Jump to content
MAINOS

Saku-TES: Ylityöropleema


Julma

Recommended Posts

Jos teen ensin 24 tuntia aktiivia ja sen jälkeen on 1 tunti varallaoloa välissä, kunnes alkaa taas aktiivit niin pitääkö noista varallaolotunnin jälkeisistä tunneista maksaa ylityökorvaus?

Voiko tähän soveltaa esim. vuorojen väliin jäävän vapaa-ajan kohtaa ja onko saku-tessissä sellaista edes säädetty kun en löytänyt?

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Eikös ylityöraja ole 114 h 45 min / 3 vkoa? Eli kertymä ratkaisee, ei työvuoron pituus.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Eikös ylityöraja ole 114 h 45 min / 3 vkoa? Eli kertymä ratkaisee, ei työvuoron pituus.

Työsuojelupiirin myöntämässä poikkeuslupalapussa on ainakin velvoitettu työnantaja maksamaan 24 tunnin ylittävältä osalta ylityökorvausta 50 % kahdelta ensimmäiseltä tunnilta ja 100 % tästä eteenpäin. Tasoittumisjaksoon tulevat ylityöt maksetaan erikseen.

Link to comment
Share on other sites

No sehän toki muuttaa asian, mutta kun tuossa on se tunti varallaoloa välissä, joka - kuten tiedämme - ei ole työaikaa, niin eihän siinä taida ylityökriteerit täyttyä. PAITSI, jos se koko tunti on aktiivia eli ootte kyytillä, meniskö sitten ylpälle siitä eteenpäin?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

No sehän toki muuttaa asian, mutta kun tuossa on se tunti varallaoloa välissä, joka - kuten tiedämme - ei ole työaikaa, niin eihän siinä taida ylityökriteerit täyttyä. PAITSI, jos se koko tunti on aktiivia eli ootte kyytillä, meniskö sitten ylpälle siitä eteenpäin?

Juu sillonhan siinä ei olis epäselvää. Edes yrittäjän mielestä :D

E: Pistän V. Okkerille s-postia ja kyselen, se varmaan osaa vastata. Kerron tännekkin sitten.

Link to comment
Share on other sites

No sehän toki muuttaa asian, mutta kun tuossa on se tunti varallaoloa välissä, joka - kuten tiedämme - ei ole työaikaa, niin eihän siinä taida ylityökriteerit täyttyä. PAITSI, jos se koko tunti on aktiivia eli ootte kyytillä, meniskö sitten ylpälle siitä eteenpäin?

Juu sillonhan siinä ei olis epäselvää. Edes yrittäjän mielestä :D

E: Pistän V. Okkerille s-postia ja kyselen, se varmaan osaa vastata. Kerron tännekkin sitten.

En tunne yksityisen puolen saku-tessiä kovin hyvin, mutta onko siinä joku lepoaikapykälä kuten kunnallisella?

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Link to comment
Share on other sites

No ainoat TES:n antamat ehdot on vähintään kokonainen kalenterivuorokausi viikottaista vapaa-aikaa, sekä viikon toinen vapaapäivä, jonka tulee yleensä käsittää yksi kokonainen kalenterivuorokausi.

Tuo varallaolohan on se, mikä tässä(kin) asiassa sitten hämää. Eli sitä ei katsota työajaksi, vaikka suurin osa viikottaisesta työstä voi olla varallaoloa. Viikkoa kohti tulee olla keskimäärin 35 h varallaolosta vapaata aikaa, ja jos varallaoloa tulee vuodessa yli 1800 h, siitä pitää sopia erikseen työntekijän ja työnantajan kesken.

Eli on ihan mahdollista, että joutuu ajamaan hälytysajoneuvoa vaikka 48 h valvoneena, jos on esim. aloittanut työt ma klo 8 ja aktiivityöaika on ollut 8-18 (10h) ja sitten on ollut varallaoloa 18-8 (14h), joka on mennyt koko ajan ajossa. Sitten alkaa taas aktiivit 8-18, ajoa on, jatkuu varallaolona 18-8 ja edelleen ajetaan. Suunniteltu varallaolo voi aivan hyvin olla jatkuvaa työntekoa, eikä meillä ole mitään lainmukaisia lepoaikoja ajoneuvon ajamisen suhteen, kuten esim. rekkakuskeilla.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...