Jump to content
MAINOS

Ylipainoiset hoitajat


Vieras: oh-munA

Recommended Posts

OT, mutta olkoon.

Eräs ihanaisista sh-opettajista oli päättänyt, että olen läski (BMI 23) ja hän jaksoi toitottaa sitä joka välissä. Minulta ei saanut edes verenpainetta mitattua, kun kyynärvarressa oli sitä massaa niin valtavasti...

Tuossahan opettaja syyllistyy niin kiusaamiseen, syrjimiseen ulkonäön perusteella, erittäin epäasialliseen käytökseen erityisesti asemaansa nähden kuin kenties kunnianloukkaukseenkin. Todella törkeää ja alhaista käytöstä opiskelijaa kohtaan, jos on käytetty sanaa läski tai arvosteltu tuolla tavoin ulkonäköä. Moinen käytös antaa vain olettaa ei-kovin-positiivisia asioita opettajan omasta itsetunnosta, käsityksestä ulkonäöstään tai henkisestä hyvinvoinnista.

Mitä noita tuollaisia säälimään, jos on todistaja tai useampi, joka suostuu olemaan prosessissa mukana, niin kannattaa kirjata sanatarkasti kaikki moisen henkilön toteamukset ylös ja itse heittäisin asian niin oppilaitokseen kuin poliisille. Itse ehdottomasti lähtisin kurssikaverin todistajaksi moisessa tilanteessa, ei kahta sanaa siitä. Todella idioottimaista touhua tuoda omia surkeita ennakkoasenteitaan esiin saati antaa opiskelijoille moisia käyttäytymismalleja toisiaan, potilaita tai mahdollisia tulevia omia opiskelijoitaan kohtaan.

Virka pois vaan tuollaisilta maikoilta (taitavat vain saada ensin varoituksen tai huomautuksen, jos kuviossa riittävästi näyttöä ja painoa on). Näitä on ihmisiä, jotka omien tunnemaailman ongelmiensa vuoksi ottavat jonkun kohteekseen mitä erilaisimmille arvostelulle, kiusaamiselle tms. - se on yleensä heidän oma heiveröinen keinonsa purkaa omia traumojaan tai pitää oma palikkatalonsa just ja just kasassa. Vielä ikävämpää on, jos taustalla ei moista ole, vaan haukkuminen on silkkaa pahuutta. Ei voi puolustella silloin millään.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 57
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tapauksesta on vuosia ja opettaja lienee jo eläkkeellä. Olisin hyvinkin voinut nostaa jutun, osa kurssikavereista oli selkeästi puolellani.

Minun itsetuntoani ope ei onnistunut hetkauttamaan, mutta harmitti hänen tyylinsä ammatilliselta kantilta. Pitäiskö meidän valmiina hoitajina huokailla samalla tavoin todella ylipainoisille potilaillemme, että voi voi kun on teillä tuota massaa, niin eihän edes verenpainetta saa mitattua, mainita siitä vielä kanssapotilaille suureen ääneen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tapauksesta on vuosia ja opettaja lienee jo eläkkeellä. Olisin hyvinkin voinut nostaa jutun, osa kurssikavereista oli selkeästi puolellani.

Minun itsetuntoani ope ei onnistunut hetkauttamaan, mutta harmitti hänen tyylinsä ammatilliselta kantilta. Pitäiskö meidän valmiina hoitajina huokailla samalla tavoin todella ylipainoisille potilaillemme, että voi voi kun on teillä tuota massaa, niin eihän edes verenpainetta saa mitattua, mainita siitä vielä kanssapotilaille suureen ääneen.

Onpa ollut tavattoman epäammattimainen ope ollut. Ihminen on sellainen, että takertuu toisen ihmisen heikoimpaan kohtaan. Varsinkin, jos huomaa että tämä loukkaantuu, niin kiusaaja/huomauttelija jatkaa VAIN korottaakseen omaa egoaan. Tosi asiassa tällainen ihminen nolaa vain itsensä.

Jokainen on yhtä arvokas yksilö, olipa ruumiinrakenne mikä tahansa. Samanlailla lihavat pärjäävät hoitotyössäkin missä laihatkin. Tsemppiä!

Pitää vain olla luja!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun itsetuntoani ope ei onnistunut hetkauttamaan, mutta harmitti hänen tyylinsä ammatilliselta kantilta. Pitäiskö meidän valmiina hoitajina huokailla samalla tavoin todella ylipainoisille potilaillemme, että voi voi kun on teillä tuota massaa, niin eihän edes verenpainetta saa mitattua, mainita siitä vielä kanssapotilaille suureen ääneen.

Joku päivä voi kohdalle tulla myös potilas tai opiskelija, jolla kiehahtaa yli ja impulssikontrolli pettää - tuloksena sitten ns. fyysinen palaute. Eräs virkatoimessa oleva henkilö onnistui käyttämään erittäin vääriä sanoja asiakkaan kohdalla, ja sai reilut toistakymmentä kiloa kulmikasta rautatavaraa kasvoilleen. Vammamekanismi huomioiden jäljet onnistuttiin korjaamaan kohtalaisen hyvin, mutta sairasloma ei ollut aivan lyhyt... Eipä oikeuta verbaalinen päällekäyminen väkivaltaan, mutta enpä kyllä ihmettele, miksi toiselta petti pokka täysin. Kauhavan koulusurmaajaa oli kiusattu, ja Jokelan koulusurmatulla oli koulussa kiusattu veli.

Sellaisessa järjestelmässä kuin Puolustusvoimat jo yli 20 vuotta sitten lähdettiin systemaattisesti karsimaan kiusaamista, simputusta ja epäasiallista koulutusta. Siellä havaittiin, miten tavoista tulee kierre. No, se järjestelmähän on sellainen, että sitä johdetaan ylhäältä, ja muutoin varsin autoritäärinen järjestelmä on aikaa sitten käskyttänyt sieltä ylhäältä, miten henkilökunta voi käyttäytyä sikäläisiä opiskelijoita eli varusmiehiä kohtaan. Tai varusmiehet toisiaan kohtaan, henkilökunta henkilökuntaa kohtaan. Asioihin puututaan, ja sanktiot eivät ole ihan pienet. Systeemissähän on ajettu mm. syväjohtamista, joka lähtee alaisen arvomaailmasta liikkeelle, terveydenhuollossa valitettavasti näkyy ns. syvältäjohtamista.

Tuli tuolla harmaassa systeemissä joskus tällainen varusmieheen kohdistunut kiusaamiscase, satuinpas olemaan paikalla, muistaakseni palkkaa saavana päivystäjänä, ja vielä paikalle. Hm, käytössä neljä voimankäyttövälinettä, joista kolme ko. fyysisessä tilanteessa sallittuja, mahdollisuus hälyttää jippopartio ja heittää tekijä putkan puolelle. Ja mikä olisi syy etten näitä valtuuksia käyttäisi... Eipä itselle tullut mitään mieleen. Koulutuskieltohan oli yksi konkreettinen keino pistää henkilö jäähylle kasvamaan. Sanottaisiinko näin, että ihan omassa opinahjossani on tehty jonkun opiskelijan elämä sen verran vaikeaksi tai sen verta mielenkiintoisilla (lue: lakiin perustumattomilla ja lakia rikkovilla) asioilla uhkailtu, että harmaassakin järjestelmässä niihin olisi puututtu.

Vaan miksi ei terveydenhuollon opetuksessa ja johtamisessa puututa epäasialliseen käyttäytymiseen ja johtamiseen?

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kurssikaverit monesti ihmettelivät, minkä takia se akka otti mut läskiesimerkiksi, kun en edes ollut ylipainoinen! Ehkä sitä otti päähän, kun kritisoin hänen kivikautisia opetuksiaan ja kyseenalaisti esim eka vuoden tyhmääkin tyhmempiä vuorovaikutusharjoituksia. Tiedä häntä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kurssikaverit monesti ihmettelivät, minkä takia se akka otti mut läskiesimerkiksi, kun en edes ollut ylipainoinen! Ehkä sitä otti päähän, kun kritisoin hänen kivikautisia opetuksiaan ja kyseenalaisti esim eka vuoden tyhmääkin tyhmempiä vuorovaikutusharjoituksia. Tiedä häntä.

Kylmä totuus on se, että joillakin ihmisillä ei tarvitse olla minkäänlaista varsinaista syytä siihen, minkä takia valikoivat joukosta jonkun ns. silmätikun, jota pommittaa ja kenties nolatakin toisten keskuudessa. Syitä ei tarvitse olla, mutta voi olla esim. kemiat ei kohtaa tai ope ihminenkin voi olla kade jollekin opiskelijalle.

Mutta ei ole mikään pakko ns. alistua kuuntelemaan loukkauksia.

Pysytään lujina! ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Noh, enää ei kyllä BMI ole ihan noin korkea, mutta eipä ole kyllä ikinä silti missään työpaikassa onneksi kukaan huomautellut/edes tuijotellut siihen tyyliin, että mikä LÄSKI.

Hoidan työni asiallisesti, olen nopea, iloinen ja reipas, ja lisäksi ammattitaitoinen, yhtään saikkupäivää en ole pitänyt. On se jännä jos se ei riitä kaikille työyhteisössä tai asiakkaissa.

On totta, että ylipaino voi olla ristiriidassa annettavien terveysneuvojen kanssa, mutta mistäpä se asiakas tietää, onko minulla terveysongelmia, vaikka painaisinkin yhtä paljon kuin hän? Siinäpä se on, että joku voi olla normaalipainoinen ja silti RR-tauti, DM yms, itselläni ei ole mitään terveysongelmia liittyen painoon (vaikka siihen kyllä yritetäänkin vedota melko usein... esim. soitan tk:hon että olen sairas, tarvitsen lääkäriä, ongelmina _korkea kuume_ ja hengenahdistus, "johtuuko hengenahdistus obesiteetista" (lukee papereita), lopputulema oli kuitenkin keuhkokuume...)

Voipa tuota taas sitten joku hoitsu olla ihan alkoholisoitumassa itse, ja hoitaa päihdepotilaita (näitä esimerkkejä tiedän pari kaverin työpaikalta...) ja itse olen taas nähnyt pari hoitsua hoidossa omassa työpisteessäni syynä intox... Miten se nyt taas menikään?

Voiko anorektikko-osastolla työskennellä laiha?

Onko varmasti näin, ettei pituudella ole väliä? Luokallani oli 140-jotain pitkä tyttö, joka ei saanut sänkyäkään niin alas että olisi voinut hyvin siirrellä potskua... kun painoakin oli ehkä alle 50 niin siinäpä siirrät omalla massallasi :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...