Jump to content
MAINOS

Ehdotus: kausi-influenssarokotus pakolliseksi terveydenhuoltohenkilöstölle


Reportteri

Recommended Posts

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin infektiolääkäri Eeva Ruotsalaisen mielestä Suomessa tulisi aloittaa keskustelu kausi-influenssan pakollisuudesta terveydenhuoltohenkilöstölle. -Itse olisin pakollisuuden kannalla, Ruotsalainen sanoo Husarin haastattelussa. -Henkilökunnan ottama rokote vähentää kuolleisuutta merkittävästi erityisesti pitkäaikaislaitoksissa, Ruotsalainen toteaa.

http://www.dpaper.eu/HUS/husari2-2011/

s.32

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eikö rokote tulisi siinä tapauksessa olla pakollinen myös kaikille hoitolaitoksissa ja sairaaloissa vieraileville? Tai ehkä niille potilaille myös?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole koskaan tuota rokotetta ottanut, ja ne jotka ovat piikin hakeneet, sairastavat kyllä enemmän. Työpaikallani vanhukset rokotetaan joka vuosi,

joten enpä sitä heihinkään tartuta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen rokotettu, mutta rokotukset ovat ja niiden tulee olla vapaaehtoispohjalta. Piste.

Jatkossa voidaan sitten vaatia, että hoitajat eivät matkustele ulkomailla (hepatiitit, loiset, salmonellat)...

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole koskaan tuota rokotetta ottanut, ja ne jotka ovat piikin hakeneet, sairastavat kyllä enemmän. Työpaikallani vanhukset rokotetaan joka vuosi,

joten enpä sitä heihinkään tartuta.

Influenssarokotteella ei ole mitään tekemistä tavallisen flunssan tai mahataudin sairastamisen kanssa. Silkkaa sattumaa tai sitten kateellisen panettelua...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin infektiolääkäri Eeva Ruotsalaisen mielestä Suomessa tulisi aloittaa keskustelu kausi-influenssan pakollisuudesta terveydenhuoltohenkilöstölle.

No huh huh! Musta se viimevuoden mainoskampanja oli ihan tarpeeks painostava. Ei tässä mitään pakkoja tarvita prkl!

Piikittämiseen tulee himo ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole koskaan tuota rokotetta ottanut, ja ne jotka ovat piikin hakeneet, sairastavat kyllä enemmän. Työpaikallani vanhukset rokotetaan joka vuosi,

joten enpä sitä heihinkään tartuta.

Influenssarokotteella ei ole mitään tekemistä tavallisen flunssan tai mahataudin sairastamisen kanssa. Silkkaa sattumaa tai sitten kateellisen panettelua...

Juu, kyllä tiedän, että näillä rokotettuilla EI ole influenssaa, mutta silti he ovat useammin sairaina kuin ei-rokotetut...Kateudella ei ole tän asian kanssa

mitään tekemistä. Ja moni on itsekin sanonut, ettei enää piikkiä hae, koska on sitten lähes koko talven sairaana. Voihan se tietty olla sattumaakin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voihan se tietty olla sattumaakin...

Sitä se nimenomaan on. Yhtä hyvin voisi ajatella, että jos on ostanut keltaisen talvitakin ja sinä vuonna sairastaa tosi paljon, syy on siinä keltaisessa takissa. Edellisvuonna kun oli punainen takki ei sairastanu läheskään yhtä paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko on persiistä, mutta itse olen ottanut rokotteen joka vuos. En ole havainnut sen vaikuttavan sairastuvuuteeni millään lailla. Viime talvena vissiin yks lenska. Tänä vuonna rokotteessahan oli sikalenzu mukana. Olen hoitanut tänä talvena perustervettä siklenzu potilasta joka joutui respiraattoriin ja teholle. Ei ollut rokotettu. Meikussa vastaavanlaiselle keissille oli jouduttu tekemään keuhkojen siirto. Toki moni potee sen ihan tavallisen lenzun tavoin, mutta ei kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ottanut rokotteet kahtena viime vuonna(toissavuonna molemmat ja viime marraskuussa yhdistelmä) ja en ole sairastanut mitään isompaa (in)flu(e)nssaa ollenkaan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hygieniahoitaja oli vieraillut meillä pari viikkoa sitten ja kertonut, että Kanadassa on käytössä vähän vastaavanlainen systeemi jo teho-osastoilla. Rokotetta ei ole pakko kuulemma ottaa, mutta rokottamattomat hoitajat joutuvat käyttämään koko ajan maskia potilastyössä. Oli lenssuoireita tai ei... Paikallisesti meillä oli viime vuonna "vaikeuksia" (tai ainakin vaivannäköä vaati) saada rokotetta (yleisiä rokotusaikoja vähän ja työterveyshuolto ei ole enää samassa pihapiirissä, yms). Ensi vuonna tähän kuulemma kampanjoidaan paremmin tämä asia.

Spekuloitiin vitsinä tuossa työkavereiden kanssa, että millaisella todistuksella tuo edes olisi valvottavissa työnantajan puolelta. Terveystiedothan eivät kuulu työnantajalla, mutta voisiko rokote olla tässä asiassa työkyvyn mittari ;)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikallisesti meillä oli viime vuonna "vaikeuksia" (tai ainakin vaivannäköä vaati) saada rokotetta (yleisiä rokotusaikoja vähän ja työterveyshuolto ei ole enää samassa pihapiirissä, yms). Ensi vuonna tähän kuulemma kampanjoidaan paremmin tämä asia.

Järjestelykysymys, meillä esim. hoitajat rokottavat toisensa, listat rokotetuista lähetetään työterveyshuoltoon.

Itse kuulun niihin onnellisiin, jotka ovat ottaneet rokotuksen kahtena vuotena, eikä kumpanakaan ole ollut edes tavallista flunssaa. Ja aika monta huonossa hapessa olevaa influenssapotilasta on tänäkin talvena tullut hoidettua...

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikallisesti meillä oli viime vuonna "vaikeuksia" (tai ainakin vaivannäköä vaati) saada rokotetta (yleisiä rokotusaikoja vähän ja työterveyshuolto ei ole enää samassa pihapiirissä, yms). Ensi vuonna tähän kuulemma kampanjoidaan paremmin tämä asia.

Järjestelykysymys, meillä esim. hoitajat rokottavat toisensa, listat rokotetuista lähetetään työterveyshuoltoon.

Itse kuulun niihin onnellisiin, jotka ovat ottaneet rokotuksen kahtena vuotena, eikä kumpanakaan ole ollut edes tavallista flunssaa. Ja aika monta huonossa hapessa olevaa influenssapotilasta on tänäkin talvena tullut hoidettua...

Kyse on siitä vaivannäöstä, ei mistään muusta...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo maskijuttu on kanadassa aivan turha, kun ne virukset kuitenkin kulkee jotain kautta kaikkien "saataville" (kädet, ilmastointi jne).

Ei muuten tosiaan ole kovin helppo saada sopimaan rokotuksella käyntiä aikatauluihin. Täälläkin taisi olla viimeksi mahdollisuus käydä työterveydessä rokotuksella kahtena peräkkäisenä perjantaina klo 10-13.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ottanut influenssarokoituksen 8 vuotena ja sikapiikin kahtena. Flunssaa on joka talvi enemmän tai vähemmän, mutta se johtuu mun perussairaudesta (astma)kuin mistään piikeistä. Sikainfluenssan sairastin alkuvuodesta kahdesta rokoituksesta huolimatta. Uskon kuitenkin että Tamiflu ja se piikki veivät suurimman terän taudilta.

Itse kannatan vapaaehtoisuutta, vaikka itse en uskaltaisi olla ottamatta vuosittaista piikkiäni.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo "rokotetut sairastavat enemmän" on aikamoinen urbaanilegenda.

Legenda tai ei, mutta itse olen ottanut kerran vuosituhannen vaihteessa influenssa-rokotteen ja 2009 syksyllä possu-piikin. Molemmat talvet olin jatkuvassa räkätautikierteessä, sinuiitteja, bronkiitteja, astman pahenemisvaiheita. Voi olla puhdasta sattumaakin, mutta kun laukkaa koko talven kahden viikon välein vähintään lääkärissä, syö useita antibioottikuureja jne. yleensäkin oli koko ajan heikossa kunnossa, pistää väkisin miettimään, että onko influessa-rokotteella jotain tekemistä asian kanssa. Vai oliko se sitten vain puhdas sattuma... Kenpä sen tietää. Mutta kovin helpolla en ota rokotusta uudestaan. Kerran kymmenessä vuodessa riittää mulla.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkä piikkiin olisit tuon talven sairastelut laittanut jos et ois rokotetta ottanut? Kuten sanottu, olen itse ottanut piikit joka vuosi. Viime talvena yksi lenska, toisinaan useampi. Ihan normaalia sairastuvuutta. :)

Minusta vaan on hassua ajatella että esim bakteeri-infektioista voisi syyttää rokotetta, joka on tarkoitettu parin, kolmen virustaudin estoon. Flunssaviruksiakin on tuhansia. Aiheuttaako teissä Tetanus yms rokotteetkin tällaista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sikainfluenssan sairastin alkuvuodesta kahdesta rokoituksesta huolimatta.

Ihmeen paljon kyllä kuullu näitä kertomuksia ja toki myös hoitanut! Rumaa jälkeä tekee keuhkoille...

Piikittämiseen tulee himo ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yritin aikanaan hygieniavastaavana ehdotella hygieniahoitajan suuntaan, että osastot laitettaisiin kilpailemaan influenssarokotetusten kattavuudella. Esim. 5 parhaan kattavuuden saavuttanutta osastoa (suurin rokotettujen % henkilökunnasta) saisi vaikka hedelmäkorit tai käsilaukkukokoiset rasvaputkilöt koko henkilökunnalle tms. mitä rokotevalmistaja nyt haluaa/viitsii sponssata. Hunajalla tunnetusti houkuttelee enemmän kuin etikalla, vaikka ei noin pienellä porkkanalla tietenkään rokotevastaisia saa kääntymään.

...kun tietää, miten persoja hoitajat ovat makealle, voisi täytekakun toivossa monen pää kääntyä :nauraa: :nauraa:

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...kun tietää, miten persoja hoitajat ovat makealle, voisi täytekakun toivossa monen pää kääntyä :nauraa: :nauraa:

Vähän ot, mutta oonko mä ainoa joka ei uskalla syödä koskaan mitään potilaiden tuomia juttuja?

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...