Jump to content
MAINOS

Neulankeräys kotihoidossa


Katherine

Recommended Posts

Miten neulajätteen keräys ja hävitys on järjestetty kotihoidossa ja miten se kuuluisi oikeaoppisesti järjestää? Missään työpaikassa ei ole ohjeistusta asian tiimoilta vastaan tullut ja nyt haluaisinkin selvät ohjeet tästä laatia omalle työpaikalleni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Riskijäteastioita on niin paljon kaikenkokoisia että joku niistä mahtuu väkisinkin mukaan. Oikeaoppisesti neula lasketaan kädestä ainoastaan riskijäteastiaan joka hävitetään sen täytyttyä asianmukaisesti. Esimerkiksi meillä viedään purkit tk:n labrahoitajille jotka keräävät kootusti nuo ja lähettävät eteenpäin. Sinetöimätöntä riskijäteastiaa kuljetettaessa tulee huomioida ja minimoida riski sen aukeamiseen.

Tai näin ainakin ensihoidossa. Samoissa paikoissahan kh työskentelee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen kuljettanut juuri tuollaista pientä neulankeräysastiaa mukana työssäni. Erittäin näppärä ja kätevä kuljettaa, suosittelen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen todennut kierrekorkillisten litran kartonkisten mehupurkkien olevan on käteviä. Esim. Vital-purkissa on sen verran iso suuaukko, että sinne mahtuu hyvin esim. insuliini- ja Klexane-ruiskut. Insuliini-ruiskusta voi neulan katkaista. Muistettava, ettei purkkia täytä piri pintaan vaan noin 2/3. Ja hävitys kotitalousjätteen mukana.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen todennut kierrekorkillisten litran kartonkisten mehupurkkien olevan on käteviä. Esim. Vital-purkissa on sen verran iso suuaukko, että sinne mahtuu hyvin esim. insuliini- ja Klexane-ruiskut. Insuliini-ruiskusta voi neulan katkaista. Muistettava, ettei purkkia täytä piri pintaan vaan noin 2/3. Ja hävitys kotitalousjätteen mukana.

Niin kotona se hävitys talousjätteessä (tosin muovia tms materiaalia suositellaan, josta ei tulisi neulat läpi. Tai sitten suojukset kaikkiin paikalleen). Sitten kotisairaanhoidossa tms. ne neulat pitää kerätä talteen ja hävittää riskijätteenä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä käytettiin jotain tyhjentynyttä muovista lääkepurkkia, esim.ennen ainakin efexorit oli juuri oikean kokoisessa purkissa neuloja ajatellen. Ne kipattiin sitten isompaan riskijäteastiaan, joka oli toimistolla. Vonguin pieniä riskijäteastioita jokaisen hoitajan työkassiin, mutta liian kallista kuulemma, joten tuohon tyydyttiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juurikin jokunen aika sitten pistin itseäni kartonkisen purkin läpi, jonka vuoksi jäinkin tuota turvallisuusasiaa sitten miettimään tarkemmin. Asiakkaiden kotona vaan tuppaa olemaan se ongelma, ettei oikein minkäänlaista sopivaa keräysastiaa välttämättä löydy. Melko nihkeästi on noita varsinaisia keräysastioitakaan näkynyt firman puolesta. Insuliinineulathan voidaan hävittää kotitalousjätteen mukana, mites kerta-annosruiskut esim. klexane?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen todennut kierrekorkillisten litran kartonkisten mehupurkkien olevan on käteviä.

Niistä tuppaa kyllä piikit tulemaan läpi. Ehkä jotain tukevalla kierrekorkilla varustettuja esitäytettyjä ruiskuja voi hävittää noin ainakin puoliturvallisesti. Astian olisi syytä olla niin kova että vaikka siihen kohdistuisi jostain syystä hiukan voimaakin niin neulat pysyisivät purkin sisäpuolella.

Vonguin pieniä riskijäteastioita jokaisen hoitajan työkassiin, mutta liian kallista kuulemma, joten tuohon tyydyttiin.

Taitaa olla tiukka budjetti. Noi maksaa korkeintaan 2 euroa zipale työnantajalle. Se sitten onkin halpaa kun worst case scenariossa joku pistää itseensä ärhäkän hepatiitin ja kuolee 40 työvuotta ennen aikojaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli sen verran harvalla asiakkaan mitään pistettävää että astiat oli asiakkaan kotona, siellä missä lääkkeetkin. Parilla taisi olla ihan tuollainen virallinen keräysastia, muilla erilaisia muovipurkkeja.

Sairaanhoitajilla laukuissaan lisäksi omat purkit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika pihiä toimintaa firmalta.

Puolen litran limupullo toimii myös.

Mites sitten hävityspuoli toimii? Ei varmaan riskijätteenä?

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kerran tuollaiset oikeanlaiset keltaiset särmäisjäteastiat ovat liian kalliit, voisiko yksi vaihtoehto käyttää muovipullloja ? Esimerkiksi tentut, käsidesit ja tällaisethän on muovipulloissa, varmaan mahtuisi mukaankin. Tarkoitan tämänkaltaisia (klik!) pulloja. Vai eikö ? Varmasti osastoilla noita menee ja jossei muuta, niin kysyy sitten labrasta. Labrassa käyttävät tenttua, joka on noissa pulloissa. Pyytäisi sitten käytetyt pullot, eivät ne varmasti tee niillä muuta kuin heitä roskiin. Tai mistä minä tiedän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tuollaisia kanistereita käyttävät labrassakin, että jossei tarvitse sitä neulankeräysastiaa kanniskella, niin se olisi kanssa hyvä :) Ja jossei kanisteri oo saatavilla, niin sitäkin voisi udella välinehuollosta/labrasta :smile:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tuli selvä määräys. Vain viralliset kovamuoviset astiat neuloille. Pesuainekanisteri oli ollut pienellä ravistelulla kuin piikkisika.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pikkusisko on kotihoidossa töissä. Hän sanoo keräävänsä verensokerineulat vapaavalinnasta ostettuu muovikippoon (sellaiseen jonka kannen saa lukittua). Tämä sitten tyhjennetään toimistolla isompaan kanisteriin.

Asukkaat itse keräävät kotona neulat lasisiin säilykepurkkeihin. On kuulemma helppo toimittaa apteekkiin ja takuulla ei tule läpi purkista.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy kyllä ihmetellä monen työnantajan moraalia ja eettistä osaamista mikäli pitävät työntekijän turvaksi hankittua virallista neulankeräysastiaa liian kalliina! :shock:

Entäpä työntekijän terveys?.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten neulajätteen keräys ja hävitys on järjestetty kotihoidossa ja miten se kuuluisi oikeaoppisesti järjestää? Missään työpaikassa ei ole ohjeistusta asian tiimoilta vastaan tullut ja nyt haluaisinkin selvät ohjeet tästä laatia omalle työpaikalleni.

Työpaikan lakisääteisessä riskienarvioinnissa tulisi tällaiseen asiaan ottaa kantaa. Ainoa oikea tapa hävittää käytetyt neulat on siihen varta vasten suunniteltu neulankeräysastia. Tällaiset astiat ovat ainoita jotka on suunniteltu käytettyjen neulojen hävitykseen. Mitään muuta vaihtoehtoa ei voi pitää järkevästi ajatellen hyväksyttävänä.

Kaiken lisäksi pienet neulankeräysastiat ovat lähes puoli-ilmaisia, joten kustannussyitä ei voi käyttää tekosyynä niiden ostamatta jättämiseen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten neulajätteen keräys ja hävitys on järjestetty kotihoidossa ja miten se kuuluisi oikeaoppisesti järjestää? Missään työpaikassa ei ole ohjeistusta asian tiimoilta vastaan tullut ja nyt haluaisinkin selvät ohjeet tästä laatia omalle työpaikalleni.

Työpaikan lakisääteisessä riskienarvioinnissa tulisi tällaiseen asiaan ottaa kantaa. Ainoa oikea tapa hävittää käytetyt neulat on siihen varta vasten suunniteltu neulankeräysastia. Tällaiset astiat ovat ainoita jotka on suunniteltu käytettyjen neulojen hävitykseen. Mitään muuta vaihtoehtoa ei voi pitää järkevästi ajatellen hyväksyttävänä.

Kaiken lisäksi pienet neulankeräysastiat ovat lähes puoli-ilmaisia, joten kustannussyitä ei voi käyttää tekosyynä niiden ostamatta jättämiseen.

*** Epäilempä että ne pistostapaturmaverikokeet on pikkusen kalliimpia. ;) Sitte esim. kaupungilla ne otetaan 4 kertaa ! Eli 1 vrk, 1 kk, 3 kk ja 6kk. Jos sillä 2 € purkillä vähennetään sen sortin pistostapaturmia nii ehkä ne kannattaa, ja lisäks tosiaan kyllä työntekijällä on oikeus tehdä työnsä turvallisesti. Itse en ainakaan suostus kuljettaa mitään mehupurkkia repussani. Meillä on kyllä niillä asiakkailla omat purkit joilla on inska/ klexane.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...