Jump to content
MAINOS

Terveydenhoitajalle sakkoja potilastietojen väärinkäytöstä


Reportteri

Recommended Posts

Potilastietojen urkkiminen on tuonut sakkoja terveydenhoitajalle Pohjois-Pohjanmaalla. Nainen katsoi aiheetta kahdeksan ihmisen potilastietoja vuosina 2000-2008. Hän työskenteli terveyskeskuksessa, mutta hänellä ei ollut hoitosuhdetta yhteenkään asianosaisista. Tuomio tuli virkavelvollisuuden rikkomisesta. Naisen maksettavaksi määrättiin yli 1500 euron sakot ja 5500 euroa korvauksia muun muassa loukkauksien aiheuttamista kärsimyksistä ja oikeudenkäyntikuluista.

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2011/05/1330994/urkki-opettajaperheen-potilastietoja-9-vuotta---terveydenhoitajalle-sakot

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...
MAINOS

Miten muuten hoitosuhde määritellään?

Riittääkö esim. päivystyksessä, että potilas on tullut hoitoon ja vuorossa oleva hoitaja lukee sieltä kertomuksesta triagen kirjaamia esitietoja, mutta ei koskaan varsinaisesti tapaa potilasta?

Itse tulee usein avattua päivystyksessä keikkaillessa potilaan paperit jos ajanvarauslistalle merkitty tulosyy on jollain tapaa epäselvä. Mikäli esitiedoissa ei ilmene mitään, minkä tulisi kiinnittää huomioni, en tietenkään kirjaa mitään potilaasta, enkä käy häntä haastattelemassa. Itse miellän tämän hoidon tarpeen arvioinniksi, vaikkakin se tapahtuu sähköisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten muuten hoitosuhde määritellään?

Riittääkö esim. päivystyksessä, että potilas on tullut hoitoon ja vuorossa oleva hoitaja lukee sieltä kertomuksesta triagen kirjaamia esitietoja, mutta ei koskaan varsinaisesti tapaa potilasta?

Itse tulee usein avattua päivystyksessä keikkaillessa potilaan paperit jos ajanvarauslistalle merkitty tulosyy on jollain tapaa epäselvä. Mikäli esitiedoissa ei ilmene mitään, minkä tulisi kiinnittää huomioni, en tietenkään kirjaa mitään potilaasta, enkä käy häntä haastattelemassa. Itse miellän tämän hoidon tarpeen arvioinniksi, vaikkakin se tapahtuu sähköisesti.

Muistaakseni näitä ajanvarauksia ja potilastietojen katsomista on pohdittu jossakin korkeemmalla ja todettu, että ne kuuluu hoitoon.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tulee usein avattua päivystyksessä keikkaillessa potilaan paperit jos ajanvarauslistalle merkitty tulosyy on jollain tapaa epäselvä. Mikäli esitiedoissa ei ilmene mitään, minkä tulisi kiinnittää huomioni, en tietenkään kirjaa mitään potilaasta, enkä käy häntä haastattelemassa. Itse miellän tämän hoidon tarpeen arvioinniksi, vaikkakin se tapahtuu sähköisesti.

Samoin katselen aika usein potilastietoja, mutten kuitenkaan osallistu sitten hoitoon välttämättä mitenkään. Usein kirjaan papereihin kuitenkin syyn miksi ne avasin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...