Jump to content
MAINOS

Potilaan avustaminen tupakoinnissa


OldOne

Recommended Posts

Silloin kun sai röökata sairaalassa: 1 potilas sai käydä potilasparvekkeella savuilla (siis siellä missä majaili savuttomatkin.) Toinen potilas ajettiin alas polttamaan, kolmatta ei päästetty. Suurin piirtein yhtä aikaa tapahtui nämä asiat ja samalla osastolla. Mielenkiintoista että yhelle yhtä ja toiselle toista. :)

Palvelutalossa missä asukkailla omat asunnot niin ei voida puuttua missä ja miten polttavat, savuttomuus meillä tarkoittaa vain henkilökuntaa (kuin myös sairaalassa) - asukkaat saavat polttaa niin paljo ku sielu sietää ja rahaa riittää. Niin ja saavat polttaa sisälläkin. Parvekkeelle saatellaan tarvittaessa ja tupakka sytytetään. Ne seisoo vieres venaamas jotka haluaa, itselläni ei ole siihen aikaa kun on muutakin tekemistä ja yleensä 10 muutakin hoidettavaa päivässä. Toisaalta taas.. onhan asukkailla turvahälyttimet...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Palvelutalossa missä asukkailla omat asunnot niin ei voida puuttua missä ja miten polttavat, savuttomuus meillä tarkoittaa vain henkilökuntaa (kuin myös sairaalassa) - asukkaat saavat polttaa niin paljo ku sielu sietää ja rahaa riittää. Niin ja saavat polttaa sisälläkin. Parvekkeelle saatellaan tarvittaessa ja tupakka sytytetään.

Sinällään mielenkiintoista, että esimerkiksi ravintoloissa kiellettiin tupakointi ainakin osittain siksi, että henkilökunta ei altistuisi savulle, mutta esim. asukkaat voivat periaatteessa rauhassa savutella sisällä kotonaan, kun hoitaja käy? Tietysti tuossa on hieman pienempi altistus, jos joku harva joskus tupakoisikin, mutta itse en kyllä ainakaan viitsisi oleilla sisällä tupakoivan ihmisen lähimaastossa, jos ei ole ihan pakko.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen saattanut tupakalle vanhainkodissa ja avustanut sytyttämisessä, kun kyseessä on hemivanhus ja omat kyvyt loppuvat siinä kohtaa. Tupakoinnissa on tehty rajaus työyhteisön taholta, eli tupakalle avustetaan aterioiden jälkeen. Jos useammin haluaa, niin silloin pitää olla omaisen tai ystävän auttelemassa.

Tupakka on päihde, mutta laillista kuitenkin, joten eiköhän tämä mene vaikka yksilöllisyyden piikkiin. Esh:ssa ei kukaan ole vielä pyytänyt tupakalle viemään. Saattohoitopotilasta voisin viedäkin, jos aikaa on. Keneltäkään en tietty kysy, että haluaisitko mennä röökille, sen verran minustakin terveydenedistäjää löytyy.

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä oon monesti miettinyt tätä asiaa, yhdessä duunipaikassa (pitkäaikaispaikassa) suorastaan painostettiin yhden asukkaan kohdalla viemään tupakalle..eikä siinä kaikki, tupakkaa ois vielä pitäny pitää kiinni omilla sormilla kun se asiakas imee siitä niitä savuja keuhkoihinsa.

siis tästä voi olla montaa mieltä, mutta mä en missään nimessä suostu tommosta tekemään, jo ihan senkin takia että astmaatikkona oisin tosta tilanteesta ihan saletisti saanu kohtauksen. toisekseen, mun mielestä mun ei työpaikalla tarvitse

altistua passiiviselle tupakoinnille jos en sitä itse halua. kukaan ei mua siihen voi painostaa, eikä mun työsuhdetta voida sen perusteella päättää. joten voin ihan hyvin sanoa ei.

nykyisessä työpaikassa erikoissairaanhoidossa on kyllä se mentaliteetti että tupakalle ei viedä ketään, jos ei se potilas itse sinne pysty menemään. toisekseen, ei meillä olis siihen edes missään vuorossa aikaa kun se ei riitä oikeesti kunnolla ees potilaille.

saattohoitopotilaalta en sitä missään nimessä kyllä haluais kieltää, edes sitä avustettua tupakointia, jos se on viimeinen ja se mielihyvää tuova asia. toisaalta, savussa en silti pystyis seisoo vaikka kuinka haluaisin. pihalle voisin kyllä semmosen potilaan viedä vaikka kiire oisikin, ainakin parhaani yrittäisin.

se on kyllä aika ristiriitasta kun hoitaa välillä keuhkopotilaita jotka polttavat kun korsteeni, ja sitten menee inhalaatioita väh 6krt pvässä plus lisähapet yms ja silti saturaatio max 85 :blink: mutta eipä kai siitä tupakasta ole niin helppo päästä eroon...en siis voi arvostella kun en ole ite koskaan ees tupakkaa maistanu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No psykassa monesti tarttee saatella tai vahtia tupakalla käyntiä. Monesti uhma ja kireys vähenee.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No psykassa monesti tarttee saatella tai vahtia tupakalla käyntiä. Monesti uhma ja kireys vähenee.

Näin on. Voinpa kehoittaa (mennä mukaan) käymään tupakalla, jos sillä saa rauhoitettua tilannetta ja potilasta. Siinä ei korvaustuotteita viitti ruveta tuputtamaan.

Joo, no kyse tässä ketjussa oli kai siitä, onko hoitajan velvollisuus avustaa tupakalla käynnissä. Ei minunkaan mielestä voi eikä kuulu velvoittaa.

Täällä on sen verran näköalattomia jotkut jo, etten jaksa leikkiä samalla hiekkalaatikolla enää. Maailma on paha ja ihmisen elämä epätäydellistä ;)

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tossa lähikylässä on psykiatrinen sairaala jossa kuulemma tupakka on oiva kiristyskeinokin nuorisopsykiatrian osastolla. Jos maija kiukuttelee tänään niin ei pääse vetelemään poskareita sairaalan kulmalle :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No psykassa monesti tarttee saatella tai vahtia tupakalla käyntiä. Monesti uhma ja kireys vähenee.

Näin on. Voinpa kehoittaa (mennä mukaan) käymään tupakalla, jos sillä saa rauhoitettua tilannetta ja potilasta. Siinä ei korvaustuotteita viitti ruveta tuputtamaan.

tupakkahuoneessa monesti saa potilaan avautumaan päinvastoin kuin virallisessa keskustelussa

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No psykassa monesti tarttee saatella tai vahtia tupakalla käyntiä. Monesti uhma ja kireys vähenee.

Näin on. Voinpa kehoittaa (mennä mukaan) käymään tupakalla, jos sillä saa rauhoitettua tilannetta ja potilasta. Siinä ei korvaustuotteita viitti ruveta tuputtamaan.

tupakkahuoneessa monesti saa potilaan avautumaan päinvastoin kuin virallisessa keskustelussa

Se on totta. Toisaalta tänään terveellisellätm ulkoilmakävelyllä ryhmän kanssa tuli paljon enemmän jutusteltua ja oikeata tiedonjyvääkin. Parvekkeella se tuumintatupakka palaa varsin nopeasti, varsinkin jos on pakkanen.

p.s sori aiempi provo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, no kyse tässä ketjussa oli kai siitä, onko hoitajan velvollisuus avustaa tupakalla käynnissä. Ei minunkaan mielestä voi eikä kuulu velvoittaa.

Tätä juuri hain, kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On sitä joissakin paikoissa aikoinaan (ja taatusti vieläkin. Siitä on vaan aikaa kun itse olen ollut sellaisessa paikassa) ollut oikein innoissaan potilasta tupakalla käyttäviä hoitajia. Syynä se, että näissä paikoissa on ollut henkilökunnalta tupakointi kielletty, mutta kun potilasta käyttää kessulla, niin sitä voi itse vetäistä samalla kääryleen. Ja oikein monta kertaa vuorossa on raahattu potilas ulos, että saa vähän nikotiinia ja vemppaa töistä.

Tämänkin talon vartijat ovat kironneet tupakalla (itsenäisesti) käyviä potilaita. He kun lähtevät illalla ulos röökille (ennen 'hiljaisuutta'), mutta eivät pääse takaisin sisään ovien mentyä lukkoon (n. klo 20). Sitten pyrkiessään sisään vääristä paikoista tai 'liian väkivaltaisesti' aihettavat hälytyksiä. Ja toinen ryhmä on niitä, jotka eivät viitsi ottaa yhtä askelta enempää ovelta ja saavat aikaan savulla palohälytyksen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, no kyse tässä ketjussa oli kai siitä, onko hoitajan velvollisuus avustaa tupakalla käynnissä. Ei minunkaan mielestä voi eikä kuulu velvoittaa.

Tätä juuri hain, kyllä.

Huomaan olevani joskus innokas rönsyilemään aiheesta :) pahoitteluni....

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, no kyse tässä ketjussa oli kai siitä, onko hoitajan velvollisuus avustaa tupakalla käynnissä. Ei minunkaan mielestä voi eikä kuulu velvoittaa.

Tätä juuri hain, kyllä.

Huomaan olevani joskus innokas rönsyilemään aiheesta :) pahoitteluni....

Eiiii, en mä sitä sillä tarkottanut! Saa keskustelu rönsyillä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse aikanaan tupakoineena ymmärrän sen sauhun tuskan ja tarpeen, veisin jos voisin ja auttaisinkin, varsinkin jos kyseessä jo loppusuoralla oleva ihminen. Mikä ihme mä olisin sitä moralisoimaan tai tarjoamaan laastaria kun se ei kumminkaan auttais. Takavuosina yks dokumentti pääkaupunki seudun laitoshoito paikasta, siellä ne istu sätkällä potilaat ja hoitsut kimpassa, ihan siihen en lähtis koska mun ei kuulu työvaatteissa poltella.

Ole iloinen joka päivästä kun pääset omin jaloin postilaatikollesi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, no kyse tässä ketjussa oli kai siitä, onko hoitajan velvollisuus avustaa tupakalla käynnissä. Ei minunkaan mielestä voi eikä kuulu velvoittaa.

Tätä juuri hain, kyllä.

Huomaan olevani joskus innokas rönsyilemään aiheesta :) pahoitteluni....

Eiiii, en mä sitä sillä tarkottanut! Saa keskustelu rönsyillä :)

Juu, en mä niin ottanut kommenttia :D kunhan noin yleisesti tunnustin....

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Nosto vanhalle triidille.

 

Palveluasunnossa asuvaa neliraajahalvaantunutta on nyt sitten uuden palvelusitoumuksen mukaan käytettävä myös yöaikaan tupakalla. Vieressä on siis seistävä ja kädessä / kammassa röökiä pidettävä. Kuullostaa aika hurjalta, kun asukaalla itsellään ei ole minkäänlaista suojaessua eikä työntekijöille ole tarjolla asianmukaisia hengityssuojia. Yöaikaan talossa yksi yökkö, sängystä röökille ja takaisin sänkyyn vie noin puoli tuntia työaikaa.

 

Laitoin tästä liittoon kyselyä. Mielestäni itselläni ei lain puitteissa ole velvollisuutta pilata terveyttäni tupakansavussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoin tästä liittoon kyselyä. Mielestäni itselläni ei lain puitteissa ole velvollisuutta pilata terveyttäni tupakansavussa.

 

No ei tasan varmasti ole velvollisuutta tuohon ja tuosta voi käsittääkseni kieltäytyä ihan työsuojelulain 4. luvun § 23 perusteella. "Jos työstä aiheutuu vakavaa vaaraa työntekijän omalle tai muiden työntekijöiden hengelle tai terveydelle, työntekijällä on oikeus pidättäytyä tällaisen työn tekemisestä."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kohta varmaan menee lääkelistalla punainen puliukkoällämmä ja hoitajan pitää tehollakin vetää ensin ite henkoset ja puhaltaa ne sitten intubaatioputkeen. Sitten omaiset juoksee huutamassa että miksei meidän Peraa ole tupakoitettu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoin tästä liittoon kyselyä. Mielestäni itselläni ei lain puitteissa ole velvollisuutta pilata terveyttäni tupakansavussa.

 

No ei tasan varmasti ole velvollisuutta tuohon ja tuosta voi käsittääkseni kieltäytyä ihan työsuojelulain 4. luvun § 23 perusteella. "Jos työstä aiheutuu vakavaa vaaraa työntekijän omalle tai muiden työntekijöiden hengelle tai terveydelle, työntekijällä on oikeus pidättäytyä tällaisen työn tekemisestä."

Tuolla pykälällä voi kieltäytyä lähinnä välittömän ja vakavan vaaran aiheuttavasta työstä ja tupakansavulle altistuminen ei sitä välttämättä ole jos asiasta lähtee tappelemaan. Työnantajan tulee riskien arviossa selvittää tupakansavulle altistuminen ja ryhtyä riittäviin toimiin altistuksen poistamiseksi. Koska tämä riskien arviointi on pakollista ja jokaisella työntekijällä on oikeus olla selvillä työhönsä liittyvistä riskeistä, niin riskien arviointi on hyvä pyytää nähtäväksi ja katsoa mitä työnantaja on tupakansavusta sanonut. Ja kun sitä riskien arviointia ei kuitenkaan ole teht, niin silloin kannattaa ottaa yhteys työsuojeluvaltuutettuun asian tiimoilta.

Lähtökohta kai nyt kuitenkin on se, että työntekijät eivät saa altistu tupakansavulle ja tästä täytyy työnantajan pitää huoli. Liitot eivät voi tällaiselle asoalle yhtään mitään, vaan oikea osoite kyselyille on työsuojeluvaltuutettu ja/tai työsuojelutarkastaja.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuolla pykälällä voi kieltäytyä lähinnä välittömän ja vakavan vaaran aiheuttavasta työstä ja tupakansavulle altistuminen ei sitä välttämättä ole jos asiasta lähtee tappelemaan. Työnantajan tulee riskien arviossa selvittää tupakansavulle altistuminen ja ryhtyä riittäviin toimiin altistuksen poistamiseksi. Koska tämä riskien arviointi on pakollista ja jokaisella työntekijällä on oikeus olla selvillä työhönsä liittyvistä riskeistä, niin riskien arviointi on hyvä pyytää nähtäväksi ja katsoa mitä työnantaja on tupakansavusta sanonut. Ja kun sitä riskien arviointia ei kuitenkaan ole teht, niin silloin kannattaa ottaa yhteys työsuojeluvaltuutettuun asian tiimoilta.

Lähtökohta kai nyt kuitenkin on se, että työntekijät eivät saa altistu tupakansavulle ja tästä täytyy työnantajan pitää huoli. Liitot eivät voi tällaiselle asoalle yhtään mitään, vaan oikea osoite kyselyille on työsuojeluvaltuutettu ja/tai työsuojelutarkastaja.

 

 

No ehkä se tuolla pykälällä lähtee vähän käsistä, muttei nyt pahasti. Työsuojeluvirastoon yhteys asiaan liittyen.

 

Ja eikö sille potilaalle voi laittaa niitä laastareita sen verran, että pärjää ilman....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kyl maar tulee käytettyä asiakkaita tupakalla ulkona, kun he eivät saa poistua klinikalla ilman hoitajaa mihinkään, vaikka onhan täällä tupakkahuoneetkin.

 

Palvelutyössähän tässä ollaan, enkä usko, että kaupungissa asuva ihminen keuhkojaan pilaa jos ulkosalla on tupakansavussa

pikku hetken. ;) Plus siitä savustakin voi liikkua sivummalle, että pahimmat sauhut menee tuulen mukana yläilmoihin. :)

 

Mut jokanen tyylillään ja omalla mielipiteellään.  :)

 

 

- No pain, no gain!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No minä en ainakaan ole palvelutyössä. Palvelutyössä ollaan kaupan kassalla, pankissa jne. 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyl maar tulee käytettyä asiakkaita tupakalla ulkona, kun he eivät saa poistua klinikalla ilman hoitajaa mihinkään, vaikka onhan täällä tupakkahuoneetkin.

 

Palvelutyössähän tässä ollaan, enkä usko, että kaupungissa asuva ihminen keuhkojaan pilaa jos ulkosalla on tupakansavussa

pikku hetken. ;) Plus siitä savustakin voi liikkua sivummalle, että pahimmat sauhut menee tuulen mukana yläilmoihin. :)

 

Mut jokanen tyylillään ja omalla mielipiteellään.   :)

 

Ei olla palvelutyössä ja mulla on aika lyhyt käsi että pystyisin samaan aikaan pitämään tupakkaa potilaan huulilla JA olemaan sivummalla.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sähkötupakat osaston nikotinisteille huoneesiin ja nesteeksi tietysti joku hajuton versio. Niksassa sitten alenevat annokset niin hoitojakson lopussa potilas on vieroitettu tupakasta..:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...