkseni aika lähellä ovat toisiaan. TEHY:lle iso kiitos saadusta neuvottelu tuloksesta, vaikkakin pitkällä aikavälillä nousu tapahtuukin. Joka firmassa on mahdollisuus neuvotella oma palkkansa, mutta parempi on jos koko porukka ajaa yhdessä asiaa ja saa samat korotukset. Pitää myös unohtaa kaikki mulle heti periaate ja neuvotella korotukset asteittain.

Itseä vähän ihmetyttää nuo SSK:n saamat edut hinnoissa. Sen ymmärrän, että jos on varallaoloa, niin hinta putoaa, mutta 24/7 yksikköjen pyöritys esiim. tällä alueella noin 1 500 000€ halvemmalla. Taulukkoa tulkiten SSK ei ole laskenut juurikaan noita 22 uutta Ht toimijaa mukaan, vaan laskee kulut vanhojen henkilöstökulujen mukaan. Lisäksi ne taitaa laskea yksikköä kohden 9 henkeä, eli vuorokausirytmillä työskennellen, kun taas SHP laskee 11 tekijää/yksikkö, eli normaali vuorotyö vahvuutta käyttäen.

Saku tes tarjoaa muistaakseni 36 päivää tuossa 15v kohdalla, eli ei tuosta viikkoa synny erotukseen lomissakaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SirLucas
Perustason hoitureiden tarve toisaalta vähenee merkittävästi kun suhteellisesti suurempi osuus työntekijöistä tulee olemaan palomiehiä ja hoitotason hoitajia samassa kun yksiköt vähenevät. Eikä meistä perustasoisista taida olla pulaa tälläkään hetkellä, vaan tekijöitä enemmän kuin töitä.

Näinhän tämä monessa paikassa menee. Onneksi Satakunnan uudistukset ovat "perustasoystävällisimmät" verrattuna monen muun shp:n uudistuksiin

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
SirLucas

Esko,

niin kauan kuin pela/shp ei pysty tarjoamaan hommia myös niille kokemattomille pt-jannuille niin mistä niitä kokeneita ht-sankareita tulee jos yksityisiä ei olisi? Ei mistään

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Meikäläinen

Esko,

niin kauan kuin pela/shp ei pysty tarjoamaan hommia myös niille kokemattomille pt-jannuille niin mistä niitä kokeneita ht-sankareita tulee jos yksityisiä ei olisi? Ei mistään

Mikäli yksityiset poistuisivat kokonaan niin miksi sen tarvitsee tarkoittaa sitä, että "PT-jannuille" ei olisi töitä? Jos perähikiällä ollut yksityisen sakun korvataan kunnallisen ambulanssilla niin kai siihenkin tarvitaan työntekijät. Enkä ihan äkkiä usko, että vaikka toiminnan tuottaisi PELA, että asemalle jossa ei vakinaista palopuolen miehitystä ole palkattaisiin esimerkiksi palomiesta yksikön kuljettajaksi.

Mikäli taas yksityinen jatkaisi ja sopimukset muutettaisiin välittömään niin tarkottaisi se todennäköisesti kuitenkin sitä, että yksikkö poistuisi tuotannollisista syistä jokatapauksessa jos näin olisi.

"Entinen Esko" edellä on pukenut oikein selvästi Suomeksi minunkin ajatuksia. On toki ymmärrettävää, että ihmiset pitävät kynsin ja hampain työpaikastaan kiinni, niin minäkin teen. Siitäkin huolimatta SSK:n raportti on omissa silmissä sitä luokkaa perusteluineen, että tähän pitäisi jo puuttua jonkun työntekijöitä edustavan tahon. Mikään muu ammattiryhmä ei varmasti nielisi ratsastamista työntekijöiden huonolla palkalla alalla missä jotkut tienaavat kuitenkin lähelle sitä mitä pitäisikin. Tuon raportin perusteella ei tule koskaan mikään parantumaan, ei ainakaan palkat. Joku edellä totesi, että yksityisen suurin valtti tulee juuri olemaan nämä palkkakeskustelut. Voi olla, mutta kyseinen raportti rummuttaa juuri päinvastaista ja jos se näin menisi joka paikassa, että maksettaisiin sama kuin kunnallisella tai jopa enemmän niin tuolloin häviää loputkin yksityiset, koska ne eivät tule tällöin voittamaan yhtään tarjouskilpailua, koska heidän toimintansa muuttuu 50% kalliimmaksi tai jotain sellaista. Hävitään siis merkittävä etu kilpailuasetelmassa.

Kylmä tosiasia on myös se, että kaikki eivät voi KVTESSIN piiriin siirtyä vaikka haluavaisivatkin. Tästä syystä edelleenkin palkka tulisi saada lähtötasollisesti sille tasolle missä sen kuuluisikin olla.

Sairaalassa lääkäri tutkii potilaan ja määrää hoidon, kentällä hoitaja tutkii potilaan, antaa raportin puhelimessa herr doktorille ja sitten vielä hoito-ohjeet saatuaan analysoi oireita, löydöksiä ja saatua hoitoa ja miettii ymmärsikö lääkäri statuksen oikein ja mitä teen jos hoidossa tulee ongelmia jne. Vaikka osaa vihreän kirjan ulkoa, niin kyllä tuo vaatimus on melkoinen ellei ole sattunut hoitovastuussa olemaan kertaakaan aikaisemmin.

Olen täysin samaa mieltä. Tämä tekee mielestäni entistä erikoisemmaksi sen, että juuri tämän ammattialan palkkoja poljetaan kun sen asian pitäisi olla mielestäni juurikin päinvastoin jos verrataan vastuuta ja koulutusta.

Hoitotason työntekijöistä voi olla pulaa, mutta miksi yrittäjät maksaisivat siitä jatkossa kun ei siihen ole varaa nytkään, poislukien ne paikat jossa vielä mennään vanhoilla sopimuksilla ja jonne MG tai HES eivät vielä ole tarjonneet.

Asiahan ei minulle suoranasti kuulu enkä tässä yksityisen ns.kutsutussa palkkakuopassa itse ole, mutta ihmetyttää vaan jos tuo raportti siivuutetaan ihan ilman olankohautuksia ja lopuksi todennäköisesti osa vielä totetaa, että on se yksityinen vaan tehokas (ja laadukas). Vielä parempi jos huutaa kovaa tuon lauseen 600 000 ajetusta vanhasta portterista sairaalan pihalla...Ja tää ei ollu mikään provo joten älkäät hyvät immeiset vetäkö herneitä nenukkiin :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Entinen Esko

Esko,

niin kauan kuin pela/shp ei pysty tarjoamaan hommia myös niille kokemattomille pt-jannuille niin mistä niitä kokeneita ht-sankareita tulee jos yksityisiä ei olisi? Ei mistään

En tiedä muiden alueiden suunnitelmista, mutta meillä on suunniteltu ensihoidon järjestämistä yhteistyössä pelan kanssa, mutta tähän menee vielä aikaa. Suunnitelman mukaan pt henkilöstö tulee pelalta ja ht shp:ltä. Pt työntekijät ovat alustavien suunnitelmien mukaan sekä pmsk että päätoimisia pt sakuja millä tahansa koulutuksella. Todennäköisesti niitä perustason ensihoitajia saa helpommin kuin palomiehiä. Suunnitelma sisältää myös kuntia joissa ei ole vakinaista palokuntaa ja näissä kunnissa olisi (ehkä) ainakin päätoimiset sairaankuljettajat. Eli ht sankarit saavat perehtyä kiireellisen järjestelmän autoissa ainakin meillä. Naapuri kunnassa sitten kiireetön sairaankuljetus sisältäen kansalais-davet jäävät yksityiselle. Uskon että perustason janttereille löytyy hommia jatkossakin, muuallakin kuin mummoja siirtämässä. Olen vain sitä mieltä että yksityinen sektori ei saisi järjestää edes latotansseja tulevaisuudessa. Huomenna on palkkapäivä ja saa taas jännittää sitä että tuleeko palkka vai ei. Kunta maksoi aina palkan ajallaan, tulee mieleen että huonoin ajatus IKINÄ oli vaihtaa kunnalta yksityiselle vaikkakin muuton takia se oli pakko tehdä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vedin

Tätä kautta tullaan siihenkin ongelmaan, että mistä saadaan perustason työntekijöille työkokemusta hoitotason koulutusta ajatellen, kun vakansseja ei ole heille ensihoidossa auki. Potilaskuljetusautoissa tietenkin on kysyntää perustason tyypeille, mutta onko paaritaksin ajaminen oikeasti sitä duunia, mistä saadaan hoitotasolla tarvittavaa kokemusta? Sitten tietysti on ketjussa aiemmin mainitut eh-amk:t jotka saa luvat heti kun koulu on käyty ja rastit oikeissa ruuduissa. No, pätevyys se on muodollinenkin pätevyys. Hoitotasolla toiminen on jo kaiketi ainakin jonkin verran teoriatasolla tapahtuvaa tietämistä ja päättelyä, mutta kyllä kliinisen osaamisen merkitys on ensihoidossa suuri ja sitä ei mielestäni saa ellei aja kyytiä, tutki ja hoida potilaita, kohtaa vähän vastoinkäymisiäkin ja kaiken lisäksi ole kiinnostunutkin asiasta.

Sairaalassa lääkäri tutkii potilaan ja määrää hoidon, kentällä hoitaja tutkii potilaan, antaa raportin puhelimessa herr doktorille ja sitten vielä hoito-ohjeet saatuaan analysoi oireita, löydöksiä ja saatua hoitoa ja miettii ymmärsikö lääkäri statuksen oikein ja mitä teen jos hoidossa tulee ongelmia jne. Vaikka osaa vihreän kirjan ulkoa, niin kyllä tuo vaatimus on melkoinen ellei ole sattunut hoitovastuussa olemaan kertaakaan aikaisemmin.

Tämäkin on kiinni sairaanhoitopiiristä. Ainakin Keski-Suomen uutta palvelutasonpäätöstä kun lukee niin ainakin LH->eh asema paranee. Ensihoidon vastuulääkäri nimittäin asetti rajaksi, että palomiehet/pelastajat/muut joilla ei ole terveydenhuoitoalan koulutusta eivät saa toimia hoitotasoisen yksikön P miehenä. Eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että HT yksikössä miehityksenä tulee olemaan aina ensihoitaja AMK/sairaanhoitaja AMK + LH joka on suuntautunut ensihoitoon.

Lisäksi P+P yksikön toisella on oltava terveydenhoitoalankoulutus eli tulevaisuudessa Keski-Suomessa ei nähdä enää kahdella pelastajalla miehitettyjä yksiköitä, vaan toisen on oltava vähintään lähihoitaja!

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
josp

Pari asiaa mitä tuli mieleen lukiessa raporttia. Sehän ei ole Ssk tekemä vaan Teettämä, vissi ero. Googlettamalla selvis et Nhg ei ihan vaatimaton ole:

<a name="a_15596">

Referenssit

Alla on esimerkkejä julkiselle sektorille tekemistämme hankkeista. Suurin osa yksityiselle sektorille toteuttamistamme hankkeista ovat luottamuksellisia. Lisää asiakasreferenssejä toimitamme pyydettäessä.<p class="pad">

Toinen asia:". SHP:t määrää palvelustason ja sen mukaan alueellisen kuljetuskapasiteetin" Shp ei määrä mitään, se esittää palvelutasopäätöksen kunnille jotka joko hyväksyy/hylkää sen riippuen rahavaroista. Kunta on kuitenkin maksaja viimekädessä,ja päättää missä kaappi seisoo valitettavasti

Kunnallisen ja yksityisen palkkaerot tulee selvemmin esille sotumaksuissa jotka ovat kuntapuolella korkeammat,ja tän kun kertaa monella palkansajalla niin tulehan siitä ero+ päälliköiden määrä

Ihan noin ottamatta kantaa kumpi järjestelmänä on parempi ;)

spacer.gif

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Shp ei määrää mitään, se esittää palvelutasopäätöksen kunnille jotka joko hyväksyy/hylkää sen riippuen rahavaroista.

spacer.gif

Meneeks se nyt ihan tosissaan näin? Mikä tässä on sitten uutta? Mitä se järjestämisvastuu tarkoittaa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Shp ei määrää mitään, se esittää palvelutasopäätöksen kunnille jotka joko hyväksyy/hylkää sen riippuen rahavaroista.

spacer.gif

Meneeks se nyt ihan tosissaan näin? Mikä tässä on sitten uutta? Mitä se järjestämisvastuu tarkoittaa?

Olen ainakin ymmärtänyt asian näin, että meillä shp, määrittää tarpeen ja on antanut esityksen tulevista yksiköistä. Kuntien vastuulle jää edelleen perustason hommat. Ensihoidon kulut oli jaettu kunnille väestömäärän mukaan oliko nyt 12€ asukas hinta jolla kuntia laskutetaan.

E: se oli 32€/asukki

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Shp ei määrää mitään, se esittää palvelutasopäätöksen kunnille jotka joko hyväksyy/hylkää sen riippuen rahavaroista.

spacer.gif

Meneeks se nyt ihan tosissaan näin? Mikä tässä on sitten uutta? Mitä se järjestämisvastuu tarkoittaa?

Ei mene. Ensihoito on erikoissairaanhoitoa ja sen järjestämisvastuu on sairaanhoitopiirillä viimeistään 2013 alusta. Päätöksen palvelutasosta tekee sairaanhoitopiirin valtuusto. Palvelutasopäätös koskee kaikkia kuntia, eli mikään kunta ei voi tehdä eritasoista systeemiä, ainoastaan palvelutarve saa vaikuttaa.

Näin siis periaatteessa, käytännössä AVIt tulevat lähivuosina olemaan helisemässä kun yritetään arpoa mitä se asetus itse asiassa sanoo. On nimittäin harvinaisen epäselvästi kirjoitettu.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
josp

Sopimusjärjestelyjen oikeudellinen arviointi

Kunnan ja sairaanhoitopiirin kuntayhtymän välisen terveyspalveluja koskevan sopimuksen mukaan sopimuksella osapuolet sopivat X kunnan asukkaiden tarvitsemien, kansanterveyslaissa ja erikoissairaanhoitolaissa määriteltyjen palvelujen järjestämisestä, jotka palvelut tilaaja hankkii tuottajalta tai sen kautta. Vaikka sopimuksessa käytetään osittain käsitteitä, jotka viittaavat sairaanhoitopiirin järjestämisvastuuseen (”palvelujen tuottamisen järjestämisvastuu”), kysymyksessä on pääasialliselta luonteeltaan palvelujen hankkimista koskeva sopimus.

Eli varmasti jossain vaihessa asia sitten oikeuden kautta puidaan että mikä on Sh rooli päättäjänä oikeasti näissä asioissa

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
onni

Kyllä koko saku-uudistus on juuri niin sekava, kuin olla ja voi. Monikaan edes hoitoalan ammattilaisista ei voi tietää, mitä tuleman pitää ja miten kaikkia asioita voidaan soveltaa. Pätevyyksien, yksikkövaatimusten, palvelujärjestelmien ja asemapaikkojen suhteen eli lähes kaiken mahdollisen. Saatika sitten tavallinen kansalainen tai kuntapäättäjäkään asioita voisi kokonaisuutena hallita.

Mutta asiaan. Laki siis on antanut järjestämisvastuun SHP:lle. Täytyy muistaa, että SHP ottaa järjestämisvastuun koko ensihoidosta alueellaan, ensivastetta myöden.

SHP tekee omat selvityksensä alueellaan, esittää toimintamalliesityksen kuntapäättäjille, jotka halutessaan voivat vaikuttaa esim. valmiusaikoihin, yksiköntasovaatimuksiin yms. Ja ne asiat tietenkin vaikuttavat myös hintaan.

Jos vaikka joku kunta haluaa alueelleen hoitotasoisen auton, niin se sen sinne voi saada, mutta se maksaa tietysti enemmän. Vaikka siis SHP:n mielestä ko. kuntaan olisi riittänyt perustasoinen saku.

Ja toisaalta, mikäli SHP esittää esim. välitöntä lähtövalmiutta 08.00-22.00, mutta se on kuntapäättäjien mielestä liian kallista, niin valmiusajoistakin voidaan tinkiä.

Tämä on todellisuutta esim. Pohjois-Savossa, missä SHP aloittaa vuoden vaihteessa jo useamman kunnan palveluntuottajana. Ensimmäisenä koko Suomessa. Yksityiset ajetaan alas lähes kokonaan vuoteen 2013 mennessä Pohjois-Savon alueella ja SHP ottaa leasing kalustolla homman itselleen.

Toki SHP voi halutessaan esittää palveluntuottajaksi myös yksityistä tai laitosta, mutta se voi hoitaa saku:n myös itse. Tai palveluntuottajia voidaan valita alueelle useita. Ensivasteen osalta käynee niin, että se käytännön syistä jää edelleen pääosin laitoksen tuottamaksi palveluksi. Käytännössä, kuten hyvin tiedämme, niin asioilla on usein tapana edetä samansuuntaisena, kuin ne päättäjille esitetään. jonkin verran asoita voidaan aina viilata, mutta harvoin kuitenkaan esitystä kokonaan muutetaan toisenlaiseksi. Eli suurella todennäköisyydellä jokainen SHP saanee alueellaan haluamansa omanlaisen version toimintamallista läpi.

Joku aina sanoo, että hommat olisi pitänyt antaa jatkua entisellään, koska tuleva malli on niin kallis. Kaikki on suhteellista. Monta asiaa saadaan myös paljon paremmaksi, kuin vanhassa systeemissä. Ainakin tällä hetkellä esim. Pohjois-Savon valitsema tie vaikuttaa hirmuisen hyvältä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×