Jump to content
MAINOS

Remeronin annostelusta


Vieras: Tappura

Recommended Posts

Tulipa tässä iltavuoron jälkeen mieleen kysyä, että minkalaisia käytäntöjä eri toimipaikoissa on tuon Remeron Soltabletin antotavasta. Meillä (vanhainkodin hoivaosastolla) lisätään iltavuoron alkupuolella muuten jo valmiiksi jaettuihin iltalääkkeisiin 'litkut', eli nuo vatsantoimitustipat, levolacit ynnä muut ja samalla sitten muiden iltatablettien kanssa samoihin kippoihin Remeronit. Osastollamme on paljon sellaisia potilaita, joille lääkkeet jauhetaan. Heille osastolla on tapana murustaa Remeronit muiden iltalääkkeiden jauhamisen jälkeen lääkejauheen päälle. Muille Remeronit poistetaan myös yksittäispakkauksista ja laitetaan samaan kippoon muiden iltalääkkeiden kanssa. Minua ihmetyttää tälläinen käytäntö yksittäispakattujen lääkkeiden kohdalla. Sairaala-apteekista on kuulemma jauhamista kysytty ja sieltä on kerrottu, että Remeron soltabletin saa jauhaa.

Mutta onhan se kuitenkin tarkoitettu suussa sulatettavaksi! Soltabletin murustamista on minulle perusteltu mm. sillä, että lääke menee siten varmimmin vanhuksilla suusta alas jne. Mutta mahtaako vaikuttaa esim. lääkeen tehoon mm. se, että lääke tarkoituksen vastaisesti nielaistaan murusina muiden lääkkeiden tapaan. Ja toisaalta, eikö olisi näin ollen viisaampaa ja edullisempaa käyttää tavallista tablettimuotoista lääkettä, jonka ei tarvitsisi olla suussa sulava, kun se kuitenkin toisella systeemillä potilaalle annetaan...

Nää on taas näitä nuoren sairaanhoitajan aivotuksia, mitä ei ainakaan ensimmäiseks uskalla kokeneiden perushoitajien korville kuuluttaa.. Mietinpähän vaan..

PS. Tietäkö kukaan, miksi vanhan 'tavallisen' Remeronin valmistus lopetettiin?     

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Vlorense

Meillä ainakin Remeron solltab jaettiin valmiiksi omassa yksittäispakkauksessaan (eli irrotettiin yksi pakkaus levystä, ei siis otettu tablettia pois pakkauksesta) ja annettiin muiden lääkkeiden jälkeen suuhun sulamaan... Ei se vienyt mitenkään enemmän aikaa hoitajalta (siis avata pakkaus vasta lääkettä annettaessa) ja näin oli myös helppoa erottaa tuo solltab muiden tablettien joukosta.  Sehän sulaa melko nopeasti suussa ja tarkoitus onkin, että se imeytyy nimenomaan suun limakalvolta. Meillä apteekki informoi, kun olimme huolissamme juuri siitä, että lääke nielaistaan ennen kuin se on ehtinyt sulaa, että se ei haittaa. Tarkoitus kuitenkin on, että se sulaisi suussa.

En ymmärrä miksi se pitäisi jauhaa, sillä etenkin näille ihmisille, jotka eivät pysty kokonaista lääkettä nielemään on tällainen suussa sulava lääke oikein hyvä vaihtoehto. Sun kannattaakin nyt kysyä siellä osastollasi, että miksi solltabit jauhetaan teillä? Eikö niitä saisi jättää suuhun sulamaan?

Lääkkeiden jauhaminen on kyseenalainen juttu. Siitä on paljon puhuttu viime aikoina. Meillä myös jauhettiin lähes automaattisesti monien vanhusten lääkkeet. Muutimme kuitenkin toimintaamme ja jätimme kylmästi jauhamatta kaikkien lääkkeet; yllättävän moni pystyi nielemään puolitetut ja pilkotut lääkkeensä. Nykyään vain murto- osan lääkkeet tarvitsee jauhaa. Kokeilemisen arvoinen juttu!! Lisäksi vielä lisään hiukan paineitasi: lääkkeitä ei saisi jauhaa "valmiiksi", eli lääkkeet tulisi jauhaa antamishetkellä (ja vieläpä yksitellen), ja lääkejauhimen tulisi olla henkilökohtainen tai sitten se tulisi puhdistaa jokaisen potilaan lääkkeiden jauhamisen välissä. Tämä nyt meni hiukan ohi kysymäsi aiheen, mutten voinut olla tätäkin sanomatta...

En muista miksi "tavallinen" remeron lopetettiin... Meillä kun tuo peruslääkevalikoima määrää käytettävät lääkkeet, ei niihin paljoa pysty hoitsu vaikuttamaan. Sitä vaan todetaan, että jaahas, taas on lääkenimi vaihtunut toiseen...Nykyään Remeron Solltab onkin meillä jo vaihtunut Mirtazapiiniin (onko ratiopharm vai biochemie, en muista) ja tablettimuoto on taas ns. "tavallinen".

Äläkä epäröi "nuorena" sairaanhoitajana tuoda aivoituksiasi esiin! Itse ainakin kuuntelen "vanhana" sh: na nuorten uusia aivoituksia. Heiltä, kun saa usein hyviä ideoita ja "päivittynyttä" tietoa  O0 Tiedän, että helposti "vanhat kävyt" suhtautuvat uuteen tulokkaaseen hiukan yliolkaisesti (tyyliin: näin on meillä aina tehty, et sinä sitä voi muuttaa)  :-. Älä kuitenkaan lannistu, emme me kaikki "kävyt"  :D  välttämättä ajattele noin.

Muista myös se, että sinä olet yksikkösi sh: na vastuussa lääkehoidosta, eivät nämä vanhat perushoitajat. Eli ota selvää asioista, tiedota ja kirjaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Amen!

Hetken jo ajattelin,että hoitajat.net on vain ja ainoastaan toisten hoitajien mollaamista varten  :-, (että se siitä kollegiaalisuudesta). Mutta ylläoleva teksti todistaa, että haluaahan joku oikeastikin kehittää hoitotyötä  :) ja vielä uskaltaa tuoda sen täälläkin esille ja antaa muillekin kehittämisehdotuksia.

Tälläistä lisää, tahtoo hän!!!!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitoksia paljon kommenteistanne!

Toki jo tiesinkin että lääkkeet pitäisi jauhaa vasta hieman ennen potilaille antamista ja peräti jokainen tabletti erikseen, jotteivät pääsisi reagoimaan keskenään. Meidän osastolla on kuitenkin tullut tavaksi jauhaa kaikki tarvittavat iltavuoron lääkkeet siinä ennen päivällisaikaa, koska monesti 22-paikkaisella osastollamme iltavuorossa on vain kaksi töissä, joten lääkkeet on jauhettu silloin kun varsinaiset iltatyöt eivät vielä paina päälle. Eli töiden järjestelykysymys. Mutta varmaan tuon asian voisi lääkehoidon kannalta oikeellisemminkin järjestää. On vaan niin helppoa aina vedota henkilökunnan vähyyteen..

Tuosta nuoren hoitajan asemasta haluan nyt sanoa, että ihmettelen, miksi monet kokeneet perushoitajat (ei toki kaikki!) pyrkivät kovin mieluusti muuttamaan nuorten hoitajien tapaa tehdä työtä. Itse olen viime aikoina saanut joidenkin persoonien kanssa töitä tehdessä kokea, kuinka opetetaan 'kädestä pitäen' miten pesulappua pidetään kädessä pesuja tehdessä ja miten vuode pedataan. Eri paikkoja kierrelleenä olen nähnyt monia tapoja tehdä näitä em. töitä ja tullut vankasti siihen tulokseen, että potilaan saa sujuvasti puhtaaksi monia eri tapoja käyttäen ja tyylejä on melkein yhtä monenlaisia kuin on hoitajiakin. Itse otan mielelläni vastaan kokemuksen antina tullutta hiljaista tietoa ja toki neuvojakin, mutta pidättäisin kyllä itselläni oikeuden "oman käsialan" käyttöön hoitotyössä. Saavathan näiden neuvojien kanssa pitempään töitä tehneet kuitenkin tehdä töitä omilla tyyleillään, joista monien tapa työskennellä muistuttaa paljolti minun tapojani. Eikö tyydyttävä lopputulos ole pääasia?

Tänään melkein koko aamupäivän esitelmää kuuntelin.. Ja valitettavan osaamattomaksi tunsin itseni. Vaikka oma näkemykseni onkin, että osaan toki ihmisen pestä ja vuoteen sijata, vaikka sitten omalla tavallani.

Sori vaan, että tämä hienosti ilman purnauksia alkanut ketju nyt täydentyi vähän purnauksellakin..

Kovasti kiitoksia asiallisista vastauksistanne edellä!       

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tyylejä on melkein yhtä monenlaisia kuin on hoitajiakin. Itse otan mielelläni vastaan kokemuksen antina tullutta hiljaista tietoa ja toki neuvojakin, mutta pidättäisin kyllä itselläni oikeuden "oman käsialan" käyttöön hoitotyössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta nuoren hoitajan asemasta haluan nyt sanoa, että ihmettelen, miksi monet kokeneet perushoitajat (ei toki kaikki!) pyrkivät kovin mieluusti muuttamaan nuorten hoitajien tapaa tehdä työtä. Itse olen viime aikoina saanut joidenkin persoonien kanssa töitä tehdessä kokea, kuinka opetetaan 'kädestä pitäen' miten pesulappua pidetään kädessä pesuja tehdessä ja miten vuode pedataan.     

Ei ehkä lohduta yhtään, mutta  tuo kokemuksesi ei välttämätttä johdu yksistään nuoren hoitajan asemasta --- voin sanoa, että aina kun menee uudelle os:lle (vähän vanhempikin hoitaja), niin löytyy vähintään yksi, joka haluaa antaa neuvoja pesulapun käytössä yms. Aikaisemmin vain myötäilin, mutta nyt (tämän korkea iän ja kokemuksen määrän oikeuttamana,heh-heh) on välillä pakko pistää noille pesulappuexperteille jauhot suuhun. Ei ole aina edes  nuorena eikä vanhempanakaan hoitajana hyvä mukautua vanhoihin systeemeihin.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meidän osastolla on kuitenkin tullut tavaksi jauhaa kaikki tarvittavat iltavuoron lääkkeet siinä ennen päivällisaikaa, koska monesti 22-paikkaisella osastollamme iltavuorossa on vain kaksi töissä, joten lääkkeet on jauhettu silloin kun varsinaiset iltatyöt eivät vielä paina päälle. Eli töiden järjestelykysymys. Mutta varmaan tuon asian voisi lääkehoidon kannalta oikeellisemminkin järjestää. On vaan niin helppoa aina vedota henkilökunnan vähyyteen..

Miksi ette hanki jokaisen potilashuoneeseen 1-2 lääkejauhuria? huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...