Jump to content
MAINOS

soppari, ylityöt ja hälytysrahat ?


aurinkoinen11

Recommended Posts

Onko oikein, että kun teen sijaisuuksia (olen siis vielä opiskelija) ja työnantaja pyytää minut töihin perjantaiksi, lauantaiksi ja sunnuntaiksi niin hän kirjoittaa työsopimuksen torstaista sunnuntaihin, mutta laittaa torstain vapaapäiväksi? huomasin, että jos hän tekisi sopparin pelkästään pe,la ja su niin joutuisi maksamaan ylityökorvauksia niin onko sitten oikein että soppari aloitetaan jo torstaista ettei tarvitsisi maksaa ylitöitä?

entäs kun minut hälyytetään töihin samana aamuna iltavuoroon niin kuuluuko minulle hälytyskorvaus/-raha? minulla ei siis ole voimassa olevaa työsopimusta, vaan joka kerta kirjoitetaan uusi sopimus kun menen töihin.

hieman sekavaa tekstiä mutta toivottavasti ymmärsitte :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onko oikein, että kun teen sijaisuuksia (olen siis vielä opiskelija) ja työnantaja pyytää minut töihin perjantaiksi, lauantaiksi ja sunnuntaiksi niin hän kirjoittaa työsopimuksen torstaista sunnuntaihin, mutta laittaa torstain vapaapäiväksi? huomasin, että jos hän tekisi sopparin pelkästään pe,la ja su niin joutuisi maksamaan ylityökorvauksia niin onko sitten oikein että soppari aloitetaan jo torstaista ettei tarvitsisi maksaa ylitöitä?

entäs kun minut hälyytetään töihin samana aamuna iltavuoroon niin kuuluuko minulle hälytyskorvaus/-raha? minulla ei siis ole voimassa olevaa työsopimusta, vaan joka kerta kirjoitetaan uusi sopimus kun menen töihin.

hieman sekavaa tekstiä mutta toivottavasti ymmärsitte :)

Tuohon työsopimukseenhan on se, että itse voit valita, suostutko allekirjoittamaan sopimuksen. Ja virheellistä sopimusta ei kannata allekirjoittaa.

Mutta miten oikein on tuo ylityökorvaus? Sillähän ei oikeastaan ole siihen merkitystä, koska ylityökorvaus tulee sovitun työajan ylityksestä. Eli jos olet vaikka kolmena päivänä 8 tuntia töissä, niin silloin työaikasi on yhteensä 24h. Ja jos tämän yli teet töitä, niin niistä tulee sitten ylitöitä.

Hälytysraha on sellainen, joka ei kuulu "keikkahommiin", mutta joskus työnantaja saattaa maksaa sen, kun on oikein tarvetta nopeasti saada joku töihin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko oikein, että kun teen sijaisuuksia (olen siis vielä opiskelija) ja työnantaja pyytää minut töihin perjantaiksi, lauantaiksi ja sunnuntaiksi niin hän kirjoittaa työsopimuksen torstaista sunnuntaihin, mutta laittaa torstain vapaapäiväksi? huomasin, että jos hän tekisi sopparin pelkästään pe,la ja su niin joutuisi maksamaan ylityökorvauksia niin onko sitten oikein että soppari aloitetaan jo torstaista ettei tarvitsisi maksaa ylitöitä?

entäs kun minut hälyytetään töihin samana aamuna iltavuoroon niin kuuluuko minulle hälytyskorvaus/-raha? minulla ei siis ole voimassa olevaa työsopimusta, vaan joka kerta kirjoitetaan uusi sopimus kun menen töihin.

Työsuhteen pitäisi alkaa aina työpäivällä. Tiedän paikkoja, joissa vapaapäivä laitetaan keikkapäivien väliin tai loppuun. Ja kyllä tuolla kierretään ylitöiden maksamista, itse ainakin olen saanut vastaavassa tilanteessa 8 tunnilta lisätyökorvauksen. Hälytysraha maksetaan, jos työvuoron alkuun on korkeintaan 5 tuntia. Missään (KVTES / paikallinen sopimus) en olen nähnyt mainintaa, ettei hälytysraha kuluisi tuntityöläiselle. Luulen, että tässäkin kierretään sopimusta, samoin kun usein jätetään hälytystyöhön liittyvät matkakorvaukset maksamatta.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai niin, siinä oli tuo lisätyöjuttu..

Mutta tosiaan voit vaatia korjaamaan sopimuksen oikeille päiville.

Ja tuosta hälytysrahasta.

Monissa taloissa on omat paikalliset sopimukset siitä, mitä maksetaan töihin hälytettäessä ja mitkä ovat aikarajat.

Omassa työpaikassa asia menee näin:

-Korvaus 50€

-Töihin saapuminen vähintään tuntia ennen suunniteltua työvuoroa, 5h sisällä hälytyksestä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löytyypäs omakohtaista kokemusta asiasta ja vieläpä Tehyn lakimiehen kannanotto.

Itellä oli sovittu 3 päivää töitä, neljän päivän sopimus. Siinähän käy sitten niin, että 3 päivällä ylityöraja oli X, tunnit menee yli. Laitetaan vielä se 4. päivä niin ylityöraja nousee Y:hyn, eikä tarvi maksaa ylityökorvauksia. Liiton kanta oli, että tämä on laiton työsopimus. Voimpa vielä laittaa otteita siitä sähköpostiviestistä kun pääsen omalle konneelle yön jäläkee :)

Ja nyt tuota liiton kantaa..

"Kunnallisen virka- ja työehtosopimuksen 3 luvun 16§:n perusteella määräytyvät jaksotyön ylityökorvaukset.

Syy, miksi työnantajasi on luultavammin toiminut näin johtuu 16 §:n 3 momentin taulukosta. Sen mukaan ylityötä on se työaika, joka ylittää seuraavan yhteenlasketun tuntimäärän jokaista vajaata kalenteriviikkoa kohden seuraavasti:

* keskeytyksen ulkopuolisia päiviä 3 - ylityö on 16 h ylittävä työaika

keskeytyksen ulkopuolisia päiviä 4 - ylityö on 24 h ylittävä työaika

Eli lisäämällä tuon neljännen vapaapäivän työsopimukseesi säästää työnantaja noiden ylityökorvausten osalta (ylityökorvaus tulee vasta 24 h jälkeen eikä 16h). Tämän takia varmaan "ohjelma" käskee tekemään näin.

Jos jo etukäteen on selvää, että teet työnantajalla keikkaa varmasti vain tietyn määrän päiviä, voit vaatia työsopimusta tehtäväksi myös vain täksi ajaksi."

Oikeen tekemisen meininki!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Mutta miten oikein on tuo ylityökorvaus? Sillähän ei oikeastaan ole siihen merkitystä, koska ylityökorvaus tulee sovitun työajan ylityksestä. Eli jos olet vaikka kolmena päivänä 8 tuntia töissä, niin silloin työaikasi on yhteensä 24h. Ja jos tämän yli teet töitä, niin niistä tulee sitten ylitöitä.

Sattuneesta syystä juurikin olen asian kanssa paininut/selvitellyt, ja esim. yksityisen terveyspalvelualan tes:n mukaan ei mene kyllä noin. Työajan tarkastelujakso on 3 viikkoa, ja tes:stä löytyy ihan taulukko laskentapäivistä ja tuntimääristä, eli jos 3 pvnä tekee 8 h vuorot, on 50% ylityön raja 22.57h, eli tuossa tulisi se reilu tunti jo ylitöitä.

Mut heis, mites tämmönen, vuorot sovittu etukäteen ja merkitty jo listoille, kun mainitsen näistä ylityökorvauksista niin pemi toteaa että yksi yö otetaan pois ettei tarvitse maksaa ylityökorvauksia ja näin tapahtuu kun vaihtoehtoja ei anneta. Laitan todellakin tuon yhden yön myös tuntilistaan, ei ole mun ongelma että työnantaja ei osaa laskea ylityörajoja. Niin mikä palkka tuosta peruuntuneesta yöstä tulee? Onko se vaan perus tuntiliksa, vai kuuluuko maksaa myös ilta/yölisät tuolta yhdeltä yöltä?

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Enpä ole minäkään koskaan saanut hälytysrahaa vaikka olen mennyt tunninkin varoitusajalla.. Että ei se aina mene niinku pitäis... :-/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...