Jump to content
MAINOS

Ruotsiin/Norjaan


sande12

Recommended Posts

Moi!

Olen 24-vuotias lähihoitaja, joka miettii Ruotsiin/Norjaan töihin lähtöä. Ajankohta olisi tänä syksynä jossain vaiheessa. Onko muita samoilla aikeilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Nostan tämän näkyviin, kun olemme vaimon kanssa samaa ajatelleet. Ensi vuonna olisi tarkoitus muuttaa Ruotsiin, Olofsrömiin.

Syy miksi muutetaan Ruotsiin on se , että olen syntysin sieltä ja vaimolla sisko siellä ja itselläni serkkuja.

Itse olen lähihoitaja ja vaimo valmistuu samaan ammattiin ensi keväällä, siksi muutto vasta ensi kesällä. Nyt kesällä mennään muutamaksi viikoksi Ruotsiin "vakoillemaan" työllisyystilannetta ja hiukan suhteita rakentamaan.

Olisi mukava kuulla suomalaisilta lähihoitajilta, jotka ovat Ruotsissa töissä, että kuinka menitte ja miten on sujunut yleisesti työpaikoilla jne. sekä mikä on ruotsissa lähihoitajan nimike, kun siitä ollaan niin eri mieltä?

Kirjoitelkaa kokemuksistanne niin hyviä kuin huonojakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Olofsrömiin.

mikä on ruotsissa lähihoitajan nimike, kun siitä ollaan niin eri mieltä?

.

Olofström: hoitotyön kannalta ei kokemusta, mutta muuten huippukaunista seutua ja luontoa.

Lähihoitaja = Undersköterska, minun tietojeni mukaan

:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ruotsiin kun tulee töihin kannattaa jo etukäteen panostaa kielen oppimiseen ja ennenkaikkea lausumiseen ja nimenomaan ruotsinruotsia, miten sitä lausutaan, painotukset. Ruotsalaiset puhuvat ruotsia aivan eri tavalla kuin suomalaisissa kouluissa opetetaan. Kuullun ymmärtämiseen kannattaa paneutua ja puhelinkeskusteluihin. Jos ei osaa, saa pyyhkeitä koko ajan ja huomautuksia, että "ET OSAA". Siitä huomauttavat niin henkilökunta kuin potilaat. Jos osaa huonosti putoaa paarialuokkaan eikä saa töitä. Työ täällä on raskasta ja kiireistä. Eroja löytyy. Ruotsissa perushoitaja tekee enemmän ja on kuin suomalainen sairaanhoitaja melko pitkälle, vaikka heillä on 40 viikon pikakoulutus. Perushoitaja tekee pitkälti käytännön työt. Sairaanhoitajaa pyydetään apuun kaikissa ongelmatilanteissa ja tuntuu, että pitäisi olla yleislääketieteen nero. Perushoitaja ottaa myös verikokeita monissa sairaaloissa. Sairaanhoitajan palkkaus on ihan mitä vain, mitään yhtenäistä pakkaussysteemiä ei ole, vaan jokaisella on oma palkka, jonka on haastattelussa sopinut. Joillakin sairaanhoitajilla on hyvä palkka, jopa 29000kr/kk ja joillakin taas aivan huono. Työolosuhteet ovat, mitä ovat. Ruokatuntia ei ole välttämättä.Monin paikoin kova työtahti. Sairaanhoitaja myös siivoaa osastolla, koska laki ei määrittele, miten pitää sairaaloissa jne siivota-joten se on villiä länttä.Sairaanhoitaja tekee myös osastoavustajan työt eli hoitaa jatkohoidot jne. Sairaanhoitaja tekee täällä myös labrahoitajan töitä/ottaa verikokeet eli 3-4 ihmisen työt kaiken kaikkiaan. Ammattiliitot ovat Ruotsissa pitkälle ajettu ulos kentältä. Ne eivät auta missään asiassa eikä täällä ole enää suosittua kuulua liittoon. Kannattaa ajatella, että sairaanhoitaja on lääkärin ja hoitajan välillä. Anestesiasairaanhoitaja ja tehosairaanhoitaja ovat täällä samanlaisia kuin yhdysvalloissa eli aivan toista mitä Suomessa, he tekevät hyvin itsenäisesti työnsä. Lääkäriä ei paljon näy-heitä konsultoidaan. Ei kannata tulla suomalaisella sairaanhoitajan tutkinnolla tänne noihin hommiin-se on yhtä kuin nolla. Ulkomaalaisia ei arvosteta. Täällä kaikki ulomaalaiset ovat perushoitajia. Suomalaiset eivät kehtaa olla suomalaisia, vaan usein eivät puhu suomea tai häpeävät omaa taustaansa. Moni suomalainen joka on täällä päässyt sairaalahierarkiassa eteenpäin omaa ruotsalaisen tutkinnon. Ruotsalaiset ovat pihalla mitä tulee aseptisiin käytäntöihin tai niistä ei välitetä, koska niin tehdään myös yhdysvalloissa ja superbakteerit valtaavat alaa. Täällä hypetetään USA:ta kaikessa, jopa kieleen otetaan englannista lainasanoja suoraan. Voi sanoa että jokainen paikka on erilainen, koska mitään yhtenäistä käytäntöä ei ole olemassa. Palkan kanssa kannattaa olla varovainen ettei tule alipalkatuksi, koska täällä sahataan heti linssiin, jos ei tiedä. Myös voi olla ettei eläkkeitä makseta. Kaikki pitää tarkistaa ja kannattaa yrittää ottaa etukäteen selvää kaikesta, aivan kaikesta, jos yleensä saa edes tietoa, koska sitä on täällä vaikea saada. Suomalaisten asema täällä ei ole mikään hyvä. Siitä vain ei puhuta missään. Ruotsalaiset osaavat pitää puolensa ja saavat yleensä johtajan paikat ja hyväpalkkaiset hommat, koska ne KUULUVAT ainoastaan heille. Lycka till. Ei ole mikään paratiisi, jos sitä lähdit hakemaan.

Unohdin kirjoitaa, että vanhustenhoitolaitoksetkaan eivät ole millään lailla helppoja, koska ne ovat niin isoja, paljon osastoja, enheten ja paljon vanhuksia eritasoisia, voi olla 3-6 eri osastoa ja 100 vahusta kontolla ja yksin koko paikassa sairaanhoitajana eikä keneltä kysyä, jos ei tiedä tai muista.

Kannatta muistaa, että menee sitä itään tai länteen, kielitaitovaatimus on kova. Millään sinne päin asenteella ei pärjää ja kun aloittaa työt, päivät voivat olla pitkiä 10 tuntisia eikä jaksa lukea enää. Täällä sairaaloissa jne työt alkavat jo klo 7. Harvoin klo 8. Mukaan tulevat matkat joten töihin yhteen suuntaan voi mennä jopa 2 tuntia. Kannattaa ottaa mukaan yksi kattava sanakirja, jos on yhtään pitempään. Nettisanakirjoista ei ole juurikaan apua. Asunnoista on kova pula paitsi kamalissa syrjäkylissä jonne kukaan ei halua. Vuokra-asuntoa on hankala saada ja tarvitaan suosittelijoita. Kun tänne tulee kannattaa pyytää suosittelijoilta kirjeet-omalta työpaikaltaan. Täällä pyydetään referenssejä joka paikassa, mitä sitten tekeekin. Sama vuokra-asuntoihin.Pitää olla referenssi.

Pääsääntöisesti suomalaisia tutkintoja ei kyllä täällä Ruotsissa arvosteta. Suomalaiset itse ovat samanlaisia suhtautumisessaan ulkomaalaisten tutkintoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten Ruotsissa moni sairaanhoitaja tekee toisesta sairaanhoitajasta valituksia, avvikelse, ja tämä tehdään selän takana. Valitus saatetaan tehdä ihan mistä tahansa, mikä katsotaan ammattitaidottomuudeksi. Mitään ei tulla sanomaan etukäteen. Monilla työpaikoilla on huono työilmapiiri minkä huomaa heti, kun menee osastolle, missä ollaan vakavia ja hymyttömiä. Tulijaa ei juuri tervehditä, vaan osa on kuin olisi ilmaa. Se tietää jo ongelmia, koska sinusta on jo etukäteen tehty tuomio. Moni sairaanhoitaja on suhtautumisessaan uuteen sairaanhoitajaan ilkeä eikä mitään neuvota, saatetaan vain tokaista: itsepähän huomaat!Kyllä sä sen näet tms. Perehdytys eli intro voi olla tosi huono tarkoituksella ja se tehdään väkinäisesti. Ruotsalainen sairaanhoitaja on luonteeltaan erittäin kaksinaamainen. Hymyillään edessäpäin ja puukotetaan selkään takanapäin eli johtajalle juostaan heti valittamaan asiasta kuin asiasta ja koko ajan.

Ruotsalaisia sairaanhoitajia menee paljon Norjaan töihin, missä rahan saa vähemmällä ja siellä on parempi miehitys osastoilla, koska ruotsalaisten maksamat palkat ovat huonoja varsinkin suurissa sairaaloissa(landstinget), missä maksetaan ulkomaalaisille todella surkeita lähtöpalkkoja. Kun työsopimus on kirjoitettu, kaikki se mikä sovittiin työhöntulohaastatteluissa etukäteen, kirjaimellisesti lentää roskakoriin. Irtisanomisaikaa ei ole ja se voidaan purkaa yksipuolisesti. Yksityisellä puolella on yleistä, ettei eläkkeitä makseta. Hoitajan on viisainta ottaa yksityinen eläkesäästötili pankista, minne maksaa kuukausittain rahaa. Tavallista on että ruotsalainen sairaanhoitaja saa todella pienen eläkkeen, kun jää eläkkeellle. Ylityöt annetaan aikana, mikä ei kerrytä eläkesaatavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Unohdin mainita myös, että täällä ilmapiiri yleensäkin on muuttunut konservatiivisemmaksi eikä ulkomaalaisia enää haluta, vaan tokaistaan tulokkaalle: miksi tulit, mikä tarkoittaa yhtäkuin, että olisit jäänyt sinne mistä tulit. Ruotsalaiset ovat myös erittäin rasistinen kansa, mitä ei heti huomaa, mutta alkuperäinen ruotsalainen saattaa sen kyllä suoraan sanoa myöntää, kun tutustutaan paremmin, ettei pidä maahanmuuttajista ollenkaan.

Edellinen oli yleistys, mutta korjaan sitä hieman: usea, ei tietenkään kaikki tai jokainen.

Yhdistetty kaksi viestiä. -Jone

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mä luulen, että nimimerkki "kakstoista miestä" ja hänen toinen nimimerkkinsä on potenut pahanlaisen kulttuurishokin, jolloin pieninkin poikkeama aiemmasta totutusta aiheuttaa valtavan negatiivisen reaktion. Nuo tunnemylläykset ovat joillekin psyykkisesti liian rankkoja mutta helpottavat kuukausien myötä ja uuden maan tapa voikin osoittautua paremmaksi. Olen työskennellyt pääasiassa korttidsosastolla, jossa teen aivan kaikkea eli juuri sitä mitä kauhistelit. Järjestän kaikki potilaan paperiasiat niin tullessa kuin lähtiessä, vastaan pääasiallisesti jatkohoitoasioista eli järjestän näitä yhteiskokouksia bestillekontorin ja omaisten kanssa, lääkehoidot ym tavalliset sh tehtävät, verinäytteenotot, ekg:t. Kun potilas on uloskirjattu, voin todellakin jopa joutua pesemään sängyn ja komerot. Mitä siinä on ihmeellistä, sellaista se on muissa pohjoismaissa.

Olen joskus osastonhoitajilta kuullut, että nimenomaan suomesta tulee ns."nirppanokkasairaanhoitajia", jotka eivät haluaisi tehdä samoja tehtäviä mitä kaikki muut sh:t suostuvat tekemään. Yleisesti ottaen suhtautuminen ulkomaalaisiin työntekijöihin on erinomainen.

Moni muukin asia on kovin toisin kuin Suomessa, eikä vain työelämässä. Ikkunat käännetään kokoruutuineen tuuletusta varten ylösalaisin :) tamppaustelineitä ei ole :) kuivaustelineitä ei ole :)ja lukuisia, lukuisia muita asioita.... ja mitä sitten, elämä on ihan mukavaa näinkin. Pitää ASENNOITUA!!!

Jos palkka on jossain paikassa huono, niin sh nostaa sitten kytkintä ja hakee parempipalkkaiseen paikkaan. Näin on myös Norjassa. Eri stillingit on valmiiksi luokiteltu eri palkkaluokkiin ja samalla osastolla sairaanhoitajat voivat saada erilaista palkkaa. Tämä täytyy tajuta itse katsoa, kun näihin stillingeihin hakee.

Jos kokee ulkomaillaolon ja työskentelyn täysin ylivoimaiseksi ja noin ikäväksi, ettei mitään positiivista ole työstä kerrottavaa, ehkä on parempi, että kyseinen henkilö ei hakeudu ulkomaille lainkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Vaikuttaisi että kaksitoista miestä on joutunut Ruotsin sijaan filippiineille. :D Voiko todella olla noin ankeeta vielä. 70-luvulla tuollaista oli kyllä suomalaisia kohtaan, mutta olen useilta kuullut nyt päinvastaista, että suomalaisia nimeen omaan halutaan ja arvostetaan, ihan jopa pohjoismaalaisuuden takia. Koska paljon on tullut ns "pakolaisia" muslimimaaista. Heitä kohtaan se muukalaisviha ilmenee nykyisin.

 

Tottakai ruotsin kielen pitää olla siinä tasolla, että pärjää. Ollaan kyselty mm. Olofströmissä, että siellä jopa järjestetään ruotsinkielen kursseja mm. suomalaisille. siinä mielessä en usko ongelmia tulevan. Ruotsi on muuttunut konservatiisemmaksi, mutta niinhän se on ollut aina ja sitä on muuallakin. Ruotsissa toimitaan erilailla ja on puutteensa, mutta maassa maan tavalla. Eiköhän sillä asenteella pärjää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missähän kakstoistamiesta/12tj on ollu töissä.. Sen verran hurjalta kuullostaa et näinköhän sitä itekkää uskaltaa huomenna työmaalle!

 

Oon ollu Tukholmassa n.2 vuotta töissä enkä oo kyllä vastaavaan meininkiin törmänny. Kielitaidosta sen verran, että tietty siihen panostaminen on tärkeetä mut ei täällä nyt mitää riikinruotsia tarvii vääntää että tulis ymmärretyks! Ite oon tullu jo erikoistumisharjotteluihin tänne ja silloin puhuin kyllä melko auttavaa ruotsia, eikä kukaan suhtautuni siihe tai muutenkaan suomalaisuuteeni mitenkään negatiivisesti, päinvastoin! Monet työkaverit on tullu tänne 70-luvulla tai ovat suomenruotsalaisia ja puhuvat suomalaisella aksentilla, eivätkä häpee sitä tai muutenkaan suomalaisuuttaan.

 

Tukholmassa on jo niin paljon maahanmuuttajia et ei täällä alkuperän takia ketään syrjitä. Työkavereita on ympärimaailmaa ja kaikkia pidetään ihan yhtä arvokkaina työntekijöinä ja kaikkien koulutusta hyvänä. Ja ihan siellä johtosektorillakin on muita kun ruotsalaisia. Ainakin omalla kohdallani suomalaista koulutusta ja työkokemusta on nimenomaan arvostettu. Ja suomalaisilla hoitajilla on täällä kyllä hyvä maine! 

 

Aloittaessani työt sain neljän kuukauden perehdytyksen johon kuului myös teoria luentoja. Itse oon kokenut että työtahti on täällä huomattavasti rennompi kun suomessa. Enkä oikein muutenkaa keksi mitää mikä täällä ois huonommin ku suomessa. Palkka täällä pitää tajuta ite toivoo, mut vaikka saiskin "huonon" palkan niin on seki huomattavasti enemmän mitä suomessa tienais.

 

Ja jos jotain nyt se jäi painaa niin on täällä kämppiä ihan tavallisillakin ikkunoilla ja niitä saa ilman referenssejä ja joidenkin pihoista löytyy jopa tamppausteline. Toivottavasti joku vielä uskaltais lähtee töihin ruotsiin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Minäkin mietin Ruotsiin, Norjaan tai Saudi arabiaan lähtemistä. Olen 53 vuotias sairaanhoitaja ja olisi mukavaa hakea kokemuksia muualtakin ja ennenkaikkea saada parempaa palkkaa jotta asuntolainakin lyhenisi nopeammin. Ruotsi olisi siitä mukava että se on lähellä kuten myös Norja. Kielitaito mietityttää, kuinka hyvä sen tulisi olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noista vaihtoehdoista suosittelisin Norjaa, vaikken kahdessa muussa maassa olekaan ollut töissä. Jos voit valita, mene töihin niin rajan pintaan, että voit elää ruotsalaisella ruoalla, joka (luultavasti yhä) on huomattavasti norjalaista halvempaa. Jos vielä pääset työsuhdeasuntoon asumaan ja vältät ravintoloita, tupakoimista ja autoilua, niin lyhennät mukavasti lainaasi.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vinkistä :) Kuinkahan hyvää kielitaitoa siellä vaaditaan ? Norjaa en puhu sanaakaan, ruotsi sujuu jotenkuten. Kannattaako edes haaveilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koska Ruotsin tv-kanavat näkyvät Norjassa, alkuasukkaat ymmärtävät hyvin ruotsia, jopa niin hyvin, että jotkut maahan muuttaneet ruotsalaiset eivät välitä opetella puhumaan norjaa. Alkuun pärjää jopa englannilla kollegojen kesken, mutta ennen pitkää norjan kielen taito on tarpeen. Silloin kun itse asuin maassa 1998-2000, pääsin työajalla kielikurssille ja myöhemmin valtion ilmaiseksi tarjoamille kursseille omalla ajallani. Peruskurssin olin käynyt Suomeassa työllisyyskoulutuksena.

Det er lett å snakke norsk. Man må bare synge mens man snakker!

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...