Jump to content
MAINOS

Työilmapiiri ja käyttäytyminen


bendoliino

Recommended Posts

Nyt toivoisin Teiltä alan ammattilaiset apua; olen lähihoitajaopiskelija ja opinnot loppusuoralla. Olen käynyt päiväkodissa, vanhustyössä, vuodeosastolla, kotihoidossa ja vammaispuolella työssäoppimassa ja jokaisessa näistä paikoista olen tavannut hoitoalan henkilökuntaa joiden käytös ja tapa tehdä töitä on aivan käsittämätön. Asiakasta (lapsi, vanhus, vammainen) puhutellaan (mielestäni)todella törkeästi, sanotaan esim. "Taasko olet paskonut vaippoihis" "Mä en ainakaan enää sun persettä pese" tai jokaiseen asiaan suhtaudutaan negatiivisesti; Jos kollega on poissa, niin se on ihan varmaan jollakin tekosaikulla. Jos se kollega on töissä, niin taas on päivä pilalla. Yleensäkin kaikki on päin v:tä, olen muuten kuullut sitäkin hoettavan hoitajan suusta asiakkaan vierellä. Yleensäkin tunnelma on tosi negatiivinen. Nyt en halua kuulla että työt on niin raskaita... Itse laskin että esim. vuodeosastolla kahvitauot olivat hyvinkin reilut, samoin ruokatauko. Viimeinen tunti pääasiassa istuttiin. Tai vanhuspuolella; sitten kun mummot ja papat oli saatu aamupalpöytään niin siinähän ne istuivat mukavasti toisiaan viihdyttäen. Ja kohta olikin jo taas lounas, jonka jälkeen porukka vietiin sänkyyn lepään. Ja taas oli rauha maassa.

Vastapainoksi tilitykselleni olen myöskin tavannut niitä ihania hoitajia jotka ovat antaneet aikaansa ja kunnioitustansa asiakkaalle. Tosin olen myös huomannut että nämä positiiviset, ehkä jopa uutta keksivät hoitajat ovat yleensä juuri tämän negatiivisen porukan hampaissa. Vähätellään toisen tekemisiä ja suoraan mollataan Esim. vammaispuolella mollataan sellaista hoitajaa joka järjestäisi retkiä tai ulkoilua; se tietysti vaatisi muultakin porukalta jotain. Vaikka vain sitä että tekisi työnsä...