Jump to content
MAINOS

Sairaankuljetuksen lähtöviiveet, ne sopimuksen mukaiset...


Ensihoitaja

Recommended Posts

Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, että meillä sairaankuljetuksessa on yksi asia todella pahasti pielessä, nimittäin lähtöviiveet. Meinaan niitä viiveitä, jonka sisällä sairaankuljetusajoneuvon pitää olla molempien hoitajien miehittämänä ja menossa kohti kohdetta. Taitaa tämä viive olla yksityisellä puolella lähes pääsääntöisesti 15 min, jotta päästäisiin maksamaan duunareille pientä päivystyskorvausta ja näin tk säästää valmiusmaksuissa yritykselle.

Mitä nämä viiveet sitten käytännössä merkkaavat? 15 min lisää matkaan, yleensä juuri maaseudulla, jossa matkat ovat jo pitkät. Elvytys kohteessa ja varoaika ehtii mennä jo umpeen ennen kuin sairaankuljetus edes pääsee liikkeelle. No, tokihan sitä lähdetään kiire kyydeille turhaa viivyttelemättä, mutta miksi tällainen aika sitten on sovittu? Miksei vaan istuta ja odoteta, että 15 min menee ja auto lähtee vasta sitten? Siitähän sitä meille maksetaan valmiusrahaa, että ollaan 15 min lähtövalmiudessa. Kukaan ei sano, että pitäisi lähteä nopeammin. Mutta sitten tuleekin esiin se, että kenen moraali antaa periksi istua tuon 15 min, kun tietää, että kohteessa on ihminen hädässä? Entäpä, jos alettaisiin istua ja odoteltaisiin: Potilaita kuolisi -> nousisikohan meidän lähtövalmius? Mahdollisesti, mutta nousisiko meidän palkkaus?

Oletteko muut miettineet näitä vai olenkohan minä ainoa, joka pähkäilee potilaiden turvallisuudella leikkimisellä vain sen vuoksi, että tyhmät viiveet on sopimuspapereihin sorvattu?  huh.gif

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hommahan ei toimi aina ihan noin, mutta kyllä, viiveet ovat joillakin paikkakunnilla älyttömiä. Yksi, mikä nostaa viiveitä (ja etenkin olen havainnut tämän pelastuslaitosten puolella) on se että on niitäkin sairaankuljettajia jotka keikan tullen (jopa B-kiireellisyydellä) lampsivat painamaan auton "keikalle" ja polttavat sitten vielä tupakan ja/tai juovat kupin kahvia ja/tai käyvät tuotannollisessa toiminnassa saniteettitiloissa. Viive on siis joka tapauksessa suuri - ja yleensä kun laitoksilla on jatkuva hälytysvalmius.

Sairaankuljetuksessa on muutenkin vähän turhan paljon sellaisia poikkeuksia, joita monissa muissa hommissa kukaan ei koskaan suvaitsisi. Hyvä esimerkki on se, miten työntekijät voivat olla 15 minuutin varallaololla, mutta kuitenkin asemalla (eli siis todellisuudessa paljon lyhyemmällä hälyllä). Lopputuloshan on se, että ainoastaan keikalle lähdettäessä maksetaan palkkaa, muuten tulee vain varallaoloraha, mikä ei ole kuin kärpäsen pieru Pohjois-Saharassa. Toki tämän moni sairaankuljetusyrittäjä haluaa perustella kuka milläkin tavalla - vedotaan siihen, ettei ole varaa joko maksaa palkkaa, varaa hankkia kämppää siitä aseman läheltä tai jotakin muuta vastaavaa.

Että näin. Oikeassa kyllä olet, liian pitkä viive.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä nämä viiveet sitten käytännössä merkkaavat?

Omalla reviirilläni nämä 15 minuutin sopimukset eivät käytännössä huononna potilaan tavoitettavuutta juuri lainkaan, ovat lähinnä paperiviiveitä, mutta varmasti löytyy alueita joissa tällä on ainakin jonkinlaista merkitystä.

Milloinkaan ei saada kuntia kuitenkaan tasa-arvoiseksi, aina jossakin kunnassa on isommat välimatkat tai ei ole omaa lääkäriä yms. Ja onpahan niitä vielä useita kymmeniä kuntia joissa ei ole edes omaa sakua lainkaan.

Omasta mielestäni viive joka oikeasti vaikuttaa hoitoketjussa potilaan hoitoon ja ennusteeseen, syntyy ketjun loppupäässä eli sairaalassa. Asiaa on myös tutkittu ja esim. infarktipotilaan kohdalla keskimääräinen viive sairaalaantulon ja liuotuspäätöksen välillä oli lähempänä tuntia. Onneksi tässä asiassa ollaan parempaan suuntaan menossa.

Ja aivan oma lukunsa on sitten nämä päivystysten keskittämiset eli hallinnollisilla toimenpiteillä saadaan hoitoonpääsy niin hankalaksi että harva periferiassa asuva sinne viitsii enää päivytysaikaan hakeutua. Näillä päätöksillä saadaan vainajia aikaan.

Yksi, mikä nostaa viiveitä (ja etenkin olen havainnut tämän pelastuslaitosten puolella) on se että on niitäkin sairaankuljettajia jotka keikan tullen (jopa B-kiireellisyydellä) lampsivat painamaan auton "keikalle" ja polttavat sitten vielä tupakan ja/tai juovat kupin kahvia ja/tai käyvät tuotannollisessa toiminnassa saniteettitiloissa.

Minuutissa kerkeää reipas sairaankuljettaja tekemään vaikka mitä :o
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä esimerkki on se, miten työntekijät voivat olla 15 minuutin varallaololla, mutta kuitenkin asemalla (eli siis todellisuudessa paljon lyhyemmällä hälyllä). Lopputuloshan on se, että ainoastaan keikalle lähdettäessä maksetaan palkkaa, muuten tulee vain varallaoloraha, mikä ei ole kuin kärpäsen pieru Pohjois-Saharassa.

Tiedän mistä firmasta esimerkkisi on, mutta ei kai tämä yleinen käytäntö ole. Firma missä minä ja Hölö olemme pyörineet, edellyttää asemalla päivystämistä, välittömässä lähtövalmiudessa olemista, mutta silti maksaa varallaolopalkkaa. Sehän on TESsin vastaista. Firmalla on sopimus 15 minuutista, mutta tämän käytännön vuoksi myös ahk odottaa että auto on välittömässä lähtövalmiudessa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän mistä firmasta esimerkkisi on, mutta ei kai tämä yleinen käytäntö ole. Firma missä minä ja Hölö olemme pyörineet, edellyttää asemalla päivystämistä, välittömässä lähtövalmiudessa olemista, mutta silti maksaa varallaolopalkkaa. Sehän on TESsin vastaista. Firmalla on sopimus 15 minuutista, mutta tämän käytännön vuoksi myös ahk odottaa että auto on välittömässä lähtövalmiudessa.

Minä tiedän muitakin sairaankuljetusfirmoja, joissa on sama periaate. Toisaalta tiedän myös firmoja, joissa pomot ovat sanoneet työntekijöilleen, ettei ole suotavaa, että he varallaoloaikana ovat asemalla, mutteivät myöskään voi sitä estää, jos he näin tekevät. Tuo voidaan toisaalta katsoa joko samaisen TES:in kiertämiseksi tai sitten vaihtoehtoisesti järjestelyksi, kun työntekijät eivät välttämättä voi asuinpaikkansa etäisyyden vuoksi päivystää kotoa.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos joku on vapaaehtoisesti asemalla, esim juuri tuon paikkakunta jutun vuoksi, se on eri asia kuin se että työnantaja vaatii sinua olemaan siellä, välittömässä lähtövalmiudessa. TES sanoo että jos työnantaja edellyttää työpaikalla olemista, siitä on maksettava palkkaa täysimääräisenä. Ei se ole mitään varallaoloa että sinun on pakko päivystää asemalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottahan tuon on, että yksiköt varmasti lähtevät suuremmassa osassa yksityisiä yrityksiä silmälläpitäen viidessä minuutissa, vaikka valmius olisikin 15 minuuttia, ainakin yrityksissä missä minä olen työskennellyt. Sitä en itse ymmärrä, että miksi lähtöviiveet on nostettu niin korkeaksi täällä maalla. Kaupungeissa on minuutin lähtövalmius ja yleensä poikkeuksetta ainakin puolet lyhyempi matka kohteeseen kuin maalla. Mielestäni tämä ajaa ihmiset eriarvoiseen asemaan avun saapumisen suhteen(?).

Rahastahan tässäkin on toki kyse, mutta taas mielestäni säästetään väärässä paikkassa niinkuin muutoinkin. Mikä jokapaikassa olisi minuutin lähtövalmius, niin käsitykseni mukaan se tarkoittaisi joko vuorokausi rytmiä tai kolmivuoroa ja sehän maksaisi jo rahaa(voisi päästä 1800-1900 bruttoansioihin!!!, mitähän ne muuten nykyään paperialalla tienaa... cry.png

Oletteko miettineet mitä tapahtuisi, mikäli oikeasti pidettäisiin sopimukseen kirjatuista ajoista kiinni eli ei lähdettäisi ennekuin vartti on täysi? Ennen Bertta-kyydille lähtöä voisi keittää kahvit ja käydä suihkussa.

Noinkohan nousisi meteli ja päättäjät heräisivät?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletteko miettineet mitä tapahtuisi, mikäli oikeasti pidettäisiin sopimukseen kirjatuista ajoista kiinni eli ei lähdettäisi ennekuin vartti on täysi? Ennen Bertta-kyydille lähtöä voisi keittää kahvit ja käydä suihkussa.

Noinkohan nousisi meteli ja päättäjät heräisivät?

Jos päättäjät saisivat tietää vetkuttelusta niin veikkaisinpa, että jotakin ryhmää korkeintaan syyllistettäisiin. Parempi olisi saada lehtiin hypoteettinen juttu kuinka lanssarit keittivät sumpit ennen kuin lähtivät rintakipuisen luokse tai liikenneonnettomuuteen.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos joku on vapaaehtoisesti asemalla, esim juuri tuon paikkakunta jutun vuoksi, se on eri asia kuin se että työnantaja vaatii sinua olemaan siellä, välittömässä lähtövalmiudessa. TES sanoo että jos työnantaja edellyttää työpaikalla olemista, siitä on maksettava palkkaa täysimääräisenä. Ei se ole mitään varallaoloa että sinun on pakko päivystää asemalla.

sir oz olette väärässä katso tes pykälä 10 asetus 5,eli lisät jää ainakin saamatta ja aina voidaan sanoa että istukaa vaikka tossa esson baarissa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tossa lehti jutussa olisi muuten ideaa ihan oikeastikin, mutta lähinnä siltä kantilta, että miksi se viive on niin pitkä. Tietääköhän ihmiset yleensäkkään, että kuinka kauan sitä voisi asemalla lorvia ennen kyydille lähtöä?

Olisi kiva nähdä mitä päättäjät tuohon asiaan kommentoisivat...

Syyllistettäisiin? Mitä ryhmää? Vaikea syyllistää, kun asiasta on kuitenkin solmittu sopimus, joka on hyväksytty...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos joku on vapaaehtoisesti asemalla, esim juuri tuon paikkakunta jutun vuoksi, se on eri asia kuin se että työnantaja vaatii sinua olemaan siellä, välittömässä lähtövalmiudessa. TES sanoo että jos työnantaja edellyttää työpaikalla olemista, siitä on maksettava palkkaa täysimääräisenä. Ei se ole mitään varallaoloa että sinun on pakko päivystää asemalla.

sir oz olette väärässä katso tes pykälä 10 asetus 5,eli lisät jää ainakin saamatta ja aina voidaan sanoa että istukaa vaikka tossa esson baarissa.

Sairaankuljettajia koskeva työehtosopimus

1.2.2003 €â€œ 15.2.2005

11 § Varallaolo  ja hälytystyö

2. Jos työntekijä on työnantajan määräyksestä työpaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä työnantajan osoittamassa päivystystilassa työvalmiudessa, ei sitä katsota varallaoloksi, vaan tämä aika luetaan kokonaisuudessaan työajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Olen miettinyt jo muutaman vuoden tuota 15min lähtö valmiutta, että et ole ensihoitaja yksin!!!

suoraan sanoen haluisin sanoa muutaman valitun sanan tämän systeemin keksijälle. eihän siinä ikinä kulu 15min kun ollaan jo matkalla. Ihan vaan on keksitty jotta palkat olisi pienemmät. Olen sitä mieltä, että joka jannu oottais sen 15min ja kun alkaa kuulua noottia vedottaisiin sopimuksiin ja palkkaukseen. Eihän tämäkään asia ikinä muutu jos sille ei tehdä mitään. Sitten joku virkaveli on sanonut, että eihän niin voi tehdä.....miksi ei? vaikka se ottaisikkin luonnolle on se vaan tehtävä. sitä mieltä minä oon! (hermot kiristyy kun aattellenkin koko juttua). huh.gif

voisikkohan joku liitto tai muusellainen vaatia sen 15min Pakolliseksi odotus ajaksi. Että ei saisikkaan lähteä ennekuin 15min päästä? HEHEee. Sitten vois varalla olo korvaus ja ajat muuttua...

ps. Tuli vaan mieleen, ETTÄ tässähän käytetään törkeesti hyväksi sairaankuljettajien moraalia ja halua auttaa!!!!varmasti on tiedetty jo varallaolo korjauksia laadittaessaja suunnitellessa, ETTÄ ei ne oota 15min!!! kuitenkaan!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sitä saattaa joskus se vartti tuhlautua lähtöön, koska vartin viiveet on laitettu. Meillä osa porukasta esim. käy uimassa uimahallissa työaikana. Sieltä ei ihan sekunnissa altaasta lähdetä. Pitäisi kait ruveta itsekin harrastamaan jotain, joka venyttäisi lähtöä  angry.png

Käytännössähän ongelma on se, että vartin viiveetä sanotaan jotenkin niin, että hälytyksestä siihen, kun molemmat hoitsut on autossa ja auto alkamassa matkaa kohdetta kohden. No, auto on toisella duunarilla ja toinen loikoaa kotona toisella puolen kyläkuntaa. Autollinen hoitaja pulikoi uima-altaassa, kun Virve rääkäisee selkun. Tulee altaassa olijalle kiire, jos pitää vartin päästä olla jo sen kotona loikoilijan luona. Tietty tällöin voisi ajatella auton vaihtoa, eli viedä se menopeli sille kotona loikojalle saisi pelivaraa itselle. Mutta meneepä monimutkaiseksi... Mulla on valmis ratkaisu ongelmaan, mutta se ei toimi. Nimittäin yksityisellekin puolelle 24 h vuorot ja päikkäkämppäelämää. Työllisyystilanne ensihoidon puolella paranisi ja palkan saisi vähämmällä työhön sitotumisella.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ensihoitsu

15 min saattaa hyvinkin joissain tilanteissa tehdä jopa tiukkaa, nimenomaan jos ja kun yksikkö on matkalla vasta kun molemmat hoitajat on kyydissä. Minä ainakin olen viime aikoina jo niin paljon tympiintynyt tuohon varallaolopäivystykseen ja sen aiheuttamaan ginekseen, että koetan parhaani mukaan elää mahdollisimman "normaalia" elämää muuten. Tarkoittaa siis että käyn vaikka pelaamassa sählyä tai puntilla tms. Ja jos ei kyse A (tai ehkä cool.png -tehtävästä, niin kyllä käyn pikasuihkussa ennenkuin työvaatteita päälleni kiskon. Itse asiassa pitäisi noin tehdä A-tehtävissäkin... Oon itseasiassa käynyt autovuorollisenakin kohtuu pitkilläkin pyörälenkeillä, katsonut vaan kelloa niin, että kerkeen varttiin hakemaan kaverin.

Varallaolo on suolesta mutta eipä siihen taida pienillä paikkakunnilla muutosta olla luvassa. Pitää vaan koettaa etsiä sellainen työpaikka, jossa pelkästään aktiivityötä. Huonona puolena siinä vain se, että nuo 24 h aktiivityöt on yleensä vain isommilla paikkakunnilla  ;) . Kyllähän toki ensihoidon kustannukset jonkin verran paljon kasvaisivat, jos kaikki ensihoitoyksiköt olisi aktiivipalkalla. Mutta on tämä tyhmää suostua myymään elämänsä 12 markalla VIRVEn orjaksi. Ei sitä silti ihan normaalia vapaata elämää pysty elämään. Ehkä öistä voisi suostua hieman pienemmällä korvauksella päivystämään mutta 7-23 pitäisi saada täyttä liksaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tuo varallaolo korvaus ole neuvoteltavissa pomon kanssa. Mielestäni tessissä on esitetty liukuma 26- 50% tuntipalkasta, jos en paljon väärin muista.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pienemmillä paikkakunnilla pyörivät yritykset olis samantien konkurssissa, jos täyttä liksaa pitäisi alkaa maksamaan. Nostaisivat palkkaluokkaa sk3 --> sk4. Tämän ei pitäisi tuntua yrittäjän pussissa niin pahalta, mutta työntekijöiden palkoissa se olisi ihan positiivinen muutos.

Meilläpäin on käytössä myöskin 15min lähtövalmius, mutta käytännössä C ja D keikoillekkin ollaan lanssilla matkalla yleensä alle 5 minuutissa vaikka kotoa lähdetään

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se paljon mukavempi lähteä kyydille kun on juonu kupin kahvia ennen lähtöä. Sitä on paljon virkeämpi ja tarkkaavaisempi sillo! ;D  Ja tupakkamiehenä sanon, että ompi aika kauheaa jos nikotiinin tuska iskee kesken keikan. On siis hyvä polttaa ennen lähtöä tai sitten autossa matkalla!! ;)

Ja sit yöaikaan niitä viiveitä syntyy, ku ei ekaks meinaa millään herätä hälyyn, ja pukeminen on hidasta, toiletissa on käytävä ja lasillinen vettä juotava ennen lähtöä. Ja sit tietysti se savuke... ;D

Tämmöstä tämä duunarin elämä vaa on...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos olette seuranneet ensihoidon postituslistaa, siellä on käyty tästä aiheesta nyt viimepäivinä enempi ja vähempi vääntöä. Yrittäjäpuolen mielipide taitaa olla, ettei viiveitä pienennetä, eikäs päivystyskorvauksia isonneta. Enempi ne toivovat tk:lta suurempaa valmiuskorvausta tason nostamiseen ja sitä myöden sitten palkankorotuksiin.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...