Jump to content
MAINOS

Mentorointi


Sini

  

26 ääntä

  1. 1. Mentorointi, tiedätkö, tunnetko, onko käytössä?

    • En ole kuullutkaan
    • Olen kuullut, mutta en ole törmännyt
    • Meillä ei käytössä, mutta tiedän missä on
    • Olen/ olen ollut mentoroitavana
    • Olen/olen ollut mentori
      0


Recommended Posts

Mentorointi pyrkii mentoroitavan (aktorin, ohjattavan) ammatilliseen ja henkiseen kehittymiseen, työuran selkeyttämiseen sekä työssä ja opinnoissa menestymiseen. Itse tutustuin aiheeseen opintojen kautta ja kiinnostaisi tietää, onko mentorointia käytössä jossain päin Suomea erityisesti terveydenhuollon yksiköissä. Tässä kohtaa tulee erottaa mentorointi perehdytyksestä eli mentorointia ei ole osaston toimintaan perehdyttäminen.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mentoroitavan roolista kokemusta... Hyvä juttu jos vaan mentorin ja mentoroitavan kemiat kohtaa, pahimmillaan olen kuullut kokemuksia josta ei ole jäänyt sitten mitään käteen.

Omat kokemukset pelkästään positiivisia, avasi kummasti uusia ajatuksia sekä tuki ammatillista kehittymistä. Lähinnä keskusteluista sai varmuutta omaan toimintaa, mutta joskus myös ihan jotain konkreettista osaamista lisää. Kokonaisuudessaan prosessi kesti reilun vuoden, tapaamisia meillä oli n. 1 x kk n. 2 h:n ajan. Itse keksin aiheen mistä halusin jutella, mihin kaipaisin tukea tai mitä tahdoin oppia. Noin viikkoa ennen tapaamista kerroin mentorille aiheen, että hän ehti vähän valmistautua aiheeseen. Joskus aiheen keksiminen oli helppoa, tuli itsestään esille mutta jotkut kerrat mentiin improvisoiden sitten. Suosittelen kaikille jos on vain mahdollista siinä uran alkuvaiheessa :) Lähtisin mukaan uudelleen jos nyt täytyisi miettiä!

Niin työpaikkana siis teho-osasto. Idea lähti varmaan perehdytyksestä ja aiempien työtekijöiden positiivisten kokemusten perusteella. Esimiehet tuki hyvin prosessia joka vaiheessa.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Edellisessä typaikassani oli käytössä mentorointi-jätrjestelmä. Työssäolo aikanani en koskaan ollut samassa vuorossa kummankaan mentorini kanssa, toista en tainnut koskaan tavatakaan. Mentoroinnin sijaan olisi mielummin ollut perehdytettävänä vähän pidempään, vastavalmistunut kun olin.

Nykyisessä työssäni olisin kovastikin mentorien kannalla, koska kaikkea ei opi perehdytyksen aikana, eikä kaikkeen työssä vastaan tulevaan ehdi perehtyä muutamassa viikossa. Olisi mukava kun olisi joku vakituinen "vanhempi kolleega" jolta kysyä ja jonka kanssa puhua.

Mentorinnin pitäisi olla luonteva jatke perehdytykselle.

Neulominen on helppoa kuin heprea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...