Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Pacemaker

Yksinkertaiset käyttäytymissäännöt hoitoalalla

Recommended Posts

kpl

Eikös ne Haiprot pitäsi olla sellaisia, että niissä ei ole mitään tunnistetietoja? Joten eikös se periaatteessa ole vähän väärä kanava näpäyttää, kun ei niissä ilmoituksissa pitäisi tulla ilmi kuka kyseessä? Meillä ei tuota käytetä, mutta oon ollut sattumalta joskus aikoinaan sellaisessa koulutuksessa ja jotenkin muistelin tällaisat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pacemaker

Tapaus: potilas tulee nukutettuna salista. Anestesiahoitaja ei anna lainkaan raporttia heräämöhoitajalle, koska on "päättänyt" ettei puhu tälle.

HaiPron paikka vai ei ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pernasoppa
Tapaus: potilas tulee nukutettuna salista. Anestesiahoitaja ei anna lainkaan raporttia heräämöhoitajalle, koska on "päättänyt" ettei puhu tälle. HaiPron paikka vai ei ?

Miten tuon HaiPron muotoilisit? Enempi kyseessä tuntuu olevan keskustelun paikka näille kahdelle hoitajalle, kuin mikään nimetön haittailmoitus. Potilasturvallisuuden vaarantamisella tuota HaiProa voi ehkä perustella, mutta koska yhä useammassa paikassa on luovuttu suullisista raporteista, ja potilaspapereista löytyy kaikki se tieto mikä suusanallisestikin välitettäisiin, ei potilasturvallisuus välttämäti vaarannu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
aqualife

Krhm.. meillä ihan hiljan oli sellainen tapaus että hoitaja oli käyttäytynyt asiattomasti potilasta kohtaan. Ei HaiProta tehty, vaan asia otettii työyhteisös esiin ja myös asianomaisen kanssa potilaan tahdosta - kyseessä siis selväjärkinen potilas. Asia kulkenee myös esimiestaholle, eri asia koska joutavat ottaa esiin. Aika sitten näyttää paraneeko hoitajan käytös vaiko ei. Yksityiskohtia en nyt jaksa kertoilla, voin vain sanoa ettei kyseisen hoitajan ainoat ongelmat ole asiaton käytös... itseäni pistää vihaksi tilanne varsinkin sen takia, kun kyseinen hoitaja on ollut minun perehdytettäväni enkä kovin epäselvää mallia ole näyttänyt ja huonosti häntä työhön ohjannut. Toki suhtautuisin myös muihin vastaaviin samalla tavalla. Se miten käyttäytyy on omassa hallinnassa, joku roti sentään... meinaan että ei kai sitä työyhteisö ole olemassa siksi että yleisiä käytöstapoja opettaisi..

Kaikilla on huonoja päiviä mutta tällä on niitä ollut useammin kuin kerran.. eikä ole ollut kuin kuukauden talossa. :huh:

Se siitä avautumisesta. Eli ei HaiProta vaan nenätysten asianomaisen kanssa ja asiallinen keskustelu... sanoosin mä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Eli ei HaiProta vaan nenätysten asianomaisen kanssa ja asiallinen keskustelu... sanoosin mä.

Juuri näin. Pikkulapset juoksee kantelemaan opettajalle jos luokkakaveri kiusaa, aikuiset ihmisten jotka kutsuu itseään hoitoalan ammattilaisiksi pitää pystyä selvittämään henkilökohtaiset erimielisyytensä keskenään keskustelemalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pacemaker

Eli ei HaiProta vaan nenätysten asianomaisen kanssa ja asiallinen keskustelu... sanoosin mä.

Juuri näin. Pikkulapset juoksee kantelemaan opettajalle jos luokkakaveri kiusaa, aikuiset ihmisten jotka kutsuu itseään hoitoalan ammattilaisiksi pitää pystyä selvittämään henkilökohtaiset erimielisyytensä keskenään keskustelemalla.

MIksi näin ei kuitenkaan tapahdu ? Miksi hoitoalalla on näin paljon ongelmia, eikä vain henkilökohtaisessa viestinnässä, vaan sanoisin, että hoitoalalla ylipäänsä on ihmisiä, joilla on pahemman luokan asenneongelma koko maailmaa kohtaan. Ja tämä ongelma koskee myös lääkäreitä. Välillä säälittää ihan oikeasti kun "pikkulääkäriä" oikein kyykytetään....

Miksi hoitoalan ammattilaisilta puuttuu kyky ratkoa ristiriitoja ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Miksi hoitoalan ammattilaisilta puuttuu kyky ratkoa ristiriitoja ?

Jos tutkimukseen uskoo niin voisi vetää johtopäätöksen että liittyy jollakin tasolla alan sukupuolijakaumaan ja/tai koulutustasoon. Joku juttu tässä kyllä on, omakin kokemus kertoo että erilaisten työyhteisöjen ilmapiirit vaihtelee melkoisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kpl

Nostan kysymykseni uudestaan ylös, kun asia jäi vaivaamaan. Olenko jäljillä vai hukassa asian suhteen?

Eikös ne Haiprot pitäsi olla sellaisia, että niissä ei ole mitään tunnistetietoja? Joten eikös se periaatteessa ole vähän väärä kanava näpäyttää, kun ei niissä ilmoituksissa pitäisi tulla ilmi kuka kyseessä? Meillä ei tuota käytetä, mutta oon ollut sattumalta joskus aikoinaan sellaisessa koulutuksessa ja jotenkin muistelin tällaisat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dino

Nostan kysymykseni uudestaan ylös, kun asia jäi vaivaamaan. Olenko jäljillä vai hukassa asian suhteen?

Eikös ne Haiprot pitäsi olla sellaisia, että niissä ei ole mitään tunnistetietoja? Joten eikös se periaatteessa ole vähän väärä kanava näpäyttää, kun ei niissä ilmoituksissa pitäisi tulla ilmi kuka kyseessä? Meillä ei tuota käytetä, mutta oon ollut sattumalta joskus aikoinaan sellaisessa koulutuksessa ja jotenkin muistelin tällaisat.

Kyllähän HaiPron täyttöohjeissa neuvotaan antamaan palaute nimettömänä ja ilman "syyllisen" nimeä. Mutta kun ammatti ja tapahtuman kellonaika laitetaan HaiProon niin eipä taida kovin usein jäädä epäselväksi kuka on pahantekijä ja syyllinen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
kpl

Ah jaa :) Onhan se totta, että aika helpostihan noita saa selviettyä että kuka on ollut sitten missäkin vuorossa töissä ja missä hommissa. Kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sini

Vaikka tilanne saadaan henkilöitymään, niin siihen ei raportteja käsittelevillä ole tarvetta. Meillä esim. hoitajien/lääkärien/sihteerien ym. nimet poistetaan tekstistä, jos niitä sinne on laitettu. Tavoitteena kun on selvittää, miten olisi voitu tilanne välttää tai tuleeko vastaavia lieviä haittatapauksia runsaasti, jolloin toimintatapoja on tarkistettava. Graaveissa virheissä jo yksi tapaus saattaa aiheuttaa ohjeistusten muutosta tai palautteen laitteen valmistajalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites
cor83

Tässä on nyt viimeisen puolen vuoden aikana saanut perehtyä hoitajien käytöstapoihin omaisen roolissa. Työskentelen itse pienemmässä sairaalassa, omainen ollut puoli vuotta pienillä hoitojaksoilla piirin erikoissairaanhoidon sairaalassa. Jokainen kohta tästä on käynyt kyllä valitettavan hyvin toteen ja toivonkin että minun ei tarvitse koskaan hakeutua kyseiseen paikkaan töihin.

-Kollegoita, omaisia ja potilaita tervehditään.Aina.

-Samoin em. rekisteröidään ja ilmaistaan sopivalla tavalla, että heidät on huomattu,vaikka juuri sillä

hetkellä ei muuta ehtisikään tekemään.

-Opiskelijoita kohdellaan ja heihin suhtaudutaan kuten (tuleviin) kollegoihin.Ymmärretään, että he ovat

täällä oppimassa ja meidän tehtävä on opettaa, tukea ja kulkea vierellä.Ei nälviä, aliarvioida tai saatta

naurunalaiseksi.

-Sama koskee uusia työntekijjöitä, sijaisia ja muualta tulleita kollegoja; he ovat tulleet auttamaan meitä, mutta

menevät kyllä yhtä nopeasti kuin tulevatkin.

-Se, että on osaava hoitaja ja hallitsee sen hetkisen toimenkuvansa omassa työyksikössään, ei tarkoita

että voi olla tympeä muille. Omasta osaamisestaan saa olla ylpeä, mutta ei ylimielinen.

Ammattinsa osaava hoitaja osaa antaa arvon myös toisen osaamiselle.Ylimielinen ja vähättelevä asenne vain kertoo,

kuinka jonninjoutava moukka itse olet.

Työnkierto ja väliaikainenkin siirto toiseen yksikköön havainnollistaa, mitä em. tarkoittaa.

-Ystävällinen perus- eli ns. virkailme: katsotaan silmiin, hymyillään ja pidetään muut ilmeet kurissa. Oli oma päivä millainen hyvänsä.

Näiden asioiden muistaminen saa, yllättävää kyllä aikaan sen, että kaikilla, myös itselläsi, on työpaikalla hyvä olla.

Terveisin huonosti käyttäytyviin ihmisiin kyllästynyt vanha hoitaja

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...