Jump to content
MAINOS

Steriilin liinan asettelu


Muska

Recommended Posts

Minulla olisi kysymys liittyen yksittäin pakattuun steriiliin liinaan. Kumpi puoli eli muovinen vai paperinen puoli tulee ylöspäin? Kaikissa ohjeissa lukee vain, että asettele steriili liina pöydälle. Vielä olisi kiinnostanut tietää, mikä tekee tämän liinan eri puolista tärkeän olla alla tai päällä eli onko kontaminaatioriski vähäisempi jommin kummin päin ja miksi, sillä onhan se steriilisti pakattu? Kiitokset etukäteen vastaajalle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Paperinen puoli hieman imee eritteitä (verta, mahdollisesti roiskahtavia puudutteita tai huuhtelukeittiksiä, yms.) niin ne pisarat ei jää siihen muoville pyörimään. Eipä siinä kai mitään muuta eroa ole, mutta itse laittaisin noin päin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja meillä hoitajat eivät (enään) tee pöytiä valmiiksi, esim. CVK:n tai epiduraalikatetrin laittoa varten. Välineet ojennetaan pakkaukset aukaisten operatöörille, joka kokoaa itse tarvitsemansa välineet steriilein käsinein ja steriilisi pukeutuneena pöydälle. Tosin leikkaussalissa toimitaan sitten taas toisin.

Duodecimin verkkokurssi. Keskuslaskimokatetrin (CVK:n) laitto ja käyttö:

http://www.terveysportti.fi/kotisivut/sivut.nayta?p_navi=125196&p_sivu=124739

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työssä tulee aika reippaasti käytettyä steriilejä liinoja (suturoinnit ja välinepöytä itselle kasattuna ja sitten valmiiksi anestesialääkärille). Muovipuoli alaspäin, paperinen ylös. Pakkauksistakin ne lähtee niin, että muovipuoli tulee heti käteen ja paperinen on sisimmäisenä. Jos steriilisti pukeutuneena laittelee liinaa, niin sittenhän sisä ja ulkopuolella ei ole väliä. Mutta siis se paperinen imee esim verta, kun taasen muovipuolella se veri lähtee liikkeelle pisaroina/lammikkona painovoiman vaikutuksesta alaspäin, usein sinne alustalle.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...