Jump to content
MAINOS

Potilaan avustaminen tupakoinnissa


OldOne

Recommended Posts

Tuolla Facebookissa käydyssä keskustelussa osa oli sitä mieltä, että hoitajan velvolisuus on käyttää potilasta tupakalla. Mitä ootta mieltä? Itsellä on se kanta, että jos ei omin avuin pääse, sitten täytyy olla polttamatta. Okei, tietysti jos kyseessä on vaikka saattohoitopotilas ja kyseessä on ainut elämänilo, voisin tässä joustaakkin, mutta noin ylipäätään en potilasta auta tupakoinnissa. Miten te toimitte?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Paria saattohoitopotilasta olen kuljettanut tupakalla, kun sitä oikein toivoivat (ja mulla oli aikaa).

Muut saavat pärjätä omillaan.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on joku akuutti somaattinen sairaus, niin en avusta. Mutta jos kyseessä on esim. kuntoutuksessa oleva ihminen jolla ei mitään akuuttia "ole päällä" tai ollaan jo toipilasvaiheessa jostain suuremmasta niin ajan salliessa kyllä käytän tupakalla, tosin se aika melkosen usein on sen verta kortilla ettei aikaa työn lomassa ole irrottaa siihen pihareissuun.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos potilas pystyy itse käymään nortilla, käyköön. Jos tarvitsee hoitajan apua, pitääkö hoitajan olla myös savustettavana vieressä vai riittääkö pelkkä apu liikkumiseen. Riippuu siitä mikä on ollut talon tapana kyseisissä tapauksissa. Henkilökohtaisesti en ole ensimmäisenä kiikuttamassa tupakalle jos ei sinne omin avuin enää pääse. Hyvä kysymys, tämä on hyvin tapauskohtaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lienee jonkin verran työpaikkasidonnaistakin. Itse kun oon töissä akuutimmalla kehko-osastolla, en varmasti kuskaa ketään tupakalle. Jos ei itte pääse, nii sitte saa olla. Ja yöaikaan meiltä ei (21-06) kukaan mee tupakalle. Sielussa soi halleluuja jo siinäkin vaiheessa, ko potilas ensin vetää spiiraa, sitten tupakkaa ja sitten tulee vielä hakemaan iv.kortisonia..

Joskus muinoin käytin 100v potilasta tupakalla. Poltti kaks piipullista päivässä. Oli polttanut jo 93 vuotta. Suottapa siinä enää moralisoimaan. Mutta silloin oli toisenlainen osasto kyseessä.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieroitusoireisiin stesolidia/opamoxia. Kun sydäntilanne salli, niin nikotiinilaastarit käyttöön.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ei itse pääse niin sitten on ilman. Kyse akuutimmasta (erikois)sairaanhoidosta. Laastaria jos sairaudet sallii.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en tupakalla ketään käytä ja onneksi ei tarvitsekaan kun erikoissairaanhoidossa työskentelen. Olen niin tupakkavastainen ihminen etten kavereillekaan kaupasta tupakkaa tuo!

Joitakin vuosia sitten kun vielä lähihoitajaksi opiskelin, jouduin menemään erikoissairaanhoidossa saattajaksi erään potilaan mukaan kun hänet piti viedä pyörätuolilla tupakalle. Kukaan työntekijä ei ollut halukas häntä viemään, ja sitten keksivät että opiskelijahan voi viedä. No minä kuuliaisena vein ja kyllä hävetti seisoa sairaalan pihalla hoitajan puvussa kun vieressä potilas polttaa! Nyt jälkiviisaana ja rohkeampana hoitajana ehdottomasti olisin kieltäytynyt tästä, ja kun minulle selvisi ettei sairaalassa normaalisti tarvitse hoitajien ketään tupakalle kuskailla! Eikä se kuulu hoitajan imagoon minusta muutenkaan! Meidän pitää kannustaa terveellisiin elämäntapoihin ja siksi puhunkin aina potilaille nykyisin tällaisessa tilanteessa tupakoinnin lopettamisesta, ja tuon tarvittaessa nikotiinipurkkaa tai -laastareita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kyseessä on pitkäaikaishoidonlaitos, joka toimii asiakkaiden kotina, on heillä oikeus tupakoida mikäli se vain onnistutaan kohtuullisella vaivalla hänelle mahdollistamaan. Kun ikää on 80+ saa syödä, juoda, poltaa ja (mikäli vain onnistuu) niin myös naida ihan mitä ja miten paljon huvittaa, eiköhän ne terveet elämäntavat voi siinä kohtaa heitää romukoppaan. Asukkaan "paheiden" harrastamisen ei tietenkään pidä vahingoittaa muita asukkaita tai henkilökuntaa ( eli hoitajan ei tarvii istua seurava tupakalla tai avustaa asukasta seksissä)

Erikoissairaanhoidossa en vie ketään tupakalle, pyörätuolin toki tuon jos potilas sitä pyytää. Ja tietenkin tarjoan nikotiinikorvaustuotteita, jos vain potilaan vointi niiden käytön sallii (laastari voi esim. kohottaa verenpainetta aika hurjasti).

Tässä on sanottu kaikki oleellinen siitä, mikä on minun suhtautumiseni aiheeseen. Niin kovin tapaus-/paikkakohtaista. Itse tupakoineena pyrin ajattelemaan sen tupakoivankin potilaan puolesta, miten se tupakkakäynti vaikuttaa noin yleisesti elämäntilanteeseen. On se inhimillistä avustaa se pitkäaikaispotilas tupakalle kerran-pari päivässä. Toisaalta tietää senkin, että muutaman päivän ilman röökiä sairaalassa pärjää potilaana.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asukkaita avustan tupakalle ja niin avustaa muutkin hoitajat meillä palvelutalossa. Hauskemmaksi asian tekisi se kun voisi itsekin istua alas savuille asukkaan seuraksi. Mutta kelpaa ne sivusavutkin siinä... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo jos potilas ei itse sitä piikkiä pysty laittaan, niin olkoon ilman. Tai tippukoon pää jos ei osaa itse sitä neuloa kiinni. Vaihtakoot vaippansakin, kun itse on syönytkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistetaan kuitenkin, että

-tupakointi ei ole mikään välttämättömyys

-tupakointi on erittäin epäterveellistä ja kenenkään tällä alalla ei tulisi edistää polttamista

-monet sairaalat ovat savuttomia paikkoja, joista katokset ja kopit on poistettu

-tupakoinnin lopettamiseksi on monia keinoja, jotka on helppo ottaa käyttöön sairaalassa (korvaustuotteet ja lääkkeet)

-monesti sairastuminen toimii kimmoikkeena lopettaa polttaminen

-kenenkään ei pitäisi altistua tupakansavulle vain työtehtävien takia

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan samaa mieltä kuin BS!

Sheol= miten voit verrata noita asioita potilaan tupakalla käyttämiseen? Nuohan ovat hoitokeinoja! Tupakoinnissa ei ole mitään hoitavaa!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistetaan kuitenkin, että

-tupakointi ei ole mikään välttämättömyys

-tupakointi on erittäin epäterveellistä ja kenenkään tällä alalla ei tulisi edistää polttamista

-monet sairaalat ovat savuttomia paikkoja, joista katokset ja kopit on poistettu

-tupakoinnin lopettamiseksi on monia keinoja, jotka on helppo ottaa käyttöön sairaalassa (korvaustuotteet ja lääkkeet)

-monesti sairastuminen toimii kimmoikkeena lopettaa polttaminen

-kenenkään ei pitäisi altistua tupakansavulle vain työtehtävien takia

Tottahan nämä.

Näetkö sen puolen, jota tässä on myös haettu, että ihmistä joka asuu laitoksessa voitaisiin avustaa käyttämällä pari kertaa tupakalla? Tätä tapaus-ja paikkakohtaisuutta. On erikoissairaanhoidonkin yksiköitä, joissa potilaan tupakointi ulkosalla voi tapahtua vain hoitajan seurassa.

Täydellistä ehdottomuutta asioissa (ja maailmassa), jossa pieni inhimillisyys ei varmasti olisi pahasta. Sama tulee mieleen, kun olen lukenut "uskonnollisia tilaisuuksia työpaikalla"-ketjua.

Mutta hyväksyn sen, että olette ehdottomasti sitä mieltä, mitä olettekaan :)

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on eri asia, jos kyse on sairaalasta tai hoitokodista.

Ok. Käsitin, että tarkoitat terveydenhuoltoa kokonaisuudessaan.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erikoissairaanhoidossa en vie ketään tupakalle, pyörätuolin toki tuon jos potilas sitä pyytää. Ja tietenkin tarjoan nikotiinikorvaustuotteita, jos vain potilaan vointi niiden käytön sallii (laastari voi esim. kohottaa verenpainetta aika hurjasti).

Tismalleen samaa mieltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hgin Kaupunginsairaalat on savuttomia sairaaloita. Ikinä en ole ketään tupakalle vienyt. Omatoimisesti liikkuvat menevät itse ja oven avaamisessa autan, jos vaikka samasta ovesta juuri tulen. En kysele, oletko menossa röökille vai mihin.

Jos mun työnantaja velvottais mut seisomaan työajallani röökillä jonkun kanssa niin...emmä tiedä. Kait siihen sais konsultaatioapua jostain, koska en polta itse. Ottais päähän kyllä armottomasti, en kiellä.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse katson ettei tupakille pääsy ole mikään asia jonka vuoksi hoitajan pitäis auttaa pääsemään röökille. Muutenkin suurin osa shp savutomia joten siinä syy sekä myös ettei se ole mikään hoito jonka takia minun pitäis auttaa pääsemään tupakoimaan, sitten kun paranee potilas voi ménnä ihan vapaasti röökille.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo jos potilas ei itse sitä piikkiä pysty laittaan, niin olkoon ilman. Tai tippukoon pää jos ei osaa itse sitä neuloa kiinni. Vaihtakoot vaippansakin, kun itse on syönytkin.

Praise The Lord. Ihan yhtä överiksi menis jos minä sanoisin, että jos potilas pyytää tykittämään heroiinia suoneensa kun ei itse pysty, niin sinäkö auttaisit jne. Tupakka on miljoonia hitaita tukehtumiskuolemia aiheuttava päihde, ei mikään ihmisen perustarve. Mun puolesta potilas saa polttaa vaikka piipussa jäkälää ja syödä kärpässsieniä, mutta minusta hoitajaa ei voi velvoittaa raijaamaan potilasta sitä tekemään. Pointti on se, että kyllä jokainen saa vetää röökiä vaikka kartongin päivässä, mutta se on pystyttävä tekemään itse. Kyse ei ole mistään perustarpeesta vaan päihteen käytöstä.

Ja asiassa on oikeasti työsuojelullinenkin näkökulma. Passiivinen tupakointi tappaa myös ihmisiä. Jos ravintolatyöntekijät (=päihteiden myyjät) on lailla suojattu siltä, miksi hoitajan tulisi sille altistua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

90-luvulta muistan yhden tsirra yövuoron kun piti tupu asiakasta käyttää röökillä.siis siellä ei ollut mitään muuta tehtävää vaan päivystäjän antama D9-5 tehtävä.

Hgin Kaupunginsairaalat on savuttomia sairaaloita. Ikinä en ole ketään tupakalle vienyt. Omatoimisesti liikkuvat menevät itse ja oven avaamisessa autan, jos vaikka samasta ovesta juuri tulen. En kysele, oletko menossa röökille vai mihin.

Jos mun työnantaja velvottais mut seisomaan työajallani röökillä jonkun kanssa niin...emmä tiedä. Kait siihen sais konsultaatioapua jostain, koska en polta itse. Ottais päähän kyllä armottomasti, en kiellä.

Aurorassa on osastoilla tupakkahuoneet auki 07-23

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen antanut potilaiden välillä vetästä sauhut ennenkuin lastaan autoon tai sitten sairaalalla ennenkuin tuuppaan sisälle. Riippuu tosiaan tilanteesta ja miten potilas asian esittää. Tainnut jollekkin jopa antaa omistani. Sinänsä tää lienee eri asia kun se ei kerran vaadi multa erityistä avustamista vaan joka tapauksessa olen potilaan kanssa sen 2 kertaa pihalla hoitokontaktin aikana.

Eihän tuo varsinaisesti terveydenhuollon asia ole mutta menköön vaikka asiakaspalvelun piikkiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Antakaas muuten tupakalla käyttämisen kannattajat esimerkki perustellusta hoitosuunnitelmasta tupakalla käyttämisen kohdalta. Eli siis ihan R-L-T -tyyliin tavoitteineen ja arviointeineen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen antanut potilaiden välillä vetästä sauhut ennenkuin lastaan autoon tai sitten sairaalalla ennenkuin tuuppaan sisälle. Riippuu tosiaan tilanteesta ja miten potilas asian esittää. Tainnut jollekkin jopa antaa omistani. Sinänsä tää lienee eri asia kun se ei kerran vaadi multa erityistä avustamista vaan joka tapauksessa olen potilaan kanssa sen 2 kertaa pihalla hoitokontaktin aikana.

Tossa tilanteessa onkin helppo olla "reilu jätkä", onkin tosiaan ihan eri tilanne. Siinä ei viedä potilasta röökille, vaan olette siellä ulkona jo muutenkin ja potilas vaan pyytää "venaakko vedän kessun". Ihan eri juttu kun lähteä jostain osastolta kaiken kiireen keskellä erikseen kärräämään pihalle jotain tupakoimaan. :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...