Jump to content
MAINOS

Troppeja Vinku-Intiasta?

Magdalan Maria

Recommended Posts

En ole itse mikään asiantuntija farmakologian alalla, mutta arvelisin, että kyllä kai espanjoolit, kreikkalaiset ja jopa thaimaalaisetkin sairastuessaan tarvitsevat lääkkeitä niinkuin me muutkin.

Tulin kipeäksi Thaimaan matkalla, ja eikun lääkäriin. Siellähän ei reseptejä tarvittu, joten tohtori käski hakea apteekista sitä, tätä ja tuota.Ilman reseptiä sai jopa Tramalia ja kaikkia antibiootteja.

Kotomaassa sitten työkaverit, että olen minäkin, kun syön jota Vinku-Intian lääkkeitä, niissähän voi olla vaikka mitä.

Kysyisinkin asiantuntijoilta, että voiko niissä oikeasti olla "vaikka mitä"? Kai nyt kaikissa maissa joku lääkelaki on, vai onko? Thaimaan apteekit olivat ainakin hyvin siistejä ja steriilejä ja henkilökunta puhui hyvää englantia ja tiesi lääkkeistä paljon. Purkkien kyljissä oli englanniksi tuoteseloste, ja kyllä Tramalissa ainakin väitettiin olevan samaa ainetta kuin Suomessakin.

Reseptejä ei vain sen maan mukaan tarvittu.

Eri asia on sitten, jos niitä joku alkaisi rahdata urakalla Suomeen, niin se Tullin mielipide asiasta ...

"Ristillä loisteen näin / valoosi Jeesus jäin / vaipuen nyyhkyttäin ristisi luo

Kaikki mun syntini / entiset erheeni / valtavaan armoosi vaipua suo."

Meillä koulussa Hanna Nohynek THL:ltä ja Matkailuklinikalta (matkailulääketieteen erityispätevyys) kävi pitämässä tosi hyvän luennon matkailijan terveysriskeistä ja niiden ennaltaehkäisystä. Puheeksiotti myös lääkkeet ulkomailla... Oli sitä mieltä, että turistimaissa ja -kohteissa ja suurimmissa kaupungeissa voi kohtuu turvallisesti ostaa lääkkeet sellaisista apteekeista ja vastaavista, joita ulkomaalaiset yleensä käyttävät, joita englantia puhuvat lääkärit suosittelevat. Mutta että on _erittäin yleistä_ että kaupan on varsinkin pienemmissä puodeissa myös ulkoisesti aivan saman näköisiä, mutta sisällöltään mitä tahansa olevia 'lääkkeitä. Muistelen, että eniten väärennöksiä on löytynyt potenssilääkkeistä ja antibiooteista mutta tämä menee tosiaan muistinvaraiseksi nyt.

Ja ei, kaikissa maissa ei todellakaan ole mitään valvontaa lääkekaupalle.

Vanha koira. Uusia temppuja.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...