Jump to content
MAINOS

Maahanmuuttaja asiakkaana


Virmas

Recommended Posts

Koetko maahanmuuttajan (tarkoitan nyt lähinnä pakolaisia ja turvapaikanhakijoita)asiakkaana hankalaksi? Jos näin, niin mitkä tekijät siihen eniten vaikuttavat? Kaipaisitko enemmän koulutusta ja tietoa aiheesta? Oletko huomannut ulkomaalaistaustaisten asiakkaiden aiheuttavan harmaita hiuksia työtovereillesi?

- Uskollisesti aina väärässä paikassa väärään aikaan -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Koetko maahanmuuttajan (tarkoitan nyt lähinnä pakolaisia ja turvapaikanhakijoita)asiakkaana hankalaksi?

Keskimäärin työllistävämpiähan maahanmuuttajat ovat ja uusavuttomuus on silmiinpistävää. Mutta itse en koe heitä mitenkään erityisen rasittavina, samalla tavallahan heitä hoidetaan kuin muitakin eivätkä he saa mitään erityiskohtelua, eli en tunne tarvitsevani mitään lisäkoulutuksia juuri heidän takiaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulee ekana mieleen että hankaluuksia aiheuttaa mm. erilainen ajankäsitys, jos vastaanotto on klo 9 niin vasta klo 10 koputellaan oveen, kaikki varmasti osaavat päätellä että hankaluuksiahan siitä tulee... Harjotteluaikaan tein ohjaajani kanssa maahantulotarkastuksia mm. somaliperheille. Tulkit oli aina tilattu paikalla ja lähes poikkeuksetta perhe saapui myöhässä jos ollenkaan. Oli kyllä mielenkiintoista vaikka meinasin tukehtua siihen lampaanrasvan hajuun (mitä ne käyttää iholla) kun seitsenhenkinen perhe änkeytyi muutaman neliön vastaanottohuoneeseen :shock: .

Kyseenalaista on, vastaavatko maahanmuuttajat aina kysymyksiin totuudenmukaisesti, esim. ei välttämättä kerrota että lähisuvussa on ollut tubia koska se on häpeällistä... Kerran kuiskasin tarkastuksen lomassa ohjaajalle, että pitääkö kysyä lasten ympärileikkauksista, kävikin ilmi että perheen kaikki 3 tyttölasta oli ympärileikattu. Muistan että se mietitytti ja kuvotti pitkään.

Nykyisessä työssä akuutilla vuodeosastolla maahanmuuttajia tulee vastaan joka viikko. Kommunikaatio-ongelmat ovat yleisiä mutta yleensä omaisista joku aina osaa suomea. Huomaa miten hyvin maahanmuuttajat ovat ovat verkostoituneet ja puskaradio toimii, usein myös joku samaa alkuperää oleva sairaalan henkilökunnan jäsen ilmaantuu paikalle sopivasti vaikkapa lääkärikierrolla... Toki on niitä yksinäisiäkin suoraan maahanmuuttokeskuksesta tulleita joiden kohdalla kaikki kommunikointi käydään tulkin kanssa.

Työkavereiden asenteista... On kyllä työkavereita, jotka leimaavat lähes kaikki maahanmuuttajat automaattisesti hankaliksi potilaiksi (vaikka olisivat ns. helppoja omatoimisia potilaita) ja erityisesti vieraiden ramppaaminen ärsyttää suunnattomasti. Itse olen lähinnä helpottunut jos tiedän että joku omainen on kokoajan paikalle, että varmasti kantautuu korviin jos potilaan voinnissa muutoksia.. Ehkä itseäni ei niin paljon ärsytä kun olen katsos tätä suvaitsevaisempaa sukupolvea :nauraa:

Hienoja "eksoottisia ripauksia" ovat kyllä maahanmuuttajat tuoneet hoitotyön, olen kuullut rukouskutsujen pauhaavan niin että osaston muut potilaan ovat ihmeissään, itkiänaisia saattamassa rajan toiselle puolelle, vainajan pesusessiot...

Koulussa oli aika paljon tunteja monikulttuurisuudesta hoitotyössä "maahanmuuttaja asiakkaana" aiheesta. En koe että tarvitsisin itse lisää koulutusta aiheesta mutta voisin hyvin ihan hyvin mennä koulutukseen jos työnantaja sellaista tarjoaisi.

Joitain yksittäisiä asioita tulee aina mietittyä, "että mites toi ja tää meni tässä kulttuurissa" ja "voinko kysyä näin ja noin" mutta ei nyt tule yhtään mieleen sellaista tapausta.

Piikittämiseen tulee himo ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulee ekana mieleen että hankaluuksia aiheuttaa mm. erilainen ajankäsitys, jos vastaanotto on klo 9 niin vasta klo 10 koputellaan oveen, kaikki varmasti osaavat päätellä että hankaluuksiahan siitä tulee...

---

Hienoja "eksoottisia ripauksia" ovat kyllä maahanmuuttajat tuoneet hoitotyön, olen kuullut rukouskutsujen pauhaavan niin että osaston muut potilaan ovat ihmeissään, itkiänaisia saattamassa rajan toiselle puolelle, vainajan pesusessiot...

Näitä erivapauksia voidaan myöntää jos ne eivät häiritse huonekavereita eikä hoitajien työtä, lähtökohta minun mielestä pitää kuitenkin olla että talossa eletään talon tavalla ja aivan miten tahansa ei voi potilaat käyttäytyä.

Joitain yksittäisiä asioita tulee aina mietittyä, "että mites toi ja tää meni tässä kulttuurissa" ja "voinko kysyä näin ja noin" mutta ei nyt tule yhtään mieleen sellaista tapausta.

Itse kohtelen maahanmuuttajia aivan samalla tavalla kuin kantaväestöäkin, ei ole oikein muuta mahdollisuutta sillä minulla ainakaan ei ole resursseja opetella satojen eri kulttuurien erityispiirteitä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta yksi oneglma (kielimuurien ja tulkkina toimivien sukulaisten lisäksi) on kivun kokeminen. Vaikka kipu on subjektiivistä keskivertoisesti helpommin maahanmuuttaja voihkii ja valittaa pienestäkin kivusta (ja toisessa ääripäässä ovat nämä jotka eivät valita kipua olenkaan joka taas johtaa muihin ongelmiin), joka haittaa todellisen tilanteen arviointia.

Lisäksi erilaisuudet hoitokulttuurissa aiheuttavat välillä päänvaivaa.

Neulominen on helppoa kuin heprea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koetko maahanmuuttajan (tarkoitan nyt lähinnä pakolaisia ja turvapaikanhakijoita)asiakkaana hankalaksi? Jos näin, niin mitkä tekijät siihen eniten vaikuttavat? Kaipaisitko enemmän koulutusta ja tietoa aiheesta? Oletko huomannut ulkomaalaistaustaisten asiakkaiden aiheuttavan harmaita hiuksia työtovereillesi?

Ja mihin tehtävään haet helppoa vastausta foorumilta? Oli kyllä niin suoraan tehtäväpaperista kopsatun olonen teksti :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

raskaana oleville somalinaisille tunnutaan aina soitettavan tsirra,ja kielipuoli asioitten vuoksi ne on helpompi ottaa kyytiin kuin äksätä.ja niin hurjaa luontoa mulla ei oo että rupeisin niitten kohdunsuun aukon koko mittaamaan.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koetko maahanmuuttajan (tarkoitan nyt lähinnä pakolaisia ja turvapaikanhakijoita)asiakkaana hankalaksi?

Paljon hankalampia asiakkaita on korsolaiset sekakäyttäjät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Synnärillä muinoin tyhjennettiin suihkuhuone suomalaisista naisista kun yksi maahanmuuttaja-mies halusi seistä vahtimassa oman puolison suihkuttelua. Samainen mies ei sallinut vaimonsa poistua huoneestaan yksin ja iltaisin joku keskolaan menevä äiti vei sitten tämän "vankina" olleen äidin maidot mukanaan heidän vauvalleen.

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Synnärillä muinoin tyhjennettiin suihkuhuone suomalaisista naisista kun yksi maahanmuuttaja-mies halusi seistä vahtimassa oman puolison suihkuttelua. Samainen mies ei sallinut vaimonsa poistua huoneestaan yksin ja iltaisin joku keskolaan menevä äiti vei sitten tämän "vankina" olleen äidin maidot mukanaan heidän vauvalleen.

Varsinkin kys. taustan omaavat omaiset ovat hankalia, ei potilaat.

Mutta tuollainen kertomuksen mukainen homma ei täällä onnistuisi. On sitä tarvittaessa laitettu puoliso/omainen "jäähylle" eli pihalle yksiköstä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ollut kyse maahanmuuttajasta vaan romanista. Tipautin kipulaastarin lattialle (päällyspussi oli poissa, mutta tarran suoja paikallaan) ja meinasi tulla piiikkuisia ongelmia ja allekirjoitussumia kun ei olisi saanut saastunutta laastaria käyttää kotihoidossa. (ja siis lattia oli puhdas kuin nuoltu)

Ongelmia tosiaan ajankäytöstä, kielimuurista, paastosta (eihän sairaan tarvitse paastota, mutta kun DM1-yt-lasku-rouva haluaa itse), miehistä hoitamassa naista.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...