Jump to content
MAINOS

Määräaikaisuuksien hyväksytyt perusteet


aqualife

Recommended Posts

Paljon olen kuullut puhuttavan "perusteettomista määräaikaisuuksista". Puhutaan työsopparien ketjuttamisesta, usein niin että työntekijä on vuosia määräaikainen/sijainen ennen vakinaistamista.

Mitkä siis ovat perusteltuja syitä määräaikaisuuksiin? Mistä tietää onko määräaikaisuus ja ketjuttaminen perusteetonta?

Varmaan tästä on keskusteltu toisessakin ketjussa, mutta en nyt löytänyt kahlaamisesta huolimatta juuri tätä koskevaa aihetta. Kiitos vastaajille (ja saatte toki laittaa linkkiä vanhoihin keskusteluihin.)

Ajatus tästä on itselläni sinänsä ajankohtainen, soppariakin jatkettiin hurjalla kolmella viikolla.. on palkattomia vuosilomia, vuosilomia, mammalomia ja milloin mitäkin. Perusteltuja lienee ne kuitenkin. Mutta ihan vain jos omalle kohdalle joskus sattuu näitä perusteettomia ketjuttamisia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Käsittääkseni syy on hyväksyttävä, jos:

- Henkilökuntaa puuttuu tilapäisesti, eli kaiken maailman lomat ja vapaat

- Henkilökunnan tarve on tilapäisesti kasvanut, esim. psyk. osastoille otetaan yleensä ns. leparivahteja jne.

Ja oliko se niin, että syystä riippumatta tarve voidaan todeta jatkuvaksi jos näitä tilapäisiä tilanteita tulee katkeamatta parin vuoden ajan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mjaahas. Kiitos tarkennuksista. No, tarvehan meillä olisi enemmällekin henkilökunnalle siinä missä muillakin.. mutta ei oteta "lisätyövoimaa".

Meiti lähtee huomenna kyselemään mahdollisuuksia vakituisiin töihin yksityisiltä kotipalvelufirmoilta. Jatkettiin sitte meitin sopimuksia perusteella tai ilman, meiti lähtee jos tilaisuus tulee. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määräaikaaisuudelle pitää löytyä aina työsopimuksesta peruste.

Eli sopparissa pitää lukea se sairasloma, vuosiloma, äitiysloma ym.

JOs perusteena on tilapäinen lisähenkilökunnan tarve niin siinäkin on joku raja kuinka kauan se voi olla tilapäistä.

Mutta esimerkiksi avoimen toimen hoito ei ole peruste. Sekä myöskään peruste kohta ei saa olla tyhjä.

Eli yleensä jos sopimuksessa lukee miksi se on määräaikainen niin sille on peruste.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kaupungilla töissä ja määräaikaisuuden on kestäneet 06/2008 - 09/2011(=tulevaisuus, soppari kir. sinne asti), poissulkien 1,5 kk jakso v.2009 alussa. Aina on perusteet löytyneet.

Pituudet on olleet tyyliin muutama pv => viikkoja/kuukausia, koodit vaan vaihtuu välissä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yli vuoden minäkin ollut määräaikaisena. Samassa talossa tulee sopparin loppuun mennessä oltua yli vuosi. Opiskeluaika kun lasketaan ni oon hiihtäny pitkin ja poikin puljun yksikköjä vuodesta 2008. Ei niin mitään merkkiäkään vakituiseks pääsystä. Luokkakaveri kyllä sai vakkaripaikan viime haussa - ja tehny vähemmän töitä puljulle kuin minä. Juu oon kade. Mäki tahon. :vihainen: Työkaverit sitä mieltä et mulle ois kans kuulunu paikka mutta... ei mahda mitään. <_<

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määräaikaaisuudelle pitää löytyä aina työsopimuksesta peruste.

Eli sopparissa pitää lukea se sairasloma, vuosiloma, äitiysloma ym.

JOs perusteena on tilapäinen lisähenkilökunnan tarve niin siinäkin on joku raja kuinka kauan se voi olla tilapäistä.

Mutta esimerkiksi avoimen toimen hoito ei ole peruste. Sekä myöskään peruste kohta ei saa olla tyhjä.

Eli yleensä jos sopimuksessa lukee miksi se on määräaikainen niin sille on peruste.

Liittoon yhteys, vakkarisopimuksen paikka! Varmasti saat vakisopparin ennenku työnantaja käräjille lähtee. Oliko se tehokas kihniö joka juuri vuodenvaihtees hävis vastaavan homman.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

aikanaan sain luottamusmiehen ansiosta vakituisen paikan perusteettomilla määräaikaisilla työsopimuksilla. kuitenkin sitä edelsi että työsopimukseni ko yksikössä katkaistiin ja asia vei aikaa. Olin jo ehtinyt vastaan ottaa muuta työtä johon minut sittemmin vakinaistettiin. koska muuten olisin ollut työttömänä n. ½ vuotta kun asiaa pyöriteltiin eri hallinnoissa. Mutta kuitenkin yhteys luottamusmieheen kannatti, jos en olisi muuta työtä löytänyt, niin olisin palannut yksikköön vakituisena hoitajana.

ja ei tarvitse olla kuin 1 työsopimus 1:n päivän kestoinen perusteena avoimen toimen hoito, niin se on jo riittävä syy vakinaistamiseen. Päivääkään ei saa avointa tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...