Jump to content
MAINOS

Yksinkertaiset käyttäytymissäännöt hoitoalalla


Pacemaker

Recommended Posts

-Kollegoita, omaisia ja potilaita tervehditään.Aina.

-Samoin em. rekisteröidään ja ilmaistaan sopivalla tavalla, että heidät on huomattu,vaikka juuri sillä

hetkellä ei muuta ehtisikään tekemään.

-Opiskelijoita kohdellaan ja heihin suhtaudutaan kuten (tuleviin) kollegoihin.Ymmärretään, että he ovat

täällä oppimassa ja meidän tehtävä on opettaa, tukea ja kulkea vierellä.Ei nälviä, aliarvioida tai saatta

naurunalaiseksi.

-Sama koskee uusia työntekijjöitä, sijaisia ja muualta tulleita kollegoja; he ovat tulleet auttamaan meitä, mutta

menevät kyllä yhtä nopeasti kuin tulevatkin.

-Se, että on osaava hoitaja ja hallitsee sen hetkisen toimenkuvansa omassa työyksikössään, ei tarkoita

että voi olla tympeä muille. Omasta osaamisestaan saa olla ylpeä, mutta ei ylimielinen.

Ammattinsa osaava hoitaja osaa antaa arvon myös toisen osaamiselle.Ylimielinen ja vähättelevä asenne vain kertoo,

kuinka jonninjoutava moukka itse olet.

Työnkierto ja väliaikainenkin siirto toiseen yksikköön havainnollistaa, mitä em. tarkoittaa.

-Ystävällinen perus- eli ns. virkailme: katsotaan silmiin, hymyillään ja pidetään muut ilmeet kurissa. Oli oma päivä millainen hyvänsä.

Näiden asioiden muistaminen saa, yllättävää kyllä aikaan sen, että kaikilla, myös itselläsi, on työpaikalla hyvä olla.

Terveisin huonosti käyttäytyviin ihmisiin kyllästynyt vanha hoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ytimekkäästi sanottu tuo edellinen, eipä paljon voi lisätä ja jos noi kaikki muistais niin olis varmaan päivät ja yöt siellä hommissa paljon mukavampia. terveisin: toinen huonoon käytökseen kyllästynyt vanha hoitaja.

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osuit asian ytimeen, aloittaja! Kun nuo ohjeet muistettaisi, niin kaikilla olisi mukavempaa työskennellä. Lisäksi tuskin minkään paikan pitäisi itkeä sitä ainaista sijaispulaa. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyviä ohjeita, pitäis olla itsestäänselvyyksiä mutta ei aina valitettavasti ole.

Joskus aikoja sitten eräs oh laittoi just tämäntyyppisen huoneentaulun osaston kahvihuoneen ilmoitustaululle; "muista hymyillä, muista tervehtiä, älä kiusaa" yms. Pikkaisen hymyilytti kun tajusin että ne oli kopsattu paikallisen päiväkodin seinältä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä muistutus meille kaikille!

Hyviä ohjeita, pitäis olla itsestäänselvyyksiä mutta ei aina valitettavasti ole.

Joskus aikoja sitten eräs oh laittoi just tämäntyyppisen huoneentaulun osaston kahvihuoneen ilmoitustaululle; "muista hymyillä, muista tervehtiä, älä kiusaa" yms. Pikkaisen hymyilytti kun tajusin että ne oli kopsattu paikallisen päiväkodin seinältä..

Ekalla luokalla tytön luokka teki vastaavan seinätaulun. Meinasin viedä sen töihin niin hyvä se oli :) Mutta mihin ihmeeseen noi päiväkodissa ja alakoulussa sekä toivottavasti myös kotona opitut taidot katoavat.

Välillä myös toiset luulevat olevansa töissä viihdyttääkseen työkavereitaan, vielä kun se perustehtävä pysyisi mielessä <_<

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Välillä myös toiset luulevat olevansa töissä viihdyttääkseen työkavereitaan, vielä kun se perustehtävä pysyisi mielessä <_<

Perusduuni tietysti ykkösenä ja viihdyttääkään ei tarvitse. Mutta silti oon sitä mieltä että minulla itselläni on iso vastuu siitä minkälainen kollegan työvuorosta muodostuu. Tämä korostuu etenkin tiiviistä tiimityöskentelyä vaativissa tehtävissä kuten esim. sairaankuljetuksessa, jossa voidaan olla jopa useita vuorokausia saman parin kanssa töissä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itse aloitin keväällä työt osastolla, jossa on erittäin huono työilmapiiri. Vanhemmat hoitajat ovat jatkuvasti "tukkanuottasilla" ja haukkumassa toisiaan selän takana. Tahtoo siinä jäädä nuo työtkin tekemättä näillä henkilöillä. Päivistä suurinosa menee omien / toisten ihmisten asioiden vatvomiseen. :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olinpas tässä keikalla eräällä sairaalan osastolla,vanhempi sh ohittaessaan minut toistuvasti tönäisi puhumatta sanaakaan.Ihmettelin moista käytöstä itsekseni, koska näytti, ettei se olisi mihinkään johtanut, jos olisin hänelle asiasta maininnut.Toivon, ettei itsestäni tule samanlaista, sääli potilaita, joita hänkin luulee hoitaneensa.Jos on tympääntynyt keikkalaisiin, kannattaa itse mennä joskus keikalle, jos on uskallusta. Olen kyseisessä paikassa heittänyt useamman keikan, muuten on ollut kohtelu asiallista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu.. keikkalaisena vaikea puuttua. Männä kesänä, vuosi sitten, olin erään kollegan hampaissa. Käytös oli potilaiden mielestäkin huonoa meitiä kohtaan. Minä tietysti tyhmänrohkeana mainitsin asiasta palautteessa, en tosin ketään nimennyt mutta yleisellä tasolla. Meikä sai kenkää ja kyseinen hoitaja sai jatkaa työssään - ilman seurauksia.

Nykyisessä paikassa on nyt liikehdintää useamman ihmisen taholta erään kollegan käyttäytymistä kohtaan. Vuosia tilanne on ollut se mikä on, ja vasta nyt on kissa nostettu pöydälle, vakituisen toimesta. Itsekin olen "uhrina" ollut, ja vuoden päivät pelännyt kyseistä ihmistä (tämä ihminen olisi tahtonut savustaa minut ulos, yllätys), eikä niin mitään toivoa että olisin voinut asiasta sanoa kenellekään. Vasta kun kuulin erään vakituisen antaneen henkilöstä palautetta esimiehelle, uskalsin minäkin puhua omasta kokemasta.

Keikkalaisena/sijaisena täälläpäin on paras pitää turpa rullalla ja rulla taskussa, jos haluaa työelämässä pysyä. Vasta vakituisena voi avata suunsa. Silloin ainakin uskotaan mitä sanoo...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olinpas tässä keikalla eräällä sairaalan osastolla,vanhempi sh ohittaessaan minut toistuvasti tönäisi puhumatta sanaakaan.Ihmettelin moista käytöstä itsekseni, koska näytti, ettei se olisi mihinkään johtanut, jos olisin hänelle asiasta maininnut.

Toistuvasti moinen fyysinen kontakti? Jos tahallaan kävelee päin eikä pahoittele, niin silloin kyseessä olisi erittäin outo käytös ja sanoisin suoraan, että hänellä viiraa päässä. Kyllähän sitä aina välillä kontaktia tulee kun lähellä työskennellään, jos tilanne antaa mahdollisuuden, niin aina toki pahoitellaan. Jos kosketus on pieni, niin sehän nyt ei tarkoita mitään, jos fyysisesti pyrkii ikäänkuin alistamaan, niin sitten voivat hakea muita keikkalaisia, toivottavasti saavat. Itselläni joskus on tosin kyynärpäät vähän leveällä ja saattavat osua moisia ihmisiä kylkiluille, mitä toki kovasti pahoittelen... ::)

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tärkeää on antaa myös työpaikastaan myönteinen kuva opiskelijalle tai sijaiselle ja pitää heitä tärkeinä ihmisinä työn sujuvuuden kannalta,koska tulevaisuudessa voi hoitajista olla pulaa..

potilaan elämäntavan kunnioittaminen,ottamalla huomioon esim. uskonnollinen vakaumus yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

potilaan elämäntavan kunnioittaminen,ottamalla huomioon esim. uskonnollinen vakaumus yms.

Tämä on joskus unohtunut myös toisin päin, eduskunnan oikeusasiamies onkin antanut noottia joskus kun potilaalle on tyrkytetty sielunhoitoa vaikka hän ei sitä halua.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

potilaan elämäntavan kunnioittaminen,ottamalla huomioon esim. uskonnollinen vakaumus yms.

Tämä on joskus unohtunut myös toisin päin, eduskunnan oikeusasiamies onkin antanut noottia joskus kun potilaalle on tyrkytetty sielunhoitoa vaikka hän ei sitä halua.

Tämän takia on parasta, että jokainen taho hoitakoon itse omat sielunhoidot. Itse annan uskonnotonta hoitoa kaikille.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvät nuo säännöt alussa. Pitäisi suurempaan levitykseen tulla. Jos vaikka tulostaisi ja veisi töihin...perhaps..

Jännästi huomaa uutena työntekijänä miten otetaan vastaan ja miten neuvotaan työhön. Itse tulin vieraalle paikkakunnalle töihin. Töissä saa muutaman ihmisen toimesta kuulla aliarvioimista, ´peräänkatsomista`, vittuilua, sekä kommentteja "minä olen ollut täällä töissä jo 10vuotta, että kyllä minä tiedän".. Kyllä pistää miettiin haluaako jatkaa kyseisessä työssä enää määräyskirjan loputtua!

Nämä työntekijät, jotka ovat saaneet "vittuilla" muille vuosikausia, eikä kukaan ole heistä suurempaan ääneen valittanut. Vaikka kaikki tietävät tapaukset, jopa uusia sijaisia ohjeistetaan, että "älä sitten ota itseesi". Mitenkähän kuvittelevat sijaisten jaksavan kuunnella moista marmatusta, kyllähän sijaiset löytää paremman työpaikan missä heidän työpanostaan ja uudempia silmiään arvostetaan!

Ikävintä on se että asiakkaat voivat saada myös osakseen näistä "tietävistä, kaikenosaavista hoitajista".

Hoitoala, kuten myös asiakaspalveluala ovat niitä aloja, joissa se mitä omassa elämässä tapahtuu ei voi näkyä työmaalla. Jos perheasiat on vitulleen, niin silloin kannattaa hakea time_out töihin, eikä purkaa sitä pahaaoloaan töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Olen ajatellut alkaa tekemään HaiPro -ilmoituksia tapauksista, joissa kollega ei käyttäydy asiallisesti. Sellainen asia kun vaikuttaa vääjäämättä tiedonkulkuun hoitotyössä ja potilasturvallisuuteen joko suoraan tai välillisesti. Voi jessus että ottaa päähän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se vaan merkillistä, kuinka hoitoalalla voidaan olla veemäisiä kolleegoja kohtaan ja työilmapiiri tuntuu olevan tulehtunut vähän joka puolella. Aiemmin olen tehnyt töitä useallakin eri alalla (vasta 7 vuotta nyt takana lähärinä), enkä kyllä missään muussa työyhteisössä ole tämän kaltaiseen (ainakaan näin pahasti) törmännyt. Välillä tuntuu, että kaikki moukat löytyy tästä ammattikunnasta. Rankkaa, ja vaikuttaa tosi paljon työssä jaksamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmetyttää myös sellainen asia, että tässäkin talossa on edelleen yksiköitä, joissa opiskelijat pistetään tauolle ja esim syömään eri paikkaan kuin hoitajat.(jopa kokonaan ulos osastolta !) Tämä rikkoo mielestäni jo ihmisoikeuksia. Naurettavaa tässä on lisäksi se, että samaisella työpaikalla on "hieno" huoneentaulu, jossa korostetaan yhdenvertaisuuuden periaatetta hoitotyössä. Kilin kellit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

täällä myös vanha hoitaja ja kaipaa ihmisten sydämen sivistystä. entinen työpaikka kiusattu, mutta ei enään.vaihdoin työpaikkaa :)

ei ole muuta kuin ääretön ja takana seisoo epävarmuus

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmetyttää myös sellainen asia, että tässäkin talossa on edelleen yksiköitä, joissa opiskelijat pistetään tauolle ja esim syömään eri paikkaan kuin hoitajat.(jopa kokonaan ulos osastolta !) Tämä rikkoo mielestäni jo ihmisoikeuksia. Naurettavaa tässä on lisäksi se, että samaisella työpaikalla on "hieno" huoneentaulu, jossa korostetaan yhdenvertaisuuuden periaatetta hoitotyössä. Kilin kellit.

No, tiedät, mihin et mene töihin tiukkaan nokkimisjärjestykseen, ja mistä jaksat sitten levittää negatiivista tietoa kaikille kavereillesikin, ettei sinne ainakaan kannata mennä... :piru:

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos joku tulee marmattamaan ja mielestäsi olet oikeassa niin sen voi tuoda asiallisesti esille. Mä en halua kuunnella olematonta pätemistä. Jos joku toinen tietää sun työn paremmin niin tehköön sen itse. Olin sitten sijainen, vakkari tai siviili, niin irtopisteitä ei saa herutettua kehumalla miten monta kertaa on ollut fiksumpi kuin joku toinen. "Joka itsensä ylentää, se alennetaan" on joku joskus täräyttänyt hoitajat.netissä johonkin chattiruutuun tms. Oliskohan ollut O´boy?

Palautteen antaminen on tietysti tärkeää ammatillisen kehityksen kannalta, mutta palautteen voi antaa fiksumminkin kun juoruamalla kahvihuoneessa niin, että palautteen saaja ei ole edes paikalla. Jos työkaveri tulee huolissaan esittämään mulle kahdenkesken kysymyksen potilaan hoidosta niin tietenkin otan tilanteen vakavasti ja yritän miettiä teinkö mahdollisesti jotain väärin.

Ai niin, syyllistyn minäkin välillä itseni kehumiseen ja työtovereiden haukkumiseen, mutta tuolloin sarkasmi on lähes käsinkosketeltavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ajatellut alkaa tekemään HaiPro -ilmoituksia tapauksista, joissa kollega ei käyttäydy asiallisesti.

Tällainen takana päin puskista huutelu sotii mun mielestä hyvän työkalun perusideologiaa vastaan; "perustuu vapaaehtoiseen, luottamukselliseen ja syyttelemättömään vaaratapahtumien ilmoittamiseen ja käsittelyyn"
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ajatellut alkaa tekemään HaiPro -ilmoituksia tapauksista, joissa kollega ei käyttäydy asiallisesti.

Tällainen takana päin puskista huutelu sotii mun mielestä hyvän työkalun perusideologiaa vastaan; "perustuu vapaaehtoiseen, luottamukselliseen ja syyttelemättömään vaaratapahtumien ilmoittamiseen ja käsittelyyn"

Tuohan tietysti riippuu siitä, onko tarkoituksena saada työkaverille seuraamuksia tuosta, vai jätetäänkö lomake ilman nimiä ja sen taustalla on aito huoli potilasturvallisuuden toteutumisesta. Se nyt ei vaikuta suoraan potilasturvallisuuteen, jos kollega jättää tervehtimättä, mutta toisaalta esimerkiksi laitteistovian rapotoimatta jättämisellä taas voi olla pahojakin seurauksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohan tietysti riippuu siitä, onko tarkoituksena saada työkaverille seuraamuksia tuosta, vai jätetäänkö lomake ilman nimiä ja sen taustalla on aito huoli potilasturvallisuuden toteutumisesta.

Nimenomaan, jos raportointi painottuu huonoon käytokseen niin mennään pahasti metsään.

Tarina kertoo vuodeosaston hoitajasta joka teki haipron kun ensihoitaja hoiti potilaan kohteessa (osastolla) ja äksäsi lääkäriä konsultoiden ja tämä ei jostain syystä käynyt hoitajan pirtaan. Tässäkin tapauksessa käytettiin minun mielestä haiproa vähän kyseenalaisesti hoitajakollegalle näpäyttämiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohan tietysti riippuu siitä, onko tarkoituksena saada työkaverille seuraamuksia tuosta, vai jätetäänkö lomake ilman nimiä ja sen taustalla on aito huoli potilasturvallisuuden toteutumisesta.

Nimenomaan, jos raportointi painottuu huonoon käytokseen niin mennään pahasti metsään.

Tarina kertoo vuodeosaston hoitajasta joka teki haipron kun ensihoitaja hoiti potilaan kohteessa (osastolla) ja äksäsi lääkäriä konsultoiden ja tämä ei jostain syystä käynyt hoitajan pirtaan. Tässäkin tapauksessa käytettiin minun mielestä haiproa vähän kyseenalaisesti hoitajakollegalle näpäyttämiseen.

Kuulostaa liiankin tutulta :D Ei tosin tainnut HaiPro kyseessä, mutta kyllä se palaute johtavan lääkärin kauttakin tulee perille... No, kantamme kuultiin, toimintamme hyväksyttiin ja asia saatiin käsiteltyä. Tässä tapauksessa omaisten painostus oli ollut ilmeisesti melko voimakasta osaston suuntaan ja se sitten konkretisoitui paikalle saapuneeseen pakettiautoon hoitajien välityksellä.

Sairaankuljetus ja hoitolaitokset omaavat ainakin meidän suunnilla itseasiassa aika useinkin mielipide-eroja potilaan päivystyksellisen hoidon tarpeesta. Ihan kantaa ottamatta siihen kuka on oikeassa ja kuka on väärässä. Joskus saattaa hoitolaitoksessa tilanne dramatisoitua liiaksi ja toisaalta joskus sairaankuljetuskaan ei näe kokonaiskuvaa asiasta. Mikäpä minä olen sanomaan, että te pärjäätte potilaan kanssa jos henkilökunta vänkää vastaan että eipäs pärjätä.

Mutta joo, aiheeseen liittyen, ei se HaiPro tosissaan ole mikään kukkoilu-väline, vaan sanottavan voi kyllä sanoa ja tarvittaessa ne näkemyserot sitten käsitellään lääkärin kantaa kuullen, ellei hoitajaporukka niistä keskenään pääse yhteisymmärrykseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä tapauksessa tarkoitan tapausta (useitakin esimerkkejä), jossa (nuori) hoitaja ei uskalla kysyä lääkäriltä/vanhemmalta kollegalta neuvoa tai ei uskalla raportoida potilaan tilassa tapahtuneista muutoksista lääkärille (päivystysaika, you know)

Tai ylipäätään: tiedätte tilanteen jossa ajattelee että tekisi mieli kysyä, mutta kun sattuu tekemään töitä sen tunnetusti v-maisen työkaverin kanssa, niin ei sitten viitsi....tällaiset tapaukset ihan oikeasti aiheuttavat vaaratilanteita ja kärsijänä on AINA potilas.

En käytä HaiProta puskista huuteluun tai v-tuiluun. Siihen hommaan täytyy avata suunsa. *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...