Jump to content
MAINOS

MRSA-positiivinen asukas palvelukodissa


nooraneeamaria

Recommended Posts

Tätähän minäkin olen koko ajan ajatellut että niitä normaaleja varotoimia pitäisi noudattaa vaikka asukkailla ei mitään tarttuvia tauteja olisikaan. Mutta tästä ollaan meillä näköjään eri mieltä.

En ymmärrä sitä että ainoa peruste tällä on se että niitä ei vain tarvita. Jos kyse ei ole rahankaan säästöstä (jota sitäkään ei toki saisi tämmöisessä asiassa harjoittaa) niin mitä ihmeen haittaakaan siitä desin ja hanskojen käytöstä sitten muka on.

Ja eihän se mikään ebola ole mutta pahimmillaan voi olla todella vaarallinen ja näin työntekijän näkökulmasta ongelma on myös se että jos tuon kantajaksi joutuu niin ei voi alalla työskennellä. Eli ei todellakaan mikään pikkujuttu kenellekään.

Ja leviäähän tällä tyylillä vaikka mikä muukin kuin mrsa.

 

Kyseessä lienee ihan tietämättömyys ja asenneongelma.

 

Ei MRSA tai ESBL estä tällä alalla työskentelyä. Sitäpaitsi muutenkin noiden kantajaksi jää lähinnä huonokuntoinen ja monisairas, jota on vaikea kuvitella tekevän tätä työtä.

 

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13125/type=1

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jankkaan nyt sen verran asiasta vielä, että käsidesin käyttö ennen ja jälkeen asukkaan kohtaamisen on osa potilasturvallisuutta. Se ei ole mikään mutu-asia. Hanskoja nyt en itsekään käyttäisi, jos menisin vain mummun luo kippaamaan lääkkeet suuhun ja tarjoamaan aamupalan, siihen käsidesi riittäisi aivan hyvin. Tosin olen joo nähnyt paljain käsin tehtyjä kuivituksia, kun "käydäänhän sitä itsekin vessassa ilman hanskoja". 

 

On minulla takataskussa myös tositarina palvelutalosta, jossa koko kerroksen asukkaiden verensokerit mitataan samaa lansettia käyttäen. No mikäs siinä, jos ei ole veriteitse tarttuvia tauteja. Vai mitenköhän se nyt onkaan..?

 

Hassu ajatus, että ainoastaan MRSA ja ESBL toisivat kärsimystä ja kuluja ihmiselle ja yhteiskunnalle, ja olisi näin ollen ainoa asia jota vastaan hoitotyössä reagoisimme. Ei töissä tarvitse missään tietyssä asemassa olla, jotta näistä asioista voi puhua. Ja jos säästöt eivät ole tähän idioottimaiseen toimintaan syynä, kysyisin miksi en sitten saa suojata itseäni ja muita asukkaita? Mitä tapahtuu, jos tekee vastoin työnantajan määräyksiä? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kun sitä ei meillä tunnuta tajuttavan että huolellinen käsihygienia olisi tärkeää vaikka ei kenelläkään mitään tarttuvia tauteja olisikaan. Mutta onhan tästä ollut ennenkin puhetta että hoitoalan koulutuksen saaneet ihmiset eivät suinkaan aina tiedä tai välitä siitä miten mikrobit leviävät. Esimerkiksi käytetään kyllä hanskoja mutta likaisilla hanskoilla kosketaan joka paikkaan. Tämä on ihan yleistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Kannattaisko soittaa Valviraan? Tai kysyä omasta työterveyshuollosta? Yleensä MRSA-kantajat/tartunta-alttiit eristetään, ja suurissa yksiköissä (esim. Kustaankartano Helsingissä) heille on kokonaan oma osasto. Pienemmissä yksiköissä joissa olen työskennellyt, heidän pyykkinsä on säilytetty ja pesty erillään erittäin kuumassa lämpötilassa, ja nämä asiakkaat on pyritty pitämään yksityishuoneissa, sekä estämään heidän likkumisensa osastolla niin pitkälle kuin mahdollista (dementikkojen kanssa mahdotonta). Kyllä on suhtauduttava vakavasti tähän bakteeriin, eikä levittää sitä eteenpäin. Yleensä jokaisen yksikön hoitava lääkäri tai hygieniahoitaja antaa toimintaohjeet.

Anteeksi neljä vuotta tulen myöhässä, mutta itse työskentelen Kustaankartanossa ja ei ole yhden yhtä erillistä osastoa, missä olisi pelkästään MRSA-potilaat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anteeksi neljä vuotta tulen myöhässä, mutta itse työskentelen Kustaankartanossa ja ei ole yhden yhtä erillistä osastoa, missä olisi pelkästään MRSA-potilaat.

No on kai siellä sentään kohortti-osasto, missä aina samassa huoneessa asustaa vain samaa bakteeria kantavia/sairastavia henkilöitä? Tällainen henkilökohtainen kokemus minulla on Hgin kaupungin vanhusten hoitopaikoista. Lienee tätä on ylläolevassa tarkoitettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...