Jump to content
MAINOS

Sairaankuljetusta...


jakke

Recommended Posts

Joo, näitä on nähty..ja varsinkin pks-seudulla saku:n porukat eivät ole yhtään mitään. Nirppanokkaiset saikkarit vähättelevät saku porukoiden tieto/taitoa. Auta armias jos saku:n porukat jotain tietävätkin niin aika nopeasti tulee kritiikkiä..(eihän päivystyksen henk.kunnan varpaille VOI astua) Ja muutenkin pks-seudun saku hommat aika syvältä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Nirppanokkaiset saikkarit vähättelevät saku porukoiden tieto/taitoa. Auta armias jos saku:n porukat jotain tietävätkin niin aika nopeasti tulee kritiikkiä..(eihän päivystyksen henk.kunnan varpaille VOI astua)

Voisitko vähän tarkentaa? *kaivaa nirppaa nenästään*

Ja muutenkin pks-seudun saku hommat aika syvältä...

Se on puhtaasti ammatinvalintakysymys 8)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En oikein saa ajatusta kiinni, mutta ymmärränkö oikein että väität ppkl:nan saikkurit eivät arvosta

sairaakuljettajien tieto taitoa huh.gif. miten olet tullut tuohon ajatukseen ??

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ainakin eräällä ppäkaupunkiseudun ppkl:lla harjoitteluaikanani oli tapana pistää sakun paperit potilaan kansioon muiden papereiden alle unohduksiin, eikä niitä juuri koskaan kukaan lukenut...turhauttavaa..itse kun olin juuri aiemmmallla harj.jaksolla ollut saku-hommissa ja luin niitä mielenkiinnolla, niin ohjaajani katsoi hyvin paheksuvasti ja kommentoi:"turhaan sä niitä papereita tuijottelet, ei niistä mitään tietoa löydy"

Itse en todellakaan (toivoakseni) lukeudu noihin "nirppanokka hoitsuihin", mutta meitä tosiaankin on monenlaista erilaista ihmistä tälläkin alalla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eräällä Helsingin päivystyspoliklinikalla saku kaavakkeesta otetaan nimi ja sotu ja sitten silppuriin.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo on kyllä surkua jos tollee tehdään että silpuriin vaan suoraan. Itse saan siitä usein arvokasta esitietoa mitä on tapahtunut ja miten se alkoi ja välttyy kysymästä samoja asiota potilaalta.

Mutta jos se taas on tehty tyyliin ( vatsaa koskee, kuljetataan tarkempiin tutkimuksiin ja sit ne pakolliset nimi+ sotu) ehkei siitä sitten mitään saa irti. Mutta itse olen nähnyt sakun hienosti täyttämiä, hoitokaavakkeita sekä hienosti jo esihoidettuja potilaita, josta on hyvä jatkaa päivystyksessä potilaan hoitoa kohti osastoa tai kotiutaa.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ainakin eräällä ppäkaupunkiseudun ppkl:lla harjoitteluaikanani oli tapana pistää sakun paperit potilaan kansioon muiden papereiden alle unohduksiin, eikä niitä juuri koskaan kukaan lukenut...turhauttavaa..

Meillä lukee saku kaavakkeen läpi sekä hoitajat että lääkäri. Ainoa mikä siinä joskus herättää kiukkua on jos sitä ei ole kunnolla täytetty. Arvokasta tietoa siitä saa jos se on kunnolla täyetty ja jos esim potilas ei itse pysty/osaa/jaksa tietoja antaa.

eräällä Helsingin päivystyspoliklinikalla saku kaavakkeesta otetaan nimi ja sotu ja sitten silppuriin.

Mikä poli? Käsittääkseni ne rikkoo lakia (korjatkaa jos olen väärässä). Saku-kaavakehan on laillinen potilasasiakirja mikä pitää arkistoida niinkuin muutkin pot. paperit....
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eräällä Helsingin päivystyspoliklinikalla saku kaavakkeesta otetaan nimi ja sotu ja sitten silppuriin.

Mikä poli? Käsittääkseni ne rikkoo lakia (korjatkaa jos olen väärässä). Saku-kaavakehan on laillinen potilasasiakirja mikä pitää arkistoida niinkuin muutkin pot. paperit....

Olet oikeassa, eihän mitään potilasasiakirjoja saa hävittää tosta noin vain!

Millä tämä poli/poliisi sitten kyselee tietoja, jos on tapahtunut jotain rikollista?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän se "rahtikirja" on ihan virallinen dokumentti, joka tulisi liittää potilaan sairauskertomukseen. Silppuriin tai roskiin sitä ei saa heittää, kuten ei saa mitään muitakaan virallisia sairauskertomuksia hävittää ihan miten haluaa.

Helsingistä tiedän yhden paikan jossa ko. paperi jeitetään silppuriin välittömästi kun se potilaan mukana on sairaalaan toimitettu. Paikka on ex. Hesperian PPKL. Sama meno varmasti jatkuu myös uusissa tiloissa Auroran sairaalassa.

Muutaman kerran olen kysynyt, että miksi näin toimitaan. Vastaus on ollut, "että ei me sillä paperilla mitään tehdä".

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tätähän minä tarkoitin.lähetin kysymyksen ensihoitoyksikköön.odotellaan vastausta.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokemuksia

/ kuultua Seinäjoen keskussairaalasta:

Päivystyspoliklinikalla arvostetaan todella pitkälle saku kaavaketta, sitä lukee hoitajat niin kun lääkäritkin (mikäli kaavake on huolella täytetty).

Ensihoidon vastuulääkäri tarkkailee mitä kaavakkeisiin kirjoitellaan ja antaa siitä palautteen, jos ns. "törkeitä" puutteita löytyy. Samaten keskussairaalan osastoilla,CCU:ssa,teholla sekä neuroteholla katsotaan saku kaavake erityisen huolella, koska he saavat siitä tärkeää tietoa potilaasta (mikäli se on huolellisesti täytetty). Ja meni se paperi minne tahansa kun sen käsistänne päästätte ja huolellisesti olette sen täyttänyt niin voitte olla rauhallisin mielin, sekä oikeusturvanne on taattu. Arkistoittehan itselle jäävän kappaleen? :)

Hyvää kesää kaikille!

Seinäjokihan ei ole pääkaupunki seudulla.... :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asenteessa korjattavaa? voisitko perustella jotenkin väitettäsi? onko joku yksittäistapaus vai oletko todellakin perillä meidän asenteesta?. Mitä "heinikseen" ja muihin talon sisäisiin kysymyksiin tulee, niin niihin en osaa vastata koska ne ei minulle kuulu. Seinäjoen sairaankuljetus elää pääkaupunkiseudun varassa?? Perustele ihmeessä näkemyksesi.

Telaketju: Oletko mahdollisesti katkera jostain?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

no niin,vastaus tuli.kopioin sen tähän.

"Kiitoksia saamastamme palutteesta koskien ensihoitokertomusten käsittelyä

Hesperian ppkl:lla. Palaute kääntyi allekirjoittaneelle, joka toimitti asian

välittömästi HUS:n ensihoitoyksikön tietoon. Asiaan puututaan välittömästi.

t:

Jorma Riihelä

lääkintäyksikön päällikkö"

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seinäjoen sairaankuljetus elää pääkaupunkiseudun varassa?? Perustele ihmeessä näkemyksesi.

Emmä tiedä tästä aiheesta sen enempää, mutta luulisin tarkoitettavan Esperi:n karttuisaa kassaa ja sen tuottamaa muun suomen spr-sairaankuljetuksen subventiomahdollisuutta... ?

Kyytihän ei ajamalla lopu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Seinäjoen sairaankuljetus elää pääkaupunkiseudun varassa?? Perustele ihmeessä näkemyksesi.

Emmä tiedä tästä aiheesta sen enempää, mutta luulisin tarkoitettavan Esperi:n karttuisaa kassaa ja sen tuottamaa muun suomen spr-sairaankuljetuksen subventiomahdollisuutta... ?

Jaa-a ??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

n o... ajattelin tässä , useampaa keskustelua katellessani.. onko tosiaan pääkaupungin seudulla saku asiat tuollaista "selkkaamista"? itse eteläisin paikka missä olen ollut sakussa on hyvinkää. mutta tulee mieleen, että siellä helsingissä tuntuu aina olevan aika hankala tehdä sakussa töitä... vast. ottavien hoittopaikkojen kanssa selkkauksia, erimielisyyksiä L4 ja perus yksiköiden kanssa. Esim. hypoglykeemiselle potilaalle perusyksikön konsultoidessa, vastaava oli kieltäny G10 annon enne ku on ite paikalla....?

no olis kiva ite joskus käydä kattomassa miten siellä pärjäis.

täytyy vain sanoo että aika huono maine alkaa olla helsingin ensihoidolla jossain päin suomee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Esim. hypoglykeemiselle potilaalle perusyksikön konsultoidessa, vastaava oli kieltäny G10 annon enne ku on ite paikalla....?"

en muista että olisin ikinä konsultoinut että saanko antaa Gkybää.jos sokerit alhaalla,enkä aina kaikista x-8:stakaan,jos kotiin jätön kriteerit täyttyvät.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

"Esim. hypoglykeemiselle potilaalle perusyksikön konsultoidessa, vastaava oli kieltäny G10 annon enne ku on ite paikalla....?"

en muista että olisin ikinä konsultoinut että saanko antaa Gkybää.jos sokerit alhaalla,enkä aina kaikista x-8:stakaan,jos kotiin jätön kriteerit täyttyvät.

Ei millään pahalla, toveri Telaketju, mutta siinä sinällään teet väärin, ellet nyt sitten sattumoisin ole itse saanut jostakin varsin erikoisia lupia. G10:n tiputtaminen ei ole sinällään mikään ongelma ja sen nyt tietenkin osaa tehdä, jos osaa laittaa tipan. Toinen juttu onkin, voiko potilaan X-8:ta, vaikka kriteerit suoranaisesti täyttyvät (sokerit nousussa, potilas syönyt, kotiin jää joku vastuullisessa tilassa oleva etc.). Mielestäni olisi kovin fiksua kaikesta huolimatta (oli sitten itse minkälainen sankari tahansa) konsultoida vastuulääkäriä, koska sillä vain turvaa oman selustansa, jos hommat menevät sitten kuitenkin pieleen. Ja mahtaisi se ottaa päähän, jos joutuisit painelemaan toiseen kertaan saman vuoron aikana nostamaan jonkun sokereita...

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Ja mahtaisi se ottaa päähän, jos joutuisit painelemaan toiseen kertaan saman vuoron aikana nostamaan jonkun sokereita... "

no sitä nyt on kyllä sattunut konsultoinneista huolimatta.

luit vähän kuin piru raamattua,tarkoitin edellisellä viestilläni että en joka kerta ole X-8 lapuista konsultaatiota tehnyt,tapauksesta riippuen.

on niinsanottuja "kanta-asiakkaita"joista ei viitsi tohtoreita häiritä,hehe.

pääsääntöisesti kyllä ja olet aivan oikeassa tuossa tarkoittamassasi asiassa konsultaatioiden suhteen.

summa summaarum:

konsultoi jos et tiedä tai olet epävarma tai jos se on pakko.eikä ole olemassa tyhmiä kysymyksiä,vain tyhmiä vastauksia.

reaalielämässä vain noilla tyhmillä vastauksilla on karsiva vaikutus noihin tyhmiin kysymyksiin.

vastuu potilaan hoidosta on kuitenkin itsellä.

mutta aina kannattaa konsultoida/kysyä neuvoa,jos on asiaa.

ns. "turhat konsultaatiot" on ollut tapana karsia pois hoito-ohjeilla,mutta aina paikallisen tavan mukaan eletään.yhteiskeikoilla näitä sitten voi ihmetellä monen kunnan ambulanssin voimin,että mikä se paras vaihtoehto on.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Emmä tiedä tästä aiheesta sen enempää, mutta luulisin tarkoitettavan Esperi:n karttuisaa kassaa ja sen tuottamaa muun suomen spr-sairaankuljetuksen subventiomahdollisuutta... ?

muun Suomen SPR:n sairaankuljetustoimintahan on hyvinkin itsenäistä ja todellakin hyvinkin erillään Esperistä.Lukuunottamatta Seinäjokea joka kyseiseen firmaan kuuluu.Eli sieltä ei Esperin kassaan tule yhtikäs mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: hypothalamus

eräällä Helsingin päivystyspoliklinikalla saku kaavakkeesta otetaan nimi ja sotu ja sitten silppuriin.

Tapahtunutta eräässä L-Suomen pääkaupungissa.Paras (lue pahin) kaavake,mikä pisti tosi terävästi silmään pari vuotta sitten oli palosakun lyhyehkö kirjaus B 4-5 pokasta:

Tapahtumatiedot:"kaatunut.Lyönyt päänsä?humalassa?"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

muistan yhden tajuttomaks lyödyn x-5 lapun:erimielisyyksiä ravintolassa,ystävä soitti 112.

en kehtaa sanoa kaupunkia.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

tätähän minä tarkoitin.lähetin kysymyksen ensihoitoyksikköön.odotellaan vastausta.

Tästä on jo pitkä aika, mutta tuliko koskaan vastausta?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...