Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

K.U. Sijainen

Jokapaikan höylänä

Recommended Posts

K.U. Sijainen

Vähän laiska olen ollut tälle palstalle kirjoittelemaan, mutta nyt kaipaisin mielipiteitä asiaani.

Olen töissä palvelutaloksi siirtyvässä vanhustenkeskuksessa (Helsinki). Nyt on alkanut yhä enemmän ihmetyttämään se "jokapaikan" höylänä olo. Hoitotyön ohessa hoidat ruokahuollon (iltaisin ja viikonloppuisin), siivouksia, pyykkihuollon... Kun viet roskia ja vatsatauti/ ESBL- sairaan pyykkiä mennessäsi, niin tullessasi teet iltapalaleipiä samoissa vaatteissa, tosin kädet pestynä ja desinfioituna. Näiltä puuhilta ei sitten jääkään aikaa itse vanhusten kanssa olemiseen ja tukemiseen. Mitä varten meidät on oikein koulutettu?

Samoin tukipalvelut pyörivät pitkälti työllistettyjen, melko kielitaidottomien maahanmuuttajien avulla. Sijaisiakaan ei tahdo saada millään. Johtuisiko siitä, että sijaisten työaikaa on nipistetty. Eli vajaata päivää pitäisi tehdä ja sillä pärjätä, vaikka palkka on jo ennestään pohjilla. Kysynnän ja tarjonnan laki eivät kohtaa.

Itseäni on alkanut todella nykyinen työni nyppiä; ei se ole sitä mitä varten olen kouluttautunut. Kaupunki "säästää", kunnes pohja tulee vastaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille