Jump to content
MAINOS

Sairaanhoitaja-terveydenhoitaja AMK


taiska

Recommended Posts

Olen koulutukseltani perushoitaja ja suoritan nyt jatko-opintoja valmistuen kahden vuoden päästä terveydenhoitajaksi. Olen kovasti matkan varrella ihmetellyt työpaikallani ja työharjoittelupaikoissa sairaanhoitajien suhtautumista siihen, että me tulevat terveydenhoitajat saamme myös sairaanhoitajan pätevyyden. Monet heistä eivät usko, että meistä voisi tulla myös hyviä sairaanhoitajia terveydenhoitaja koulutuksen ohella.

Terveydenhoitajatutkinnon suoritusaikahan on 160 ov, josta 140 ov on sairaanhoitajakoulutusta ja loput suuntautumista terveydenhoitajan pätevyyden saavuttamiseen. Eli opintommehan kestävät puoli vuotta pidempään kuin "pelkän" sairaanhoitajan tutkinnon suorittavilla. Mistä siis johtuu tämä negatiivinen suhtautuminen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luultavasti negatiivinen suhtautuminen johtuu tietämättömyydestä tai vanhakantaisesta ajattelusta, tai sitten huonosta itsetunnosta. Jospa ne negatiivisesti ajattelevat sairaanhoitajat tuntevat asemansa uhatuksi.

On muuten hyvä kun sinulla on aikaisempi tutkinto terveydenhoitoalalta. Se antaa jonkinverran laajempaa näkemystä opiskeluille ja samalla opiskelusta saa enemmän irti, kun on taustatietoa mihin peilata asioita. Älä anna negatiivisuuden suhtautumisen masentaa mieltä, vaan jatka pää pystyssä valitsemallasi tiellä. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi se koetaan negatiiviseksi, eikös se ole positiivistä että omaa laajemman näkökannat hoitoon. Tsempiä vaan opiskeluun.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älä Taiska välitä, tietämättömyyttä, kateutta yms on aina näissä kuvioissa mukana. Kautta aikain näistä on puhuttu, aina kun koulutukset muuttuvat, edellisen version käyneet nostavat äläkkää. Ehkäpä he pelkäävät että nämä uusimuotoiset ovat parempia hoitajia? 8)

Sairaanhoitajista on ennenkin koulutettu terkkareita. Silloin kun peruskoulutus kesti sen 2v ja myöhemmin sitten erikoistuttiin, niin yksi erikoistuminenhan oli nimen omaan th.

Minusta kätilö- sekä terveydenhoitajakoulutuksen käyneet saavat ihan oikeutetusti myös sh:n paperit. Peruskoulutus on sama ja ov:a on sitten ne erikoistumisen vaatimat määrät.

Tsemppiä vaan opiskeluun ja jätä tosiaan nuo puheet omaan arvoonsa. Loppupeleissä sillä mitä nämä vanhamuotoiset ajattelevat ei ole kuitenkaan mitään merkitystä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu,ei kun tsemppia opiskeluun.Mielestani tietamattömyys ei ole peruste arvostelulle.Asia on painvastoin;Jos on tietoa niin silloin voi myös arvostella.Itse en tieda yhtaan mitaan nykyisesta koulutuksesta,joten paha sita on menna kommentoimaakaan silloin.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Vastavalmistunut

Itse huomasin koulutuksen alku aikoina samanlaista suhtautumista, mutta en enää myöhemmässä vaiheessa. Luulen että se on osittain kateutta, onhan sinulle pidempi ja monipuolisempi koulutus.

Lisäksi sinulla on mahdollisuus työskennellä mukavissa työpaikoissa, kuten äitiys-ja lastenneuvolat jne. Ei viikonloppu- tai vuorotyötä (tosin lisät jää saamatta). Työ on myös itsenäisempää, oma huone, kevyempää ainakin fyysisesti jne.jne. tässähän sitä kadehdittavaa riittää.

kaiken sen lisäksi sinulla on mahdollisuus työskennellä sairaanhoidossa. Ja voit hyödyntää siellä monipuolista näkemystä hoitotyöstä. Itse olen ainakin huomannut että me kaksoistutkinnon saaneet annamme ehkä hieman enemmän ohjausta sen semmoista sairaalassa kuin pelkät s.hoitajat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...