Jump to content
MAINOS

Oulun sairaankuljetusjärjestelmästä Akuutissa


Guest Kätsy

Recommended Posts

Tässä on esimerkki oulunpalolaitoksen sairaankuljettajien työ rytmistä vuodelta-03. mun mielestä ihan hyvä järjestely ei ainaka pitäis ruveta väsyttään. :)Säännöllinen työaika on keskimäärin 42 tuntia viikossa 8 viikon aikana siten, että työvuoron pituus on 9 tuntia päivällä ja 15 tuntia yövuorossa. Työvuoron työaika on päivällä klo 8.00-17.00 ja yöllä klo 17.00-8.00.

sanokaas mielipiteitä O0 :D

Oululaiset päivystäjät vakuuttelivat, että tämän illan  Akuutti-ohjelmassa olisi juttua Oulun sairaankuljetuksen tilanteesta. Ymmärtääkseni siellä hoitaa n. kaksi sakua koko kaupungin + siirrot? Vai kuka tietää tarkemmin? Katsoin nuo lähetyksen aiheet, eikä mikään niistä nyt ainakaan suoraan viitannut ko.aiheeseen. Täytyy tarkkailla teeveetä vähän sillä silmällä...

Summa summarum: Sellasessa rumbassa on varmaankin ihan järkevää, ettei yhdet hemmot tee koko vuoroa sakussa.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
Guest ensihoitsu
Oululaiset päivystäjät vakuuttelivat, että tämän illan  Akuutti-ohjelmassa olisi juttua Oulun sairaankuljetuksen tilanteesta. Ymmärtääkseni siellä hoitaa n. kaksi sakua koko kaupungin + siirrot? Vai kuka tietää tarkemmin? Katsoin nuo lähetyksen aiheet, eikä mikään niistä nyt ainakaan suoraan viitannut ko.aiheeseen. Täytyy tarkkailla teeveetä vähän sillä silmällä...
Link to comment
Share on other sites

Oululaiset päivystäjät vakuuttelivat, että tämän illan  Akuutti-ohjelmassa olisi juttua Oulun sairaankuljetuksen tilanteesta. Ymmärtääkseni siellä hoitaa n. kaksi sakua koko kaupungin + siirrot? Vai kuka tietää tarkemmin?

Ei vaikuttanut oikealta ongelmalta. Pelastuslaitoksella kolme ambulanssia ajaa ympäri vuorokauden ja yksityiset hoitavat 2-3 kyytiä vuorokaudessa, eli ne kyydit joita ei pelastuslaitos kerkeä ajamaan. Ohjelmasta jäi mielikuva että kyse on ainoastaan siitä että pelastuslaitos haluaisi ajaa kaikki alueensa kyydit itse.

Hauskana pikku adeknoottina ko. ohjelmasta kävi ilmi että Oululaisen palomiehen vuosiansiot ovat 14 700 euroa. Uskoo ken haluaa...

Link to comment
Share on other sites

Oululaiset päivystäjät vakuuttelivat, että tämän illan  Akuutti-ohjelmassa olisi juttua Oulun sairaankuljetuksen tilanteesta. Ymmärtääkseni siellä hoitaa n. kaksi sakua koko kaupungin + siirrot? Vai kuka tietää tarkemmin?

Ei vaikuttanut oikealta ongelmalta. Pelastuslaitoksella kolme ambulanssia ajaa ympäri vuorokauden ja yksityiset hoitavat 2-3 kyytiä vuorokaudessa, eli ne kyydit joita ei pelastuslaitos kerkeä ajamaan. Ohjelmasta jäi mielikuva että kyse on ainoastaan siitä että pelastuslaitos haluaisi ajaa kaikki alueensa kyydit itse.

Hauskana pikku adeknoottina ko. ohjelmasta kävi ilmi että Oululaisen palomiehen vuosiansiot ovat 14 700 euroa. Uskoo ken haluaa...

Vähän ihmettelinkin aihetta - koskapa en kyllä ole mitään erikoisempaa "hitautta" palvelussa huomannut. Toki noiden rauhallisten siirtokyytien kanssa saa joskus odotella, mutta eipä minulla (ainakaan) niin kiirettä ole.

Niin ja noita lanssejahan oli 3 välittömässä valmiudessa ja 2 sitten varalla, et en ymmärrä miksipä valitetaan resurssien puutteesta. Tokikaan tuossa ohjelmassa tuskin oli koko totuus, mutta kertokoon he, jotka asiasta enemmän tietävät.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Link to comment
Share on other sites

yksityiset 2-3 kyytiä vrk?eihän semmonen ole kannattavaa toimintaa.

mikä on D-siirron hitaus?6 tuntia vai 45min?me täällä pääkaupungissa kilpaillaan lahjuspohjalla eli itäsuomeen suuntautuvasta siirrosta poli pyytää noin 50egen lahjukset jossain muodossa.100kilsan kyydistäkin on joskus pyydetty 7 pitsaa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

me täällä pääkaupungissa kilpaillaan lahjuspohjalla eli itäsuomeen suuntautuvasta siirrosta poli pyytää noin 50egen lahjukset jossain muodossa.100kilsan kyydistäkin on joskus pyydetty 7 pitsaa.

Siis polin hoitajat soittaa saku-firmaan että olisi kyyti tarjolla jos Pizza-taksi on tulossa? Jatkuva käytäntö vai yksittäinen ylilyönti??
Link to comment
Share on other sites

yksityiset 2-3 kyytiä vrk?eihän semmonen ole kannattavaa toimintaa.

mikä on D-siirron hitaus?6 tuntia vai 45min?me täällä pääkaupungissa kilpaillaan lahjuspohjalla eli itäsuomeen suuntautuvasta siirrosta poli pyytää noin 50egen lahjukset jossain muodossa.100kilsan kyydistäkin on joskus pyydetty 7 pitsaa.

Vaihtelee, joskus menee useempi tunti siirtoa odotellessa. Mä en oikein ymmärtänyt mitä tolla yksityisten kyydeillä tarkoitettiin, mutta olettaisin tarkokoitettavan noita pidempiä siirtoja, joita naapurikunnan yksityisen kakkosauto tekee.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Link to comment
Share on other sites

me täällä pääkaupungissa kilpaillaan lahjuspohjalla eli itäsuomeen suuntautuvasta siirrosta poli pyytää noin 50egen lahjukset jossain muodossa.100kilsan kyydistäkin on joskus pyydetty 7 pitsaa.

Siis polin hoitajat soittaa saku-firmaan että olisi kyyti tarjolla jos Pizza-taksi on tulossa? Jatkuva käytäntö vai yksittäinen ylilyönti??

jatkuvaahan tämä on ollut vuosikymmeniä,eli se mikä syöttää ja juottaa parhaiten saa kyytiä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

jatkuvaahan tämä on ollut vuosikymmeniä,eli se mikä syöttää ja juottaa parhaiten saa kyytiä.

Virkamiehen lahjonta on rangaistava teko. Jos tämä käytäntö ärsyttää niin miksei kukaan ole tehnyt tutkintapyyntöä? Vai onko tämä niitä käytäntöjä jotka tyydyttää kaikkia osapuolia?
Link to comment
Share on other sites

jatkuvaahan tämä on ollut vuosikymmeniä,eli se mikä syöttää ja juottaa parhaiten saa kyytiä.

Virkamiehen lahjonta on rangaistava teko. Jos tämä käytäntö ärsyttää niin miksei kukaan ole tehnyt tutkintapyyntöä? Vai onko tämä niitä käytäntöjä jotka tyydyttää kaikkia osapuolia?

mitä ihmeen virkamiehiä? :-*

sillä viinamäärällä mitä eräs yrittäjä on häken akkojen kurkkuun kaatanut,toimis itä-helsingin kaukolämpö pitkään.

oma lukunsa olivat sit ihan kokonaan ambulanssien haut saksasta binziltä,niistä ei naisten ja lasten kuullen puhua.hehe

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

Okei!

Pakko vähän korjata noita väitteitä. Joku Oulun sakusta voi kai sit korjata mahdolliset virheet!

Oulun palolaitoksella on välittömässä lähtövalmiudessa 1 hoitotaon amppari (hoitaa B ja A kyydit) ja 2 perustason ampparia (hoitavat C ja D kyydit + tarvittaessa kiirekyytejä, jos hoitotason amppari menossa) Lisäks on tietysti Sepen maayksikkö (0690), joka lähtee A kyyteihin (ei liity pelastuslaitoksen toimintaa, mutta mainitsin silti) Lisäksi viereisen kunnan yksityinen amppari hoitaa Oulun D kyytejä (lähinnä TK->OYS siirtoja) mikäli Oulun yksiköt eivät kerkeä. Lisäksi tuo yksityinen on kuullostanut nykyään hoitelevan jo C-kyytejäkin (virvestä kuultuna) :)

OYS:sta ns. siirrot muihin sairaaloihin hoitavat eri lähikuntien yksityiset sakut (ei siis Oulun pelastuslaitos) kilpailutuksen parusteella (yksityisillä omat siirtoautot sitä varten) Osastoilta soittavat vaihteeseen, jossa "täti" sitten priorisoi kyytien järjestämisen. Halvimman tarjouksen OYS:n kanssa tehnyt ajaa ensisijaisesti, seuraavaksi halvin seuraavaksi jne. "Täti" priorisoi tilanteen myös siten, että yhteen siirtoamppariin tulee yleensä aina 2 potilasta jotka ovat menossa samaan suuntaan (huomioiden tietenkin potilaan voinnin, joka osastoilta pitäisi ilmoittaa) Se miksi osastoilla joskus pitää odottaa ampparia tunteja, voi johtua siirto ruuhkasta tai esim siitä että toinen samaan suuntaan lähtevä potilas on valmis vasta myöhemmin. Usein autot myös tulevat hieman kauempaa, joten siihenkin kestää aikaa. Osastoilla kyllä pyritään aina olemaan pyydettyyn aikaan, jos se on mahdollista.

Tuohon, miten kiirettä tai rauhallista Oulun laitoksella sitten on saku puolella en ota kantaa, kun henkilökohtaista kokemusta ei ole!

Et tällasta...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Mikapa06

Moi !

Lueskelin tuossa palstaa ja pisti silmään tämä Oulun juttu.

Itse olen Oulussa töissä ja ajattelin vähän valottaa tätä kyytien määrää täällä.

Vieressäni on tilasto joka sanoo seuraavaa.

Vuosi 2004

Sairaankuljetus tehtäviä yhteensä 13230

Joista kiireellisiä 2534

ja kiireettömiä 10696

Ongelman ydin on Oulussa tähän asti ollut perustasonyksiköiden vähäinen määrä (2 kpl).

Virka-aikana naapurikunnan kakkosauto ajaa Oulussa A,B,C ja D tehtäviä jos tarve vaatii.

Hoitoyksikkö ajaa kaikki kiireelliset (A,cool.png tehtävät Oulun kaupungin alueella ellei ole toisella tehtävällä.

Luulempa ettei Suomessa ole yhtäkään perustason autoa joka hoitaisi enempi tehtäviä kuin nämä meidän kaksi autoa tekevät. Kiireettömiin sairaankuljetuksiin EI OLE laskettu yksityisen hoitamia tehtäviä Oulun kaupungin alueella.

Link to comment
Share on other sites

Luulempa ettei Suomessa ole yhtäkään perustason autoa joka hoitaisi enempi tehtäviä kuin nämä meidän kaksi autoa tekevät.

Ymmärsinkö oikein että yli 5300 C- ja D-kyytiä vuodessa autoa kohti? Onhan se melkoisen paljon.
Link to comment
Share on other sites

Guest Snowman

Paljonhan se on, mutta kysykääpä paljon stadissa ajaa esim. joku HES:n 495 vuorokaudessa. Veikkaan keskiarvon sinne 20 pintaan. On siirtoja ja AHK:n D- ja C-keikat.

Link to comment
Share on other sites

Paljonhan se on, mutta kysykääpä paljon stadissa ajaa esim. joku HES:n 495 vuorokaudessa. Veikkaan keskiarvon sinne 20 pintaan.

Ja näistä kyytimääristä huolimatta moneen susirajan pohjoispuoliseen ambulanssiin tulee enemmän kilometrejä vuositasolla.
Link to comment
Share on other sites

Luulempa ettei Suomessa ole yhtäkään perustason autoa joka hoitaisi enempi tehtäviä kuin nämä meidän kaksi autoa tekevät.

Ymmärsinkö oikein että yli 5300 C- ja D-kyytiä vuodessa autoa kohti? Onhan se melkoisen paljon.

Keski-suomesta löytyy auto, joka ajaa n. 7600 keikkaa vuodessa. Siis yksin ! Joko ollaan kipurajalla ? Veikkaampa, ettei oulun pojillakaan ole motivaatio ihan huipussaan. Enkä ihmettele...

Link to comment
Share on other sites

helsingin kyytejä on vaikea laskea paitsi yhden auton joka liikkuu 24h/vrk ja kyytimäärän laskin lyhyellä matikalla olevan noin 7300/vuosi.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Link to comment
Share on other sites

Guest Mikapa06

Morjensta vaan taas!!

Joo, saattaahan se olla että jossain joku ajelee vielä enempi.

Ei auta niille hemmoille ku nostaa hattua ja toivottaa työssä jaksamista.

Mutta eiköhän täälläkin aikalailla "kärkipäässä" olla.

Unohtui tuossa aiemmassa jutussa mainita että Oulun sairaankuljettajat hoitavat myös Hailuodon sairaankuljetuksen. Ja asiasta tietämättömille kerrotaakoon että Hailuoto on saari Oulun edustalla jonne on teitse 40-50 km ja välillä on noin 20 - 30 minuutin lauttamatka, talvella onneksi jäätie. Eli yhden keikan hoitamiseen menee pahimmillaan n 2,5 - 3 tuntia.

Sopimukseen siis kuuluu myös tämä, mutta Oulun resurssit eivät tähän riitä joten Kempeleen 192 hoitaa nämä kyydit enimmäkseen. Tiedä sitten miksi sopimus on tällainen jollei ole resursseja huh.gif Ihmettelen vaan....

Mutta ei muuta kuin hienoja talvi-ilmoja ja tiukkoja dave kyytejä palstalaisille...

Link to comment
Share on other sites

yksityiset 2-3 kyytiä vrk?eihän semmonen ole kannattavaa toimintaa.

Lähtötiheytemme on juuri tuo 2-3 lähtöä/vrk ja kannattavuus revitään yrittäjän  pernahasta, Mainittakoon, että siirtokuljetusten lisäksi tähän sisältyy kaikki kunnan akuuttikuljetukset, mitkä sisältävät liuotushoidot, etc...

Siitä voittte hieman saada kuvaa maaseudun  sairaankuljetuksen vaaivuudesta....

Link to comment
Share on other sites

yksityiset 2-3 kyytiä vrk?eihän semmonen ole kannattavaa toimintaa.

Lähtötiheytemme on juuri tuo 2-3 lähtöä/vrk ja kannattavuus revitään yrittäjän  pernahasta, Mainittakoon, että siirtokuljetusten lisäksi tähän sisältyy kaikki kunnan akuuttikuljetukset, mitkä sisältävät liuotushoidot, etc...

Siitä voittte hieman saada kuvaa maaseudun  sairaankuljetuksen vaaivuudesta....

Eli ilmeisesti ajatte kaikki kyydit siellä? Silloinhan saatte myös valmiuskorvauksia? Eli eri tilanne kuin Oulussa jossa laitos ajaa myös ja saa ne valmiuskorvaukset.
Link to comment
Share on other sites

yksityiset 2-3 kyytiä vrk?eihän semmonen ole kannattavaa toimintaa.

Lähtötiheytemme on juuri tuo 2-3 lähtöä/vrk ja kannattavuus revitään yrittäjän  pernahasta, Mainittakoon, että siirtokuljetusten lisäksi tähän sisältyy kaikki kunnan akuuttikuljetukset, mitkä sisältävät liuotushoidot, etc...

Siitä voittte hieman saada kuvaa maaseudun  sairaankuljetuksen vaaivuudesta....

Miten se liittyy vaativuuteen jos keikkaa on vähän ? Tietty asettaa omat vaatimukset osaamistason ylläpidolle mutta muuta vaativaa en tosta kyllä keksi.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...