Jump to content
MAINOS

Lähihoitaja lääkehoidossa


Sapataa

Recommended Posts

Kertoisitteko mikä on nykytila tällä hetkellä lähihoitajien lääkehoidossa toimimisessa? Eli missä laajuudessa osallistuvat vai osallistuvatko ollenkaan?

Itse työskentelen perusterveydenhuollossa vuodeosastolla ja meillä lähihoitajat saavat tällä hetkellä antaa tarvittavia lääkkeitä (lähinnä parasetamolia ja unilääkettä), jakaa valmiiksi kuppeihin annostellut lääkkeet tarjottimelta potilaille, vaihtaa infuusiopussin uuteen ja suorittaa kaksoistarkastuksen lääketarjottimella oleville lääkkeille. Kättä väännetään nyt lähihoitajien osallistumisesta lääkkeiden jakoon tarjottimelle.

Itse olen sh, mutta on todellakaan ymmärrä miksei lähihoitajat saisi tehdä sitä työtä, mihin ovat saaneet koulutuksen. Ei minultakaan tai muilta sairaanhoitajilta ole kielletty MITÄÄN koulutukseen kuuluvaa työtehtävää, päinvastoin lääkäreiltä siirretään uusia tehtäviä jatkuvasti lisäksi. Sairaanhoitajia on vaikea saada perusterveydenhuoltoon, joten työtehtäviä on pakko miettiä uusiksi jo nyt eikä viimeisen hädän hetkellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Noita variaatioita lähihoitajien lääkehoitoon osallistumisesta on nähty kaikki siltä väliltä että ei anneta mitään lääkettä ja toisessa ääripäässä on samat luvat kuin sairaanhoitajillakin. Kultainen keskitie lienee siinä jossain välimaastossa.

Tk:n vuodeosastolla ollessani harjoittelussa karkea työnjako oli sellainen, että jos lääkkeenantoon kuului jollain tapaa piikittäminen niin sairaanhoitajat tekivät sitä, muuten se oli kaikkien hommaa. Ja olisiko ollut niin että sairaanhoitaja sai harkinnanvaraisesti antaa buranoita tms. lääkärin ohi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli tosi suppee se lääkehoidon osuus lähihoitajakoulussa, odotin koko ajan että millon se alkaa. Käytiin läpi tavallisimmat lääkkeenantotavat ja lääkemuodot ja sit helpompia lääkelaskuja, ei mitään liuoslaskuja esim. Työharjotteluissa sitten harjoteltiin sitä lääkejakoo. En tiedä kuinka laajaa se lääkehoidon koulutus on sair.hoitsuilla. Tietty eniten lääkkeistä oppii työelämässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saman sorttinen koulutus on meidänkin koulussa (LH).

HoHun harjoittelussa sitten opetellaan dosettiin jako, joka on myös pakollisena näyttötutkintotehtävänä ja koulun ilmoituksen mukaan sen on mentävä virheettömästi tai koko näyttö hylätään.

Myönnettävä on, että jonkin verran turhauttaa se, että koulussa opetetaan asioita joita ei sitten töissä pääse tekemään (esim pistämiset, näytteenotto, nenämahaletkun laitto jne). Vai ovatko nämäkin työpaikkakohtaisia?

You might be a nurse if you firmly believe that "too stupid to live" should be a diagnosis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä perusopinnoissa oli yleisimpiä sairauksia ja lääkehoitoa 3,5 opintoviikkoa. Vielä en tiedä tästä koulutusohjelmavaiheesta paljonko syventävä lääkehoitoa tulee. Uskoisin, että osiltaan lääkehoidon opintojen intensiteetti riippuu myös opettajasta. Meillä opettaja oli äärimmäisen tiukka ja oppi menikin hyvin perille ainakin omaan kaaliini. Koulussa lääkkeiden jakoa dosettiin harjoiteltiin kerran.

Mulla olikin sitten onneksi sellainen harjoittelupaikka hohussa jossa työntekijöistä vain yksi oli sh ja muut lähihoitajia/kodinhoitajia (palvelutalo). Eli lääkkeiden jako jäi automaattisesti myös lähäreille. Ehdin hohun aikana jakaa lääkkeitä dosettiin varmaan useita kymmeniä kertoja, kun taas osastolla harjoittelussa olleet opiskelukaverit olivat jakaneet ehkä kerran tai kaksi koko harjoittelunsa aikana. Olin tosi iloinen tästä koska nyt ei sijaistaessakaan lääkkeiden jako pelota, siihen on ehtinyt tulla jo oma rutiininsa.

Tuolla harkassa pistin myös i.m koska työssä olleen sairaanhoitajan mielestä lähärin tulee osata pistää lihakseen koska maailman meno menee pikkuhiljaa siihen suuntaan, että näitäkin hommia annetaan enemmän lähäreille. Siellä ei tosin muut kuin sh pistäneet lihakseen koska pistoksia oli niin vähän, että niistä suoriutui shkin.

Koulussa myös painotettiin, että ei saisi koskaan antaa potilaalle lääkkeitä jos ei ite tiedä mitä lääkekupissa on. Sanokaapa toverit toteutuuko tämä ja miten hyvin? Epäilen...

Yeah. Cheers. Thanks a lot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisistä opetuksista ei ole tietoa, saati luvista. Edelleen olen sitä mieltä että jos luvat ovat kunnossa ja vastuun kantaa henkilö joka lääkkeen antaa (oli sitten lh tai sh tai ll) niin mun puolesta asiat on ok.

Puoliluvattomia käytäntöjä on aina ollut käytössä, mutta kuka vastuun kantaa? Lääkekaapin avaimenvartija.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

asioita joita ei sitten töissä pääse tekemään

Pääse..joudu..jotain muuta?

Dosetteihin jako tai sen i.m.-injektion antaminenkaan ei ole niin hienoa ja hohdokasta, että viitsisin alkaa penäämään lupaa kumpaankaan. Jos töissä jää aikaa omien hommien jälkeen niin kiitä itseäsi ja pidä hieman pidempi kahvitauko sen sijaan että lähtisit piikittämään potilaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pillerien jakoa kypsempää hommaa ei olekkaan. En ymmärrä miksi jotkut saa siitä sellasia kiksejä :D

Osittain kyse on varmaan myös vastuun tunnosta. Lääkkeiden jako on vastuullista hommaa ja monista lähäreistä tuntunee, että heidän ammattitaitoonsa ei luoteta kun ei anneta jakaa lääkkeitä.

Mulle se on ihan se ja sama. Ekaan harkkaan mennessä jännitti ja oli into piukeena jakamassa kun se oli uutta ja vastuullista ja jotenkin hienoa. Nyt lääkkeitä jakaa mielellään ainakin pari kertaa sen takia, että tulee samalla asukkaiden lääkkeet tutuksi (sijaistan palvelutalossa) ja että osaa paremmin tarkkailla vaikutuksia ja sivuvaikutuksia. Mutta kun jako on yötuurissa niin on se veemäistä. Jakovirheitä tulee vaikka kuinka koitat tarkkana olla ja väsyttää ja kyllästyttää ja tympii. Mielellään käyttäisi senkin ajan vaikka sukkaa kutoen. Onneksi on kaksoistarkistus inhimillisten virheiden varalle.

Yeah. Cheers. Thanks a lot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pillerien jakoa kypsempää hommaa ei olekkaan. En ymmärrä miksi jotkut saa siitä sellasia kiksejä :D

Onneksi on keksitty farmaseutit osastoille :smile:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enemmän kuin polttavaa intoa, varmaan sitä ihmetystä, että miksi opettaa (vaatia meitä osaamaan) jotain sellasta jota emme pääse (joudu ;) ) sitten tekemään?

You might be a nurse if you firmly believe that "too stupid to live" should be a diagnosis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä lääkkeiden jakamisessa ei oo mitään glamouria. Onneks kaikki meidän asiakkaat on nykysin apteekkijakelussa (vaikka siinä on se ongelma että me ei tiedetä enää mitä me asiakkaalle annetaan kun ei oo mitään tablettikuvastoo mistä pystyis tarkistamaan ja kun lopullinen vastuu on aina sillä joka ne lääkkeet antaa suuhun)eli me joudutaan vaan toteuttamaan niitä muutoksia niihin pusseihin ja dosetteihin. Me saatais kotihoidossa periaatteessa tehdä lääkemääräysten muutoksetkin Pegasokseen mutta me lähikset ei haluta sitä tehdä koska me halutaan että sen tekee terkkari jolla on kokonaisvastuu meidän asiakkaiden lääkemuutoksista.

Tärkeintä teknisessä lääkehoidon toteutuksessa on mun mielestä virhemahdollisuuksien minimointi. Sen jälkeen työtä on riittämiin lääkkeiden vaikutusten seuraamisessa ja niistä raportoinnissa eteenpäin.

Mitä mieltä te muut ootte?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä Lh jakaa lääkkeet dosetteihin, välillä myös öisin, tarkastus on silmämääräinen ja perustuu joskus pelkkään laskentaan. Onnistuu kun kyseessä pieni yksikkö. Että kyllä lähihoitajilla monessa ainakin pienemmässä paikassa on luvat lääk.jakoon sekä im.lupa.

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Lähihoitajien lupa jakaa lääkkeitä taitaa vieläkin vaihdella kovasti ja on työpaikkakohtainen mitä saa ja mitä ei. Meillä tk vuodeosastolla saavat lähihoitajat antaa niin i.m kuin i.v lääkkeitä sekä jakaa pillereitä. Työpaikka kouluttaa meitä säännöllisen väliajoin eli niin sairaanhoitajat kuin lähihoitajat sekä perushoitajat suorittavat lääkelaskutentit ja laskut ovat aivan samat kaikille.

Työpaikkaisen lääkeluvan saa kun suorittaa lääketentin ja osoittaa osaamisensa myös käytännössä jota valvoo siihen määrätty laillistettu terveydenhoidon ammattilainen.

Meillä on hyvä yhteishenki ja uskallamme kysyä myös työtoverilta neuvoa/apua jos eteen tulee kinkkinen lääkejuttu ja niin pitääkin uskaltaa ja saada kysyä ettei tule virheitä.

Olen samaa mieltä kanssasi siinä jotta sairaanhoitajille kun siirretään yhä enemmän tehtäviä esim. lääkäreiltä niin lähi- ja perushoitajat voisivat helpottaa työnjakoa antamalla heille enemmän vastuuta lääkehoidosta johon kaikki ovat saaneet koulutuksen -miksipä sitä ei työnantajat hyödyntäisi täysipainoisesti kun hoitajapula alkaa kolkuttelemaan jokaisessa hoitopaikassa? Tehtävien järkevä jako auttaa myös jaksamaan yhä vaan vaativammassa terveydenhoidossa. Joten - osaamiset esiin ja niitä hyödyntämään kaikin puolin. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei näy, kuuluu koulutukseen ja sisältyy ainakin mun työpaikassani ihan siihen kk-palkkaan. Oletetaan siis että Lh ja Ph hallitsevat im. toteutuksen,iv. ei sisälly tietääkseni kummankaan koulutukseen. Meillä niistä huolehtii aina Sh.

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

i.v. lupaa ei kyl lähihoitaja voi saada, mutta eipä toi lääkehoidon toteutus ja lupa näy palkassa, eihän se näy sh:llakaan.

ite oon käyny hus:n toisen asteen lääkehoidon koulutuksen, johon siis sisältyy yks teoriapäivä ja sit teoria- ja lääkelaskutentti.

lupa on 5v voimassa, sama kun sh:lla iv-lupa. noiden tenttejen jälkeen pitää kerätä niitä "näyttöjä" väh 3kpl kaikista luokista, just esim. silmätippojen anto, p.o. lääkkeen anto, s.c. lääkkeen anto, lääkkeen vaikuttavuuden arviointi oli muuten myös.

sit lääkkeen käyttövalmiiksi saattaminen. ainiin, sit i.v.reitin korkkaus talon tapaa käyttäen, nestepussin vaihto yms.

mä suoritin myös erikoisalanäyttöjä i.p. antibiootin sekotuksesta ja annostelusta, täähän on käytännössä sama kuin i.v. lääkkeen sekoitus, kun kyseessä on samat lääkkeet, annostus vaan erilainen. mutta toi pääosin kuuluu lähihoitajan hommaan meillä, niin halusin senkin tehdä, on siis niin iso osa omaa työtä.

ennen nestepussin vaihto oli tosi harvinaista, kun lähes kaikilla potilailla tiukka nesterajoitus, nyt kun on osasto laajentunu ja erikoisaloja tullu lisää, niin pusseja saa vaihtaa harvase päivä.

noita i.v. reittien korkkauksia oon tehny aikalailla myös, ennen pelkällä mandriinilla, nyt sillä keittiruiskulla myös. toinen yksikkö jossa välillä joudun valvoo, korkkaa tippoja hepariinilla, mutta sitä mä en suostu tehdä kyllä kun sitä ei oo opetettu. on mun mielestä muutenkin tosi vanhanaikainen tapa.

ainiin, se piti vielä sanoa, että mun mielestä on kovin hassua, että meillä on oikeus kieltäytyä pistämästä esim insuliinia. en toisaalta ymmärrä sitä, koska eihän sh:llakaan ole oikeutta kieltäytyä lääkehoidosta missään muodossa..meillä on vissiin yksi tai kaksi perushoitajaa jotka ei halua insuliiniin koskea. mutta jos se hoituu näinkin, niin mikäs siinä sitten. itse kyllä toteutan kaikkea mihin lupa oikeuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

i.v. lupaa ei kyl lähihoitaja voi saada, mutta eipä toi lääkehoidon toteutus ja lupa näy palkassa, eihän se näy sh:llakaan.

ite oon käyny hus:n toisen asteen lääkehoidon koulutuksen, johon siis sisältyy yks teoriapäivä ja sit teoria- ja lääkelaskutentti.

lupa on 5v voimassa, sama kun sh:lla iv-lupa. noiden tenttejen jälkeen pitää kerätä niitä "näyttöjä" väh 3kpl kaikista luokista, just esim. silmätippojen anto, p.o. lääkkeen anto, s.c. lääkkeen anto, lääkkeen vaikuttavuuden arviointi oli muuten myös.

sit lääkkeen käyttövalmiiksi saattaminen. ainiin, sit i.v.reitin korkkaus talon tapaa käyttäen, nestepussin vaihto yms.

mä suoritin myös erikoisalanäyttöjä i.p. antibiootin sekotuksesta ja annostelusta, täähän on käytännössä sama kuin i.v. lääkkeen sekoitus, kun kyseessä on samat lääkkeet, annostus vaan erilainen. mutta toi pääosin kuuluu lähihoitajan hommaan meillä, niin halusin senkin tehdä, on siis niin iso osa omaa työtä.

ennen nestepussin vaihto oli tosi harvinaista, kun lähes kaikilla potilailla tiukka nesterajoitus, nyt kun on osasto laajentunu ja erikoisaloja tullu lisää, niin pusseja saa vaihtaa harvase päivä.

noita i.v. reittien korkkauksia oon tehny aikalailla myös, ennen pelkällä mandriinilla, nyt sillä keittiruiskulla myös. toinen yksikkö jossa välillä joudun valvoo, korkkaa tippoja hepariinilla, mutta sitä mä en suostu tehdä kyllä kun sitä ei oo opetettu. on mun mielestä muutenkin tosi vanhanaikainen tapa.

ainiin, se piti vielä sanoa, että mun mielestä on kovin hassua, että meillä on oikeus kieltäytyä pistämästä esim insuliinia. en toisaalta ymmärrä sitä, koska eihän sh:llakaan ole oikeutta kieltäytyä lääkehoidosta missään muodossa..meillä on vissiin yksi tai kaksi perushoitajaa jotka ei halua insuliiniin koskea. mutta jos se hoituu näinkin, niin mikäs siinä sitten. itse kyllä toteutan kaikkea mihin lupa oikeuttaa.

Hyvä Nalle22 niin pitääkin tehdä mitä saa tehdä - näin säilyy ammattitaito ja työnkin se tekee mielenkiintoisemmaksi kun saa enemmän vastuuta :smile: Meillä lähi-ja perushoitajat saavat myös iv-luvat tenttittyään. Itse ensihoidon koulutuksen käyneenä (täydennyskoulutuksena) en vieroksu sitäkään tehtävää. :) Mutta - hoitajia on monenlaisia, toiset arempia ja en pakottaisi ketään tekemään sellaista mihin eivät ehkä pysty huonovointisuuden tms. vuoksi mutta kannustaisin kuitenkin kaikkia lähihoitajia osallistumaan lääkehoitoonkin täysipainoisesti, mihin ovat koulutuksen saaneet sekä asianmukaiset luvat. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän hyvin että kaikki ei halua ottaa lisää vastuuta jos se ei näy palkassa. Jos eri ammattiryhmien tehtäväkuvat ei mitenkään eroo toisistaan niin miks niistä maksetaan eri palkka tai miks ammattinimike ylipäätään on eri?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän hyvin että kaikki ei halua ottaa lisää vastuuta jos se ei näy palkassa. Jos eri ammattiryhmien tehtäväkuvat ei mitenkään eroo toisistaan niin miks niistä maksetaan eri palkka tai miks ammattinimike ylipäätään on eri?

Hei, kyllä ammattiryhmät eroavat vastuissa hyvinkin paljon ja ainahan on mahdollisuus neuvotella palkasta jos lisää vastuuta tulee ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Ymmärrän hyvin että kaikki ei halua ottaa lisää vastuuta jos se ei näy palkassa. Jos eri ammattiryhmien tehtäväkuvat ei mitenkään eroo toisistaan niin miks niistä maksetaan eri palkka tai miks ammattinimike ylipäätään on eri?

Hei, kyllä ammattiryhmät eroavat vastuissa hyvinkin paljon ja ainahan on mahdollisuus neuvotella palkasta jos lisää vastuuta tulee ;)

Ja kuten on todettu, aina löytyy innokkaita ottamaan lisää uusia hienoja työtehtäviä ja vastuuta, vaikka se ei palkassa näkyisikään. Itse en lähärin palkalla lähde vapaaehtoisesti leikkimään SH tontille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Paikasta riippuen LH:n osuus lääkehoidossa voi olla melko laaja esim hoivakodeissa, terveyskeskuksissa tai jopa HUS:n pienimmissä sairaaloissa. Toisaalta, olen yrittänyt saada lakisääteinen sairaanhoitajien toiminnasta koskien iv-lupa.

En ole saanut päteviä vastausta VALVIRA:n asiantuntijalta, FINLEX:ssa ei löydy mitään lakitekstiä, jossa kerrotaan sairaanhoitajien iv-luvista. EU-commission sivuilta koskien sairaanhoitajien lakisääteinen toiminta Euroopan maissa ei edes mainitaan iv-lupa.

Siis kysymykseni kuuluu: Onko iv-lupa tentti suomessa pelkä käytäntö? Sen olemassa olo sen enempää FINLEX tekstissä kuin EU:n teksteissä löytyy, että suomessa sairaanhoitaja pitä nimeenomaan suorittaa iv-lupa. Tämä iv-lupa liene olla syy syrjyntään.

Jos joka tietää missä ko laki iv-luvasta on olemassa. Haluaisin nähdä sen. Kiitos

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse harmittelen usein sitä että miksi osaamistaan ei saa käyttää jos on koulutuksen käynyt ja työssä oppinut paljon.. Itse haluan oppia lisää ja pitää ammattitaitoa yllä. Savossa asuessani olin töissä kaupungin sairaalan akuuttiosastolla, siellä lähihoitajilla oli tasan sama työnkuva kuin sair.hoitajilla (paitsi iv.lääkitykset). Lääkehoito muuten, lääk.kierrot, kotiutukset ym. Ja siellä opin paljon. Nyt olen töissä erik.sair.hoidossa, olen pyytänyt että saisin mahd.nopeasti suorittaa tarvittavat ja mahdolliset luvat ja näytöt.. Kurjaa katsoa kun kipeät potilaat joutuvat odottamaan kipulääkitystä siksi että siellä on sairaanhoitajilla kokoajan kiire..

Missäpäin/minkälaisissa työpaikoissa on mahdollista lähihoitajan suorittaa myös i.v-luvat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähenevissä määrin missään. Jos i.v-lääkkeitä haluaa antaa niin melkein kannattaa käydä sairaanhoitajakoulu.

Sitten on tietty paljon paikkoja missä niiden lupien "ei ole niin väliä", mutta kannattaa olla melko varma tekemisistään sillä juridista suojaa ei ole kun sooloilee. Jos lääkäri on käskenyt laittaa lääkkeen niin eiköhän sekin siitä kätensä jotenkin pese, tuskin se ainakaan on kirjannut kertomukseen, että pakotti lääkeluvattoman lähihoitajan antamaan lääkkeen vaikka varsin vaativia voivat ajoittain ollakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut perushoitajana terveyskeskuksen vuodeosastolla, kotisairaanhoidossa sekä nyt vanhusten palvelukeskuksessa. Vuodeosastolla ei ollut mitään asiaa lääkkeisiin, tippapussin sai vaihtaa, mutta sh hoiti i.v.lääkitykset (ja kaiken lääkityksen) eikä yleensä ph pistänyt kuin s.c. joskus. "Myrkkyjä" ei saanut ph antaa eikä kirjata. Kotisairaanhoidossa jaoin paljon dosetteihin, pistin lihakseen ja tilapäisesti sai asiakaskohtaisen luvan antaa morfiinilääkitystä.

Nyt kun olen palvelukeskuksessa, yllätysyllätys vastuu on paljon suurempi, pitää jakaa ja huolehtia lääkkeet, lääkemuutokset koneelle ja potilaalle ja konsultoida lääkäriä, jos ei sh satu olemaan töissä. Surkuhupaisaa kuitenkin, että kuitenkaan ei ph/lh saa vaihtaa aukiolotippapussia, kaikki i.v.-hoito kuuluu sairaanhoitajalle. Jos ei ole vuorossa sh, mandriinin saa laittaa kun tippa loppuu tai kutsua ambulanssihenkilökunnan vaihtamaan tippapussin. Tässä lyhyesti kokemuksia tästä aiheesta 30 vuoden kokemuksella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...