Jump to content

Uusi hoitaja tulee töihin

Recommended Posts

Posted

Olen nuori lähihoitaja. Olen ollut pari vuotta kotiäitinä ja nyt sain työnpaikan yksityisestä palvelutalosta. Kun menin ensimmäiseen vuoroon, niin olin täysin töissä mukana. Minä ja toinen hoitaja, laikkari (joka teki omia hommia) Yritin kysellä työkavereilta, että miten täällä toimitaan ym. niin vastaukset ei olleet aina riittäviä. Hoidin potilaani ja teen kyllä oma-aloitteisesti töitä, mutta välillä tulee hölmö olo, kun en tiedä mitä tehdä. Asukkaat pyytelevät kaikenlaisia apuja, mutta enhän minä voi tietää, mitä työparini heidän kanssaan on ajatellut tehdä. Tarkoitan siis sitä, että työparini suhaa jossain asukkaan kanssa ja hänen potilas haluaa vessaan tai sänkyyn. Enhän minä tiedä kuinka häntä on viety vessaan tai jos laitan hänet sänkyyn, niin sitten saankin kuulla, että hänen pitäisi mennä jumpalle tai jotain muuta. Tämä on inhottavaa,kun ei informaatio kulje. Sekavaa tekstiä :)

Mitä te vanhat odotatte uudelta työparilta?

Posted

Kyllä se siitä sitten lähtee jahka olet kuukauden pari pyöritellyt. Tuon luonteisessa työssä helpottaa sekin jo paljon että asukkaat tulee tutuiksi ja oppii sitten heidän tyyliinsä tehdä asioita. Jos taas asiakkaiden vaihtuvuus on suuri niin sinulle kehittyy nopeasti silmää miten minkäkin kuntoisen potilaan kanssa siirtymiset yms kannattaa suorittaa.

Usein palvelutaloissa nuo asukkaat tietää asiansa ihan hyvin ja osaa neuvoa miten haluavat sun heitä auttavan, mutta älä anna heidän passauttaa turhaan. Kuntouttava työote jne.

Jos henkilökunnan vaihtuvuus on suurta niin kollegat helposti väsyy perehdyttämiseen ja ohjaamiseen. Ei se ole oikein, mutta tavallaan ymmärrettävää. On ehkä vähän väärin sanoa, että sun tarttee lunastaa paikkasi yhteisössä, mutta niin se vaan taitaa mennä.

Ei ole mitään tähtitiedettä, tarttee vaan vähän reeniä ja reipasta mieltä. Tsemiä! :)

Posted

Kiitos vastauksesta! Heräsi sellainenkin kysymys kuin, että miten saan potilaista tietoa, kun olen täysillä mukana jo heti ekasta päivästä lähtien. Olisi kiva tietää sairauksista, jotka vaikuttavat jokapäiväisiin toimintoihin, mutta hommathan olisi kuseneet, jos oisin alkanut heti aamupuuhien aikaan lukemaan potilastietoja. Ja näin kun en tiedä kaikkea oleellista, niin saatan tehdä jonkun mokan.

Posted

Potilastietojärjestelmästä, potilaskansioista, potilailta, kollegoilta ja sitten on vielä usein tehty sijaisia ajatellen tiivistetty lista potilaista mihin on merkattu hoitotyön kannalta oleellinen.

"Täysillä mukana" ei saa tarkoittaa mitään koheltamista. Tottakai pitää tietää mitä tekee, oli siihen aikaa tai ei. Jos luet vartin potilaista tietoja niin pahin mahdollinen asia mitä sen vuoksi tapahtuu on se, että aamupala tarjoillaan vartin myöhemmin.

Posted

Muistan opiskelijana olleeni samanlaisten ongelmien kanssa painimassa vanhustenjaksolla. Osasto oli valtavan iso ja ns. oman puoleni potilaat jotenkuten tunsin, mutta sitten minut heitettiin vieraalle puolelle ja aina meni pieleen. Jos nostin potilaan istumaan, meni pieleen, jos jätin sänkyyn, pieleen sekin. Ja ohjauksesta ei tietoakaan. En ollut noviisi keltanokka, kokemusta oli, mutta työpaikoissa oli opastettu hyvin, vaikka olinkin ollut vain kouluttamaton kesätyttö.

• 3 weeks later...
Posted

Alku on aina vaikeaa, tsemppiä! :)

Itse paljon keikkaakin tehneenä koen olevani todella ulalla palvelutalopuolella uutena/väliaikaisena hoitajana, koska monilla asiakkailla on nimenomaan ne omat jutut. Jokaisen kohdalla toimitaan omalla tavallaan ja kun on uusi talo ja talon systeemitkin opeteltavana, niin kyllä ensimmäiset päivät ja viikot voivat olla melko sekavaa aikaa. Kunnon perehdytystä ei välttämättä aina tule ja vaikka tulisikin, niin itse kuitenkin pitää ne asiat sisäistää. Varmasti se siitä lähtee sujumaan, kun tulee talo ja asukkaat tutuiksi.

Itse koen sairaalapuolen paljon helpommaksi uutenakin työntekijänä, koska siellä saa kunnon raportin jokaisesta potilaasta ja vaikka potilasvaihtuvuus on suurta niin informaatio kulkee jatkuvasti eteenpäin hoitavalta henkilöltä toiselle. Siksi en mielelläni lähde palvelutaloon, koen sen puolen melko raskaaksi.

MAINOS

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...