Jump to content
MAINOS

lääkeluvat


Hoitaja1985

Recommended Posts

Onko tällä palstalla Helsingin kaupunginsairaalassa, siis siihen kuuluvissa sairaaloissa, esim Herttoniemi, Laakso työskenteleviä. Minkälaisen koulutuksen ko sairailoissa lähi- ja perushoitajat ovat saaneet, voidakseen antaa lääkkeet potilaan suuhun. Ja vielä  ko sairailoissa työskentelevät, voivatko viedä potilaalle tarvittavan kipulääkkeen ja kirjata sen ja myös lääkkeen vaikutuksen. Asiasta liikkuu niin paljon kaikenlaista tietoa että voisko joku vastata joka siellä on töissä Kiitos!

Laaksossa saa antaa sh:n jakamat listalääkkeet kiposta potilaalle suuhun kun on käynyt parin tunnin koulutuksen. Tarvittavia ei saa hakea tai antaa eikä kirjata. Kipupumpun boluksia saa antaa vain sh:t, tai omainen tms. mutta ei koulutettu Lh. :blink:

Kuinka yleinen tämä käytäntö on helsingin kaupungin sairaaloissa?? Onko mitään paikkaa missä lääkehoidon opinnoissaan suorittanut lh saa käsitellä lääkkeitä?

 

Yleisesti nykykäytännöstä puhuttaessa, ph:t ja Lh:t ovat pahoillaan.

Kuormitetaan jo valmiiksi kiireisiä sh:ta eikä koulutettu lh/ph voi helpottaa kiireessä...  

Yövuorossakin sh jakaa lääkkeet jopa 28 potilaalle kun lh painaa hommia kentällä. Järkevää, eikös? :w00t:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olin tänään keikalla kotihoidossa (Helsingin kaupunki). Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja koskaan ei multa ole mitään erillisiä lääkelupia kyselty. No, siellä ilmoitettiin, että olen lääkeluvaton koska mulla ei ole erillisiä Helsingin kaupungin lääkelupia. Tietääkseni sairaanhoitaja ei sellaisia tarvitse erikseen? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietääkseni sairaanhoitaja ei sellaisia tarvitse erikseen?

Eikö nykyään kaikkialla vaadita jonkinlainen koulutus ja tentti ennen kuin saa antaa parenteraalisia lääkkeitä ?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin tänään keikalla kotihoidossa (Helsingin kaupunki). Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja koskaan ei multa ole mitään erillisiä lääkelupia kyselty. No, siellä ilmoitettiin, että olen lääkeluvaton koska mulla ei ole erillisiä Helsingin kaupungin lääkelupia. Tietääkseni sairaanhoitaja ei sellaisia tarvitse erikseen? 

 

Iv-luvat tarvitsee niinkuin kaikkialla muuallakin. En mä ainakaan muita lupia oo tarvinnu. 

 

Edit: Huomasin jälkeenpäin et kyse on kotihoidosta, mä oon vuodeosastolla.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo nyt ei puhuta iv- luvista vaan ihan niistä peruslääkkeenantoluvista ja pistoluvasta. Valviran mukaan sairaanhoitaja ei tarvitse tuohon erillistä lupaa mutta kotihoidon ohjaajan mukaan nimenomaan Helsingin kaupunki vaatii erilliset lääkeluvat myös sairaanhoitajilta ja terveydehoitajilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmeellinen on tuo Helsingin kaupungin maailma näissä hoitohommissa.

Ei sairaanhoitaja joka osastolle keikalle tulee tarvi normi lääkkeisiin mitään lupia. Erikseen sitten iv-luvat mutta ei pillereihin.

Helsingin kaupunginsairaalassa omainen voi antaa kipupumpusta boluksen tai potilas itse mutta ei perushoitaja...........

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo nyt ei puhuta iv- luvista vaan ihan niistä peruslääkkeenantoluvista ja pistoluvasta. Valviran mukaan sairaanhoitaja ei tarvitse tuohon erillistä lupaa mutta kotihoidon ohjaajan mukaan nimenomaan Helsingin kaupunki vaatii erilliset lääkeluvat myös sairaanhoitajilta ja terveydehoitajilta.

Työnantajalla on velvollisuus vastata siitä, että työntekijöiden tiedot ja taidot ovat riittävät. Tämän vuoksi työnantaja voi vaatia erilaisia lupia ja koulutuksia hyvinkin vapaasti.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin tänään keikalla kotihoidossa (Helsingin kaupunki). Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja koskaan ei multa ole mitään erillisiä lääkelupia kyselty. No, siellä ilmoitettiin, että olen lääkeluvaton koska mulla ei ole erillisiä Helsingin kaupungin lääkelupia. Tietääkseni sairaanhoitaja ei sellaisia tarvitse erikseen? 

 

Tämä seuresta : Helsingin kaupungin terveyskeskuksen kotihoito-osaston lääkehoitosuunnitelman (21.5.2012) mukaisesti myös laillistettujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden (sairaanhoitajat, terveydenhoitajat sekä kätilöt) tulee suorittaa lääkelaskukoe voidakseen toimia lääkehoitoluvallisina hoitajina Helsingin kotihoidossa.

 

 

Onko tällä palstalla Helsingin kaupunginsairaalassa, siis siihen kuuluvissa sairaaloissa, esim Herttoniemi, Laakso työskenteleviä. Minkälaisen koulutuksen ko sairailoissa lähi- ja perushoitajat ovat saaneet, voidakseen antaa lääkkeet potilaan suuhun. Ja vielä  ko sairailoissa työskentelevät, voivatko viedä potilaalle tarvittavan kipulääkkeen ja kirjata sen ja myös lääkkeen vaikutuksen. Asiasta liikkuu niin paljon kaikenlaista tietoa että voisko joku vastata joka siellä on töissä Kiitos!

 

Kuinka yleinen tämä käytäntö on helsingin kaupungin sairaaloissa?? Onko mitään paikkaa missä lääkehoidon opinnoissaan suorittanut lh saa käsitellä lääkkeitä?

 

Yleisesti nykykäytännöstä puhuttaessa, ph:t ja Lh:t ovat pahoillaan.

Kuormitetaan jo valmiiksi kiireisiä sh:ta eikä koulutettu lh/ph voi helpottaa kiireessä...  

Yövuorossakin sh jakaa lääkkeet jopa 28 potilaalle kun lh painaa hommia kentällä. Järkevää, eikös? :w00t:

 

 

 

 

Kotihoidossa saa ja pitää jakaa lääkkeitä jne.  OIkeastaan i.m. pistolupa on ainoa (?) sellainen mitä ei yleensä lähihoitajalle anneta. Sh/ Th hoitaa myös pääosin annosjakelulääkemuutokset/ -asiat, ja tekee koneelle lääkemuutokset lääkelistaan joista lh ne sitten yleensä toteuttaa...  :P

 

Huvittavaa on tavallaan myös se että siellä sairaalassa lh ei saa jakaa maijan lääkkeitä tai antaa tarvittavista paratabsia mutta kotiuduttua seuraavana päivänä (tai samana iltana olevat mahdolliset epäselvyydet) hoidossa kaikki voi jäädä lähihoitajan hoidettavaksi. 

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tarina jatkuu, verentilaukset siirtyvät sairaanhoitajille 3.6. alkaen.

Meidän mestassa verien tilaukset ovat aina olleet sairaanhoitajan duunia. Ja siihen olen itsekin "tottunut" edellisissä työpaikoissani.

"Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket

"Quad me Nutrit, Me destruit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin päivittämässä iv lupiani ja verensiirroista luennoi HUS in verikeskuksen lääkäri. Siellä kerrottiin yksiselitteisesti, että veret tilaa iv luvan saanut sairaanhoitaja. Kerroin tästä oh:lle, mutta muutosta rutiineihin ei vielä tullut ennen lomalle lähtöäni. Ehkä koko talon kattava ohjeistus on tullut lomalta palattuani.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän talossa veret on minun aikanani eli 5v ajan tilannut os.siht. virka-aikaan ja virka-ajan ulkopuolella omahoitaja.

Tämäkään muutos ei aiheuta minussa mitään fiboja suuntaan jos toiseen. Hommia riittää.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Joo nyt ei puhuta iv- luvista vaan ihan niistä peruslääkkeenantoluvista ja pistoluvasta. Valviran mukaan sairaanhoitaja ei tarvitse tuohon erillistä lupaa mutta kotihoidon ohjaajan mukaan nimenomaan Helsingin kaupunki vaatii erilliset lääkeluvat myös sairaanhoitajilta ja terveydehoitajilta.

 

 

Meillä (palvelukoti, etelä-savo) on aina ollut lääkehoitoon luvat. Ja minulla on se käsitys, että tarkastajat siihen puuttuvat, jollei löydy dokumenttia mitä lupia kelläkin on. Itse näen asian niin, että on myös työntekijän oikeusturva, jos on työnantajalta lääkehoitolupa. Jos sattuu virhe, silloin näitä vastuta perätään...

 

Ennen meillä oli lääkekaapin ovessa lappu jossa lueteltu kaikki työntekijä ja ammattinimike. Koulutetuilla oli pisto (im ja s.c) ja lääkkeenjako lupa ja sisäisellä kouluuksella kouluttamattomilla insuliinin pistolupa. Lapun allekirjotti hoitava lääkäri, joka siis luvan myönsi. Tässä lapussa oli myös kaikki sijaiset, ennen lupaa ei saanut jakaa eikä pistää.

 

Sitten tuli turvallinen lääkehoitotentti, jonka suoritti kaikki myös sijaiset. Nyt on love ja siinä olevat näytöt. Näillä pidetään luvat voimassa. Käy jos on muuallakin tehty ja alle 5-vuotta aikaa. Paitsi iv:ssä pitää käydä näyttö antamassa, iv tullut meille uutena sairaanhoitajille. Uusi työntekijä antaa aina pisto ja jakonäytön, sijainenkin ekaa kertaa tullessaan, silloin saa lääkehoitoluvan. Ja tarvittaessa sijainenkin tekee love-tentit ajastaan.

 

 

Dosetista suuhun saa antaa kaikki (toki valvotaan ja autetaan jos kouluttamaton/kokematon).

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verestä tuli mieleen, että ohimennen kysäisin varmistuksen oh:lta että saanko ottaa verikokeen. Kuulema en saa. No, ei se mitään. Saakohan verenpainetta ottaa. Tai tai. Pyllynpyyhintää on niin vähän täällä psyk. puolella.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mielenkiintoisia nämä erilaiset käytännöt. Mitä lupiin tulee, niin meillä ainakin ne on koulun puolesta, hyväksytysti suoritetut lääkehoidon kurssit riittävät pillereiden ja sc/im-lääkkeiden antoon, eikä työnantaja mitään näyttöjä sairaanhoitajilta vaadi. Myös sh-opiskelijat saavat 140op suoritettuaan pistää sc-ja im-lääkkeet ja jakaa pillerit, vaikkakin pätevän hoitajan tulee ne tarkistaa. Iv-luvat on kouluaikana myös hankittu kanylointeineen ja tentteineen, ja kun siitä on näyttää todistus, niin ei mitään näyttöjä ole tarvinnut suorittaa. Love-tentit tulevat sitten aikanaan, itsellä vielä pari vuotta aikaa ennen kuin nuita tarvitsee uusia.

 

Meillä lähihoitajat ja sijaisina olevat opiskelijat saavat antaa lääkkeet potilaille suuhun, sairaanhoitajien vastuulla on, että on oikean potilaan lääkkeet siinä pöydällä. Muu olisi mahdotontakin silloin, kun osastolla on paljon potilaita, jotka tarvitsevat apua lääkkeiden otossa, ei sairaanhoitaja ehtisi niitä kaikille antaa, etenkään iltavuorossa kun sairaanhoitajia on yleensä vähemmän töissä. Myös inskoja saavat pistää perus/lähihoitajat, mutta heillä käsittääkseni on ollut jokin näyttö, eli kaikilla ei kuitenkaan niitä lupia ole. Ja kun sairaanhoitaja jakaa lääkkeet, niin yleensä tulee inskat sun muut pistäneeksi samalla. Eri asia sitten, jos on vaikka eristyspotilas ja ph/lh on esim potilaan kanssa huoneessa lääkkenjaon hetkellä, itse ainakin silloin kysäisen, josko hän voisi inskan tai Klexanen pistää, jolloin itse säästyn suojautumiselta ;) Jos lääkehoito on kuulunut koulutukseen, niin silloin se ilman muuta kuuluu työnkuvaankin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...