Jump to content
MAINOS

iv-kanyylin lääkkeenantoventtiili


Ripunen

Recommended Posts

MAINOS

Ei saisi käyttää täällä, kuin poikkeustapauksissa. Muuten QSyte tai kolmitiehana.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei meillä myöskään käytetä kanyylin venttiiliä, vaan laitetaan kanyloinnin yhteydessä turvaventtiili( merkkiä en muista mikä käytössä *nolona* ), jota käytetään boluksiin

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin käytän sitä äärimäisen harvoin.

Yleensä laitan iv-lääkkeet joko bd-korkin (vaatii ehdottomasti pudistuksen ennen käyttöä) tai kolmitiehanan kautta.

Osa meidän osaston hoitajista näyttää lääkkeenantoon tarkoitettua venttiiliä käyttää, ainakin osa pyyhkäisee sen pirtulla ennen käyttöä...

Minä kyllä puhdistelen kolmitiehanaakin :-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhun siis kanyylissa itsessään olevasta yläventtiilistä venttiilistä sellaisenaan ilman turvakorkkia tms. Pirtulla pyyhkiminen tottakai, mutta puhdistuuko sillä kunnolla kun kanyylin korkki repsottaa aina auki ja miten venttiilin sisäpinta puhdistuu.. Itse käytän kyseistä venttiiliä esim. iv-Furesista antaessa boluksena; turvakorkin kautta huuhtelen ja tämän kanyylin oman korkillisen "yläventtiilin" kautta lääkitsen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri noiden syiden takia sitä ei saisi käyttää. Poikkeuksia on esim juuri laitettu uusi kanyyli ja akuutit tilanteet.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pirtulla pyyhkiminen tottakai

Mä en usko että tuosta on mitään hyötyä, ruiskulla ei ole tarkoitus hieroa niitä paikkoja siinä venttiilissä mihin pirtulappu yltää. Jotain lisää likaa voi noin toki saada tipahtamaan sinne venttiilin pohjalle.

Meillä annetaan lääkkeet tuosta, ilman puhdistamista, mutta toisaalta liki kaikki iv-lääkitystä tarvitsevista potilaista on sellaisia joille se kanyyli laitetaan samalla hetkellä sitä lääkettä varten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei myöskään ole tapana venttiiliä pirtulapulla pyyhkiä. En ole koskaan nähnyt, että joku niin tekisi tai kuullut, että niin pitäisi tehdä. Pirtulapulla ei kuitenkaan saa pyyhittyä sitä sisäosaa, johon ruisku menee ja lääke annetaan. Meillä ei ole käytössä muita korkkeja (paitsi kolmitiehanassa), mutta kanyylitkin on yleensä juuri laitettuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...