Jump to content
MAINOS

Comprilan/kompressiosidokset


Tuhteri

Recommended Posts

Tärkeä kysymys 'compreista'. Monissa edellisissä työpaikoissa sidokset on laitettu istuma-asennossa. Nykyisessä työpaikassa hoitajat sanovat, että ne kuuluu laittaa sängyssä. Ihmettelen ja epäilen tätä hieman. Onko tälle jotain perusteluja, pikaisesti en löytänyt tietoa netistä katsottuna. Normaalisti olen saanut laitettua comprit hyvin, nyt ollut eräs asukas, jolle kierrän ne vaikka kuinka hyvin ja tiukastikin jalkaan, niin hetken päästä niissä on outoja painaumia, ei kuitenkaan varsinaisia ryppyjä.

Vinkkejä ja tietoa, auttakee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No minä oon oppinu että ne laitetaan nimenomaan ennen ylösnousua, oon ymmärtäny että siks ettei nesteet ole ehtineet lähteä vielä 'kiertoon' ja jalat ehtineet turvota pystyasennon seurauksena.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu no ennen ylösnousua, mutta eikös asukas voisi käydä sängyn reunalle istumaan kuitenkin? Vai sekin on sitten väärin? Onko kellään mulla ollut vaikeuksia comprien laitossa? Taidan mennä huomenaamulla katsomaan, miten toinen yökkö on saanut ne laitettua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Makuulla olen aina laittanut sellaiselle, joka on sidoksia tarvinnut (yleensä syvä laskimotukos). Jos nousee "pystyyn" (istumaan tms), niin neste lähtee heti painamaan jalkoihin ja sidoksista tulee osittain hyödyttömät. Joskus oli ollut tapana, että jalat oli kiilatyynyn päällä ennen sitomista noin 30min.

Ja helpoin tapa on ollut (jos ei ole ollut avustajaa) laittaa sidokset jalkaan niin, että potilas kohti sängyn jalkopäätyä, pyyhe käärittynä päätylevyn päälle (ei satu reuna jalkaan) ja kantapää siihen päällä. Jalka pysyy näin itsekseen ylhäällä ja sidoksen saa hyvin paikalleen (suorana ja tarpeeksi tiukkana).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotihoidossa monille vanhuksille laitetaan puristukset jalkaan turvotuksen ehkäisemiseksi aamuisin, ja illalla poistetaan. Varmasti ihannetilanne olisi, että pääsisi laittamaan siteet (tai tukisukan, kellä sellainen on) heti aamusta vuoteessa, mutta useinhan asiakas on joka tapauksessa jo noussut kun hoitaja ehtii paikalle.

En pidä heidän kohdallaan hyödyttömänä sitäkään, että siteet laitetaan jalkeillenousun jälkeen, tai jos mukavinta on laittaa istuallaan, niin sillä lailla. Päivän mittaanhan se turvotus vasta alkaa pikkuhiljaa syntyä. Onko asia sitten eri, kun siteet laitetaan esim. leikkauspotilaille selkeästi trombin ehkäisemiseksi? Vanhuksillahan usein kyseessä on sydämen vajaatoiminta tai muu nesteiden kertymiseen vaikuttava tila.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok kiitos vastauksista, laitan jatkossakin sängyssä ja taidan kokeilla tuota BS:n vinkkiä. Jotain tuollaista mietin itsekin, että jalaterä esim tyynyn päälle, jotta helpompi kieriä. Sängyssä laitettaessa asiakas nosti välillä jalkaa, niin että polvi oli kulmassa, ehkäpä ne sen takia meni vähän huonosti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...