Jump to content
MAINOS

Klexane


cottongrass

Recommended Posts

Voi elämä, et otin yhteen vastaavan SH:n kanssa Klexanen pistämisestä! Väitti, et se aspiroidaan ja mä sanoin, ettei todellakaan aspiroida. Se pieni ilmakupla, joka siin ruiskussa on, ei oo haitallinen s.c. pistäessä! Tietääkseni Klexane kirvelee älyttömästi, jos on aspiroitu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tietääkseni Klexane kirvelee älyttömästi, jos on aspiroitu!

Miksi näin olisi? (niin joo, jos päässä on tippa tms.)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietääkseni Klexane kirvelee älyttömästi, jos on aspiroitu!

Miksi näin olisi? (niin joo, jos päässä on tippa tms.)

Henk.koht. se kyllä kirveli ikävästi pisti sen miten vaan. Näin ei-hoitajana kuvittelisin että se ruisku on ihan käyttövalmis sellaisenaan, koska sitähän pistää täysin maallitkotkin, jolloin on vaara, että jos sen ruiskun kanssa alkaa leikkimään, niin silloin osa lääkkeestä tulee ulos.. Mutta täysin mutu-fiiliksellä tässä asiassa, ei faktaa itsellä ::)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

perkele hermostuin kerran tai kaksi,kun olin potilaana Marian kirralla vatsaleikattuna potilaana ja vuonna 36 valmistunut muija pisti mua aina kipeään vatsaan minihepariinit"ihminen on täynnä subcutista mihin pistää ja sä aina tähtäät mua mahaan"ootko sä joku hoitaja?".samoin Oxanest vaihdettiin keskellä yötä 1 poretbl Panacod eli loppuyö pilalla,meni palautelaatikkoon pari kirjettä.prkl.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on kyllä jännä että kaikissa paikoissa missä Suomessa olen ollut töissä tökätään aina Klexanet vatsanahkaan. Saudeissa ollessa vatsaan ei pistetty koskaan, aina reiteen tai muualle sopivaan paikkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on kyllä jännä että kaikissa paikoissa missä Suomessa olen ollut töissä tökätään aina Klexanet vatsanahkaan. Saudeissa ollessa vatsaan ei pistetty koskaan, aina reiteen tai muualle sopivaan paikkaan.

Tämän "perinteen" kehittymiseen on varmaan ollut useita syitä, mm.

-Insuliinit yms on pistetty myöskin vatsaan (ja taisi Klexanen ohjeissa lukea joskus myös, että pistetään vatsan alueelle)

-Koko profylaksia alkanut proteesileikkauksista (lonkat) ja leikkaushaavan lähelle ei saisi pistää, joten vatsa on parempi vaihtoehto

-Vatsanahka on aika helppo saada näkyviin tavallisisten (ja sairaala) vaatteiden alta. Reiteen pistämistä varten tarvitsisi laskea housuja.

-Ihmisten on usein helpompi pistää itseään vatsaan, kuin esim kainalopoimuun.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on kyllä jännä että kaikissa paikoissa missä Suomessa olen ollut töissä tökätään aina Klexanet vatsanahkaan. Saudeissa ollessa vatsaan ei pistetty koskaan, aina reiteen tai muualle sopivaan paikkaan.

Tämän "perinteen" kehittymiseen on varmaan ollut useita syitä, mm.

-Insuliinit yms on pistetty myöskin vatsaan (ja taisi Klexanen ohjeissa lukea joskus myös, että pistetään vatsan alueelle)

-Koko profylaksia alkanut proteesileikkauksista (lonkat) ja leikkaushaavan lähelle ei saisi pistää, joten vatsa on parempi vaihtoehto

-Vatsanahka on aika helppo saada näkyviin tavallisisten (ja sairaala) vaatteiden alta. Reiteen pistämistä varten tarvitsisi laskea housuja.

-Ihmisten on usein helpompi pistää itseään vatsaan, kuin esim kainalopoimuun.

kuule ,silloin mulla oli 5 reikää mahassa,mihin tahansa muualle ois sopinut

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on kyllä jännä että kaikissa paikoissa missä Suomessa olen ollut töissä tökätään aina Klexanet vatsanahkaan. Saudeissa ollessa vatsaan ei pistetty koskaan, aina reiteen tai muualle sopivaan paikkaan.

Tämän "perinteen" kehittymiseen on varmaan ollut useita syitä, mm.

-Insuliinit yms on pistetty myöskin vatsaan (ja taisi Klexanen ohjeissa lukea joskus myös, että pistetään vatsan alueelle)

-Koko profylaksia alkanut proteesileikkauksista (lonkat) ja leikkaushaavan lähelle ei saisi pistää, joten vatsa on parempi vaihtoehto

-Vatsanahka on aika helppo saada näkyviin tavallisisten (ja sairaala) vaatteiden alta. Reiteen pistämistä varten tarvitsisi laskea housuja.

-Ihmisten on usein helpompi pistää itseään vatsaan, kuin esim kainalopoimuun.

kuule ,silloin mulla oli 5 reikää mahassa,mihin tahansa muualle ois sopinut

Juu, eihän sitä vatsan alueen tmp jälkeen sinne vatsanahkaan pistellä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mulla sektion jälkeen juurikin mahaan se pistettiin, eli noin 10 cm päähän haavasta aina.. Tää olikin siis mulle uutta tietoa.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaten sektion jälkeen hitusen haavasta erilleen, ei tuntunu hyvälle vaik niin pieni tuikkaus olikin.

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on kyllä jännä että kaikissa paikoissa missä Suomessa olen ollut töissä tökätään aina Klexanet vatsanahkaan. Saudeissa ollessa vatsaan ei pistetty koskaan, aina reiteen tai muualle sopivaan paikkaan.

Ennenhän insuliini pistettiin kans reiteen. Mä en tiedä, mistä toi vatsaan pistäminen on alunperin saanut alkunsa? Voisko joku viisas infota?

Nyt meni off topiciksi. Mulle tiputettiin kylmää Ringeriä TYKSISSÄ ja voin kertoa, ettei ollut miellyttävä kokemus :D Kättä särki olkapäähän asti ja tuskin sappipankreatiitin takia sitä tarvii kylmänä tiputella?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on kyllä jännä että kaikissa paikoissa missä Suomessa olen ollut töissä tökätään aina Klexanet vatsanahkaan. Saudeissa ollessa vatsaan ei pistetty koskaan, aina reiteen tai muualle sopivaan paikkaan.

Ennenhän insuliini pistettiin kans reiteen. Mä en tiedä, mistä toi vatsaan pistäminen on alunperin saanut alkunsa? Voisko joku viisas infota?

Asialla lienee tekemistä imeytymistehokkuuden kanssa.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oliko se rinkula kylmää vai huonelämpöistä? Menikö lorona tai paineella?

Lyhytvaikutteisia insuliineja on pistelty vatsaan ja pitkävaikutteisia reisiin. Siis perinteisesti.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asialla lienee tekemistä imeytymistehokkuuden kanssa.

Jep, ateriainsuliinit imeytyvät paikalla ollessa - kuten ihmiset yleensä ruokailujen aikana ovat - nopeiten vatsasta. Perusinsuliinit pistetään yleensä reiteen. Välillä tulee vastaan noita maratoonareita, joiden rasvaprosentti on lähellä nollaa, heille insuliineja ei pysty pistämään oikein muualle kuin pakaroihin.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kutsutaanhan Klexanea/Fragminia monesti napapiikiksi. Itse pistän kyllä poikkeuksetta mahaan, jos toimenpidettä ei ole sille alueelle tehty. Tämä on monesti mielestäni kaikista kivuttomin paikka pistää, toki pitkäaikais potilailla pistopaikkaa pitäisi kierrättää, niinkuin monesti tehdäänkin.

Vanhahoitaja oli kerran tässä työparina ja kertoi, että ennen vanhaan lihakseen tiputettiin jopa nesteitä. Oliko jopa, että useampi sata milliäkin... Voi olla ollut hieman kivuliasta :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennenhän insuliini pistettiin kans reiteen. Mä en tiedä, mistä toi vatsaan pistäminen on alunperin saanut alkunsa? Voisko joku viisas infota?

Mä oon kyllä oppinu et pitkävaikutteinen insuliini pistetään reiteen ja lyhytvaikutteinen insuliini pistetään vatsanahkaan. Liittyen juuri tuohon imeytymistehokkuuteen.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietääkseni Klexane kirvelee älyttömästi, jos on aspiroitu!

Miksi näin olisi? (niin joo, jos päässä on tippa tms.)

Henk.koht. se kyllä kirveli ikävästi pisti sen miten vaan. Näin ei-hoitajana kuvittelisin että se ruisku on ihan käyttövalmis sellaisenaan, koska sitähän pistää täysin maallitkotkin, jolloin on vaara, että jos sen ruiskun kanssa alkaa leikkimään, niin silloin osa lääkkeestä tulee ulos.. Mutta täysin mutu-fiiliksellä tässä asiassa, ei faktaa itsellä ::)

Kompaan. Itse klexanea käyttäneenä voin sanoa, että monesti tuli itku kurkussa sitä pisteltyä. Vatsan seutu ihan mustelmmilla, pisti miten päin vain niin aina kamalassa kunnossa. Ei mistään aspiroinneista ollut puhetta kun opettivat pistämään. Maallikko minä näissä asioissa olen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkkeiden pakkausselosteet tai Farmaca Fennica on yllättävän hyvä apu lääkkeisiin ja niiden antoon liittyvissä kysymyksissä. Lääkkeen valmistaja yleensä tietää, miten lääkettä tulisi annostella ja miten se otetaan käyttöön.

Alla Klexanen pakkausselosteesta kopioituna:

Käyttövalmiit kerta-annosruiskut:

1. Pese kätesi huolellisesti ennen pistoksen ottamista.

2. Irrota neulan suojus vetämällä sitä. Varo neulan kärkeä.

3. Ruiskeessa näkyvää ilmakuplaa ei paineta ulos, jotta ei aiheutettaisi lääkkeen hävikkiä. Ilmakupla

on vaaraton annettaessa pistos ihon alle.

4. Paras pistoskohta on vatsan alueella vuoroin vasen puoli, vuoroin oikea puoli. Pistos suositellaan

otettavaksi joko istuvassa tai puoli-istuvassa asennossa.

5. Ota ihopoimu sormien väliin ja purista sitä peukalon sekä etusormen välissä. Työnnä neula koko

pituudeltaan ihopoimun keskelle. Pistosta ei saa antaa lihakseen, vaan syvänä ihonalaisena

pistoksena.

6. Paina ruiskun mäntä sisään hitaasti loppuun asti. Vedä ruisku pois varovasti ja laita neulan suojus

paikalleen.

7. Kerää käytetyt ruiskut ja neulat kannelliseen astiaan ja toimita ne apteekkiin tai terveyskeskukseen

hävitettäväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oliko se rinkula kylmää vai huonelämpöistä? Menikö lorona tai paineella?

Lyhytvaikutteisia insuliineja on pistelty vatsaan ja pitkävaikutteisia reisiin. Siis perinteisesti.

Lorona. Eivät sitteen vaan vissinkään ollut varautuneet ottamaan tarpeeksi niitä lämpenemään. Mun Amyl-arvot oli kyl yli 10 000:tta. Nyt oon onneksi päässy sappirakosta eroon :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kutsutaanhan Klexanea/Fragminia monesti napapiikiksi. Itse pistän kyllä poikkeuksetta mahaan, jos toimenpidettä ei ole sille alueelle tehty. Tämä on monesti mielestäni kaikista kivuttomin paikka pistää, toki pitkäaikais potilailla pistopaikkaa pitäisi kierrättää, niinkuin monesti tehdäänkin.

Vanhahoitaja oli kerran tässä työparina ja kertoi, että ennen vanhaan lihakseen tiputettiin jopa nesteitä. Oliko jopa, että useampi sata milliäkin... Voi olla ollut hieman kivuliasta :D

vai oisko ollu ihon alle?esim. vatsan alueelle menee keposeen parilitraa,josta se pikkuhilja imeytyy.huonosuonilla vanhuksilla joskus nähnyt näitä,varsinkin jos kyseessä paikka missä intravenöösi nesteys ei jostain syystä mahdollista,esim.ei osaavaa henkilökuntaa,eli paikan lekuri on enne vkl vapaita nesteyttänyt.

ja eläintenhoidossa toi on hyvä nesteytysmuoto,selitäppäs kissalle että nyt nestettä menee kanyylistä koko vkl.helpompi nesteyttää kylkeen 500ml rinkulaa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kutsutaanhan Klexanea/Fragminia monesti napapiikiksi. Itse pistän kyllä poikkeuksetta mahaan, jos toimenpidettä ei ole sille alueelle tehty. Tämä on monesti mielestäni kaikista kivuttomin paikka pistää, toki pitkäaikais potilailla pistopaikkaa pitäisi kierrättää, niinkuin monesti tehdäänkin.

Vanhahoitaja oli kerran tässä työparina ja kertoi, että ennen vanhaan lihakseen tiputettiin jopa nesteitä. Oliko jopa, että useampi sata milliäkin... Voi olla ollut hieman kivuliasta :D

vai oisko ollu ihon alle?esim. vatsan alueelle menee keposeen parilitraa,josta se pikkuhilja imeytyy.huonosuonilla vanhuksilla joskus nähnyt näitä,varsinkin jos kyseessä paikka missä intravenöösi nesteys ei jostain syystä mahdollista,esim.ei osaavaa henkilökuntaa,eli paikan lekuri on enne vkl vapaita nesteyttänyt.

ja eläintenhoidossa toi on hyvä nesteytysmuoto,selitäppäs kissalle että nyt nestettä menee kanyylistä koko vkl.helpompi nesteyttää kylkeen 500ml rinkulaa.

Kollega touhuu koirien parissa vapaillaan ja sano että niskassa olevaan löysään nahkaan menee isosta kanyylista hyvin se määrä nestettä mitä koira tarttee ja imeytyy sieltä sitten hissukseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kissalla ei enää suositeta niskaan mitään,kylkeen ihon alle tai masmaloon.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...