Jump to content
MAINOS

Yli viiskymppinen ja työnhaku?


Laila Lahtinen

Recommended Posts

Olen 50+ ja viimeiset 20 vuotta (!) tehnyt sosiaalipuolen hommia lasten ja perheiden parissa. Peruskoulutus th. Nyt olen yrittänyt etsiä uutta työtä, kun tämä nykyinen muuttuu päivä päivältä enemmän tuloshakuiseksi paperinpyöritykseksi ja haluaisin olla ihmisten kanssa enkä papereiden. Mutta vaikka olen hyvä kirjoittamaan hakemuksia, ainuttakaan haastattelukutsua ei ole herunut, ei edes pienenpientä valitettavastieitälläkertaa-kirjettä. Olen ihan kovasti vielä tässä päivässä kiinni, vankkaa kokemusta on lapsista ja niistä perheistä, tiimityötaitoa, suosituksia, jne. Otetaanko mihinkään enää tällaisia kypsiä (yli-) naisia. Ja niin, alueena Turun seutu. Kellään mitään kokemuksia, ajatuksia, vinkkejä. Olen kohta pöpilässä ellen pääse pois täältä paperinpyörityksestä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Et taida olla ainoa:

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/tyomarkkinoilla_jo_45-vuotias_alkaa_olla_vanha_2610793.html

Hankaluutena taitaa olla myös se, että tällä alalla ei löydy vakituista paikkaa nuorillekaan - pätkää ja keikkaa sitä runsaammin. Sulla on todennäköisesti vielä vaikeampaa. Siis paikkoja ei ole? Vaikka on muka hoitajapula?

On tämä outoa touhua, jossa ei häntää eikä päätä. On muka pulaa hoitajista, mutta sitten ei palkata suomalaista hoitajaa - ei ainakaan vanhempaa - vaan tuodaan hoitajia vähän joka puolelta maapalloa kalliilla hinnalla.

Sanoisinko, että politiikkana on suoranainen työvoiman kyykyttäminen ja 'halpatyövoimalla' keinottelu :vihainen: Ay-liikkeelle olis töitä, mutta se nukkuu!

Miten tämä sopii yhteen eläkeiän nostamisen kanssa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tämä outoa touhua, jossa ei häntää eikä päätä. On muka pulaa hoitajista, mutta sitten ei palkata suomalaista hoitajaa - ei ainakaan vanhempaa - vaan tuodaan hoitajia vähän joka puolelta maapalloa kalliilla hinnalla.

Ongelma on se että hoitajien kiinnostus eri työpaikkoja ja toimenkuvia kohtaan ei jakaudu tasaisesti. Esimerkiksi pelastuslaitoksen ensihoitajan tai keskussairaalan poliklinikan sairaanhoitajan toimeen voi olla kymmeniä hakemuksia, kun taas hoivasairaalan/vanhainkodin sairaanhoitajan toimeen ei välttämättä tule yhtään hakemusta. Eli töitä kyllä riittää ja vakitusenkin pestin saa vanhempikin hakija helposti jos ei hirveästi nirsoile ja on valmis pikkaisen matkustamaan työn perässä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tää joo niin syvältä. En ole vaatinut edes mitään huippupalkkoja, jos olen yksityiselle puolelle hakenut. Ja lasten ja perheiden kanssa työskennellessä ikä ja sen mukanaan tuoma kokemus on kyllä iso etu, sen tiedän kokemuksesta. Mutta kun katsoo noiden joidenkin potentiaalisten työnantajien nettisivuja ja helökuntaesittelyjä, niin nuorta porukkaahan siellä on vallan. Nykyisessä firmassa on se hyvä puoli, että ikärasismia ei olla harrastettu koskaan. Kait sitä vaan täytyy jatkaa väkisin punnertamista, mun vaan menee hermot NIIN täysin, kun talousjohtaja käy viikottain yksikössämme näyttämässä käppyröitään, tyyliin hyvähyvä, tulosta tulee, tulosta tulee...

Mulla ei ole päivänkään kokemusta, harjoitteluja kivikaudella lukuunottamatta, vanhuspuolelta. Muuta kuin omaisena. Omaiskokemukset olivat aika kamalia, laitokset täynnä leipääntyneitä hoitajia, jollaisten työkaveriksi en ihan heti haluaisi. Ja työnperässä en voi muuttaa, kun on vanha ja arvoton, mutta oma asunto, josta saatavilla rahoilla esim. Hgistä ei saisi edes kymmentä neliötä. Mutta joo, kidun kunnes joku ottaa minut muihin töihin taikka prakaan nykyisessä paikassa niin pahasti, että joudun sairaseläkkeelle psyykkisistä syistä. Ja minä en siis todellakaan ole vielä toinen jalka haudassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan noita nyt muitakin paikkoja olemassa kuin pääkaupunkiseudun vanhainkodit. Varsinkin terkan papereilla luulisi työtä löytyvän. Lastensuojelulaitokset on kivoja paikkoja, neuvolahommat, sairaanhoitajan vastaanotto, työterveyshuolto, erilaisia osastoja on vaikka kuinka jne, Kliinisempään työhön hakeutuminen tosin vaatii varmasti jonkun sortin perehtymistä asiaan, jos edelliset 20 vuotta on työskennellyt sosiaalipuolella.

Ps. Haastattelussa ei kannata sanoa "iän tuoma kokemus" tai varsinkaan käyttää termiä "elämänkoulu". Puhu ennemmin pitkästä työn tuomasta kokemuksesta ja terveydenhuoltoalan koulusta. Nämä nyt vain omia mielipiteitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haastatteluun en ole päässyt laukomaan tyhmyyksiä ja hakemuksissa en todellakaan mainosta ikääni kuin sen verran, että sen mainitsen. Yritän välttää mielikuvaa besserwisseristä, isoa palkkaa hamuavasta, pomottelevasta, nuorempiaan alistavasta jne. tyypistä. Olen kauan tehnyt tiimityötä monenlaisten ihmisten kanssa ja taidan tietää ainakin sen millaista vanhaa akkaa ei töihin haluta. Lastenkoteihin yms. paikkoihin olen yrittänyt itseäni tarjota, mutta turhaan. Vaikka avopuolelta on kokemusta lapsista, vanhemmista, verkostoista, perhetyöstä, on omia lapsia, on harrastuksia, jotka tukevat pärjäämistä haasteellisten lasten kanssa jne. Mutta väärä koulutus ainakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon itse sos. ja terv.alalle pari vuotta sitten vaihtanut 55 vee ja aion olla duunissa ainakin 65-vuotiaaks ellei vanhemmakiskin. Miksi ottaa ollenkaan ikää puheeksi kun se ei tällä alalla vaikuta suuntaan eikä toiseen. Kokemus on jees mutta tuore näkemys on myös jees. Kivoimpia on työyhteisöt missä on eri-ikäisiä jolloin tulee esiin monenlaista näkökulmaa. Esimerkiksi meillä on just sellanen työyhteisö. Älkää nyt ihmeessä alkako mummoilemaan tai pappailemaan kun toiset vielä vaihtaa ammattia yli viiskymppisenä! Eläkeikää aiotaan kohta puoliin muuten nostaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tän hetkisen työpaikan parasta antia on ikähaitarin laajuus, yhdessä vaiheessa iät oli kaikkea mahdollista 20-60 väliltä, mikä on rikkaus. Ja työnantajalle kiitos myös mahdollisuudesta osallistua koulutuksiin. Työnkuva vaan on syvältä, tällä hetkellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ainakin Hgin seudulla on 50+ lähärit kovassa kurssissa, ja samoin varmaan myös sairaanhoitajat, muista en tiedä. Taas pari päivää sitten nykyinen työnantajanikin totesi, että ei palkkaa yhtään uutta nuorta lähäriä - heitä kun on aika lailla markkinoilla - vaan jos mahdollista, niin kokeneen hoitajan. Että jotain hyvää sentään tässäkin iässä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää nyt ihmeessä alkako mummoilemaan tai pappailemaan kun toiset vielä vaihtaa ammattia yli viiskymppisenä! Eläkeikää aiotaan kohta puoliin muuten nostaa..

Suhtautuminen työhön vaihtelee, joku haluaa painaa duunia seitenkymppiseks ja toinen taas haluaa viiskymppisenä jo vähän hellittää. Itselläni ainakin selkeä suunnitelma siitä miten haluan loppuelämäni viettää, toivottavasti onnistuu ja viisvitosena ei työ enää näyttelis kovin suurta osaa elämässä. Ei ainakaan palkkatyö toisen palveluksessa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun on lusmuillut eli opiskellut elämää ja yhtä sun toista alaa nuorena, pitää ottaa työn kannalta täällä toisessa päässä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun on lusmuillut eli opiskellut elämää ja yhtä sun toista alaa nuorena, pitää ottaa työn kannalta täällä toisessa päässä!

Joo kyllä jokaisen pitää yhteiskunnan eteen tehdä tuottavaakin työtä... 35 vuotta olis mun mielestä se hyvä määrä, kun tuo on täynnä vois jäädä halutessaan eläkkeelle..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse myös jo maagisen 50-rajan ylittänyt, töitä on niin paljon ku ehtii tekemään. Aikanaan hoitaja-linjalta valmistunut mutta työ ja kolleegat vuosien varrella opettaneet paljon. Joku nuoremmista ehdotti lh-koulutukseen pyrkimistä ja ajatus kyllä vähän kiehtoo ja saisi sitten sen LÄHI-sanan siihen hoitajan eteen... Tuntuu vaan välillä että lh on kovasti ali-arvostettu nykyään, en tiedä mistä johtunee? Ehkä kirjava koulutus on suurin syy, koulun käyneeltä odotetaan tieto-taitoa vanhuspuolella vaikka olisi käynyt lasten ja nuorten puolen, sama peli jos olet lukenut vammaispuolen ym. eli jonkinmoinen koulutuksen selkiytys voisi olla ihan ok.

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää nyt ihmeessä alkako mummoilemaan tai pappailemaan kun toiset vielä vaihtaa ammattia yli viiskymppisenä! Eläkeikää aiotaan kohta puoliin muuten nostaa..

Suhtautuminen työhön vaihtelee, joku haluaa painaa duunia seitenkymppiseks ja toinen taas haluaa viiskymppisenä jo vähän hellittää. Itselläni ainakin selkeä suunnitelma siitä miten haluan loppuelämäni viettää, toivottavasti onnistuu ja viisvitosena ei työ enää näyttelis kovin suurta osaa elämässä. Ei ainakaan palkkatyö toisen palveluksessa.

Tällä hetkellä on sellaset talousnäkymät (kannattaa lukea lehtiä) että eläkkeelle ei oo kovin nuorena asiaa. Harvalla on varaa alkaa downsiftaamaan viisvitosena, ellei sitten ole megaeläke, perintöä tai rikas puoliso. Toki mahtavaa mitä useammalla on mahdollisuus yksilöllisiin valintoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvalla on varaa alkaa downsiftaamaan viisvitosena, ellei sitten ole megaeläke, perintöä tai rikas puoliso.

Tai saa velat maksettua. Laskin että kun itse saan itseni velattomaksi reiluna viiskymppisenä niin laskennallisesti 4 kk töitä vuodessa riittää pitämään yllä nykyisen elintason. Ja kun tuossa tilanteessa yleensä menot pienenee lasten lähdettyä maailmalle, asunto vaihtuu pienempään, yms. en pidä ihan mahdottomana ottaa vähän iisimmin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun on lusmuillut eli opiskellut elämää ja yhtä sun toista alaa nuorena, pitää ottaa työn kannalta täällä toisessa päässä!

Joo kyllä jokaisen pitää yhteiskunnan eteen tehdä tuottavaakin työtä... 35 vuotta olis mun mielestä se hyvä määrä, kun tuo on täynnä vois jäädä halutessaan eläkkeelle..

Tuota olenkin aina kannattanut: eläkkeelle työvuosien, ei iän perusteella. Toi 35 vuotta olis hyvä, mullakin ois enää 5 vuotta jäljellä. No juu, ei lasketa työvuosien mukaan, mutta kyllä tämä hoitotyö sen verran kuluttaa, ettei tässä ihan uusia enää olla. Lääkäri ihmetteli taannoin muuan kulumia/siirtymiä rtg-kuvissani, mutta syykin selvisi, kun tuli ammatista puhetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei todella ole kiirettä eläkkeelle.Mutta sitä nuo työhönvalitsijat eivät kait usko. No, seuraavaksi alan pommittaa vanhuspuolta. Pieni dementiakoti. Tms. Here I come, vaikkette vielä tiedä!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Juttu koskee toimihenkilöitä, mutta pitänee paikkansa jokaisessa ammatissa. Parempi siis etsiä se "oikea paikka" ajoissa. Taitaa kyllä olla vähän vaikeaa, kun tarjotaan sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia.

”Kokemus ei työmarkkinoilla paina - Jo alle 50-vuotiaiden työllistyminen heikkenee

…Työnantajien sanat ja teot ovat räikeässä ristiriidassa tässä asiassa. Puhutaan, että pitää olla pidempiä työuria, mutta tosiasiassa se ei ole pääasiassa mahdollista…”

http://www.demari.fi...minen-heikkenee

Onnea vaan mummokolle työnhakuun - iästä huolimatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ollaan sitä töissä vielä yli kuuskymppisenäkin, vaikkei vakipaikkaa olekkaan paikkakunnan vaihdon takia. Viimeiset vuodet on tärkeitä eläkekertymän saamiseksi :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On niin kiirettä töissä, etten ole ehtinyt uutta hakea...

Mutta on se kyllä ihme juttu, että vaikka itse tuntee olevansa tosi hyvä ja kykenevänsä vaikka mihin, niin sitten työnantajat eivät kiinnostu edes haastattelukutsun verran. Vois niillä nyt joku 50+ kiintiö olla!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Alkaa jo huvittaa tämä työnhaku. Onneksi pakkoa ei ole löytää heti just ja nyt töitä. Soittelin tässä yhteen potentiaaliseen työpaikkaan. Kerroin itsestäni ja kokemuksestani jne. ja langan toisessa päässä oltiin kiinnostuneita. mutta sitten työhönottaja kysyi ikääni, sen kuultuaan sanoi vaan "aijaa, meillä on nuorekas tiimi.". Ja se siitä sitten. No nyt osaan taas uuden termin, nuorekas tiimi, vanhat älkää vaivautuko.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...