Jump to content
MAINOS

Moponkorjaaja vai kynnenviilaaja?


Vieras: Pölhö

Recommended Posts

Asiaa lienee puitu aikaisemminkin tällä foorumilla...

Ns. tuplakoulutettuna en aina oikein käsitä ikuista moponkorjaaja (ent. asbestihanska) ja kynnenviilaaja - kissanhännänvetoa, eli taistelua terveydenhuoltoalan ammattihenkilöiden ja brankkareiden välillä. Jotenkin tuntuu, että jälkimmäisen ammattiryhmän jäsenet suhtautuvat asiaan terveemmin, kuin ensimmäisen. Teen töitä molempien ammattiryhmien kanssa ja molemmista löytyy sekä hyviä, että huonoja, loppujen sijoittuessa siihen väliin.

Molemmissa koulutuksissa on omat puolensa ja opitimitulos saavutettaisiin yhdistelemällä parhaat ensihoidon eri koulutusohjelmista. Pidän itse ensihoitotyön kannalta sitä suurena etuna, että pelastuspuoli ja lanssarit puhuvat samaa kieltä keikkapaikoilla ja tuntevat toistensa työtavat. Ja voin kokemuksella sanoa, että palomiehet nostavat nekun kyytijullin arvoon arvaamattomaan. Toisaalta ihmeellisestä kommentoinnista ja pätemisestä aiheutuva mielipaha kostautuu myös helposti.

Sitten muutama väite..

Nykypalomiehen työhön kuuluu paljon muutakin, kuin lonnimista asemalla. Toisilla asemilla jopa tehdään ihan oikeasti huoltohommia, harjoitellaan joka työvuorossa ja seurataan tarkasti kavereiden fyysistä toimintakykyä.

Pelastajista löytyy osaavia lanssareita, joilla on huomattava työkokemus sekä motivaatio kehittää itseään.

Pelastusopistosta valmistuu elvytysrobotteja, jotka on ohjelmoitu toimimaan kaavamaisesti. Voin osittain allekirjoittaa väitteen, joskin koulutuksessa myös ihan oikeasti harjoitellaa paljon esimerkiksi hoitoelvytystä, jolloin vältytään siltä normaalilta potilaan ympärillä kahdeksikon juoksemiselta.

Terveydenhuoltoalan koulutus vieraantuu normaalista hoitotyöstä ja keskitytään tieteilyyn. Allekirjoittaisin itse myös tämän. Vaikken sinänsä torpedoi asiallista tutkimustyötä (jota on hyvin vähän), niin kyllä joskus tuntuu että perustaidoista ei opiskelijoilla ole hajuakaan.

Sama suomeksi. Brankkarit ja lanssarit (sekä jotkut onnettomat ressukat, jotka ovat molemmissa leireissä) ovat samalla työmaalla. Molempien ammattiryhmien päämäärä on sama, eli potilaan etu. Ensihoito on parhaimmillaan ryhmätyötä, jossa jokainen hoitoketjun jäsen toimii yhteen.

-Peruspölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olen samaa mieltä monestakin asiasta, mutta voin sanoa, että olen itse törmännyt moneen "asbestilapaseen" jotka lesoavat meille "kynnenviilailijoille". Tämä tietenkin toimii kyllä kumpaankin suuntaan. Yksi syy varmaankin hoitoalan väen suhtautumiselle palomiehiin on se, ettei palomiehillä ole virallista hoitoalan statusta ja joku statuksenkipeä hoitaja saattaa olla jopa kateellinen siitä, että lanssissa työskentelevä palomies saa tehdä kaikkea "kivaa" kentällä, kun hoitaja itse joutuu pyytelemään lääkäriä jatkuvasti tekemään toimenpiteitä. Ihminen vain on kateellinen toisen leluista, oli ikää sitten kuinka paljon vain ja oli lelu mikä tahansa.

Olen itsekin sitä mieltä, ettei oikeasti koko hommassa ole mitään järkeä - hyviä ensihoitoihmisiä löytyy kummaltakin puolelta aitaa, ihan samaan malliin kuin huonojakin. Minulle kelpaa työpariksi kumpi tahansa, kunhan vain asenteet ovat kohdallaan ja mielenkiintoa hommaan löytyy niin paljon, että oikeasti viitsii kiinnostua siitä koko homman tärkeimmästä asiasta - potilaasta.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itsekin sitä mieltä, ettei oikeasti koko hommassa ole mitään järkeä - hyviä ensihoitoihmisiä löytyy kummaltakin puolelta aitaa, ihan samaan malliin kuin huonojakin. Minulle kelpaa työpariksi kumpi tahansa, kunhan vain asenteet ovat kohdallaan ja mielenkiintoa hommaan löytyy niin paljon, että oikeasti viitsii kiinnostua siitä koko homman tärkeimmästä asiasta - potilaasta.

Bingo ja aamen.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos Pölhö ei ymmärrä tätä kissanhännänvetoa, niin mä en taas ymmärrä miksi sitten taas aloittaa uusi thread aiheesta?  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkan paatosta vielä muutamalla kommentilla..

Ensihoito kentällä on monin paikoin kehittynyt käytännön hoitoyötä tekevien ihmisten tarpeesta (koulutustaustasta riippumatta). Kehityksen taustalla on usein ollut nippu alan ammattilaisia, joka pätee monilla paikkakunnilla myös siihen, että alueelle on saatu jonkun asteinen ensihoitolääkäri-järjestelmä.

Parin viimeisen vuoden aikana ollaan yhtäkkiä ajauduttu tilanteeseen, jossa toisille ammattilaisille voidaan todeta, että "evääsi, eli koulutustasosi, ei ole riittävä enää ambulanssiin". Huolimatta siitä, että samaiset ihmiset ovat saattaneet olla vuosia osaavia ja motivoituneita alan ammattilaisia, jotka itse ovat olleet kehittämässä oman alueensa ensihoitojärjestelmää..

Olen mielenkiinnolla seuraillut sivusta, kun eri oppilaitoksista mitalit kaulassa valmistuneet kävelevät näiden ihmisten yli, henkselit paukkuen, huutaen osaamistaan ja niitä viisauksia, joita itseasiassa nämä kaverit ovat olleet kehittämässä. Lisäksi vanhoilla jermuilla on edessä valinnan paikka; Kouluun tai pysyvästi palopuolelle. En juuri ole keksinyt mitään oikeita kannustavia kommentteja 10-15 vuoden ensihoitokokemuksen omaavien kavereiden motivoimiseksi koulunpenkille.

Ymmärrän hyvin terveydenhuoltoalan tutkinnon merkityksen ja tärkeyden, mutta olen hyvin huolissani alalta väkisin poistetusta ja poistettavasta työkokemuksesta. Sairaankuljetus on konkreettista työtä, jossa työvuodet tuovat asioihin oman elementtinsä.

-Pölhö

P.S. Mainittakoon nyt sekin vielä, että olen aikanaan ollut ensin hoitsu ja sitten vasta käynyt sen puolitoistavuotisen Kuopion moponkorjauskurssin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos Pölhö ei ymmärrä tätä kissanhännänvetoa, niin mä en taas ymmärrä miksi sitten taas aloittaa uusi thread aiheesta?  :-

En ole paljoa seuraillut foorumia ja halusin ihan oikeasti perusteluja sille, miksi joku on jonkun koulupohjan tai työpaikan mukaan parempi, kuin toinen.

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Sitten muutama väite..

Terveydenhuoltoalan koulutus vieraantuu normaalista hoitotyöstä ja keskitytään tieteilyyn. Allekirjoittaisin itse myös tämän. Vaikken sinänsä torpedoi asiallista tutkimustyötä (jota on hyvin vähän), niin kyllä joskus tuntuu että perustaidoista ei opiskelijoilla ole hajuakaan."

Valitettavasti joudun allekirjoittamaan Pölhön väitteen ensihoitaja amk -koulutuksen tieteellisyydestä. Nytkin istun "tutkimustyön perusteet2" tunnilla... Perustaitojen opetusta saisi olla PALJON enemmän, jotta kentälle mennessä osaisi jotain muutakin kuin pedata sänkyjä. En omaa aiempaa terveydenhuoltoalan koulutusta ja untuvikkona olin ihan pihalla ekassa saku-harjoittelussa viime keväänä. Kiitokset kuuluukin pitkäpinnaiselle ohjaajalleni ja muulle työporukalle, kun jaksoivat opettaa minua :)

Pelottaa oma osaamiseni, kun valmistun. Käytännön taitojen opettaminen koulussa on vähäistä, mutta hoitotieteen teoriat ja filosofia on käyty läpi joka vaiheessa ja useista näkökulmista; ainahan voin pohtia potilaan kanssa, onko hän todellakin kipeä vai poistuuko kipu hänen sulkiessaan silmänsä... ja odotellaan ammattitaitoisen henkilökunnan saapumista paikalle ;D

Onneksi minulla on vielä paaaljon aikaa oppia ja kehittyä -kyllä minusta vielä hyvä tulee!

Uniq

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavasti joudun allekirjoittamaan Pölhön väitteen ensihoitaja amk -koulutuksen tieteellisyydestä. Nytkin istun "tutkimustyön perusteet2" tunnilla... Perustaitojen opetusta saisi olla PALJON enemmän, jotta kentälle mennessä osaisi jotain muutakin kuin pedata sänkyjä. En omaa aiempaa terveydenhuoltoalan koulutusta ja untuvikkona olin ihan pihalla ekassa saku-harjoittelussa viime keväänä...

Eikö koulussa ole tarkoitus juuri opettaa teoriaa...? Käytännön kokemusta saa sitten nimenomaan harjoitteluista! Eihän kouluun voida luoda autenttista tilannetta, vaikka miten yritettäisiin. Eikö nyt joka koulussa opeteta verenpaineen, ja verensokerin, ym. perusjuttujen mittaukset? Jos olit ekassa saku-harjoittelussa, ei sinun varmaan odotettukaan osaavan antaa avosydänhierontaa tai tekevän sujuvasti trakeostomiaa  ;D

Eikös ole hyvä, että tutkimustieteitä ja filosofian "olenko olemassa" -teorioita käsitellään opintojen alussa, eikä sitten, kun ollaan valmistumassa? Turha siitä on koulua tai koulutusta syyttää, jos ei opi mitään käytännönjuttuja 4 vuoden opiskelulla. Relatkaa, kamut  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

EH-koulutus sisältää paljon teoriaopintoja, kyllä. Ensihoitaja AMK toimii muuallakin kuin käytännön tehtävissä. Oleellinen kohta toiminnassa on toiminta ensihoitotyön kehittäjänä sekä tutkijana. Jotta mitään saa aikaan päättävissä tahoissa, on esitettävä tutkittua tietoa asiasta. Kuka muu tutkii aiheen kuin ensihoitaja itse? Vaikka työskentelee esim. ambulanssissa on kehittämistyö oleellinen osa oman työympäristön kehittämistä.

EH AMK koulutus antaa valmiudet toimia myös ensihoidon esimiestehtävissä. Toimiessa mm. sakumestarina joutuu resurssien lisäämisen sekä tuottavuuden kantilta katsottuna tekemään tilastointia sekä tutkimusta. Laitehankinnat perustuvat myös tarjouksiin ja tutkittuun tietoon niiden ominaisuuksista. Laitteita on koekäytössä ja niistä on tehtävä raportit.

Tosi on  että toimiessa kentällä olisi mukava, että olisi tietoa ja kokemusta laboraatioharjoittelun kautta enemmän. Kuitenkin kentällä oppii käytännössä hyvin ja perusvalmiudet ovat olleet kentälle lähtiessä kunnossa. Ensihoidon opiskelu käytännössä antaa valmiudet harjoitella työtä kentällä ja valmistuneen paperit antavat vain luvan harjoitella työntekoa omillaan. Laaja teoriapohja tukee työskentelyä, on vain itsestä kiinni miten sitä osaa soveltaa. Unohtaa ei sovi, että hoitotieteesä puhutut asiat potilaan kohtaamisesta, oikeuksista, perustarpeista jne. toimivat myös kentällä, sekä sairaalassa, että sen ulkopuolella.

Toisaalta voidaan katsoa asiaa heroistiselta kantilta. Osataan jo opintojen alkuvaiheessa intubaatiot ja kanyloinnit, kirurgisesta ilmatiestä ja sedaatiosta puhumattakaan. Osataan tehdä, mutta ei ymmärretä miksi tehdään ja mitkä ovat sen seuraukset? Ensihoidossa kaikki kuitenkin pitää kyetä perustelemaan sekä tietää tekemistensä seuraukset. unohtaa ei sovi, että vaikka on EHAMK paperit taskussa ei välttämättä ole ikinä pätevä esim. hoitotason sairaankuljetukseen.

Oman koulutuksen kritisoiminen kuuluu osana ammatilliseen kasvuun. On hyvä pohtia mikä on hyvää ja mikä huonoa. Kuitenkaan julkinen pohdinta ei välttämättä ole paras tapa ottaa asiaa esille. Miten olisi luokkakaverit ja tutor-opettaja? Se että moittii julkisesti kouluaan sekä koulutustaan on kuopan kaivamista koko ammattiryhmälle. Kuitenkin AMK on aikuisten koulu ja jokainen vastaa omasta oppimisestaan. Ikävää on että käytäntöä vähennetään, mutta aktiivisuudella niiden olevien kenttien aikana sa hyviä tuloksia.

Hyvää ensihoitoa voi antaa sekä hoitotieteilijä, kynnenviilaaja, asbestilapanen, jopa tk-lääkäri. Kaikki on henkilökohtaisista avuista, oman opiskelun määrästä sekä pitkälle ammatillisen kasvun myötä tullutta. Rehellisesti voin sanoa tuntevani monta palomiestäkin, jotka perustason ensihoidossa (lue 97% keikoista) hoitavat potilaan paremmin kuin monikaan tuntemani hoitotason tyyppi, ja näillä palomiehillä on sentäs 1980-l:lla käyty pätevöittämiskoulutus. Parempia peruselvyttäjiä painelemaan saa kaukaa hakea! Miksi siis kyräilemään ammattiryhmien välillä? Ei kaikkien tarvitse olla ensihoitoguruja. Ammattitaitoa on myös myöntää oma tietämättömyytensä ja pyytää apua, yhdessä näitä hommia tehdään! Olen nyt hoitaja ja tulevaisuudessa hommaan pelastajan paperit ihan siksi että saan laajemman osaamistason ja näkökulman.

Hittoako sitä muita tai kouluja arvostelemaan. Kukaan ei ole ensihoidossa täydellinen-ei edes T.Määttä t. M.Castrén, saati sitten A.Kinnunen  ;) Malttia opintoihin ja tehoa työhön. Hoidetaan oma osaaminen huipputasolle ja sitten voidaan kritisoida, jos on NIIN hyvä. Koulut kehittyy ja niin opetussuunnitelmatkin. Muutoksia on ja EH AMK on niin tuore tapaus että kehitystä on, ensimmäiset vasta kentällä. Arvostelemalla koulutusta, ensihoitaja AMK:ta yleensä ja koulua annat koko ammattikunnalle ja -nimikkeelle huonon kaiun. Herätys nyt jo! Päästä oma leipäsi mädäksi, mutta älä koske muiden leipään, ...kele!

Niin, EH AMK:ssa olen aikaani viettänyt riittävästi, kuten myös kentällä seistäkseni näkökulmieni puolella. En ole minkään koulun opettaja, saati hoitotieteen tahi tutkimustyön ihannoija, olen vain tehnyt itselleni muutaman asian selväksi MIKSI TEEN; MITÄ TEEN... Jos koulutus niin huono niin yhteishaku on keväällä!

Keimo

tuleva ensihoitaja Jumalan armosta, toivottavasti armoa riittää potilaillenikin...  ;D

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuitenkaan julkinen pohdinta ei välttämättä ole paras tapa ottaa asiaa esille. Miten olisi luokkakaverit ja tutor-opettaja? Se että moittii julkisesti kouluaan sekä koulutustaan on kuopan kaivamista koko ammattiryhmälle. Kuitenkin AMK on aikuisten koulu ja jokainen vastaa omasta oppimisestaan -... - Arvostelemalla koulutusta, ensihoitaja AMK:ta yleensä ja koulua annat koko ammattikunnalle ja -nimikkeelle huonon kaiun. Herätys nyt jo! Päästä oma leipäsi mädäksi, mutta älä koske muiden leipään, ...kele!

AAMEN! Osasitpa Keimo pistää hyvin mietteeni sanoiksi  ;D Onhan se nyt tyhmä sika, joka oman hinkalonsa kaataa ja itkee sitten, kun näkee nälkää... ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman koulutuksen kritisoiminen kuuluu osana ammatilliseen kasvuun. On hyvä pohtia mikä on hyvää ja mikä huonoa. Kuitenkaan julkinen pohdinta ei välttämättä ole paras tapa ottaa asiaa esille. Miten olisi luokkakaverit ja tutor-opettaja? Se että moittii julkisesti kouluaan sekä koulutustaan on kuopan kaivamista koko ammattiryhmälle. Kuitenkin AMK on aikuisten koulu ja jokainen vastaa omasta oppimisestaan.

Ei tämä asia nyt ihan näinkään ole. Tällä foorumilla on hyvä ottaa kantaa, kysellä muiden kokemuksia ja välillä todellakin jopa kritisoida koulutustaan. Miksi kaunistella asioita, jotka eivät aina ole kauniita? "AMK on aikuisten koulu" - ehkä ideaalitasolla, mutta jos opetuksen taso ei vastaa aikuisten vaatimuksia, miksi hymistä valheellista tyytyväisyyttä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman koulutuksen kritisoiminen kuuluu osana ammatilliseen kasvuun. On hyvä pohtia mikä on hyvää ja mikä huonoa. Kuitenkaan julkinen pohdinta ei välttämättä ole paras tapa ottaa asiaa esille. Miten olisi luokkakaverit ja tutor-opettaja? Se että moittii julkisesti kouluaan sekä koulutustaan on kuopan kaivamista koko ammattiryhmälle. Kuitenkin AMK on aikuisten koulu ja jokainen vastaa omasta oppimisestaan. Ikävää on että käytäntöä vähennetään, mutta aktiivisuudella niiden olevien kenttien aikana sa hyviä tuloksia.

Hyvää ensihoitoa voi antaa sekä hoitotieteilijä, kynnenviilaaja, asbestilapanen, jopa tk-lääkäri. Kaikki on henkilökohtaisista avuista, oman opiskelun määrästä sekä pitkälle ammatillisen kasvun myötä tullutta. Rehellisesti voin sanoa tuntevani monta palomiestäkin, jotka perustason ensihoidossa (lue 97% keikoista) hoitavat potilaan paremmin kuin monikaan tuntemani hoitotason tyyppi, ja näillä palomiehillä on sentäs 1980-l:lla käyty pätevöittämiskoulutus. Parempia peruselvyttäjiä painelemaan saa kaukaa hakea! Miksi siis kyräilemään ammattiryhmien välillä? Ei kaikkien tarvitse olla ensihoitoguruja. Ammattitaitoa on myös myöntää oma tietämättömyytensä ja pyytää apua, yhdessä näitä hommia tehdään!

Hittoako sitä muita tai kouluja arvostelemaan. Kukaan ei ole ensihoidossa täydellinen-ei edes T.Määttä t. M.Castrén, saati sitten A.Kinnunen  ::) Malttia opintoihin ja tehoa työhön. Hoidetaan oma osaaminen huipputasolle ja sitten voidaan kritisoida, jos on NIIN hyvä. Koulut kehittyy ja niin opetussuunnitelmatkin. Muutoksia on ja EH AMK on niin tuore tapaus että kehitystä on, ensimmäiset vasta kentällä. Arvostelemalla koulutusta, ensihoitaja AMK:ta yleensä ja koulua annat koko ammattikunnalle ja -nimikkeelle huonon kaiun.

Niin, EH AMK:ssa olen aikaani viettänyt riittävästi, kuten myös kentällä seistäkseni näkökulmieni puolella. En ole minkään koulun opettaja, saati hoitotieteen tahi tutkimustyön ihannoija, olen vain tehnyt itselleni muutaman asian selväksi MIKSI TEEN; MITÄ TEEN... Jos koulutus niin huono niin yhteishaku on keväällä!

Keimo

HYVÄ, KEIMO!! Asiaa! Tähän ei ole totisesti mitään lisättävää!

Mutta, Keimo hyvä, ihminen on inhimillinen (ainakin itseään kohtaan) - on helpompi syyttää esim. koulua, ohjaajaa, pomoa, työkaveria jne.

jos homma ei oo hanskassa kuin katsoa peiliin.

Jos Pölhö ei ymmärrä tätä kissanhännänvetoa, niin mä en taas ymmärrä miksi sitten taas aloittaa uusi thread aiheesta?  :-

... niin eiköhän tätä kissanhännänvetoa juuri ole ollut ihan tarpeeksi asti, miksihän se juuri on niin kiinnostavaa? Pitäiskö olla oma palsta näille parempi/huonompi jutuile, niin osais karttaa sitä...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asia on juuri niinkuin haluaa sen nähdä. Kuitenkin oman opinahjon sisällä voi asioihin vaikuttaa, ei ehkä tähän hetkeen, mutta tulevaisuuteen ja tulevaisuuden hoitajiin.

Oman koulutuksen kritisoiminen kuuluu osana ammatilliseen kasvuun. On hyvä pohtia mikä on hyvää ja mikä huonoa. Kuitenkaan julkinen pohdinta ei välttämättä ole paras tapa ottaa asiaa esille. Miten olisi luokkakaverit ja tutor-opettaja? Se että moittii julkisesti kouluaan sekä koulutustaan on kuopan kaivamista koko ammattiryhmälle. Kuitenkin AMK on aikuisten koulu ja jokainen vastaa omasta oppimisestaan.

Onko tässä tarkoitus hymistä valheellista tyytyväisyyttä? Ikävää on, mutta suuri osa leimaa Ensihoitaja AMK porukan huhujen perusteella koulutuksesta. Jo opiskelevat lähihoitajat moittivat koulutusta tietämättä siitä mitään! Muistettava on että suuri yleisö tekee johtopäätökset huhujen perusteella, mm. sairaanhoitajien lääkelaskutaito hetkosen aikaa sitten? Koko ammattiryhmä leimattiin muutaman huhun takia. Esim lääkelaskuja ei kuulema ole enää läpäistävä; omassa koulussani lääkelaskuja on jokaisessa opintojaksossa, jos ei läpi, ei kerry opintoviikkoja!

Epäkohtiin on puututtava, mutta missä ja milloin, se vaatii harkintaa. On ikävä mennä kentälle pelkän opintonimikkeen perusteella kun katsotaan kieroon, loppuharjoittelussa sitten kerrotaan kuinka oli suuret ennakkoluulot huhujen vuoksi. Onko niin että ainoat "kunnon" Eh AMK:t ovat jovalmistuneet ja meistä muista ei ole mihinkään? On olemassa opettajat, koulun kehitysryhmät, koulutusjohtajt jne. ottaisiko yhteytä sinne? Entä opintojaksojen jälkeen opettajille tuleva suora palaute?

Meillä luentojen pitäjät saavat palautteen ja jopa suoraan kesken opetusta, mikäli niin on tarvetta. On opettajille ehdotettu aikuisempaa lähestymistapaakin useasti!

Enempää en jaksa paasata, jokaisella on mielipiteensä ja niitä saa ilmaista! Paikkaa ja aikaa voi sitten miettiä. Tämä foorumi siihen ihan ok, mutta...  (kts. perustelut ed. teksteistä)

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Justiinsa niin! Keimo esittikin ihan konkreettisia juttuja, että mitä tehdä, jos koulutus ei vastaa omia oppimistavoitteita. Kannattaa siis myös toimia eikä pelkästään revitellä palstoilla. Kannattaa myös miettiä, että millaisen kuvan antaa omasta ammattikunnastaan, tosiaankin.

Lisäisin vielä yhden vinkin Keimon listaan; jos koulutus on huonoa, niin lukekaa itsenne opettajaksi ja alkakaa kehittää sitä! Sillee on jotkut jurputtajat tehneetkin.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävää on, mutta suuri osa leimaa Ensihoitaja AMK porukan huhujen perusteella koulutuksesta.

Onkohan noin? Itse ainakin olen muodostanut oma mielipiteeni amk-ensihoitaja-koulutuksesta työskennellessä ja keskustellessa opiskelijoiden ja jo valmistuneiden kanssa - mitään huhuja en ole edes kuullut kentällä työskennellessäni.

Kuitenkaan julkinen pohdinta ei välttämättä ole paras tapa ottaa asiaa esille. Miten olisi luokkakaverit ja tutor-opettaja? Se että moittii julkisesti kouluaan sekä koulutustaan on kuopan kaivamista koko ammattiryhmälle

Tervettä ja perusteltua kritiikkiä saa ja pitää antaa. Jos epäkohtia hyssytellään ja toivotaan ettei kukaan niitä huomaa niin eihän ongelmat niillä keinoilla itsekseen häviä. Se että jokin ammattiryhmä tai koko hoitohenkilöstö jotenkin leimaantuisi asioiden esilletuonnista on melkoisen kaukaa haettua, esimerkiksi lääkärit ovat keskustelleet koulutuksensa kehittämisestä hyvinkin avoimesti julkisuudessa ja arvostusmittareissa keikkuvat jatkuvasti kärkisijoilla.

Hoitajien koulutuksen ongelmista ja koulutuksen kehittämisestä pitäisi mielestäni keskustella vieläkin julkisemmin. Se on paras keino saada päättäjät kuuntelemaan opiskelijoiden ongelmia, aina ei riitä että luokkakaverin tai opettajan kanssa keskustellaan luokkahuoneessa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin..

Mies oli hetken poissa työkiireiden takia ja havaitsi jo tarpeettomaksi mainitun keskustelun heränneen henkiin. Hieno juttu ::)

Pari kommenttia jälleen..

Keskustelu on siirtynyt paljolti ensihoitaja-AMK koulutuksen kommentointiin. Sakussa työskentelee ja sinne hakeutuu edelleen myös muita terveydenhuollon ammattilaisia. Oma kommenttini on, että eräs yleinen harjaanjohtava käsite koulutuksessa on ns. asiantuntijuus. Esim. "Sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija". Näin on varmasti maallikkoon verrattuna, mutta enpä paukuttelisi vastavalmistuneena henkseleistäni parikymmentä vuotta alan töitä tehneille ammattilaisille, jotka ovat esim. "vain vakseja".

En tiedä tulkitsinko väärin, mutta samankaltaisuutta oli havaittavissa, kun esimiestehtävät ja sairaankuljetusmestarit kaivettiiin esiin. Lääkintäesimiehet ja sakumestarit ovat harvinainen luonnonvara, joiden valinnassa valitettavasti myös työkokemus sekä muut ensihoidon (kehittämiseen) liittyvät seikat otetaan huomioon. Myönnän tämän olevan provosoivaa, mutta ajattelen asiaa suoraan lukiosta hoitoalan aivopesuun joutuvan opiskelijaparan kannalta. Luodut fantasiat esimiestehtävistä saattavat karista ripeästi. Ja mitä näihin laitteiden ja välineiden tutkimuksiin tulee, niin käsitykseni mukaan tutkimusten tulokset ovat olleet aika helposti tulkittavia. Lisäksi mainittakoon, että hoitoalan koulutus ei anna juurikaan eväitä mm. tarjouskilpailuttamiseen, esitteillä olevien tuotteiden analysointiin jne.

Lisään vielä vettä myllyyn, kun opiskeluaikana tehdään usein esim. kesäisin töitä. Vaikka koulutus olisi pitkä niin mikäli ihan vakituisessa työssä on kokematta kolme vuodenaikaa sairaankuljetuksessa, ei liene esimiesasemakaan itseisarvo.

Sitten mainitusta heroismista. Tätä läsitettä käytetään usein, kun halutaan mustamaalata pelastajaoppilaita. Heroismi ja mainitut toimenpiteet ovat hivenen eri asia, kuin perusasioiden määrätietoinen opettelu. Ensihoitoa ei voi osata ilman perusensiavullisten taitojen hallintaa. Esimerkiksi painantaelvytyksen hallinta kuuluu perusteisiin aina (maallikkoelvytyksestä) ensivasteyksiköstä ensihoitolääkäriin asti. Pelastusopistossa myös nämä ovat niitä asioita joita tornin tyyliin tahkotaan. Väistämättä mieleeni nousee yleinen hoitotaso-vouhotus. Ihmiset jaetaan kastijaon mukaan siihen mitä he osaavat. Kuitenkin perusasiat ovat kaikilla tasoilla samat. Uskoisin foorumilla olevien pidemmän työkokemuksen omaavan allekirjoittavan kanssani faktan siitä, että yleensä pienten perusasioiden unohdus on syynä siihen, miksi potilaan hoito meinasi mennä pipariksi.

AMK Ensihoitajista omaan vankan mielipiteen. Olen saanut kunnian työskennellä hyvien ja huonojen kanssa. Siteerattakoon tässä erään toisen ammattialan ammattilaista. "Mies (tai nainen) ratkaisee, ei tyyli tai tutkinto"

Keskustelun lomassa virisi myös terveitä mielipiteitä terveydenhuoltoalan koulutuksesta ja siihen liittyvästä kannanotosta. Keskustelu ja yleinen polemiikki on aina kehityksen pohjalla. Oli kyseessä sitten pelastajan tai terkkapuolen tutkinto, niin olen erittäin halukas jatkamaan keskustelua (olkoonkin vaikka kuinka mones kerta) ihmisten kanssa, joilla on eväitä analysoida oman koulutuksensa hyviä ja huonoja puolia.

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pölhö kirjoittaa asiaa...

Esimiestehtäviin siirrytään työkokemuksen jälkeen, hoitotasolle perustason jälkeen. Et voi johtaa toimintaa, ellet tidä miten työtä oikeasti tehdään! Mikäli keikkoja on takana, on myös kokemusta sekä näkemystä, ei voi poissulkea sitä. Kukaan vastavalmistunut ilman työkokemusta ei ole valmis esim lääkntäesimieheksi, mutta täytyy muistaa että koulua (esim. EHAMK) käy myös pitkän työtaustan omaavia..

Oikeassa ollaan että perusteisiin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Kun perusasiat ovat hallussa, on helppo siirtyä eteenpäin! Niinkin yksinkertainen asia kuin ilmatie.. Jollain luennolla A.Kinnunen totesi että ensihoito on kuitenkin pohjimmiltaan hätäensiapua, ensimmäiset toimenpiteet ovat samanlaiset on kyseessä sitten maallikko t. ensihoitaja ( karkeast ilmaistuna). Kyllä, EH AMK:ssa voitaisiin painottaa enemmän perusteisiin ja kenties ennen siirtymistä eteenpäin opinnoissa läpäisty perustason tentti tms. ? Kuten monessa muussakin asiassa, vastuu oppimisesta jää oppilaille, eikö se ole AMK:n idea? Paljon vastuuta kaataisin myös niille opiskelijoille jolla on jo työkokemusta. Pieni selvittely siitä, onko muilla perusasiat hallussa olisi paikallaan ja laboraatioissa informointi siitä miten kentällä oikeasti toimitaan.

Myönnetään, olen itse toiminnan ihminen henkeen ja vereen. Tahkoaminen teoriaopinnoissa on tervaa, mutta olen voinut lukea ops:n etukäteen ja valmistautua siihen. Teoriaopinnot eivät anna suoraan taitoa siihen osaako kilpailuttaa tuotteita tms. mutta valmistaa sellaiseen toimintaan. Täytyyhän ne käytännön vaatimukset tietää...

Lyhyesti sanottuna: Koulut ovat vain valmistavia koulutuksia, koskien myös pelastuspuolta kuin ter puolta myös. Kun valmistut, voit sitten luvan kanssa soveltaa käytännössä oppimiasi tietoja/taitoja. Nuoren työntekijän tulee olla nöyrä, muttei nöyristellä!

Omat tarinani alkavat mennä toisteluksi, joten laitan lisää jos keksin uutta....

Väärä mappi. Tästä asiasta minulla juurikaan ei ole mitään tietoa, niinkuin oikeastaan mistään asiasta, mutta senverran tahdon sanoa että...

Niin, lämpösempi se on flunssassa taksissa matkustaa kuin tabiksen kontissa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyesti sanottuna: Koulut ovat vain valmistavia koulutuksia, koskien myös pelastuspuolta kuin ter puolta myös. Kun valmistut, voit sitten luvan kanssa soveltaa käytännössä oppimiasi tietoja/taitoja. Nuoren työntekijän tulee olla nöyrä, muttei nöyristellä!

..ja millä tahansa muullakin alalla! Jos ei ole seppä syntyessään, niin noin viisi vuotta valmistumisen jälkeen menee ennen kuin voi sanoa itseään päteväksi, siihen asti on kyllä enemmän tai vähemmän noviisi. Jälkeenpäin ajatellen olis pitänyt itselleni laittaa 80-lätkä selkäpuolelle. Menin niin h...etin lujaa, ja mikään ei pelottanut, kun mitään ei osannut pelätä. Huh-huh!  Ja toiminnan naisena kun ajattelin, että kirjat (=teoriatieto) ei ole mua varten, niin piti nöyrtyä ja ottaa ne kirjatkin kiltisti käteen ja alkaa lukemaan, ja vielä omalla ajalla.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon opiskelijana törmänny harjottelussa sellaseen, et ohjaava sh sanoo, et en minä tiiä, enkä muista... sinunhan se pitäs muistaa ku oot vasta kirjoja lukenu..

Joten mielestäni ei tekis valmistuneillekkaan pahaa sillon tällön kerrata oppimaansa!

Cardinan kanssa olen samaa mieltä, ettei kukaan ole seppä syntyessään.. ja valmistumisen jälkeen on varmasti vielä paljon oppimista, mutta hyvän pohjan koulu antaa! ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistumisen jälkeen voi kehittyä molempiin suuntiin tai olla kehittymättäkin.  ;D

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistumisen jälkeen voi kehittyä molempiin suuntiin tai olla kehittymättäkin.  ;D

niimpä... harmillista vaan jos sattuu opiskelijalle sellainen ohjaaja joka ei ole mihinkään suuntaan kehittynyt :-[

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niimpä. Tiedän, että sellaisia laitetaan - lähinnä siinä toivossa, että he itse älyäisivät siinä opiskelijan kanssa kehittyä/kehittää itseään, kun ovat opiskelijaohjaajina. Myös opiskelijoiltahan voi oppia tosi paljon. Mutta saako opiskelija hyvää ohjausta? Epäilemättä ei... Ja opiskelijalle on 5-6 viikkoa huonon ohjaajan kanssa aikamoista tuskaa...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

juu, täysin samaa mieltä olen sun kanssa...  ;D onneksi harjoitteluissa saa/voi työskennellä myös muiden työntekijöiden kanssa ohjaajan lisäksi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi! ..ja oppiihan siinä sen, että millaiseksi ohjaajaksi ei ainakaan itse halua tulla....

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...