Jump to content
MAINOS

Äitiyslomaa edeltävä sairausloma =palkaton?!


Tita

Recommended Posts

Eli, onko kellään muulla ollut tilannetta, että on ollut viimeisen kuukauden ennen äitiysloman alkua sairauslomalla ja toimittanut siitä ihan lääkärintodistukset ?

Mulla näin, olen ollut nyt tammikuun saikulla, helmikuusta alkaa ÄL ja tänään tuli palkkanauha jonka mukaan saan tältä kuulta 130e.

Sairausloma on paperin mukaan palkaton?!

Olen ollut vakituisessa työsuhteessa 1,5 vuotta ja sairauslomalla tätä ennen samasta syystä vain marraskuun loppupuoliskon.

Onko ihan oikein?

... Niin ja yksityisen sosiaalipalvelualan TES kyseessä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse olin aikoinaan esikoisesta sairaslomalla viimeisen kuukauden ja sain kyllä palkkaa koko ajalta. Kuulostaa oudolta. Kannattaisi kääntyä luottamusmiehen puoleen asian tiimoilta.

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä kaikkia ihme koukeroita on noissa yksityisen puolen tesseissä, mutta älä niele tota purematta. Yhteys ammattiliittoon ja siellä kyllä tiedetään ja auttavat sitten myös perimisessä jos tulee ongelmia. En jaksa uskoa että noin voitaisiin tehdä.

E: Kysy ensin työnantajalta. Monesti noissa on tullut joku "tietokonevirhe" ja rahat maksetaan sitten kun niitä kysytään. Kunhan koittavat josko saisi kusetettua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Marraskuussa oli siis edellinen saikku, ja se oli samasta syystä ja pari viikkoa. Silloin sain palkan normaalisti ja kaikki oli muutenkin samalla tavalla kuin tässä sairauslomassa (sama lääkäri, samanlainen sairaustodistus ym.). Meillä on työterveyshuolto, mutta äitiysasiat saa ja ilmeisesti pitää hoitaa neuvolassa josta nuo todistukset on. TESsin mukaan 1kk-3v kestäneessä työsuhteessa maksetaan täysi palkka 28 päivältä ja jos sairaus uusii 15 päivän kuluessa niin lasketaan samaksi. Kuitenkin edellinen sairausloma päättyi 1.12. ja tämä nykyinen alkoi 4.1.!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniin, nyt on laitettu asia eteenpäin ja ei auta ku pyöritellä peukaloita kunnes kuuluu jotain. Homma meni vaikeimman kautta;

- Ensin soitin esimiehelleni, joka sairaslomalla loppuviikon. Ehdotti ensin, että palataan asiaan maanantaina, mutta kun kerroin että on hankala pärjätä 130e "palkalla", niin antoi mulle palkanlaskijan yhteystiedot ja luvan hoitaa asia itse.

- Soitin palkanlaskijalle, joka ei nyrpeänä suostunut mihinkään yhteistyöhön, vaan sanoi että asia hoidetaan vain esimiehen kautta (vaikka mulla olis esimiehen lupa siihen). Kysyin, että mitäs tehdään kun esimies on saikulla, jolloin antoi jonkun sihteerinsä tms numeron.

- Soitin tälle toiselle ihmiselle, joka ei myöskään voinut tehdä mitään ennen kuin esimieheni ottaa yhteyttä. Kysyin, että onko mun tosiaan odotettava palkkaani maanantaihin ja pärjättävä 130 eurolla, jos palkkalaskelmassa on selkeä virhe? Antoi sitten esimiehen esimiehen yhteystiedot...

- Soitin esimieheni esimiehelle, selitin asian perin pohjin ja tämä lupasi yrittää tehdä jotain. Ei kuulemma näe tietokannasta kuin alaistensa tunnit, joten tiedot ovat vain oman esimieheni tunnuksilla. Otti kuitenkin numeroni ylös ja lupasi selvittää ja tarvittaessa ottaa yhteyttä sairastavaan esimieheeni.

...Eli hermot on menneet x1000 tähän koko sotkuun ja nyt voi vain odottaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en kyl moista ole ennen kuullut. Sulla on oikeus palkalliseen sairaslomaan. Jos tuommonen vitkuttelu jatkuu voit vaatia korkoa palkalle. Kysäseppä luottamusmieheltä (jos sellanen on) tai liitosta suoraan miten tuo asia on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, jos tänään ei ala tulla rahaa tilille niin soittelen huomenna Tehyyn. (En usko että luottamusmies sais asiaa sen enempää eteenpäin kuin mitä toi esimiehen esimies vois saada, ni siks mieluummin suoraan Tehyyn...) Mutta mun mielestä ei todellakaan tarvitse odottaa maanantaihin kunnes esimies palaa saikulta, kyseessä on kuitenkin mun palkka johon mulla on oikeus?! :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, älä nyt turhaan nosta liian isoa myrskyä. Jos oikein tarpeeksi käräjöi niin työpaikalla saattaa välit viiletä. Nopeassa aikataulussahan nuo korjaukset tulee jos maanantaina jo saat, useinhan ne sanoo että katotaan sitten seuraavana tilipäivänä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mulle on oikeastaan ihan sama välien kanssa, meen töihin seuraavan kerran yli vuoden päästä jos silloinkaan. Jos moka ei ole mun ja mun velvollisuus on hoitaa työtehtävät (tai olla hoitamatta jos on sairausloma), niin työnantajan velvollisuus on maksaa palkka sovittuna palkkapäivänä! Ainakin mun mielestä asia menee näin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko ihan oikein?

Järkevintä olisi selvittää asia ensin esimiehen kanssa. Kyseessä saattaa kuitenkin olla inhimillinen virhe, josta ei kannata tehdä elämää suurempaa ongelmaa.

Ja aina on mahdollista, että KELA ei hyväksynyt sairausloman diagnoosia tms.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko ihan oikein?

Ja aina on mahdollista, että KELA ei hyväksynyt sairausloman diagnoosia tms.

Ja tästä on ollut sitten esim Tampereen tapauksessa, jossa kaupunki ei suostunut maksamaan palkkaa sairaslomista, joita Kela ei hyväksy suoraan. Sitten joku työoikeuden asiantuntija vastasi, että Kela maksaa tietyillä perusteilla, mutta työntekijän kohdalle sen palkallisuuden määrää työehtosopimus, ei Kela.

Jos dg:na on ollut esim ennenaikaiset supistukset, pahoinvointi, tukirankaperäiset kivut jne, niin ei ole mun tietääkseni kenelläkään tullut s-lomasta mitään valitettavaa työnantajan taholta. Ei ainakaan ole meille asti tietoa tullut.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tästä on ollut sitten esim Tampereen tapauksessa, jossa kaupunki ei suostunut maksamaan palkkaa sairaslomista, joita Kela ei hyväksy suoraan. Sitten joku työoikeuden asiantuntija vastasi, että Kela maksaa tietyillä perusteilla, mutta työntekijän kohdalle sen palkallisuuden määrää työehtosopimus, ei Kela.

Mikään taida estää työnantajaa tulkitsemasta asioita samalla tavalla kuin Kela. Eli jos Kela ei miellä lääkärin antamaa diagnoosia sellaiseksi, että siitä pitää maksaa sairauspäivärahaa, niin työnantaja voi samalla perusteella jättää sairausajan palkan maksamatta. Työehtosopimuksissa työnantajalle on tämä päätäntävalta jätetty.

Ja kuka tietää miten em. työnantajan linjaukset on muuttuneet vuoden vaihtuessa tms. Kelan linjaukset ovat menneet tiukempaan suuntaan viime aikoina.

Jos dg:na on ollut esim ennenaikaiset supistukset, pahoinvointi, tukirankaperäiset kivut jne, niin ei ole mun tietääkseni kenelläkään tullut s-lomasta mitään valitettavaa työnantajan taholta. Ei ainakaan ole meille asti tietoa tullut.

Kyllä työnantajat ovat tainneet aika hyvin suhtautuneet raskaana olevien sairauslomadiagnooseihin. Vaikka raskaus ei olekaan sairaus, niin aika moni raskaana oleva kuitenkin on sairauslomalla raskauteen kuuluvien normaalien asioiden vuoksi (esim. pahoinvointi, tukirankakivut yms.). Näihin työnantaja voisi halutessaan puuttua tarkemmin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...