Jump to content
MAINOS

lääkeluvat


Hoitaja1985

Recommended Posts

Kyllä mäkin oon sitä mieltä, että se lääkkeitä tarkastanut ja jakanut sairaanhoitaja on vastuussa siitä lääkekipon sisällöstä.

 

Mä oon ollu vaan yhdessä paikassa tääl Helsingissä töissä niin en tiiä miten yleisesti lääkkeitä yövuorossa jaetaan. Meidän osastolla noi muut kohdat ei juurikaan muuta mitään, koska meillä ei oo aikasemminkaan perushoitajat antanu PKV-lääkkeitä eikä kipupumpusta boluksia. 

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 65
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olen yksi näistä joita muutos koskee. Jakanut lääkkeitä vuosia, tehnyt lääkemuutokset vienyt sairaanhoitajan antaman lääkkeen ja arvioinut sen vaikutuksen. Näiden uusien ohjeiden mukaan perushoitaja ei voi arvioda annetun lääkkeen vaikutusta. esim. jos potilaalle on viety Pancod tbl niin sairaanhoitaja joka ei ole potilasta nähnyt kuin lääkkeen antaessaan arvio muutaman tunnin kuluttua miten se vaikutti. En suostu vastaamaan jos en voi vaikutusta ise arvioida ja kirjata. Ja vielä eikös ne lähes kaikki lääkkeet ole PKV lääkkeitä eli sh vie lääkkeet, jakaa, tarkistaa tämä aiheuttaa varmaankin monissa yksiköissä lisää työtä ja potilaalle lisää kärsimystä. En ymmärrä miksi en 40 vuoden työvuoden jälkeen voi enään viedä lääkettä potilaalle ja kyse ei ole siitä että minun pitäisi se itse ottaa kaapista vaan nimenomaan siitä että vien sen ja seuraan vaikutusta ja kirjaan huomioni itse ei joku muu. Luulin olevani hoitaja mutta ilmeisesti en enään ole. Minulla on kaikki lääkeluvat ylilääkärin allekirjoittamana ja nyt vaan ilmoitettiin että osa otetaan pois, ei reilua. Työmotivaatio huipussaan. Helsingin kaupungin Sosiiali ja terveysvirasto on mielivaltainen työpaikka jossa kuulema henkilökunta voi hyvin ja viihtyy............

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllä mun mielestä tuo ihan reilua on, se työnantaja kun määrittää mitä kukin yksikössä tekee ja mitä ei, ei se mikään kansalaisoikeus ole että saa jakaa lääkkeitä :D Ja Valviran ohjeistuksen mukaanhan tuossa mennään.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ollut jo pitkään osastoillakin niin, ettei lähihoitajat ja perushoitajat saa edes lääkekaapin avaimia käteensä. Lääkekipotkin on jakanut aina sairaanhoitaja. Mutinaahan se kuulemma aikanaan aiheutti, mutta toisaalta täytyyhän sen palkkaeron työnkuvassakin näkyä...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointtini ei kirjoituksessani ollut lääkkeenjakaminen. Olen tehnyt sitä lähes päätyökseni 20 vuotta. Vaan se että en ymmärrä miksi sama työnantaja joka minut on kouluttanut ja luvat myöntänyt yhtä äkkiä ottaa ne pois. Yleensä esim. sh iv-luvat pannaan jäähylle jos ei läpäise tenttiä. Minun pointti oli se että en voi antaa lääkettä potilaan suuhun enkä arvioida sen vaikutusta. Ihan käytännössä tarkoittaa: hoitamani potilas tarvitsee tarvittavaa kipulääkettä, sh antaa Tramal 50 mg hän kirjaa sen ja vie potilaalle mutta minä hoidan ja huomioin ko potilasta lopun vuoron, kyseessä oleva sh nähnyt potilasta 30 sekunttia kun antanut lääkkeen ja hänen pitää arvioida lääkkeen vaikutus millä perusteella jos ei ole sen jälkeen nähnytkään potilasta. Minä olen häntä hoitanut ja tiedän auttoiko lääke mutta en saa enään arvioida lääkkeen vaikutusta. Vastatkaa nyt viisaat ihmiset miten se perushoitaja koulutus yhtä äkkiä on niin onnetonta että ei voi arvioida hoitamansa potilaan tilaa. Onkohan tässä kyse potilaan parhaasta, ei todellakaan ja sen me huomaamme joka päivä työssämme. Eli tarkoitan: jos lääkkeen antanut kysyy miten se vaikutti pyrin jollain keinolla olemaan vastaamatta koska en halua oman arviointini päätyvän toisen kirjaamaksi vaan haluan tehdä sen itse. Ottakaa joku kantaa tähän asiaan, ei siihen lääkkeen jakoon.

Ja sinä Satu missä se Valviran ohje on jossa näin määrätään, olisin kiinnostunut lukemaan.

Joka sairaalassahan toimitaan oman lääkehoitosuunnitelman mukaan, ei ole mitään valtakunnallisia ohjeita miten toimitaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointtini ei kirjoituksessani ollut lääkkeenjakaminen. Olen tehnyt sitä lähes päätyökseni 20 vuotta. Vaan se että en ymmärrä miksi sama työnantaja joka minut on kouluttanut ja luvat myöntänyt yhtä äkkiä ottaa ne pois. Yleensä esim. sh iv-luvat pannaan jäähylle jos ei läpäise tenttiä. Minun pointti oli se että en voi antaa lääkettä potilaan suuhun enkä arvioida sen vaikutusta. Ihan käytännössä tarkoittaa: hoitamani potilas tarvitsee tarvittavaa kipulääkettä, sh antaa Tramal 50 mg hän kirjaa sen ja vie potilaalle mutta minä hoidan ja huomioin ko potilasta lopun vuoron, kyseessä oleva sh nähnyt potilasta 30 sekunttia kun antanut lääkkeen ja hänen pitää arvioida lääkkeen vaikutus millä perusteella jos ei ole sen jälkeen nähnytkään potilasta. Minä olen häntä hoitanut ja tiedän auttoiko lääke mutta en saa enään arvioida lääkkeen vaikutusta. Vastatkaa nyt viisaat ihmiset miten se perushoitaja koulutus yhtä äkkiä on niin onnetonta että ei voi arvioida hoitamansa potilaan tilaa. Onkohan tässä kyse potilaan parhaasta, ei todellakaan ja sen me huomaamme joka päivä työssämme. Eli tarkoitan: jos lääkkeen antanut kysyy miten se vaikutti pyrin jollain keinolla olemaan vastaamatta koska en halua oman arviointini päätyvän toisen kirjaamaksi vaan haluan tehdä sen itse. Ottakaa joku kantaa tähän asiaan, ei siihen lääkkeen jakoon.

Ja sinä Satu missä se Valviran ohje on jossa näin määrätään, olisin kiinnostunut lukemaan.

Joka sairaalassahan toimitaan oman lääkehoitosuunnitelman mukaan, ei ole mitään valtakunnallisia ohjeita miten toimitaan.

 

Kertoo mun mielestä sairaanhoitajan ammattitaidottomuudesta, jos ei osaa kommunikoida perushoitajan kanssa siitä miten hänen mielestään lääke on vaikuttanut potilaaseen. Meillä se on ainakin toiminut hyvin, että ph kertoo mielipiteensä lääkkeen vaikutuksesta. Sh kirjaa ja huomioi tämän.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sinä Satu missä se Valviran ohje on jossa näin määrätään, olisin kiinnostunut lukemaan.

Joka sairaalassahan toimitaan oman lääkehoitosuunnitelman mukaan, ei ole mitään valtakunnallisia ohjeita miten toimitaan.

 

Valvira omassa ohjeistuksessaan (nimenomaan ohjeistus, ei määräys) pyrkii yhtenäistämään kautta Suomen näitä lääkehoitosuunnitelmia jotka kieltämäti ovat melkoinen viidakko ollut tähän asti.

 

Kerde, mä ku just ymmärsin että tässä ennemminkin on kyse sen ph:n ärrinpurreilusta kuin siitä ettei sh osaisi kommunikoida hänen kanssaan... Tosin nyt kun noita lääkelupia on ruvettu karsimaan melko rankalla kädellä, olisi tieten suotavaa että se näkyisi sh-miehityksessä.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mainittakoot, että minua henk.koht. muutos ei ärsytä, vaikuta työmotivaation tai muutakaan.

Työnkuvani painottuu enempi sihteerin työhön, olen vuodessa hoitajan roolissa harvoin konkreettisesti, vaikka "hoitajana" montaa asiaa ajattelenkin.

Vaikka minulta nyt vietäisiin oikeus pistää s.c., ihan sama. Yksi piikki lihassa vähemmän, sanan siinä merkityksessä.

Lääkkeet, pillerit ja niiden pyörittäminen ei ole koskaan kiinnostanut.

 

Toki ymmärrän käytännön työn vaikeudet. Niissä samoissa vaikeuksissa lilluu ennen kaikkea se ylikuormitettu sh.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ollut kyse ärripurrista eikä sh:n ammattitaidottomuudesta vaan ihan aikuisen ihmisen työnteosta. Siis pointti on edelleen se että miksi jonkun toisen pitää kirjata minun suorittamani huomio potilaasta, siis miksi minun pitää kerota se jollekin toiselle kun olen koko työurani ajan kirjannut sen itse. Ottakaapa kantaa miksi se huomiokyky riittää sanallisees arviointiin mutta ei kirjalliseen. Työuraa on takana jo kymmeniä vuosia ja aina olen omat huomioni voinut kirjata. Aika erikoinen tämä lääkehoitosuunnitelma kun vei huomionti kyvyn ja kirjoitustaidon.

Tulevaisuuden suunnitelmien mukaan se lääkjako tulee vähenemään koko muulta hoitohenkilökunnalta koska nyt panostetaan kovasti farmaseuttien toimintaan osastoilla.

Ottakaapa kantaa asiallisesti esittämääni kysymykseen, ei mitään vastakkain ph/sh koska sitähän en kysy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertoo mun mielestä sairaanhoitajan ammattitaidottomuudesta, jos ei osaa kommunikoida perushoitajan kanssa siitä miten hänen mielestään lääke on vaikuttanut potilaaseen. Meillä se on ainakin toiminut hyvin, että ph kertoo mielipiteensä lääkkeen vaikutuksesta. Sh kirjaa ja huomioi tämän.

 

eihän se sh ole silloin itse mitään huomioinut, jos se selvittää asian vaan kysymällä toiselta hoitajalta.

 

Meillä on ainakin ohjeistettu, että jokainen kirjaa omat havainnot. Ns toisen käden tietoa ei saisi kirjata, koska kirjaaja vastaa kirjaamisista. Joten minusta, jos kerran ohje on ettei ph/lh saa kirjata, on sen sh:n kyettevä seuraamaan lääkkeen vaikutus.

 

Oikeastaan sh.n täytyisi myös itse todeta lääkkeen tarve, jos kerran ph/lh ei lääkehoitoon saa osallistua. Meillä on talossa välillä kouluttamattomia, joilla myös vuosien/vuosikymmenien kokemus hoitotyöstä ja osaavat ja tietävät paljon. Lääkelupia heillä ei ole. Tuovat välillä viestiä tarvittavan lääkkeen tarpeesta. Kyllä minä käyn aina varmistamassa lääketarpeen, kun kerran vastaankin sen antamisesta. Samoin hoidan vaikutuksen seurannan.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt en oikein ymmärrä tätä ettei lh voi arvioida lääkkeen vaikutusta....

Kyllähän sen voi lh kirjata että esim klo 15 aikaa potilaalla kipuja xxx paikassa, pyysi lääkettä ja viesti välitetty sh:lle.

Ja sitten esim  klo 19 voi kirjata , että potilas kertoi lääkkeen vaikuttaneen hyvin kipuihin, kertoi siitä itse kiitollisena tms.

 

Tämähän on vain potilaan voinnin kirjaamista.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rakenteisessa kirjaamisessa on kohta lääkkeenantaminen ja kun on kirjattu lääke joka on annettu niin siihen samaan kohtaan tulee A josta arviodaan lääkkeen vaikutus jota siis ph ei voi tehdä. Ei siis kirjata mihin tahansa kohtaan vaan nimenomaan siihen arviointiin. Kertokaa mielipiteitä asiasta. Minä olen ehkä liian vanha ja kokenut tätä ymmärtämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rakenteisessa kirjaamisessa on kohta lääkkeenantaminen ja kun on kirjattu lääke joka on annettu niin siihen samaan kohtaan tulee A josta arviodaan lääkkeen vaikutus jota siis ph ei voi tehdä. Ei siis kirjata mihin tahansa kohtaan vaan nimenomaan siihen arviointiin. Kertokaa mielipiteitä asiasta. Minä olen ehkä liian vanha ja kokenut tätä ymmärtämään.

 

Tassa sairaalassa myos lahihoitajat toimivat laakehoitajina, jakavat laakkeet dosetteihin ja potilaalle, kaksoistarkastuksessa toimivat myos sairaanhoitajan jakamien laakkeiden tarkistajina ja antavat injektioita. He myos kirjaavat antamansa laakkeet ja arvion vasteesta.

 

Alytonta, jos pateva ihminen ei voi naita tehda! Vallankin sina, Lenninuutti, kun kokemustakin on jo niin paljon. Varmasti harmittaa :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rakenteisessa kirjaamisessa on kohta lääkkeenantaminen ja kun on kirjattu lääke joka on annettu niin siihen samaan kohtaan tulee A josta arviodaan lääkkeen vaikutus jota siis ph ei voi tehdä. Ei siis kirjata mihin tahansa kohtaan vaan nimenomaan siihen arviointiin. Kertokaa mielipiteitä asiasta. Minä olen ehkä liian vanha ja kokenut tätä ymmärtämään.

 

Noin meillä on ohjeistettu, että se arvioiti on aina tulava sinne kun on tarvittavaa lääkettä annettu. Kieltämättä se myös helpottaa lääkärinkierrolle tiedon löytymistä. Paljon helpommin sen vasteen näkee, kuin poimia tekstin joukosta. Meillä pääsee kyllä kaikki kirjaamaan kaikkea. Palvelukodissa kun ei ole kuin 2 sh:ta, joista toinen vastaava, niin tuskin helpolla alkavat rajoittaa lh/ph lääkelupia, joutuisivat lisäämään sairaanhoitajia :D.

 

Jos lh/ph ei pääse arviointia kirjaamaan, silloin se sh:n tehtävä. Työnantajahan se antaa raamit ja ohjeistukset miten toimitaan. Jos työnantaja on sitä mieltä, että lh/ph voi kyllä suullisesti arvioida sh:lle, mutta ei kirjata, vaan sh kirjaa lh/ph havainnot, ni kai se on niin toimittava. Käytännössä ei tietenkään ole mitään järkeä, että yhden potilaan ympärillä pyörii monta henkilöä sen vuoksi, että yksi tekee yhtä ja toinen toista, jos oikeasti ammattitaito riittää kaikilla suorittamaan kokonaisuus. Kyllä meilläkin vastuuvuorolainen kirjaa paljon muiden tekemiä havaintoja, esim ihosta ja rasvauksista. Talon kokonaistyön sujuuvuden vuoksi helpottaa, kun ei jokainen jonota koneille vuoronperään ja osa töistä seisoisi mahdollisesti sen vuoski. Toisaalta vähän kinkkinen juttu, jos minut velvoitettaisiin työnantajan taholta siihen, että minä kirjaan aina havainnot jotka toinen hoitaja on tehnyt, en suostuisi. Ihan vastuukysymysten vuoksi. Jos lh/ph on tehnyt väärän havainnon ja kirjaan sen, niin minähän se kannan vastuun koko jutusta, kun kirjaus on minun.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, tänään voin vielä arvioda ja kirjata jopa jakaa lääkkeitä mutta huomena se on loppu. Kaiken muun ymmärrän jollain tasolla mutta se että en itse voi havainnoimaani kirjata sitä en. Yksi yö kaiken muuttaa voi....................lähes 40 vuotta olen itse kirjannut. Ja miten tämä kirjaamis asia liittyy niin radikaalisti siihen lääkehoitoon, kyllä se usein on niin että mitä useampi kokki sitä huonompi soppa ja kirjaamiset jää tekemättä kun ei enään tiedä kuka kirjaa ja mitä.

Enpä olisi koskaan tälläiseen soppaan osannut kuvitellakaan joutuvani koska työpaikkakin on pysynyt ihan samana ja minun koulutukseen on satsattu paljon rahaa ja aikaa, aivan turhaan.......................

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En suostuisi kirjaamaan mitään, mitä en ole itse nähnyt/kuullut/havainnoinut. Ja vaikeaa uskoa, että missään voitaisiin ketään vaatia näin toimimaan.

Joskus ikävä kyllä on niin, että hyvää tarkoittavilla säädöksillä aiheutetaan kohtuuttomia tilanteita. Surullisen tuttu tilanne monissakin paikoissa on mm. se, että (se mahdollisesti ainoa) sh lasketaan kentälle vahvuuteen kuten muutkin, mutta lisäksi hänen oletetaan vastaavan täysin lääkehuollosta. Minusta lääketurvallisuutta ei lisää se, että yksi ihminen stressaantuneena ja kamalassa kiireessä huolehtii kaikista talon lääkkeistä. Jotain järkeä saisi näissäkin käyttää. Ja varmaan jossain on toimiviakin käytäntöjä keksitty.

 

Minulle kyllä sopii, että vastuu lääkkeistä on jollakin toisella. Mutta ihan rehellisesti sanottuna on tosi ikävää kun joutuu alvariinsa vaivaamaan muutenkin ylikuormittunutta sh:ta. Siinä mielessä tekisi mieluummin itse.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai näissä hömpötyksissä on kyse siitä, että halutaan selkeyttää työnjakoa ammattiryhmien välillä. Lääkehoidot, kirjaamiset, raportoinnit, jne. keskitetään sairaanhoitajille ja kouluasteelta tulevat tekee perushoitoa. Kyllähän se melkoisesti omaakin ajatusmaailmaa vastaan sotii, että amk-todistus on ainoa tapa sairaalamaailmassa "osata" jotain. 

 

Mutta vastuuta saa kyllä, jos haluaa ja näkee vähän vaivaa, pitää vaan sitten hankkia se amk-todistus. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä siinä sairaalamaailmassa jossa minä olen työtä tehnyt ja teen edelleenkin on aina kirjannut potilaista myös kouluasteen hoitajat. Eihän tämä uudistuskaan koske muuta kirjaamista kuin lääkehoitoa ja sen arviontia. Ja edelleenkin pointtini on se että sairaanhoitajat hyväksyttekö täysin että kirjaatte tietoa jonka toinen on havainnoinut. Minä en kirjaisi olisin sitten amk tutkinnon suorittanut tai en.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai se olisi sairaanhoitajan kirjattava toisen tekemä arvio lääkkeenvaikutuksesta niin, että ph/lh Se ja Se kertoi että.. jne.   ???

 

jolloin sh siirtäisi tiedosta vastuun ph/lh:lle 

 

hmmm.......

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kenen vastuu on, jos annat kiposta aamupuuron yhteydessä väärät lääkkeet? Asia, mitä kuitenkin tehdään päivittäin. Eli annetaan toisen jakamia ja toisen tarkistamia potilaalle.

Olen joskus ollut mukana selvittämässä tapahtumaa, jossa potilaalle tuli hengenvaarallinen reaktio väärin jaetusta lääkkeestä. Silloin ainakin tulkittiin niin että se joka lääkkeen antaa potilaalle, on vastuussa. Ei siis se, joka jakaa ne mukeihin.

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kenen vastuu on, jos annat kiposta aamupuuron yhteydessä väärät lääkkeet? Asia, mitä kuitenkin tehdään päivittäin. Eli annetaan toisen jakamia ja toisen tarkistamia potilaalle.

Olen joskus ollut mukana selvittämässä tapahtumaa, jossa potilaalle tuli hengenvaarallinen reaktio väärin jaetusta lääkkeestä. Silloin ainakin tulkittiin niin että se joka lääkkeen antaa potilaalle, on vastuussa. Ei siis se, joka jakaa ne mukeihin.

Miten tuossa jälkimmäisessä tapauksessa oli. Antoiko lääkkeen potilaalle se, joka oli lääkkeen kippoon jakanut / tarkastanut vai antoiko hoitaja  lääkkeen potilaalle valmiiksi pöydälle jaetusta kiposta ( jonka oli siis tuonut eri hoitaja ). Tässä on vissi ero.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tällä palstalla Helsingin kaupunginsairaalassa, siis siihen kuuluvissa sairaaloissa, esim Herttoniemi, Laakso työskenteleviä. Minkälaisen koulutuksen ko sairailoissa lähi- ja perushoitajat ovat saaneet, voidakseen antaa lääkkeet potilaan suuhun. Ja vielä  ko sairailoissa työskentelevät, voivatko viedä potilaalle tarvittavan kipulääkkeen ja kirjata sen ja myös lääkkeen vaikutuksen. Asiasta liikkuu niin paljon kaikenlaista tietoa että voisko joku vastata joka siellä on töissä Kiitos!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...